Made in Sweden: S Karosser

Publicerad: 2018-02-21   Uppdaterad: 2023-04-18

Ett litet, nischat företag som växer så det knakar. Hur är det möjligt? Vi har besökt S. Karosser i Dorotea. För dem är ingenting omöjligt, bara olika svårt.

Jag står på fabriksgolvet och ser på när två anställda sneglar över en ritning. De ser ut att tänka: en omöjlighet tar så här lång tid att fixa, ett mirakel tar ytterligare några timmar. Här på Timmervägen 11
i Dorotea finns nämligen så många smarta hjärnor och finurliga lösningar att allt går att åstadkomma. Det i kombination med ett helt koppel gedigna hantverkare har gjort att S.Karosser kan se ljust på framtiden. 

– Vi har en uppgång som vi inte har upplevt på åratal. Vi har i och för sig haft en ständig uppgång sedan 2013 men nu ser det ljusare ut än på länge, upplyser företagets vd, Ulf Sellgren.

Vi tar oss till övervåningen där kontorsbyggnaden är belägen. Där plockar han fram en pärm ur bokhyllan och bläddrar några sekunder.

Made in Sweden: S Karosser
Någonstans mellan 120 och 170 timmar tar det att bygga en camper från ax till limpa, beroende på modellstorlek.

– Under 2017 kommer vi att ha en ökning på 20 procent i omsättning jämfört med i fjol och vi lär nog ha samma ökning även 2018. Vi har i alla fall orderstock för det, nämner Ulf Sellgren.

Detta understryks av den stororder som S.Karosser nyligen fick av den tyska camperimportören Wohnkabinencenter. Inte mindre än 64 enheter ska S.Karosser leverera till dem.

– Den här ordern innebär att vi kan anställa ytterligare personal och öka produktionstakten. Kul att ett litet företag från norra Sverige kan utmärka sig på den stora, mäktiga marknaden i Tyskland, säger Ulf Sellgren stolt och tillägger att lite drygt hälften av tillverkningen går på export. I Tyskland är S.Karosser bland de tre största campertillverkarna.

Made in Sweden: S Karosser
Ulf Sellgren, stolt vd för blomstrande S. Karosser i Dorotea.

Ulf Sellgren vill dock inte slå sig för bröstet. Han menar att det inte handlar om något viftande med en trollstav. Hårt jobb, bra produkter och hederligt hantverk har givit resultat.

– Vi gör gör robusta och bra produkter. Det är ytterst sällan vi har några reklamationer. Samtidigt går utvecklingen blixtsnabbt framåt. Vi har nyligen investerat fyra miljoner kronor i en digital maskin. Det är stora pengar, faktiskt den största investeringen vi någonsin har gjort. Men maskinen är aldrig sjuk och den gör aldrig fel. Jag säger för övrigt detsamma om vår fantastiska personal. Utan den skulle vi aldrig ha kunnat växa som vi gör, poängterar Ulf Sellgren.

I dagsläget ligger produktionstakten på cirka sex till åtta campers i månaden plus två, tre andra projekt som rullar på samtidigt. För som bekant konstruerar S.Karosser också en hel del specialfordon Om de enbart skulle inrikta sig på att bygga campers ligger kapaciteten på nio, tio i månaden vilket resulterar i lite drygt 100 enheter per år.

Made in Sweden: S Karosser
Det gäller att ha tungan rätt i mun, men ingenting är omöjligt – bara olika svårt.

– Tre fullstora husbilar rullar just nu på vägarna och de är inom motocross- och hästindustrin. De ser ut som Polar Kodiak men de är från S.Karosser. Mellan tumme och pekfinger tar det cirka 750 till 1 000 timmar att få dem klara beroende på utrustning och krav på lösningar. Jämför vi det med en camper så är skillnaden mycket stor. Där handlar det om någonstans mellan 120 och 170 timmar beronde på modellstorlek, avslöjar Ulf Sellgren.

På frågan vilken målgrupp som köper specialtillverkade fordon får vi en salig blandning till svar.

– Den största målgruppen är faktiskt fotografer. De väljer oftast extra strömförsörjning som tillval vilket är A och O för dem. Med EFOY och solceller behöver de inte hitta två hål i väggen. Vi levererar ungefär två specialtillverkade fordon per månad och det kan röra sig om allt från kläd-, kök- och verktygsindustrin till blomsterhandeln, berättar Ulf Sellgren.

Made in Sweden: S Karosser
Egen snickeriavdelning – här lämnas ingenting åt slumpen.

Kunderna kan vara säkra på sin sak. Om inte allt, så i alla fall till stor del, kommer den beställda produkten med tillhörande komponenter att tillverkas inhouse.

– Det är ytterst få produkter som vi köper in då vi gör det mesta själva, säger Ulf Sellgren och nämner karossmoduler, inredning samt el- och NOD-system.

Vi kommer därefter in på marknadsföring och att synas. Utan betänketid erkänner Ulf Sellgren att mässor är viktiga för dem då de inte har några återförsäljare. 

– Det är två tunga faktorer som avgör att vi inte har någon återförsäljare. Dels är vi en smal, liten nisch och samtidigt måste säljaren även ha kunskap om vilken bil som passar till våra campers. I gengäld har vi ytterst goda ambassadörer som talar väl om oss, det vill säga de som redan äger en av våra campers, säger Ulf Sellgren.

 

Made in Sweden: S Karosser
S.Karosser bygger även egna elsystem. Merparten av alla komponenter byggs inhouse.

Men visst syns S. Karosser. Vi inom husbils- och husvagnsindustrin ser dem vid minst en handfull tillfällen per år. 

– Fast det handlar inte enbart om husbils- och husvagnsmässor som Elmia, Nolia och Kista utan vi finns ofta på plats också när det rör sig om mässor som är kopplade till vissa personbilsmärken, friluftsliv, traktorer och skogsmässor. Jokkmokks marknad besöker vi också med jämna mellanrum, förklarar Ulf Sellgren.

Vi lämnar marknadsföringen och övergår till trender.

– Det handlar alltid om olika trender. Just nu har campermodellen med entrédörr på sidan cirka 50 procent av all vår försäljning. Nästa år kan det vara en annan modell. Så är det väl med nästan allt. Inne ena dagen, ute en annan. Där-emot kan jag säga att efterfrågan på campers har ökat generellt. Kanske inte lika mycket i Sverige som i Tyskland, där det verkligen har blivit inne, säger Ulf Sellgren.

Made in Sweden: S Karosser
Familjen Dahl från Ekerö, strax utanför Stockholm, är ägare av en crossbuss byggd av S. Karosser. Längst in till vänster ses Sveriges bästa crosstjej, Emelie Dahl.

Vilken målgrupp använder sig då av en camper? Det visar sig att svaret blir detsamma som när vi kom in på deras specialtillverkade fordon. Inte bara en typ utan flera. 

– Det finns många fördelar med en camper. Man kan parkera ute i skogen, ja till och med i våtmark då själva bilen är en ”pickis” med fullvuxna och kraftiga däck. Sexmetersgränsen grejar vi också. Även i stadstrafik finns fördelar då den i all enkelhet får plats i en vanlig parkeringsruta. Konkret skulle jag säga att användarna är aktiva campare och det har visat sig att den målgruppen växer lavinartat. Jag tänker närmast på dem som vill åka skidor eller som älskar att traska i fjällvärlden. Lägger vi till alla som njuter av att fiska eller cykla ute i det fria, ja då blir målgrupperna många, avslutar Ulf Sellgren.

 

Made in Sweden: S Karosser
För motocrossförare är det viktigt med stort garage.

S.KAROSSER

Grundades: 1983
VD: Ulf Sellgren
Antal anställda: 17

Tio viktiga årtal:

1983: S. Karosser grundas och har sitt säte i Dorotea – södra porten till Lappland.
1984: Den första campern produceras.
1986: 13 stycken helintegrerade husbilar tillverkas åt Ivars Bil i Hoting. Totalt tillverkas det även ett trettiotal, en del även under Polars varumärke, under åren 1986-1988.
1990: Ny campermodell lanseras med ny kaross och design.
1994: Slår sig in på den internationella marknaden då första exporten till Tyskland sker.
1997: S. Karossers första mobila tandvårdsklinik levereras till Dubai, till dags datum har det blivit ett femtontal levererade runt om i Sverige.
2005: Producerar sin tvåtusende camper.
2008: Slår sig samman med SoliferPolar.
2013: Ulf Sellgren köper, som enda ägare, tillbaka företaget från SoliferPolar.
2017: Nyinvesterar i en modernare maskinpark (CNC m.m.) och lite större lokalytor för att matcha de ökade orderingångarna.

Rulla till toppen