Tantparad på hjul

Publicerad: 2015-02-16   Uppdaterad: 2023-04-18

Fem bastanta betongdamer i form av husvagnar dras fram längs vägarna i stora delar av Skandinavien. Damerna har dessutom tilldelats 2014 års danska Artbeatpris och deltar i ett forskningsprojekt på Aalborg universitet. Så vad pratar vi om här?Av Arne Spångberg Foto Malene Pedersen, Niels Fab  Jo, vi pratar om bildkonstnären Marit Benthe Norheim som skapat...

Fem bastanta betongdamer i form av husvagnar dras fram längs vägarna i stora delar av Skandinavien. Damerna har dessutom tilldelats 2014 års danska Artbeatpris och deltar i ett forskningsprojekt på Aalborg universitet. Så vad pratar vi om här?
Av Arne Spångberg Foto Malene Pedersen, Niels Fab

 Jo, vi pratar om bildkonstnären Marit Benthe Norheim som skapat tidernas mest semesterbetonade konstverk och det har hon gjort i form av retrohusvagnar som garnerats med tanter i vit betong.

-”Campingkvinder” är i grunden berättelser om kvinnan och verket är mobilt nog för att kunna resa till publiken i stället för tvärt om, säger Marit Benthe Norheim och lägger till – Campingen är en del av min barndom och därför en naturlig inspirationskälla till verket.

Fast låt oss ta det hela från början. Benthe växte upp i Skien i södra Norge i en familj med mamma, pappa och två syskon. På somrarna packades familjens stora Chrysler full med tält, sovsäckar, luftmadrasser och spritkök.

Turerna gick sedan runt i Norge, Danmark, Sverige och även längre söderut, i Tyskland, Frankrike och Italien. Och varje kväll skulle det där orangefärgade fyrmanstältet upp och madrasserna pumpas för hand. Det kokades potatis som ofta serverades med fiskeboller eller köttkaker.
– Visst var det en smula slitigt, fast vi hade det ändå himla bra de där somrarna, minns Benthe. Jag minns fina ställen som Lido di Jesula utanför Venedig, Sorrento och till exempel Hamburg. Fast jag kommer också ihåg ett antal regniga nätter när vi hade fått plats vid någon husvagn. Vi kunde se dem sitta därinne med mysigt ljus och kanske en kopp kaffe. Oj, vad vi längtade efter en husvagn då.

Benthe utbildade sig senare till konstnär på Vestlandets Kunstakademi i Bergen och även på anrika Royal Academy of Art i London och blev sedan verksam som konstnär i London. 1996 flyttade hon till Danmark och köpte tillsammans med sin man en husvagn från 1963 – ”en bullig och gullig IMW 380”.
– Vi körde omkring mycket med den och hade fina upplevelser. Vi ställde också upp den på någon strand och hade den som stuga innan den rätt luggsliten blev stående på tomten. Maken tyckte att vi skulle skrota den, men jag ansåg nog att vagnen skulle få stå kvar åtminstone ett tag till. Något kunde den kanske duga till.

En dag när Benthe passerade husvagnen såg hon plötsligt att den från sidan såg ut som en kvinnas kjol. Hon lät intrycket sjunka in och kände att det där kunde bli något. I samma veva fick hon ett erbjudande om att medverka i arrangemanget runt Stavanger Kulturhuvudstad 2008.
– Jag bestämde mig då för att göra något av den gamla vagnen och började skissa på en betongkvintett med vagnar som kvinnogestalter med olika liv och bakgrund. Vagnarna skulle få bli metaforer för den värld kvinnor kan öppna eller dölja och i motsats till många andra konstverk skulle verken köras ut till folket och inte tvärsom.

Betongspecialisten Benthe inhandlade således bland annat bruk, armeringsjärn och glasfiber, och inledde en husvagnsletarexpedition runt om i Danmark. Såg hon någon gammal vagn som fungerade kjolmässigt, knackande hon helt enkelt på och frågade om hon fick köpa den. Frågan var ju fri. Och för det mesta blev det affär.
– Ägarna var väldigt vänliga och blev dessutom nyfikna på vad de skulle användas till. Jag berättade om mina campingkvinnor och de tyckte det lät spännande och intressant.

Tantparad på hjul
Ett specialkomponerat stycke av Geir Johnson spelades i varje tantvagn.

En tid senare stod fem namngivna vagnar klara utanför Hirthals för att möta folket. När det gäller inredningen i vagnarna hade många vänner, bekanta och grannar hjälpt till med matchande föremål och bilder.

”Flyktingkvinnan” huserade på en Safarivagn från 70-talet. Hon spejar och verkar vara både rädd för och nyfiken på asyllandet och det liv hon står inför. Vagnen är invändigt prydd av skolbarn och kvinnliga flyktingar från Stavanger som komponerat ett mönster om saknad och längtan. ”Maria Beskyddaren” sörjer sin son på en fin Thomsom-vagn från 1961. Inne i vagnen ligger en staty herrn i fråga. Maria representerar den moderna människans behov av trygghet i tider av egoism. Vagnen under ”Campingkvinnan är en IMV 380”. Här ses en bastant moder med ett barn i vardera armkrok. Vagnen är inredd med diverse campingbilder. ”Bruden” är lite sexig och bär betongslöja där hon tronar på sin Sprite Alpine-vagn från 1963. Underdelen visar en man och en kvinna när det, så att säga, står på. Inne i vagnen spelas bröllopsmusik från hela världen. ”Sirenen” huserar på en IMW- vagn och är en förförisk dam. Det inre rummet i vagnen är tapetserat med handavtryck från människor hon mött tidigare i livet.
– Okej, då var det dags för avfärd till Stavanger, berättar Benthe. Stolt rullade vi igång damkvintetten. Fast bara i trettio kilometer i timmen. Vi hade nämligen fått höra talas om ett kryphål i lagen som innebar att vagnarna inte behövde registreras om vi tog bort fjädringarna och inte körde fortare än just trettio. Vagnarna räknades då som lantbruksredskap.

Tantparad på hjul
De fem damerna drog förmodligen till sig en och annan blick under sin långa färd.

Längs vägarna till färjan och norska sydkusten tappade folk hakor på löpande band när tantparaden gled fram. Och så fort den tog paus ställdes nyfikna frågor om var, när och hur. Samma sak var det på de tre campingplatser där paraden slog läger. Efter Stavanger besökte ekipagen många plaster i Norden, dock ingen svensk.

Benthe är specialist på att smycka offentliga rum. Hon skapar tät personlig kontakt med publiken och mellan folket och konsten och har i år tilldelats danska Artbeatpriset för sina Campingkvinnor. I juryns motivering kunde läsas bland annat läsas att ”campingvagnens symbolvärde för många människor står i motsättning till konsten”. Därför menar juryn att Benthes arbete är extra intressant och viktigt.

Vagnarna huserar nu som assistenter på Aalborg Universitet där de ingår i studier av inlärning. När som helst kan dock Benthe ställa dem i ordning för en campingrunda…

FAKTA
Marit Benthe Norheim.
Född
: 1960 i Skien.
Familj: Man, två döttrar.
Bor: Mygdal, Nordjylland.
Yrke: Bildkonstnär.

Bil: Volvo V70 – 95.
Husvagn: MK 1961.
Bästa campingplatsen: Jylland har flera mycket fina campingplatser.
Bästa campingmaten: Grillad havskräfta.
Bästa melodi: Diamonds in the sand med Tonje Terese.
Bästa bok: Nights at the Circus.
Önskan: Att Sverige bjuder in Campingkvinnorna.

Tantparad på hjul
Marit Benthe Norheim.
Rulla till toppen