Klassiker: Kabe Smaragd

Publicerad: 2015-08-11   Uppdaterad: 2023-04-18

Kabe Smaragd är en av Kabes äldsta husvagnsmodeller. Namnet lanserades första gången 1967, då med tillägget Normal. Vagnen vi här presenterar, Smaragd 540 DL, är från 1986. När året summerades kunde man räkna 1 450 försålda vagnar av märket Kabe, som då låg etta i registreringsstatistiken för femte året i rad. Det känns märkligt att konstatera...

Kabe Smaragd är en av Kabes äldsta husvagnsmodeller. Namnet lanserades första gången 1967, då med tillägget Normal. Vagnen vi här presenterar, Smaragd 540 DL, är från 1986.

När året summerades kunde man räkna 1 450 försålda vagnar av märket Kabe, som då låg etta i registreringsstatistiken för femte året i rad. Det känns märkligt att konstatera att Kabe då bara hade sju olika modeller varav Smaragd 540 kunde fås i två utföranden, med enkel axel eller boggi.
Med boggi fick vagnen en viktökning på 80 kilo, en detalj som möjligen var negativ men som mer än väl kompenserades av det moderna och attraktiva med boggi.

I mitten av 80-talet hade Kabe en särställning på den svenska marknaden och den som hade gjort så kallad husvagnskarriär landade så småningom i en Kabe. Tack vare smarta konstruktörer och framgångsrik marknadsföring nådde märket positionen som Sveriges populäraste husvagn. Solifer, Polar och Cabby var också framgångsrika och de fyra stora märkena registrerade in över 1000 nya vagnar. Med attraktiva planlösningar och hög utrustningsnivå och inte minst ett stort antal återförsäljare har Kabe alltsedan dess legat långt framme i statistiken över nyregistreringar.

Vad är det då som skiljer denna husvagn från dagens vagnar? Till att börja med är det vikten. Tjänstevikten på dagens Kabevagnar i motsvarande storlek är över 1 300 kilo. Den gamla vagnen på bilderna är betydligt lättare. Tjänstevikten är 1 020 och totalvikten 1 240 kilo.   
 
Husvagnsutvecklingen rent allmänt har medfört en hel del i utrustningsväg, som till exempel frostfri invändig placering av avloppstanken, en enskild detalj som belastar vagnen med något tiotal kilo. Dessutom vill man gärna ha både tv och tv-hållare i nya vagnar, antenner och en hel del elektrisk utrusning. Men, en stor del av viktökningen sitter i bygget. Tjockare väggar och stabilare dörrar och bänkar är detaljer som tillsammans blir många kilon.

 

 

Klassiker: Kabe Smaragd
Det finns inga fasta bäddar, men de båda sittgrupperna är bäddbara.

I vagnen finns inte heller någon fast bädd, i stället är de båda sittgrupperna bäddbara. Sovkomforten blir naturligtvis lidande, en bäddmadrass rekommenderas. Å andra sidan kan man använda vagnen med viss flexibilitet, sittgrupp om dagen och säng till natten.

Köksfläkt och varmvatten finns, men duschmöjlighet saknas helt. Spillvatten tas om hand genom en utvändig säck, en så kallad spillvattenlunga eller lös tank. Toaletten har ingen servicelucka, i stället får man bära ut latrinen genom vagnens ytterdörr. Tvättrummet eller toalettrummet hör till de ytor och utrymmen som ändrats påtagligt. På den tiden hade husvagnarna ett handfat och ett tunt skåp med spegel. Själva toaletten var av det enklare slaget utan koppling till vagnens övriga vattensystem.

Klassiker: Kabe Smaragd
Tidsenligt kök med både varmvatten och köksfläkt.
Klassiker: Kabe Smaragd
Varmvatten finns i vår Smaragd, men var på den tiden ett rätt lyxigt tillval.

Karossen har en vass avslutning bak, en så kallad takspoiler. Framtill finns en spoiler lågt placerad, för bättre bränsleekonomi och bättre luftströmmar under körning. Att det gav lägre bränsleförbrukning gick inte att påvisa i de farter som var tillåtna för husvagnar, så de markerade spoilerna försvann snart. Den 90-gradiga övergången mellan tak och bakvägg gav dock plats för rymligare skåp och bättre ståhöjd längst bak.  Redan 1987 hade Kabe följdriktigt en vagn med långbäddar bak, den första svenska långbäddsvagnen, Kabe Smaragd 540 DL. Adria Scandinavia hade en sådan modell redan 1986 och Cabby och LMC hade planlösningar med möjliga långbäddar bak, men de sistnämndas bäddar var bara 185 centimeter långa. Därmed var de att betrakta som sängar för barn.

Skall man i dag köpa en Kabe Smaragd från 1986 som är i bra skick så får man räkna med att betala cirka 45 – 50 000 kronor. Köper du av en privatperson kan du pruta eftersom trettio år obevekligt sätter sina spår och vid ett privatköp ges inga garantier.

FAKTA
Kabe Smaragd 540 DL-86
Chassi: Galvaniserat med axel från Peitz med ståltorsionsfjädring.
Kaross: Kulhamrad aluminium, isolering av cellplast, tjocklek vägg, tak golv 36 mm.
Utvändiga mått cm: Totallängd inklusive dragbom: 670.
Kaross utvändig cm. L/B/H: 535/222/252. Invändig L/B/H: 526/207/192.
Totalvikt kg: 1 240
Tjänstevikt kg: 1 020
Antal bäddar 4-5
Pris ny: 78 500 kronor, pris i dag 45 000 – 50 000 kronor (2014)

Klassiker: Kabe Smaragd
Rulla till toppen