Reportage: Polarbjörnen ryter till!

Publicerad: 2018-02-19   Uppdaterad: 2023-04-18

Stabilitet, styrka, kvalitet och trygghet. Stora ord, starka ord. När vi pratar nutid och framtid med Polarvagnens vd, Tony Ekström, är de ledorden.

Under de senaste åren har vi kunnat skönja en nedåtgående spiral för den klassiska husvagnstillverkaren från Dorotea. Polar varslar. Polar återanställer. Polar varslar på nytt. Ingen stabiltet, ingen kontinuitet. Dagspressen var inte alltid nådig. 

– Det stämmer, men efter en ganska brant uppförsbacke under några år såg jag en vändning ifjol. Jag upplevde att husvagnscamparna hade ett behov av våra produkter, säger Tony Ekström, när han tar emot Husvagn & Camping i konferenslokalen.

 

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Polarvagnens vd, Tony Ekström, ser ljust på framtiden och han tror att de kommer att kunna expandera.

Tony Ekström kopplar på projektorn och visar en kommande reklamfilm på stora duken. Under hela 2016 arbetade nämligen Polar med en marknadsanalys för att finna sin positionering på campingmarknaden. Deras iögonfallande annonser där Polarbjörnen ånyo är i fokus har vi redan sett. Andra marknadsmässiga återgärder som kanske inte alltid följer det konventionella tänket är också i antågande. 

– Nationella radiokanaler, dryga hundratalet storbildsskärmar och annonsering i en mängd olika tidningar som inte enbart har husvagnscampande som huvudämne, nämner Tony Ekström som ett par exempel.

Det känns som om Polar har gjort sin hemläxa. De har hittat tillbaka till sina rötter. De lyfter fram stabilitet, styrka, kvalitet och trygghet. Och sist men inte minst – Polarbjörnen, som står för alla dessa ledord.

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Varenda husvagn testas noggrant innan den lämnar fabriken.

– Först och främst är det viktigt att gå tillbaka till våra värdegrunder. Vad är det Polarbjörnen står för? Jo, alla våra ledord. Det är något vi måste värna om, understryker Tony Ekström.

Att få input från slutkonsument är A och O för att verksamheten ska kunna bibehålla sin höga standard och dignitet. 

– Det är våra duktiga återförsäljare som har kundkontakten. Det är från dem som vi i slutändan får fram all nyttig information. Vad är det kunderna eftersträvar? Vad gör vi idag som är bra, som vi kan vidareutveckla och göra ännu bättre? Det är användarna vi måste lyssna till, det är dom som kan våra produkter och är våra bästa testpiloter, förklarar Tony Ekström ödmjukt.

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Det råder just nu hausse på fabriken i Dorotea.

– Återförsäljarnätet har stärkts med ytterligare en handfull handlare i Sverige och med ett par till i såväl Norge som Danmark. Vi känner ett stort förtroende för vårt återförsäljarled. Vi är ett sammansvetsat team som gör allt i vår makt för att bemöta våra kunders krav och önskemål på bästa möjliga vis, tillägger Tony.

Han menar att Polar måste fortsätta sträva efter att framställa de allra bästa husvagnarna på marknaden, inte de billigaste.

– Vi hade fulla orderblock redan tidigt 2017 och de flesta återförsäljare har haft god respons på 2018-vagnarna innan vi ens hade visat hur de ser ut. Jag tycker framtiden ser ljus ut, poängterar Tony Ekström.

När husvagnsbranschen hade sin peak under åren 1977-1980 nyregistrerades det, hör och häpna 3 437, 3 348, 3 716 respektive 3 334 exemplar av Polarvagnen. Nu är det andra tider och i och för sig helt andra husvagnar som tillverkas.

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Kupolen på Elmiamässan drog många nyfikna husvagnsentusiaster till Polars monter.

– Mellan tummen och pekfingret ligger kapaciteten idag på 600 husvagnar per år. Ur ett historiskt perspektiv är det inte mycket, men tittar vi bakåt år för år är det en rejäl ökning, säger Tony Ekström.

Tillsammans tar vi oss till fabrikslokalen där det råder febril aktivitet. Tony förklarar kortfattat att storsäljaren, bland ett 50-tal planlösningar, är 560 CTH.

– Jag uppfattar inte planlösningarna som speciellt trendkänsliga och vi behöver inte gå över ån efter vatten. Vi har det senaste året arbetet hårt med våra barnkammarvagnar och de har blivit bättre, modernare och fler till antalet. Vi är numera ett mer heltäckande familjekoncept då vi har noterat att den yngre generationen barnfamiljer ser lite annorlunda på vissa saker jämfört med de som har varit trogna husvagnscampandet i många, många år, förklarar Tony Ekström.

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Det är inte bara tungan man ska ha rätt i mun….
Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Orderblocken har varit fyllda hela 2017.

Tony är självklart medveten om att Polarvagnen också kostar några slantar. Samtidigt understryker han tydligt att kvalitet måste få kosta. 

– Vi ser att väldigt många campare uppskattar hög kvalitet och det är precis vad vi står för. Vi har både kunskapen och förmågan att tillverka kvalitetsprodukter och det ska vi fortsätta med. Samtidigt handlar det inte enbart om kvalitet. Det gäller även att framkalla en upplevelse, vara attraktiva designmässigt och vara i framkant tekniskt sett, säger Tony Ekström.

Visst, det är omöjligt att sia om vad som komma skall i framtiden, men så länge som det stora intresset för husbilar fortskrider sticker Tony inte under stol med att husvagnsbranschen också rider på den våg som allmänt råder inom campinglivet.

– Utifrån det vi har pratat om ser jag stor potential för expansion både inom en nära framtid och betydligt längre bort. Vi fortsätter på den inslagna vägen, och är trogna våra kvalitetsprincper. Att bygga tillräckligt många enheter för att möta efterfrågan är en svårighet, men vi står väl rustade. Att vara uthållig är viktigt. Tiden måste få arbeta för sig. Vi måste tro på det vi håller på med, säger Tony Ekström och pekar bort mot sin skickliga personal på produktionslinan.

Det är inte massproducerat förklarar han. Det visar sig vara individanpassat. Lägg till att hela inredningen byggs av en och samma person.

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Hela inredningen byggs av en och samma person.

– Det innebär stort ansvarstagande eftersom det inte går att gömma sig bakom sina kollegor, understryker Tony Ekström.

Avslutningsvis hävdar Tony att det kan ses som kostnadseffektivt att ha husvagn och att fördelarna är många.

– Den kan användas som sommar-, fjäll- eller fiskestuga, eller vad man nu vill ha husvagnen till. En sommarstuga står där den står. Husvagnen har hjul och kan flyttas. Ena semesterveckan på stranden, den andra vid foten av skidanläggningen. Det kan inte bli bättre, avslutar Tony Ekström.

(Artikeln publicerades i Husvagn & Camping nr 12/2017)

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Att tillverka cirka 600 husvagnar per år finns det kapacitet för.

FAKTA: POLAR

Grundades: 1964

VD: Tony Ekström

Antal anställda: 80

Tio viktiga årtal:

1964: Polar grundades av Håkan Wallin och Bertil Holmqvist. Tillverkningen skedde inledningsvis i en ladugård i Junselevallen. Lackeraren Ragnar Bergqvist ritade logotypebjörnen.

1968: Tillverkningen flyttades till Dorotea och fabrikslokalen invigdes 8 november.

1970: Polarvagnen fick en stororder av Televerket på 300 husvagnar.

1973: Var nu näst största tillverkaren i Sverige efter Cabby. Med 1 143 registrerade husvagnar hade de 13,5 procent marknadsandelar.

Reportage: Polarbjörnen ryter till!
Polar sponsrade F1-loppet i Anderstorp.

1975: Huvudsponsor till F1-loppet, Polar Grand Prix, på Anderstorp. Två år senare var de huvudsponsor till alpina världscupen i Åre och ishockeylandslaget Tre Kronor (1977-1981).

1981: Köpte upp det småländska husvagnsföretaget Sävsjö Caravan. Samma år avgick grundaren Bertil Holmqvist som vd.

1982: Polarvagnen påbörjade en rekonstruktion efter att företaget försattes i konkurs (9 juli av Lycksele tingsrätt).

1990: In i aerodynamikens tidevarv. Modellen Aero med plastfront/bak fick goda värden i Volvos vindtunnel. Helvit inredning testades, men byttes snabbt tillbaka till träslag.

2000: Lanserade fullbredds-vagnar (252 cm) på fem modeller. 

2004: Solifers husvagnar började tillverkas av Polar i Dorotea. Tio år senare hamnade finskättlingens produktion hos Erwin Hymer Group (varumärket ägs dock av Polar).

Rulla till toppen