Polarbjörnen ryter till!

Polarbjörnen ryter till!

Publicerad

Stabilitet, styrka, kvalitet och trygghet. Stora ord, starka ord. När vi pratar nutid och framtid med Polarvagnens vd, Tony Ekström, är de ledorden.

Under de senaste åren har vi kunnat skönja en nedåtgående spiral för den klassiska husvagnstillverkaren från Dorotea. Polar varslar. Polar återanställer. Polar varslar på nytt. Ingen stabiltet, ingen kontinuitet. Dagspressen var inte alltid nådig. 

– Det stämmer, men efter en ganska brant uppförsbacke under några år såg jag en vändning ifjol. Jag upplevde att husvagnscamparna hade ett behov av våra produkter, säger Tony Ekström, när han tar emot Husvagn & Camping i konferenslokalen.

 

Polarvagnens vd, Tony Ekström, ser ljust på framtiden och han tror att de kommer att kunna expandera.

Tony Ekström kopplar på projektorn och visar en kommande reklamfilm på stora duken. Under hela 2016 arbetade nämligen Polar med en marknadsanalys för att finna sin positionering på campingmarknaden. Deras iögonfallande annonser där Polarbjörnen ånyo är i fokus har vi redan sett. Andra marknadsmässiga återgärder som kanske inte alltid följer det konventionella tänket är också i antågande. 

– Nationella radiokanaler, dryga hundratalet storbildsskärmar och annonsering i en mängd olika tidningar som inte enbart har husvagnscampande som huvudämne, nämner Tony Ekström som ett par exempel.

Det känns som om Polar har gjort sin hemläxa. De har hittat tillbaka till sina rötter. De lyfter fram stabilitet, styrka, kvalitet och trygghet. Och sist men inte minst – Polarbjörnen, som står för alla dessa ledord.

Varenda husvagn testas noggrant innan den lämnar fabriken.

– Först och främst är det viktigt att gå tillbaka till våra värdegrunder. Vad är det Polarbjörnen står för? Jo, alla våra ledord. Det är något vi måste värna om, understryker Tony Ekström.

Att få input från slutkonsument är A och O för att verksamheten ska kunna bibehålla sin höga standard och dignitet. 

– Det är våra duktiga återförsäljare som har kundkontakten. Det är från dem som vi i slutändan får fram all nyttig information. Vad är det kunderna eftersträvar? Vad gör vi idag som är bra, som vi kan vidareutveckla och göra ännu bättre? Det är användarna vi måste lyssna till, det är dom som kan våra produkter och är våra bästa testpiloter, förklarar Tony Ekström ödmjukt.

Det råder just nu hausse på fabriken i Dorotea.

– Återförsäljarnätet har stärkts med ytterligare en handfull handlare i Sverige och med ett par till i såväl Norge som Danmark. Vi känner ett stort förtroende för vårt återförsäljarled. Vi är ett sammansvetsat team som gör allt i vår makt för att bemöta våra kunders krav och önskemål på bästa möjliga vis, tillägger Tony.

Han menar att Polar måste fortsätta sträva efter att framställa de allra bästa husvagnarna på marknaden, inte de billigaste.

– Vi hade fulla orderblock redan tidigt 2017 och de flesta återförsäljare har haft god respons på 2018-vagnarna innan vi ens hade visat hur de ser ut. Jag tycker framtiden ser ljus ut, poängterar Tony Ekström.

När husvagnsbranschen hade sin peak under åren 1977-1980 nyregistrerades det, hör och häpna 3 437, 3 348, 3 716 respektive 3 334 exemplar av Polarvagnen. Nu är det andra tider och i och för sig helt andra husvagnar som tillverkas.

Kupolen på Elmiamässan drog många nyfikna husvagnsentusiaster till Polars monter.

– Mellan tummen och pekfingret ligger kapaciteten idag på 600 husvagnar per år. Ur ett historiskt perspektiv är det inte mycket, men tittar vi bakåt år för år är det en rejäl ökning, säger Tony Ekström.

Tillsammans tar vi oss till fabrikslokalen där det råder febril aktivitet. Tony förklarar kortfattat att storsäljaren, bland ett 50-tal planlösningar, är 560 CTH.

– Jag uppfattar inte planlösningarna som speciellt trendkänsliga och vi behöver inte gå över ån efter vatten. Vi har det senaste året arbetet hårt med våra barnkammarvagnar och de har blivit bättre, modernare och fler till antalet. Vi är numera ett mer heltäckande familjekoncept då vi har noterat att den yngre generationen barnfamiljer ser lite annorlunda på vissa saker jämfört med de som har varit trogna husvagnscampandet i många, många år, förklarar Tony Ekström.

Det är inte bara tungan man ska ha rätt i mun....

Orderblocken har varit fyllda hela 2017.

Tony är självklart medveten om att Polarvagnen också kostar några slantar. Samtidigt understryker han tydligt att kvalitet måste få kosta. 

– Vi ser att väldigt många campare uppskattar hög kvalitet och det är precis vad vi står för. Vi har både kunskapen och förmågan att tillverka kvalitetsprodukter och det ska vi fortsätta med. Samtidigt handlar det inte enbart om kvalitet. Det gäller även att framkalla en upplevelse, vara attraktiva designmässigt och vara i framkant tekniskt sett, säger Tony Ekström.

Visst, det är omöjligt att sia om vad som komma skall i framtiden, men så länge som det stora intresset för husbilar fortskrider sticker Tony inte under stol med att husvagnsbranschen också rider på den våg som allmänt råder inom campinglivet.

– Utifrån det vi har pratat om ser jag stor potential för expansion både inom en nära framtid och betydligt längre bort. Vi fortsätter på den inslagna vägen, och är trogna våra kvalitetsprincper. Att bygga tillräckligt många enheter för att möta efterfrågan är en svårighet, men vi står väl rustade. Att vara uthållig är viktigt. Tiden måste få arbeta för sig. Vi måste tro på det vi håller på med, säger Tony Ekström och pekar bort mot sin skickliga personal på produktionslinan.

Det är inte massproducerat förklarar han. Det visar sig vara individanpassat. Lägg till att hela inredningen byggs av en och samma person.

Hela inredningen byggs av en och samma person.

– Det innebär stort ansvarstagande eftersom det inte går att gömma sig bakom sina kollegor, understryker Tony Ekström.

Avslutningsvis hävdar Tony att det kan ses som kostnadseffektivt att ha husvagn och att fördelarna är många.

– Den kan användas som sommar-, fjäll- eller fiskestuga, eller vad man nu vill ha husvagnen till. En sommarstuga står där den står. Husvagnen har hjul och kan flyttas. Ena semesterveckan på stranden, den andra vid foten av skidanläggningen. Det kan inte bli bättre, avslutar Tony Ekström.

(Artikeln publicerades i Husvagn & Camping nr 12/2017)

Att tillverka cirka 600 husvagnar per år finns det kapacitet för.

FAKTA: POLAR

Grundades: 1964

VD: Tony Ekström

Antal anställda: 80

Tio viktiga årtal:

1964: Polar grundades av Håkan Wallin och Bertil Holmqvist. Tillverkningen skedde inledningsvis i en ladugård i Junselevallen. Lackeraren Ragnar Bergqvist ritade logotypebjörnen.

1968: Tillverkningen flyttades till Dorotea och fabrikslokalen invigdes 8 november.

1970: Polarvagnen fick en stororder av Televerket på 300 husvagnar.

1973: Var nu näst största tillverkaren i Sverige efter Cabby. Med 1 143 registrerade husvagnar hade de 13,5 procent marknadsandelar.

Polar sponsrade F1-loppet i Anderstorp.

1975: Huvudsponsor till F1-loppet, Polar Grand Prix, på Anderstorp. Två år senare var de huvudsponsor till alpina världscupen i Åre och ishockeylandslaget Tre Kronor (1977-1981).

1981: Köpte upp det småländska husvagnsföretaget Sävsjö Caravan. Samma år avgick grundaren Bertil Holmqvist som vd.

1982: Polarvagnen påbörjade en rekonstruktion efter att företaget försattes i konkurs (9 juli av Lycksele tingsrätt).

1990: In i aerodynamikens tidevarv. Modellen Aero med plastfront/bak fick goda värden i Volvos vindtunnel. Helvit inredning testades, men byttes snabbt tillbaka till träslag.

2000: Lanserade fullbredds-vagnar (252 cm) på fem modeller. 

2004: Solifers husvagnar började tillverkas av Polar i Dorotea. Tio år senare hamnade finskättlingens produktion hos Erwin Hymer Group (varumärket ägs dock av Polar).

On
Off

0 kommentarer

  • Översikt: En populär planlösning

    Översikt: En populär planlösning

    Låga singelbäddar och fordonsbrett hygienutrymme bak. Vi har listat 59 modeller från 22 husbilsmärken som har denna populära planlösning.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-09-18 11:47

  • RESA/ Fylkesväg 98, Norge: På resa med vägen som mål

    RESA/ Fylkesväg 98, Norge: På resa med vägen som mål

    Fylkesväg 98 mellan Tana och Lakselv i Finnmark var en av Norges sämsta vägar. På sommaren gropig och långsam, på vintern för det mesta igensnöad. Nu har norska statens vägväsen byggt om tre mil av vägen och utsett nybygget till Norges vackraste väg.

    Artikel Arne Spångberg, 2018-09-16 11:33

  • Ställplatskollen: Gästfrihet i Mönsterås

    Ställplatskollen: Gästfrihet i Mönsterås

    Att göra ställplats i gästhamnen blev en succé för Mönsterås. Oftast syns rader av gästande båtar i vattnet, alldeles nära husbilarna på land. Med andra ord sjuder hamnen av liv på sommaren.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-09-12 12:39

  • Ställplatskollen: Valdemarsviks gästhamn – på gränsen

    Ställplatskollen: Valdemarsviks gästhamn – på gränsen

    Ställplatsen i Valdemarsviks Gästhamn har bara plats för husbilsresande, men dessa kan skatta sig lyckliga.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-09-08 12:16

  • Ställplatskollen: Södra hamnen – fin plats i Motala

    Ställplatskollen: Södra hamnen – fin plats i Motala

    Södra Hamnen är en av de första ställplatserna i Sverige. En satsning som gett Motala åtskilliga turister.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-08-13 12:43

  • Ställplatskollen: Stocka Hamn – en hamn för alla

    Ställplatskollen: Stocka Hamn – en hamn för alla

    Har man suttit på Stocka brygga och ätit frukost en sommarmorgon, då vill man berätta för alla vilken fantastisk ställplats där är. Och hit är både husvagnar och husbilar välkomna.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-08-10 12:25

  • Nostalgi: VM-bussen från 1958

    Nostalgi: VM-bussen från 1958

    Hört talas om Mercedes-Benz 321 med Kässbohrer-kaross? En husbil som faktiskt kan skryta med att ha haft första parkett vid fotbolls-VM 1958.

    Artikel Thomas Sjölund, 2018-08-05 13:27

  • Kopplat och klart!

    Kopplat och klart!

    Koppla vagnen är lätt, men koppla säkert kräver en del kontroller. Kontroller som kan rädda dig från obehagliga överraskningar på resan.

    Artikel Robert Gustavsson, 2018-08-01 12:00

  • Ställplats: Limhamn – dubbelt upp i Malmö

    Ställplats: Limhamn – dubbelt upp i Malmö

    I stadsdelen Limhamn i Malmö har båda småbåtshamnarna anlagt ställplatser, en för alla fritidsfordon och en endast för husbilar. Gemensamt för båda är utsikten mot Öresundsbron.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-07-19 09:40

  • Säkerhet: Känner du igen en biltjuv?

    Säkerhet: Känner du igen en biltjuv?

    En gång i tiden hade du rätt att känna dig misstänksam om någon lutade sig mot din bil med lite kraftig ståltråd i handen. I dag använder tjuvarna digital teknik och du måste använda aluminium-folie och sunt förnuft för att skydda din bil från inbrott.

    Artikel Håkan Johansson, 2018-07-11 08:12

  • Polisen uppmanar: Skaffa gasolvarnare!

    Polisen uppmanar: Skaffa gasolvarnare!

    I december 2017 hände det som är en mardröm för alla campare. I det här fallet var det en så kallad foodtruck som exploderade, men olyckan kan också vara framme i en husvagn eller husbil.

    Artikel Ulla Carle, 2018-07-09 07:58

  • Utöka din behörighet – ta körkort B96

    Utöka din behörighet – ta körkort B96

    Med utökad behörighet på B-körkortet får du dra tyngre husvagnar efter din bil. Hur svårt är det att få behörigheten? Vi testade såklart.

    Artikel Robert Gustavsson, 2018-07-06 00:57

  • Budget eller lyx – det är frågan

    Budget eller lyx – det är frågan

    Två nya husbilar med stora skillnader på prislappen. Lyx för 870 000 kronor, eller 561 000 kronor för en budgetversion? Medan den dyrare husbilen är av välrenommerat märke är den billigare tämligen ny på den svenska marknaden. Med andra ord kan den komma att bli betydligt känsligare på andrahandsmarknaden. Samtidigt har den ett pris som borde tilltala förstagångsköparna. Häng med när vi tittar närmare på prispressade Ahorn Canada TE Plus och lyxiga Dethleffs Magic Edition T3 DBM.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-07-04 07:06

  • Teknik: Är luftfjädring som en dröm?

    Teknik: Är luftfjädring som en dröm?

    Det är som att gå på moln! Det finns många myter om luftfjädring. Den som kör bakom en modern luftfjädrad buss ser hur den oavbrutet sväljer ojämnheterna på vägen i mjukt gungande rörelser. Det ser förföriskt ut. Och intresset för luftfjädring växer bland husbilsägare.

    Artikel Håkan Johansson, 2018-07-02 21:06

  • En svensk klassiker fyller 70 år!

    En svensk klassiker fyller 70 år!

    Sveriges äldsta husvagnstillverkare, SMV, fyller 70 år. Ett företag som beredde vägen för den svenska husvagns-industrin, som växte fram med Kabe, Polar och Cabby i spetsen.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-07-01 09:15

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

  • Husvagn & Camping 2018-08

  • Husvagn & Camping 2018-07

  • Husvagn & Camping 2018-06

  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842