Har du stoppat in mer last i din husvagn än vad lastvikten tillåter, kör du
med överlast. Skulle vikten vara så hög att du överskrider 3 500 kg i
totalvikt för hela ekipaget, är det fortfarande överlast. Inte olovlig
körning. Det är kontentan av bestämmelserna.
Av Ingela Svenson
Husvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kilo, om du har B-körkort* För att få köra ett ekipage som har mer än 3 500 kilo i sammanlagd totalvikt krävs BE-körkort.
Frågan som många har ställt, är vad som händer om man lastar sitt ekipage så att det överskrider dessa 3 500 kilo i totalvikt, och bara har B på körkortet. Räknas det som olovlig körning då?
Reglerna är snåriga, så vi tog kontakt med Klas Rehnberg, som är jurist hos
Vägverket, för att reda ut begreppen. Han hänvisar till lagtexten, Lag
(2001:559) om vägtrafikdefinitioner, som definierar begreppet totalvikt. Där
står att totalvikten för (bland andra, red:s anm) släpfordon är
”Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största
antal personer och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.”
Just detta ”inrättat för” är avgörande. För hur du än lastar din husvagn, kan du inte ändra den totalvikt som vagnen en gång blev inrättad för. Lasten påverkar alltså inte totalvikten enligt de här juridiska termerna, oavsett vad vågen visar vid det enskilda tillfället.
Slutsatsen är att du inte har gjort dig skyldig till olovlig körning i det här fallet. Däremot är det överlast, om du har lastat mer än vad maximilasten tillåter, och böter är vad du har att vänta.
Principen är densamma för husbilar. Där får du köra en bil med totalvikt upp till 3 500 kilo på B-körkort, det är grundregeln*. Har du lastat din bil så att vågen visar mer än 3 500 kilo, har du gjort dig skyldig till överlast (i dagligt tal) eller att bruka fordonet ”trots att högsta tillåtna maximilast överskridits” på juristspråk. Men inte olovlig körning alltså, av samma skäl som gäller för husvagn.
* Vissa övergångsregler finns för den som tog sitt B-körkort före den 1 juli 1996.
Så mycket kostar det
Hur stora böterna blir beror på hur mycket överlast du har. Det räknas i
procent av tillåten lastvikt. Har din vagn en totalvikt på 1 400 kilo och
tjänstevikt på 1 300 kilo, har du en tillåten maximilast på 100 kilo. Skulle
du då ha lastat in 110 kilo, har du alltså överskridit den vikten med 10
procent. Två tusen kronor fattigare lär du bli av den förseelsen.
Prislistan enligt Riksåklagarens föreskrifter (okt 2008):
Överlast i procent av maximilasten och bötesbelopp:
10 - 20 procent2 000 kronor
21 - 30 procent2 500 kronor
31 - 40 procent3 000 kronor
41 - 50 procent4 000 kronor
Av:
På senare tid har vi hört rapporter om rusande elpriser på campingar runt om i landet. Vad beror detta på – och finns det något vi kan göra åt saken? Dessa frågetecken har vi rätat ut med hjälp av Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket, en campingägare och SCR.
Gästhamnen ligger mitt i Vänersborgs centrum och här finns en utmärkt bra parkering för fritidsfordon. Fina promenader och badvikar såväl som affärer och sevärdheter finns på gångavstånd.
Favoritfordonet för campare såväl som för småföretagare – en VW typ 2 är mångsidig som få, lätt att äga och lika lätt att älska. I år fyller Folkabussen 70 år.
När ett fordon framförs på väg är däcken det enda som har kontakt med körbanan. Det gör sulorna till en av de mest avgörande faktorerna för väggrepp – i synnerhet på vintern. Vi låter däckexperten ge sina bästa tips innan Kung Bore anländer.
Inte helt oväntat startade allting med ett möbelsnickeri. 1924 slog nämligen Jakob Bürstner, då knappt 30 år fyllda, upp portarna till sitt eget företag inom byggnads- och möbelsnickeri.
Finns det något så trevligt som att fara runt på Öland, där väderkvarnar, konsthantverkare och mysiga trädgårdar byter av varandra. Men man måste hitta en bra övernattningsplats också, ställplatsen i Ventlinge är ett bra alternativ.
I förra utgåvan öppnade vi portarna till tillverkarnas nya heta 2021-modeller. Nu kör vi vidare med del 2 som också innehåller en hel del ögongodis. Om fjolårets snackis var sittgruppsvarianten face-to-face är det i år klart och tydligt att pop-up-tak och husbilar som byggs på chassi från Mercedes är i ropet.
Längs Vikingaleden i Värmland finns en populär ställplats. Lugnt, vackert och billigt blir omdömet om denna övernattningsplats, som dessutom är för både husvagnar och husbilar.
Vårt sydliga grannland var en gång i tiden ett gediget husvagnsbyggarland. Idag finns ingen av märkena kvar. Det som kännetecknar de flesta var att vagnarna som byggdes mestadels var små. Här följer en presentation av fyra danska fabrikat som under olika perioder såldes i Sverige.
Detaljförändringar, nytt designspråk, fler MB-varianter, plåtisar med pop-up-tak, smalare, smidigare och mer utrustning. Nu öppnas portarna till tillverkarnas nya, heta modeller. Det råder som bekant en Coronapandemi men det har inte stoppat designavdelningarna och konstruktörerna från att göra bra husvagnar och husbilar ännu bättre.
Vi har nu kommit fram till den andra, och sista, delen om lastvikt. Här tar vi reda på vilka utmaningar tillverkarna ställs inför – och hur de arbetar för att öka den tillåtna lastvikten.
Smygande fuktskador och ett kylskåp där gaslågan inte vill tända. Vi har kikat på några av de vanligaste problemen på äldre och ibland även på nyare campingfordon.
Sandhamn Marine i blekingska Torhamn välkomnar både husvagnar och husbilar. Gästhamnen har femstjärnig status, men gäller detta för dem som står på land? Vi har kollat läget.
Lastvikt är ett gissel för många husbils- och husvagnsägare. I vissa fall går det knappt att stuva in de allra nödvändigaste prylarna innan överlasten är ett faktum. I en artikelserie om två delar tittar vi närmare på regelverk kring lastvikt och påföljder vid överlast – och tar reda på hur tillverkarna arbetar för att försöka öka den tillåtna lastvikten.
Ställplatsen vid Göta Kanal i Lyrestad har numera förstklassig service. Med sitt läge nära E20 är platsen flitigt frekventerad.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 597 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.
När det gäller det som står efter rubriken "så här mycket kostar det" har jag en kommentar
Vad jag saknar i artikeln är att det även står i trafikförordningen att det görs ett avdrag på 100 kg per axel.
Sedan är det upp i rätten att pröva vad som varit last och vad som varit fordonets vikt. Det är inte per automatik allt som är över tjänstevikten som kan räknas som last, en husvagn kan tex dra till sig mycket fukt och det väger.
hej ! jag har en fråga om man har mer än 50% överlast kan dem ta körkortet eller bara högre böter blir de? tack
Över 50% leder till rapportering till åklagare som avgör om påföljderna som kan bli återkallelse av körkortet
Så här står det i lagen om överlastavgift (1972:435):
"Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram."
När man dragit bort minst ett ton per axel ska det mycket till för att få betala någon avgift.
Det med 1.000 kg avdrag gäller tunga fordon, ej personbil o husvag.
Oa
Hej, om man har körkort från 1978 vad gäller då, min kusim har en Merca, tjänstevikten ligger på 1800kg totalvikten 2500kg. Vi har räknat ihop allt och det blev 2100kg i totalvikt gäller totalvikten 2500kg eller totalvikten som vågen visar. Han tänker på ett köp av Hobby 560 som totalvikten ligger på 1600, tjänste vikten 1500 tror jag, har räknar ihop allt och det blev 1600kg, han tänker också på en Hobby 650 som totalet ligger på 1900 och tjänstevikten 1780. Bilen får dra 1780. Han har bara B körkort får han dra det eller inte, vad gäller för regler ???