Nostalgi: VM-bussen från 1958

Publicerad: 2018-08-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Hört talas om Mercedes-Benz 321 med Kässbohrer-kaross? En husbil som faktiskt kan skryta med att ha haft första parkett vid fotbolls-VM 1958.

Nostalgi: VM-bussen från 1958
1893 grundades Wagen-fabrik Kässbohrer av Karl Heinrich Kässbohrer.

Det handlar alltså om en så kallad OB-buss, det vill säga ”Outcast Broadcasting”. 1957 hade tv-verksamheten i Sverige kommit igång med sändningar nästan dagligen, samma år bytte de även namn från Radiotjänst till Sveriges Radio. Tv-sändningarna skedde i vanliga fall från en fast studio – nu vankades andra bullar.

Sverige hade tilldelats VM i fotboll 1958. På Sveriges Radio förstod man att evenemanget måste skildras på plats. Två stycken Mercedes-Benz 321 med specialbyggda karosser köptes in från Västtyskland för att kunna sända matcherna på plats och för att kunna redigera det inspelade materialet och sända ut till den fotbollshungriga tv-publiken. För övrigt brukar fotbolls-VM anses vara det evenemang som gjorde att televisionen slog igenom hos gemene man i Sverige.

Nostalgi: VM-bussen från 1958
Medan det rådde febril aktivitet inne i bussen 1958 är det nu betydligt lugnare, något som ägaren Ola Jonsson tycks uppskatta.

Idag lever MB-bussen ett lugnare liv hos Ola Jonsson utanför Söderhamn. Om ovantående handlar om nostalgi så gäller det också hur han fick tag i bussen.

– Jag var på kurs i Nyköping och hade inget att göra, så jag satt och bläddrade i Gula Tidningen. Där fanns en annons om en MB-buss i Vallentuna, berättar Ola.

Ola fick kontakt med bussägaren och köpte bussen. Då hade den stått stilla i fem, sex år eftersom ägaren tyckte att vägskatten varit för hög. En utgift Ola som ny ägare slapp då reglerna ändrades. Den 14 juni 1997 registrerades Ola som ny ägare, då hade säljaren i sin tur haft den sedan 1988. Ägarna dessförinnan, från 1982, var ett MB-passionerat par från Uppsala som beskrev sitt liv med bussen i ett nummer av klubbtidningen MB-Journalen:

”…på hemväg från Stockholm såg vi en likadan (Red:s anm: de hade tittat på en annan buss innan) buss vid sidan av en avfartsväg. Vi for direkt av från motorvägen och rusade ut för att titta. Vi kikade in, och det visade sig att bakom den anspråkslösa fasaden dolde sig en mycket prydlig inredning. Pricken över i var kaklet ovanför diskbänken. Efter samtal till bilregistret fick vi reda på att bussens ägare var en filmfirma, vilken vi kontaktade”.

Nostalgi: VM-bussen från 1958
Mercedes-Benz 321 med Kässbohrer-karossen är inte någon vacker skapelse. Men den har sin charm.
Nostalgi: VM-bussen från 1958
I säkringsskåpet ser det inte riktigt ut som det gör på moderna husbilar.

Det visade sig att filmfirman kunde tänka sig, och hade funderat på att sälja bussen. Vidare ur artikeln i MB-Journalen:

”Bussen hade inköpts från Sveriges Radio för att användas vid filminspelning utomhus, med möjlighet till övernattning. Men med dagens alltmer sofistikerade, och därmed mindre utrymmeskrävande filmteknik upplevdes bussen som onödigt stor och dessutom för långsam”.

Nyfikna på bussens historia skrev de nya ägarna 1983 till Sveriges Television och fick svaret av en tjänsteman:

”Jag tror att det är en av våra tidigare OB-bussar. I så fall innehöll den fyra kameror och hade en dotterbil/buss för ljud. Några eftermälen har den inte i våra arkiv, det enda jag funnit är bifogade fotografier från leveransen i Darmstadt”.

Nostalgi: VM-bussen från 1958
Jubileumstallriken med Pelé fick Ola av en person i Norrland som tyckte ”den här ska du ha”.

Nå, Mercedesparet använde flitigt bussen som husbuss och avslutade artikeln med; ”Vi ser redan fram emot 1986, då det bär iväg till DB (Daimler-Benz) för 100-årsjubileet i Stuttgart”

– Filmproduktionsbolaget hade hittat bussen på ett utskottslager i Solna. De lämnade bussen till ett båtvarv som fick bygga om den till en husbil, eller husbuss om man så vill. Det blev jättedyrt förmodligen då allt var tipp-topp, berättar Ola. 

Lite fanns ju dokumenterat om bussen via de tidigare ägarna, men Ola ville veta mer.

– Jag hörde av mig till Sveriges Television. Men just hos SVT var det sämre napp, de hade precis flyttat och, ja, arkivet var kanske kastat eller bara försvunnet. Fick dock tipset om att höra av mig till Gert Engström, chef för Aktuellt och OB-sektionen vid tiden, berättar Ola och fortsätter. Gert hade varit huvudredaktör för ”Boken om TV”, som kom ut 1961. Där fanns bilder och text om min och den andra OB-bussen. De två var nya inför fotbolls-VM, de första riktiga OB-bussarna i landet.

Nostalgi: VM-bussen från 1958
Tidningsurklipp som bevisar vad MB-bussen har varit med om.
Nostalgi: VM-bussen från 1958
Då: Första parkett vid fotbolls-VM 1958. NU: Första parkett med förhoppning om god fiskelycka.

I sitt efterforskande då fick Ola även reda på att kamerorna från bussen skänkts till före detta Lennart Hyland-museet i Tranås. Var kamerorna finns idag är obekant.

Andra ägaråret började det ticka i motorn, sedan small det.

– Det var bara att lyfta på toppen. Hittade ett hål i en kolv. Motorn är lite special så att hitta ny kolv verkade omöjligt. Det gick att få gjort på en Mercedesfabrik i Tyskland, 5 000 kronor styck ville de ha och minsta antal att beställa var sex stycken. Då hittade jag en i Danmark som jag köpte. När den kom visade det sig vara en överdimensionskolv, en millimeter större. Vad gör jag nu? En kollega till mig, jag är yrkeslärare, sa ”jag svarvar ner den”. Herregud, han fixade det! Sedan satt jag och slipade kolvovaliteten 15 hundradels millimeter, för hand så det också stämde. Jag tycker att vi gjorde en bragd, det var ju en jätteoperation, men nu går den som den ska.

Något som förbryllar Ola är att bussen registrerades den 8 januari 1959 enligt registreringsbeviset.

– Vet inte om de hade bråttom och lät den gå på västtyska skyltar eller på interimsskyltar. Det hade varit roligt att fått reda på om arkivet funnits kvar, då hade jag kunnat se inköpsdatumet också och vad den kostade, säger Ola.

Nostalgi: VM-bussen från 1958
Den högerstyrda MB-bussen används idag mer till och från fisketurer än till fotbollsmatcher.
Nostalgi: VM-bussen från 1958
Lugnet före stormen inför sändningarna i samband med fotbolls-VM 1958.

Förutom kolven har Ola renoverat bromsarna, bytt hjul, byggt om elsystemet, till viss del moderniserat bekvämligheter och i övrigt bara gett den service. 

– På somrarna har det blivit en hel del åkande. Då och då kommer det fram någon som säger att de minns att de sett den på Råsunda under VM. En kul grej var uppe i Norrland när en person som fick se bussen sa ”jag har en jubileumstallrik med Pelé på, den ska du ha”, skrattar Ola.

Nu sitter den på väggen i bussen och bredvid hänger det en vimpel. Plus att dörren till elcentralen är fylld med tidningsklipp och gamla fotografier från VM-dagarna.

– Ja, plus att jag tar fram ett ölglas från 1958 vid högtidliga tillfällen, avslutar Ola.

SILVERLAGET FRÅN FOTBOLLS-VM 1958

Det svenska herrlandslag som tog silver vid VM 1958 bestod av Kurt Hamrin, Reino Börjesson, Orvar Bergmark, Kalle Svensson, Sven Axbom, Sigge Parling, Lennart “Nacka” Skoglund, Gunnar Gren, Agne Simonsson, Bengt “Julle” Gustavsson och Nisse Liedholm.

Finalen förlorades mot Brasilien (2-5) där en 17-årig, Edson Arantes do Nascimento, mer känd som Pelé fick sitt genombrott.

Världsmästerskapet i fotboll 1958 spelades i Sverige under perioden 8-29 juni. Totalt sågs matcherna på plats av totalt 868 000 åskådare.

Matcherna spelades över hela landet på arenor i Solna, Göteborg, Malmö, Eskilstuna, Norrköping, Sandviken, Uddevalla, Helsingborg, Borås, Halmstad, Örebro och Västerås.

Rulla till toppen