Ess på karosser

En lägereld vid vattenbrynet, kan det bli mer mysigt och äventyrligt än så här?

Ess på karosser

Publicerad

Ett litet, nischat företag som växer så det knakar. Hur är det möjligt? Vi har besökt S. Karosser i Dorotea. För dem är ingenting omöjligt, bara olika svårt.

Jag står på fabriksgolvet och ser på när två anställda sneglar över en ritning. De ser ut att tänka: en omöjlighet tar så här lång tid att fixa, ett mirakel tar ytterligare några timmar. Här på Timmervägen 11
i Dorotea finns nämligen så många smarta hjärnor och finurliga lösningar att allt går att åstadkomma. Det i kombination med ett helt koppel gedigna hantverkare har gjort att S.Karosser kan se ljust på framtiden. 

– Vi har en uppgång som vi inte har upplevt på åratal. Vi har i och för sig haft en ständig uppgång sedan 2013 men nu ser det ljusare ut än på länge, upplyser företagets vd, Ulf Sellgren.

Vi tar oss till övervåningen där kontorsbyggnaden är belägen. Där plockar han fram en pärm ur bokhyllan och bläddrar några sekunder.

Någonstans mellan 120 och 170 timmar tar det att bygga en camper från ax till limpa, beroende på modellstorlek.

– Under 2017 kommer vi att ha en ökning på 20 procent i omsättning jämfört med i fjol och vi lär nog ha samma ökning även 2018. Vi har i alla fall orderstock för det, nämner Ulf Sellgren.

Detta understryks av den stororder som S.Karosser nyligen fick av den tyska camperimportören Wohnkabinencenter. Inte mindre än 64 enheter ska S.Karosser leverera till dem.

– Den här ordern innebär att vi kan anställa ytterligare personal och öka produktionstakten. Kul att ett litet företag från norra Sverige kan utmärka sig på den stora, mäktiga marknaden i Tyskland, säger Ulf Sellgren stolt och tillägger att lite drygt hälften av tillverkningen går på export. I Tyskland är S.Karosser bland de tre största campertillverkarna.

Ulf Sellgren, stolt vd för blomstrande S. Karosser i Dorotea.

Ulf Sellgren vill dock inte slå sig för bröstet. Han menar att det inte handlar om något viftande med en trollstav. Hårt jobb, bra produkter och hederligt hantverk har givit resultat.

– Vi gör gör robusta och bra produkter. Det är ytterst sällan vi har några reklamationer. Samtidigt går utvecklingen blixtsnabbt framåt. Vi har nyligen investerat fyra miljoner kronor i en digital maskin. Det är stora pengar, faktiskt den största investeringen vi någonsin har gjort. Men maskinen är aldrig sjuk och den gör aldrig fel. Jag säger för övrigt detsamma om vår fantastiska personal. Utan den skulle vi aldrig ha kunnat växa som vi gör, poängterar Ulf Sellgren.

I dagsläget ligger produktionstakten på cirka sex till åtta campers i månaden plus två, tre andra projekt som rullar på samtidigt. För som bekant konstruerar S.Karosser också en hel del specialfordon Om de enbart skulle inrikta sig på att bygga campers ligger kapaciteten på nio, tio i månaden vilket resulterar i lite drygt 100 enheter per år.

Det gäller att ha tungan rätt i mun, men ingenting är omöjligt – bara olika svårt.

– Tre fullstora husbilar rullar just nu på vägarna och de är inom motocross- och hästindustrin. De ser ut som Polar Kodiak men de är från S.Karosser. Mellan tumme och pekfinger tar det cirka 750 till 1 000 timmar att få dem klara beroende på utrustning och krav på lösningar. Jämför vi det med en camper så är skillnaden mycket stor. Där handlar det om någonstans mellan 120 och 170 timmar beronde på modellstorlek, avslöjar Ulf Sellgren.

På frågan vilken målgrupp som köper specialtillverkade fordon får vi en salig blandning till svar.

– Den största målgruppen är faktiskt fotografer. De väljer oftast extra strömförsörjning som tillval vilket är A och O för dem. Med EFOY och solceller behöver de inte hitta två hål i väggen. Vi levererar ungefär två specialtillverkade fordon per månad och det kan röra sig om allt från kläd-, kök- och verktygsindustrin till blomsterhandeln, berättar Ulf Sellgren.

Egen snickeriavdelning – här lämnas ingenting åt slumpen.

Kunderna kan vara säkra på sin sak. Om inte allt, så i alla fall till stor del, kommer den beställda produkten med tillhörande komponenter att tillverkas inhouse.

– Det är ytterst få produkter som vi köper in då vi gör det mesta själva, säger Ulf Sellgren och nämner karossmoduler, inredning samt el- och NOD-system.

Vi kommer därefter in på marknadsföring och att synas. Utan betänketid erkänner Ulf Sellgren att mässor är viktiga för dem då de inte har några återförsäljare. 

– Det är två tunga faktorer som avgör att vi inte har någon återförsäljare. Dels är vi en smal, liten nisch och samtidigt måste säljaren även ha kunskap om vilken bil som passar till våra campers. I gengäld har vi ytterst goda ambassadörer som talar väl om oss, det vill säga de som redan äger en av våra campers, säger Ulf Sellgren.

 

S.Karosser bygger även egna elsystem. Merparten av alla komponenter byggs inhouse.

Men visst syns S. Karosser. Vi inom husbils- och husvagnsindustrin ser dem vid minst en handfull tillfällen per år. 

– Fast det handlar inte enbart om husbils- och husvagnsmässor som Elmia, Nolia och Kista utan vi finns ofta på plats också när det rör sig om mässor som är kopplade till vissa personbilsmärken, friluftsliv, traktorer och skogsmässor. Jokkmokks marknad besöker vi också med jämna mellanrum, förklarar Ulf Sellgren.

Vi lämnar marknadsföringen och övergår till trender.

– Det handlar alltid om olika trender. Just nu har campermodellen med entrédörr på sidan cirka 50 procent av all vår försäljning. Nästa år kan det vara en annan modell. Så är det väl med nästan allt. Inne ena dagen, ute en annan. Där-emot kan jag säga att efterfrågan på campers har ökat generellt. Kanske inte lika mycket i Sverige som i Tyskland, där det verkligen har blivit inne, säger Ulf Sellgren.

Familjen Dahl från Ekerö, strax utanför Stockholm, är ägare av en crossbuss byggd av S. Karosser. Längst in till vänster ses Sveriges bästa crosstjej, Emelie Dahl.

Vilken målgrupp använder sig då av en camper? Det visar sig att svaret blir detsamma som när vi kom in på deras specialtillverkade fordon. Inte bara en typ utan flera. 

– Det finns många fördelar med en camper. Man kan parkera ute i skogen, ja till och med i våtmark då själva bilen är en "pickis" med fullvuxna och kraftiga däck. Sexmetersgränsen grejar vi också. Även i stadstrafik finns fördelar då den i all enkelhet får plats i en vanlig parkeringsruta. Konkret skulle jag säga att användarna är aktiva campare och det har visat sig att den målgruppen växer lavinartat. Jag tänker närmast på dem som vill åka skidor eller som älskar att traska i fjällvärlden. Lägger vi till alla som njuter av att fiska eller cykla ute i det fria, ja då blir målgrupperna många, avslutar Ulf Sellgren.

 

För motocrossförare är det viktigt med stort garage.

S.KAROSSER

Grundades: 1983
VD: Ulf Sellgren
Antal anställda: 17


Tio viktiga årtal:


1983: S. Karosser grundas och har sitt säte i Dorotea – södra porten till Lappland.
1984: Den första campern produceras.
1986: 13 stycken helintegrerade husbilar tillverkas åt Ivars Bil i Hoting. Totalt tillverkas det även ett trettiotal, en del även under Polars varumärke, under åren 1986-1988.
1990: Ny campermodell lanseras med ny kaross och design.
1994: Slår sig in på den internationella marknaden då första exporten till Tyskland sker.
1997: S. Karossers första mobila tandvårdsklinik levereras till Dubai, till dags datum har det blivit ett femtontal levererade runt om i Sverige.
2005: Producerar sin tvåtusende camper.
2008: Slår sig samman med SoliferPolar.
2013: Ulf Sellgren köper, som enda ägare, tillbaka företaget från SoliferPolar.
2017: Nyinvesterar i en modernare maskinpark (CNC m.m.) och lite större lokalytor för att matcha de ökade orderingångarna.

On
Off

0 kommentarer

  • CAMPA RÄTT - med förnuft och vett

    CAMPA RÄTT - med förnuft och vett

    Hur man skall bete sig för att falla in i mönstret på en traditionell camping har väl inget standardsvar. När jag fick frågan av Sveriges Radios programledare i programmet "Efter tre" i P4 tog jag direkt chansen att nita till alla de som gör sig lustiga över campare.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-06-12 14:54

  • Nu tas skylten snart ner!

    Nu tas skylten snart ner!

    Passa på innan det är för sent, i augusti tar Heikki Niikanen ner skylten och Sveriges enda Uno-X-mack jämnas med marken.

    Artikel Jerker Norlander, 2018-06-08 15:01

  • Nya skatteregler 1 juli: Alla får skatta

    Nya skatteregler 1 juli: Alla får skatta

    Den 1 juli 2018 införs nya lagar kring fordonsskatter i Sverige. Enligt bonus-malus kommer förändringarna att gälla alla husbilar som är registrerade som PB klass II, oavsett totalvikt.

    Artikel Torbjörn Stålenhag, 2018-05-15 13:24

  • Bilder: Sveriges största husvagn till salu

    Bilder: Sveriges största husvagn till salu

    Känns din husvagn lite trång. Funderar du på att byta till något större? Nu har du chansen att köpa Sveriges största husvagn. 14 meter lång. Det borde väl räcka?

    Artikel Anna Andersson, 2018-05-09 12:43

  • Ställplats Örnsköldsviks gästhamn: Vilken toppenplats!

    Ställplats Örnsköldsviks gästhamn: Vilken toppenplats!

    Tack Örnsköldsvik! Vilken fin ställplats ni anlagt mitt i staden. Öppen hela året med plats för både husvagnar och husbilar.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-03-23 14:05

  • Vagnar stora som hus!

    Vagnar stora som hus!

    De är längre än långa och större än stora, och även om de inte är några bestsellers syns de på var och varannan campingplats. Vi har kikat på husvagnar som med dragbommen inkluderad är över nio meter långa.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-03-17 10:14

  • Tävla och vinn upplevelse utöver det vanliga

    Tävla och vinn upplevelse utöver det vanliga

    Sun Living, Vätternrundan och Husvagn & Camping tävlar ut startplatser till Vätternrundan och boende i husbil för dig och upp till tre vänner!

    Artikel Redaktionen, 2018-03-13 12:45

  • Översikt: Husbilar med våningssäng – barnfamiljernas nya favorit

    Översikt: Husbilar med våningssäng – barnfamiljernas nya favorit

    20 varumärken, 36 modeller, alla husbilar med våningssäng. Den listan hade vi aldrig kunnat skrapa ihop för ett par år sedan. Nu råder andra tider och andra möjligheter.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-03-07 09:07

  • Säker, rolig och prisvärd bil

    Säker, rolig och prisvärd bil

    OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER 2,0 CDTI • Söker ni en bekväm långfärdsbil med fina dragbilsegenskaper och packad med modern teknik är detta en intressant modell. Den får dra 1 700 kilo, dieselturbon på 170 hästar förbrukar strax över en halv liter per mil (utan vagn) och du får in cirka 500 liter bagage under insynsskyddet i bagageluckan.

    Artikel Torbjörn Stålenhag, 2018-03-02 10:31

  • 10 goda skäl att vintercampa!

    10 goda skäl att vintercampa!

    Vintercamping är hett! Det är så hett att en del vintercampare installerar luftkonditionering innan de kör söderut för att övervintra i länder där det är sommar jämt.

    Artikel Håkan Johansson, 2018-02-28 08:10

  • Hobby 560 KMFe De Luxe: Rymlig vagn för familjen

    Hobby 560 KMFe De Luxe: Rymlig vagn för familjen

    Större inuti än utanpå, kan man faktiskt säga. Vi mätte den inre längden till 635 centimeter, cirka 75 längre än vad man kan tro, vagnen heter ju Hobby 560. Det ger oväntat mycket utrymme och vagnen fungerar året runt, även under de årstider då man är mycket inomhus. Då uppskattas innerutrymmena särskilt.

    Artikel Torbjörn Stålenhag, 2018-02-26 10:54

  • Trollstigen: Med husvagn på hisnande höjder

    Trollstigen: Med husvagn på hisnande höjder

    Lite spänning på semestern gör väl ingen skada? En skön mix av avkoppling och adrenalin skapar de bästa minnena. Och varför inte göra det som sägs vara det ultimata mandomsprovet för en husvagnsförare. Att köra den berömda Trollstigen med husvagn.

    Artikel Johan Persson, 2018-02-22 08:54

  • Polarbjörnen ryter till!

    Polarbjörnen ryter till!

    Stabilitet, styrka, kvalitet och trygghet. Stora ord, starka ord. När vi pratar nutid och framtid med Polarvagnens vd, Tony Ekström, är de ledorden.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-02-19 12:40

  • Så byter du däck: Punka utan panik

    Så byter du däck: Punka utan panik

    Även om du har bra däck och har kontrollerat dem före färden kan du få punktering. Ingen panik, att byta däck är enkelt och här kommer några tips som underlättar bytet. Reportaget kommer från Husvagn & Camping nr 12-2017.

    Artikel Robert Gustavsson, 2018-01-16 19:32

  • Köp gasol smidigt i automat

    Köp gasol smidigt i automat

    Nu lanserar AGA gasolautomater. Via dem kan husbil- och husvagnscampare både köpa och byta gasolflaska dygnet runt.

    Artikel Redaktionen, 2017-12-10 10:28

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1487 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 535 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-07

  • Husvagn & Camping 2018-06

  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

  • Husvagn & Camping 2018-03

  • Husvagn & Camping 2018-02

  • Husvagn & Camping 2018-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842