Nostalgi: Saab Typ 260-3 Saabo

Publicerad: 2014-11-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Ett av argumenten för husvagnen Saabo var ”Stor nog för familjetrivsel – lätt nog för fri fart”. Saab kunde inte skryta med att ha bra dragbilar på 1960-talet, så de byggde en egen lättviktsvagn som de klena tvåtaktsmotorerna klarade av att dra. Med en lätt glasfiberkaross, den vägde bara 80 kilo, enkel rörram, samt avsaknad...

Ett av argumenten för husvagnen Saabo var ”Stor nog för familjetrivsel – lätt nog för fri fart”.

Saab kunde inte skryta med att ha bra dragbilar på 1960-talet, så de byggde en egen lättviktsvagn som de klena tvåtaktsmotorerna klarade av att dra.

Med en lätt glasfiberkaross, den vägde bara 80 kilo, enkel rörram, samt avsaknad av bromsar, parkeringsbroms och stödben hölls nettovikten nere på endast 230 kilo.

Chef och produktutvecklare för husvagnstillverkningen var Birger Lindberg som även utförde testerna, bland annat genom att köra vagnen 1000 mil genom Östeuropa och Turkiet, en resa som husvagnen lär ha klarat av bättre en Saaben som den drogs med.

Nostalgi: Saab Typ 260-3 Saabo
Nostalgi: Saab Typ 260-3 Saabo

Serieproduktionen satte igång i Norrköping, då hade vagnarna fått bromsar, och som mest arbetade mellan 30 och 40 man med vagnarna.

Karossfärgen var ”delvis valfri”, vilket betydde att man kunde välja mellan vit/grå eller vit/gul medan man på insidan fick nöja sig med en ”varm ljusgul färgton s.k. top-coat i spräckelutförande”.

Glasfibern byttes så småningom ut mot en lite mjukare epoxiplast, kåpor över både gasolflaskan och hjulen tillkom, liksom två varianter – Comforte, med mer påkostad inredning, och Siesta som hade förtält. Som tillbehör kunde man få vattenburen gasolvärme, extrabädd och stenskottsskydd till framstammen, hopfällbar toalett, dubbelfönster och något så märkligt som reservhjul med tillhörande bromstrumma.

Efterfrågan minskade snart och efter bara 390 vagnar lades tillverkningen ner. De sista vagnarna reades dessutom ut som manskapsbodar och liknande, och många ”reavagnar” togs aldrig in i registret.

 

Nostalgi: Saab Typ 260-3 Saabo

FAKTA
Saab Typ 260-3 Saabo 1964
Tekniska specifikationer:
Chassi & kaross – Plastkaross med stålram. Tre liggplatser + en extra som tillbehör.
Stel axel, torsionfjädrar, stötdämpare saknas.
Bromsar – Hydrauliska trumbromsar. Parkeringsbroms saknas.
Mått & vikt Längd: 2 740 mm (utan draganordning), 3 600 mm (med draganordning). Bredd: 1 840 mm. Höjd (utvändig): 2 100 mm. Höjd (invändig): 1 800 mm.
Nettovikt: 230 kilo Tjänstevikt: 300 kilo (från 1965: 350 kilo).
Nypris 1964: 4 950 kronor
Nypris 1967: 6 320 kronor Produktionsår 1964-1968 (årsmodeller 1964, 1965 samt 1967)
Antal tillverkade: 390 stycken Saab Typ 260-3 Saabo

Rulla till toppen