Teknik: Är luftfjädring som en dröm?

Med förstärkt fjädring fram, optimerade stötdämpare och luftfjädring bak blir husbilen betydligt stabilare i besvärliga situationer.

Teknik: Är luftfjädring som en dröm?

Publicerad

Det är som att gå på moln! Det finns många myter om luftfjädring. Den som kör bakom en modern luftfjädrad buss ser hur den oavbrutet sväljer ojämnheterna på vägen i mjukt gungande rörelser. Det ser förföriskt ut. Och intresset för luftfjädring växer bland husbilsägare.

Många satsar på luftfjädring som komplement och det finns fler olika former. Det mest exklusiva är fyrkanals helluftsfjädring. Då ersätter uppblåsbara luftbälgar originalfjädringen både fram och bak. En sådan ombyggnad kräver en hel del insatser och för det mesta säljs helluftfjädring bara till nya husbilar. De finns på tillbehörslistan och monteras vanligtvis innan karossen kommer på plats. 

Helluftfjädring kostar från 100 000 kronor och uppåt. Det är mycket pengar, men motsvarar ofta mindre än tio procent högre pris på husbilen. Om du ser det på det sättet kan det vara en lockande investering, för många luftfjädringssystem ger fler fördelar än förbättrad fjädringskomfort.

Det finns minst tre tunga skäl att fundera på helluftfjädring på en husbil:

1. Komforten. Bilen går helt enkelt mjukare på vägen. Luft och gummi ger snabbare reaktion på ojämnheter än blad- och spiralfjädrar.

2. Lasttåligheten. Helluftssystem ställer automatiskt in bilen så att den alltid håller samma höjd över vägbanan. Det justerar också trycket för att kompensera ojämn belastning. Bilen är hela tiden i våg. 

3. Flexibiliteten. Med en fjärrkontroll kan du ofta justera varje luftbälg för sig och anpassa höjden till behovet för stunden. Du kan höja fordonet, för att till exempel klara en brant färjeramp utan att skrapa i underredet, luta bilen för att få ur allt spillvatten ur tanken, sänka den, för att det ska gå lättare att lasta, och dessutom kan bilen själv justera lufttrycket så att den står i våg när marken lutar.

Med helluftfjädring gör det inte så mycket att parkeringen lutar. Tryck på knappen så ställer husbilen sig själv i våg.

Det finns system som har ytterligare finesser. Goldschmitts luftfjädring kan till exempel rapportera vad fordonet väger. En praktisk detalj när det börjar bli fullt i bagagerummet.

Det är alltid dyrare att montera helluftfjädring på en begagnad husbil, men det är inte omöjligt. När det gäller Fiatbaserade husbilar är det relativt enkelt att byta ut ordinarie fjädringssystem. De största
leverantörerna, Alko, Goldschmitt och VB, har satser som passar både Fiat- och Alko-chassin. Samma gäller för de vanligaste modellerna från Ford, Renault och Citroën. 

Nu behöver du inte bygga om hela fjädringssystemet för att få nytta av luftfjädringens fördelar. Lite förenklat finns det två alternativ. Du kan ersätta fjädringen på ordinarie bakaxel med luftbälgar. Det ger flera av de fördelar som följer med helluftfjädringen. Systemet känner bland annat av att bakdelen på bilen alltid har rätt höjd. Det går också att höja bilen vid behov. Precis som vid helluftfjädring finns det en eldriven kompressor som automatiskt ser till att trycket i bälgarna är rätt.

Den absolut vanligaste luftfjädringen för eftermontering kallas vanligtvis hjälpluftfjädring. I det fallet behövs ingen ombyggnad av bilen. Luftbälgen placeras för det mesta mellan bakaxeln och chassit och ersätter det kraftiga genomslagsgummi som annars finns där.

Hjälpluftfjädringen kan för det mesta styras via en kompressor i husbilen. Du kan själv hålla koll på trycket och öka eller minska beroende på hur mycket last du har. Du kan ofta fylla bälgarna separat, för att kompensera om det är mer last på bilens ena sida. 

I det enklaste utförandet fyller du luftbälgarna direkt, med samma luftpump som du använder till däcken.


KOLL PÅ VIKTEN MED LUFTFJÄDRING

När Jan Karlsen beställde helluftfjädring till sin nya husbil var det egentligen inte luften han var ute efter.

Jan Karlsen gillar helluftfjädringen – både för att ha koll på vikten och för att kunna ställa bilen i våg.

Fram ersätter luftbälgarna den spiralfjäder som normalt sitter monterad på stötdämparen.

– Min Hymer Exsis har hög lastkapacitet för att väga 3,5 ton, men när det kom en luftfjädring som kunde väga bilen och hålla koll på axeltrycket lockade både minskad risk för överlast och förbättrad säkerhet, säger Jan. 

Efteråt ser Jan även andra fördelar med helluftfjädringen. 

– Nivelleringen är underbar, tycker han. Att ta med sig fjärrkontrollen och ställa sig utanför och titta på när bilen själv ställer sig i våg är riktigt kul.

Men det började som sagt med ett behov av att hålla koll på vikten.

– Den här husbilen klarar närmare 700 kilo last lagligt, men jag vill inte bara ha koll på att den väger under 3,5 ton, säger Jan. Det är lika viktigt att lasten är rätt fördelad i bilen. Nu ser jag belastningen på varje axel och kan lätt flytta om i bagaget så att det blir rätt.

Det här är en ren säkerhetsfråga för Jan. Han har tidigare jobbat som polis och är väl medveten om vad som kan hända när lasten är fel fördelad i ett fordon.

– Axeltrycket påverkar både väghållning och bromsförmåga mycket mer än vad man kan tro, säger han. Med den här typen av helluftfjädring har jag alltid koll.

Fjärrkontrollen ger snabbt besked om axeltrycket.

Sedan är allt annat som kommer med luftfjädringen ren bonus.

– Jag uppskattar känslan av att glida fram, förklarar han. Det är ungefär samma upplevelse som man har i en luftfjädrad turistbuss. Andra fördelar är möjligheten att ställa in höjden på fjädringen. I nedersta läget ökar till exempel stabiliteten samtidigt som bränsleförbrukningen sjunker.

I dag går det att fabriksmontera helluftfjädring på Exsis, den möjligheten fanns inte när Jan beställde husbilen.

– Jobbet gjordes på Hymer här i Göteborg, en stor investering, men absolut värd pengarna, tycker Jan.


 

LUFTINTRESSET GÅR I VÅGOR

Många chassin utrustas med helluftfjädring redan innan de levereras till husbilstillverkarna.

På Bossings verkstad finns det en lång erfarenhet av att installera luftfjädring på husbilar. Vi har pratat med Lasse Olsson, kundmottagare.

– Vid den här årstiden har vi massor av frågor om luftfjädring, men det är bara en liten del av dem som slutar med att kunden satsar på att bygga om sin husbil, säger Lasse Olsson, kundmottagare på verkstaden hos Bossings Fritidscenter i Linköping. Men de som verkligen satsar på luftfjädring verkar alltid väldigt nöjda.

Hjälpluftfjädring kompletterar bilens ordinarie hjulupphängning.

– Tidigare hade vi riktigt många ombyggnader till helluftfjädring, berättar Lasse. Ett sådant system kostar ofta 100 000 - 150 000 kronor, men för den som värderar fördelarna ger det ändå valuta för pengarna.

Det kunderna uppskattar mest är nivelleringen, det vill säga att en husbil med helluftfjädring kan ställa sig själv i våg, och möjligheten att höja och sänka husbilen när bakdelen hotar att skrapa i marken.

– Samtidigt är det viktigt att deklarera att helluftfjädringen inte tar bort alla husbilens akilleshälar, säger Lasse. Broskarvar, gatsten och dålig vägbeläggning försvinner inte bara för att du väljer luft. Däremot upplever många en ökad komfort. Känslan blir lite som att åka turistbuss. Du svävar över vägen.

Bossings Fritidscenter har installerat luftfjädring på många husbilar.

För några år sedan kom Alko med ACS och ALC, Alko Comfort System och Alko Level Control. Det handlar om en styvare framfjäder tillsammans med en optimerad stötdämpare och en bakre stötdämpare som automatiskt ser till att bilen alltid håller samma nivå, oavsett last.

– Den här kombinationen har en del fördelar jämfört med luftfjädring och konkurrerar framför allt med ett bättre pris, säger Lasse.

Den luftfjädring som lockar flest köpare idag är tvåkanalssystem för bakaxeln. Då fjädrar luftbälgarna upp till 30 procent av fordonsvikten. Det går att höja bilen vid branta påfarter till färjor samtidigt som bilen blir mer stabil på vägen.

– Det finns ett stort intresse för sådana system, säger Lasse. Och de är förhållandevis billiga. En normal installation kostar under 40 000 kr.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1483 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

  • Husvagn & Camping 2018-08

  • Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842