Ess på karosser

En lägereld vid vattenbrynet, kan det bli mer mysigt och äventyrligt än så här?

Ess på karosser

Publicerad

Ett litet, nischat företag som växer så det knakar. Hur är det möjligt? Vi har besökt S. Karosser i Dorotea. För dem är ingenting omöjligt, bara olika svårt.

Jag står på fabriksgolvet och ser på när två anställda sneglar över en ritning. De ser ut att tänka: en omöjlighet tar så här lång tid att fixa, ett mirakel tar ytterligare några timmar. Här på Timmervägen 11
i Dorotea finns nämligen så många smarta hjärnor och finurliga lösningar att allt går att åstadkomma. Det i kombination med ett helt koppel gedigna hantverkare har gjort att S.Karosser kan se ljust på framtiden. 

– Vi har en uppgång som vi inte har upplevt på åratal. Vi har i och för sig haft en ständig uppgång sedan 2013 men nu ser det ljusare ut än på länge, upplyser företagets vd, Ulf Sellgren.

Vi tar oss till övervåningen där kontorsbyggnaden är belägen. Där plockar han fram en pärm ur bokhyllan och bläddrar några sekunder.

Någonstans mellan 120 och 170 timmar tar det att bygga en camper från ax till limpa, beroende på modellstorlek.

– Under 2017 kommer vi att ha en ökning på 20 procent i omsättning jämfört med i fjol och vi lär nog ha samma ökning även 2018. Vi har i alla fall orderstock för det, nämner Ulf Sellgren.

Detta understryks av den stororder som S.Karosser nyligen fick av den tyska camperimportören Wohnkabinencenter. Inte mindre än 64 enheter ska S.Karosser leverera till dem.

– Den här ordern innebär att vi kan anställa ytterligare personal och öka produktionstakten. Kul att ett litet företag från norra Sverige kan utmärka sig på den stora, mäktiga marknaden i Tyskland, säger Ulf Sellgren stolt och tillägger att lite drygt hälften av tillverkningen går på export. I Tyskland är S.Karosser bland de tre största campertillverkarna.

Ulf Sellgren, stolt vd för blomstrande S. Karosser i Dorotea.

Ulf Sellgren vill dock inte slå sig för bröstet. Han menar att det inte handlar om något viftande med en trollstav. Hårt jobb, bra produkter och hederligt hantverk har givit resultat.

– Vi gör gör robusta och bra produkter. Det är ytterst sällan vi har några reklamationer. Samtidigt går utvecklingen blixtsnabbt framåt. Vi har nyligen investerat fyra miljoner kronor i en digital maskin. Det är stora pengar, faktiskt den största investeringen vi någonsin har gjort. Men maskinen är aldrig sjuk och den gör aldrig fel. Jag säger för övrigt detsamma om vår fantastiska personal. Utan den skulle vi aldrig ha kunnat växa som vi gör, poängterar Ulf Sellgren.

I dagsläget ligger produktionstakten på cirka sex till åtta campers i månaden plus två, tre andra projekt som rullar på samtidigt. För som bekant konstruerar S.Karosser också en hel del specialfordon Om de enbart skulle inrikta sig på att bygga campers ligger kapaciteten på nio, tio i månaden vilket resulterar i lite drygt 100 enheter per år.

Det gäller att ha tungan rätt i mun, men ingenting är omöjligt – bara olika svårt.

– Tre fullstora husbilar rullar just nu på vägarna och de är inom motocross- och hästindustrin. De ser ut som Polar Kodiak men de är från S.Karosser. Mellan tumme och pekfinger tar det cirka 750 till 1 000 timmar att få dem klara beroende på utrustning och krav på lösningar. Jämför vi det med en camper så är skillnaden mycket stor. Där handlar det om någonstans mellan 120 och 170 timmar beronde på modellstorlek, avslöjar Ulf Sellgren.

På frågan vilken målgrupp som köper specialtillverkade fordon får vi en salig blandning till svar.

– Den största målgruppen är faktiskt fotografer. De väljer oftast extra strömförsörjning som tillval vilket är A och O för dem. Med EFOY och solceller behöver de inte hitta två hål i väggen. Vi levererar ungefär två specialtillverkade fordon per månad och det kan röra sig om allt från kläd-, kök- och verktygsindustrin till blomsterhandeln, berättar Ulf Sellgren.

Egen snickeriavdelning – här lämnas ingenting åt slumpen.

Kunderna kan vara säkra på sin sak. Om inte allt, så i alla fall till stor del, kommer den beställda produkten med tillhörande komponenter att tillverkas inhouse.

– Det är ytterst få produkter som vi köper in då vi gör det mesta själva, säger Ulf Sellgren och nämner karossmoduler, inredning samt el- och NOD-system.

Vi kommer därefter in på marknadsföring och att synas. Utan betänketid erkänner Ulf Sellgren att mässor är viktiga för dem då de inte har några återförsäljare. 

– Det är två tunga faktorer som avgör att vi inte har någon återförsäljare. Dels är vi en smal, liten nisch och samtidigt måste säljaren även ha kunskap om vilken bil som passar till våra campers. I gengäld har vi ytterst goda ambassadörer som talar väl om oss, det vill säga de som redan äger en av våra campers, säger Ulf Sellgren.

 

S.Karosser bygger även egna elsystem. Merparten av alla komponenter byggs inhouse.

Men visst syns S. Karosser. Vi inom husbils- och husvagnsindustrin ser dem vid minst en handfull tillfällen per år. 

– Fast det handlar inte enbart om husbils- och husvagnsmässor som Elmia, Nolia och Kista utan vi finns ofta på plats också när det rör sig om mässor som är kopplade till vissa personbilsmärken, friluftsliv, traktorer och skogsmässor. Jokkmokks marknad besöker vi också med jämna mellanrum, förklarar Ulf Sellgren.

Vi lämnar marknadsföringen och övergår till trender.

– Det handlar alltid om olika trender. Just nu har campermodellen med entrédörr på sidan cirka 50 procent av all vår försäljning. Nästa år kan det vara en annan modell. Så är det väl med nästan allt. Inne ena dagen, ute en annan. Där-emot kan jag säga att efterfrågan på campers har ökat generellt. Kanske inte lika mycket i Sverige som i Tyskland, där det verkligen har blivit inne, säger Ulf Sellgren.

Familjen Dahl från Ekerö, strax utanför Stockholm, är ägare av en crossbuss byggd av S. Karosser. Längst in till vänster ses Sveriges bästa crosstjej, Emelie Dahl.

Vilken målgrupp använder sig då av en camper? Det visar sig att svaret blir detsamma som när vi kom in på deras specialtillverkade fordon. Inte bara en typ utan flera. 

– Det finns många fördelar med en camper. Man kan parkera ute i skogen, ja till och med i våtmark då själva bilen är en "pickis" med fullvuxna och kraftiga däck. Sexmetersgränsen grejar vi också. Även i stadstrafik finns fördelar då den i all enkelhet får plats i en vanlig parkeringsruta. Konkret skulle jag säga att användarna är aktiva campare och det har visat sig att den målgruppen växer lavinartat. Jag tänker närmast på dem som vill åka skidor eller som älskar att traska i fjällvärlden. Lägger vi till alla som njuter av att fiska eller cykla ute i det fria, ja då blir målgrupperna många, avslutar Ulf Sellgren.

 

För motocrossförare är det viktigt med stort garage.

S.KAROSSER

Grundades: 1983
VD: Ulf Sellgren
Antal anställda: 17


Tio viktiga årtal:


1983: S. Karosser grundas och har sitt säte i Dorotea – södra porten till Lappland.
1984: Den första campern produceras.
1986: 13 stycken helintegrerade husbilar tillverkas åt Ivars Bil i Hoting. Totalt tillverkas det även ett trettiotal, en del även under Polars varumärke, under åren 1986-1988.
1990: Ny campermodell lanseras med ny kaross och design.
1994: Slår sig in på den internationella marknaden då första exporten till Tyskland sker.
1997: S. Karossers första mobila tandvårdsklinik levereras till Dubai, till dags datum har det blivit ett femtontal levererade runt om i Sverige.
2005: Producerar sin tvåtusende camper.
2008: Slår sig samman med SoliferPolar.
2013: Ulf Sellgren köper, som enda ägare, tillbaka företaget från SoliferPolar.
2017: Nyinvesterar i en modernare maskinpark (CNC m.m.) och lite större lokalytor för att matcha de ökade orderingångarna.

On
Off

0 kommentarer

  • Översikt: En populär planlösning

    Översikt: En populär planlösning

    Låga singelbäddar och fordonsbrett hygienutrymme bak. Vi har listat 59 modeller från 22 husbilsmärken som har denna populära planlösning.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-09-18 11:47

  • RESA/ Fylkesväg 98, Norge: På resa med vägen som mål

    RESA/ Fylkesväg 98, Norge: På resa med vägen som mål

    Fylkesväg 98 mellan Tana och Lakselv i Finnmark var en av Norges sämsta vägar. På sommaren gropig och långsam, på vintern för det mesta igensnöad. Nu har norska statens vägväsen byggt om tre mil av vägen och utsett nybygget till Norges vackraste väg.

    Artikel Arne Spångberg, 2018-09-16 11:33

  • Ställplatskollen: Gästfrihet i Mönsterås

    Ställplatskollen: Gästfrihet i Mönsterås

    Att göra ställplats i gästhamnen blev en succé för Mönsterås. Oftast syns rader av gästande båtar i vattnet, alldeles nära husbilarna på land. Med andra ord sjuder hamnen av liv på sommaren.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-09-12 12:39

  • Ställplatskollen: Valdemarsviks gästhamn – på gränsen

    Ställplatskollen: Valdemarsviks gästhamn – på gränsen

    Ställplatsen i Valdemarsviks Gästhamn har bara plats för husbilsresande, men dessa kan skatta sig lyckliga.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-09-08 12:16

  • Ställplatskollen: Södra hamnen – fin plats i Motala

    Ställplatskollen: Södra hamnen – fin plats i Motala

    Södra Hamnen är en av de första ställplatserna i Sverige. En satsning som gett Motala åtskilliga turister.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-08-13 12:43

  • Ställplatskollen: Stocka Hamn – en hamn för alla

    Ställplatskollen: Stocka Hamn – en hamn för alla

    Har man suttit på Stocka brygga och ätit frukost en sommarmorgon, då vill man berätta för alla vilken fantastisk ställplats där är. Och hit är både husvagnar och husbilar välkomna.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-08-10 12:25

  • Nostalgi: VM-bussen från 1958

    Nostalgi: VM-bussen från 1958

    Hört talas om Mercedes-Benz 321 med Kässbohrer-kaross? En husbil som faktiskt kan skryta med att ha haft första parkett vid fotbolls-VM 1958.

    Artikel Thomas Sjölund, 2018-08-05 13:27

  • Kopplat och klart!

    Kopplat och klart!

    Koppla vagnen är lätt, men koppla säkert kräver en del kontroller. Kontroller som kan rädda dig från obehagliga överraskningar på resan.

    Artikel Robert Gustavsson, 2018-08-01 12:00

  • Ställplats: Limhamn – dubbelt upp i Malmö

    Ställplats: Limhamn – dubbelt upp i Malmö

    I stadsdelen Limhamn i Malmö har båda småbåtshamnarna anlagt ställplatser, en för alla fritidsfordon och en endast för husbilar. Gemensamt för båda är utsikten mot Öresundsbron.

    Artikel Catharina Höglund, 2018-07-19 09:40

  • Säkerhet: Känner du igen en biltjuv?

    Säkerhet: Känner du igen en biltjuv?

    En gång i tiden hade du rätt att känna dig misstänksam om någon lutade sig mot din bil med lite kraftig ståltråd i handen. I dag använder tjuvarna digital teknik och du måste använda aluminium-folie och sunt förnuft för att skydda din bil från inbrott.

    Artikel Håkan Johansson, 2018-07-11 08:12

  • Polisen uppmanar: Skaffa gasolvarnare!

    Polisen uppmanar: Skaffa gasolvarnare!

    I december 2017 hände det som är en mardröm för alla campare. I det här fallet var det en så kallad foodtruck som exploderade, men olyckan kan också vara framme i en husvagn eller husbil.

    Artikel Ulla Carle, 2018-07-09 07:58

  • Utöka din behörighet – ta körkort B96

    Utöka din behörighet – ta körkort B96

    Med utökad behörighet på B-körkortet får du dra tyngre husvagnar efter din bil. Hur svårt är det att få behörigheten? Vi testade såklart.

    Artikel Robert Gustavsson, 2018-07-06 00:57

  • Budget eller lyx – det är frågan

    Budget eller lyx – det är frågan

    Två nya husbilar med stora skillnader på prislappen. Lyx för 870 000 kronor, eller 561 000 kronor för en budgetversion? Medan den dyrare husbilen är av välrenommerat märke är den billigare tämligen ny på den svenska marknaden. Med andra ord kan den komma att bli betydligt känsligare på andrahandsmarknaden. Samtidigt har den ett pris som borde tilltala förstagångsköparna. Häng med när vi tittar närmare på prispressade Ahorn Canada TE Plus och lyxiga Dethleffs Magic Edition T3 DBM.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-07-04 07:06

  • Teknik: Är luftfjädring som en dröm?

    Teknik: Är luftfjädring som en dröm?

    Det är som att gå på moln! Det finns många myter om luftfjädring. Den som kör bakom en modern luftfjädrad buss ser hur den oavbrutet sväljer ojämnheterna på vägen i mjukt gungande rörelser. Det ser förföriskt ut. Och intresset för luftfjädring växer bland husbilsägare.

    Artikel Håkan Johansson, 2018-07-02 21:06

  • En svensk klassiker fyller 70 år!

    En svensk klassiker fyller 70 år!

    Sveriges äldsta husvagnstillverkare, SMV, fyller 70 år. Ett företag som beredde vägen för den svenska husvagns-industrin, som växte fram med Kabe, Polar och Cabby i spetsen.

    Artikel Anders Wallsten, 2018-07-01 09:15

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

  • Husvagn & Camping 2018-08

  • Husvagn & Camping 2018-07

  • Husvagn & Camping 2018-06

  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842