Husvagnsraritet i Dalarna

Publicerad: 2012-10-30   Uppdaterad: 2023-04-18

Den är rund som ett ägg, har fönster både i hörnen och i taket och är byggd helt i glasfiberarmerad plast. Vi tittar närmare på ett av de sällsynta exemplar av Schäfer Suleica som hittat till Sverige.  Jag såg den första gången på veteranbilsmarknaden i Falun förra året. En annorlunda husvagn med stora flerdelade fönster...

Den är rund som ett ägg, har fönster både i hörnen och i taket och är byggd helt i glasfiberarmerad plast. Vi tittar närmare på ett av de sällsynta exemplar av Schäfer Suleica som hittat till Sverige.

 Jag såg den första gången på veteranbilsmarknaden i Falun förra året. En annorlunda husvagn med stora flerdelade fönster som gick runt hörnen både fram och bak och en lanternin uppe på taket för ljusinsläppet som på en gammal spårvagn eller järnvägsvagn. Runda former som ett ägg, vad var nu detta? Någon udda fransman eller engelsman?

 – Jo, den är allt en riktig huvudvridare. Det är en tysk, en Schäfer Suleica King 500L från 1966. Det finns bara tre exemplar i Sverige, berättar Olle Jobs från Leksand som såg vagnen i fråga första gången på veteranbilsträffen i Ånnaboda för ungefär 15 år sedan.

 – Det är den häftigaste husvagn jag sett näst efter en amerikansk Airstream, men de är alldeles för tunga och måste byggas om med bland annat byte av hjulaxel om de ska köras i Sverige. Så jag spårade ägaren och frågade om den var till salu men det var den förstås inte, fortsätter han.

 Nåväl, tids nog dök den upp på Blocket och fanns då i Stockholmstrakten. Men villkoret för att få köpa den var att man också köpte dragbilen, en AMC Pacer med V8. Suleican hade stått ute i fem år och var svart av smuts, och mittrutan framtill var trasig. Gardinen stod rätt ut i blåsten och det regnade in. Men det blev affär ändå och nu har Olle och Kristina Jobs haft sin ovanliga husvagn i fyra år.

 – Inredningen hade klarat sig men vi plockade ur allt löst och gjorde rent det. Dynorna har vi klätt om men annars har vi behållit så mycket som möjligt av originalinredningen. Det enda som är omgjort är köket där en större kyl monterats in en gång i tiden och att den fasta gasolspisen ersatts av ett löst gasolkök. Och så har vi en specialare som är original säger Olle, böjer sig ner och öppnar en långsmal lucka i golvet mellan köket och främre sittgruppen.

– Här kan man förvara fiskespöna eller ha skafferi. Eller varför inte en ”vinkällare”. När vi städade ur vagnen efter köpet hittade vi gamla konserver och annat här nere, berättar han.

Husvagnsraritet i Dalarna
När Olle bjuder på kaffe serveras det från en äkta TV-kanna från 60-talet.

 När det bjuds på fika i bakre sittgruppen, blir det påtagligt hur tyst det är i vagnen. Pratet har ingen återklang utan ljudet dämpas som i en radio- eller TV-studio. Det beror troligen på innerklädseln i tak och väggar och skumplastisoleringen bakom den innanför glasfiberskalet.

 Schäfer Suleica var en dyr vagn på sin tid vilket kanske förklarar att de är så sällsynta. Den kostade ungefär tre gånger så mycket som en SMV och priset, 16 000 kronor, kan jämföras med priset för en ny Mercedes som låg på 25 000 kronor. Generalagenten var Caravan-Expo i Limhamn i Malmö.

 Idag är den med sin udda formgivning en populär veteranvagn med en egen tysk klubb. Hemsidor om den finns också på engelska och franska. Klubben uppskattar att det totalt byggdes ungefär 450 exemplar av Suleica 500 och den mindre 430. Av dem ska mer än 60 procent finnas kvar, vilket är en överlevnad långt högre än något annat husvagnsmärke. En ren glasfibervagn är ju inte lika känslig för fuktskador då den inte har några träreglar som kan ruttna.

Och lätt är den också, med en vikt på 770 kg är femmetersvagnen lättkörd för sin storlek. 
– Den Cadillac Cupé de Ville från 1955 som vi drar den med väger 2 460 kg och är dessutom längre än vagnen så det märks knappast när vi har den på dragkroken. Den går stabilt och bra, berättar Olle Jobs som gärna tar Suleican på turer i trakten men också ut på längre semesterresor och veteranträffar. Han är med i Campingveteranerna men är också en av initativtagarna till ”Åkdon & Termos”, en opretentiös form av veteranträffar där man kan komma i eller på vilket slags fordon som helst och som nu sprider sig över landet.

 – När vi kommer i ekipaget stirrar folk efter oss och blir nyfikna på vagnen. Det är det som är det roliga, att de reagerar på den för den är en riktig blickfångare, avslutar Olle Jobs innan vi rullar ut på Leksands gator för fotografering. Och det stämmer. När den dovt mullrande pistagegröna Cadillacen med den bulliga Suleican på släp passerar genom stan vrider många på huvudet för en närmare titt och vid några tyska husbilar stannar verksamheten upp helt och hållet och glada leenden sprider sig från öra till öra.

 Och det är väl belöning nog för att åka omkring med en udda husvagn.
(Ur H&C 9/12)

 FAKTA
Ägare: Olle Jobs, 64, vaktmästare och Kristina Jobs, 62, barnskötare, båda från Leksand. Husvagnslivet började i mitten 70-talet med en Astral -69. Drömresan går till USA för att kolla på intressanta bilar. Flera har velat köpa vagnen men Olle brukar dra till med att han inte säljer under 100 000 kronor för att slippa onödigt tjat.

 

Husvagnsraritet i Dalarna

Schäfer Suleica 500
Suleica är en förkortning av super-leicht-caravan, ”super-lätt-husvagn”.
Producerad 1966-1974 då fabriken brann ner. Hälften av vagnarna finns fortfarande kvar.
Längd 5 meter, bredd 2 meter, vikt 770 kg. Påskjutsbroms, dubbelgolv, toalettdörren kan också fungera som avdelare mellan sittgrupperna. Längst ner på insidan av ytterdörren finns ett fack för smutstvätt eller verktyg. Uppskattningsvis 166 exemplar av 500:an finns kvar idag.

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen