Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten

Publicerad: 2018-10-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Den engelska husvagns- och husbilstillverkaren Swift har i många år jobbat med säkerhet. Bland annat har man genom krocktester studerat vad som händer i påbyggnaden vid en frontalkollision.

Två krockdockor, så kallade crash dummies sitter i den framåtvända soffan i sittgruppen i en halvintegrerad husbil. De är fastspända med bilens säkerhetsbälten och de har ett bord framför sig.

Scenen utspelar sig i ett krocklaboratorium där händelsen övervakas av höghastighetskameror. Själva krocken eller det mycket brutala och plötsliga stoppet får svåra konsekvenser för dockorna, som utsätts för väldigt mycket våld. Bland annat därför att bänken de sitter på smulas sönder under dem och de glider neråt framåt. Innan händelseförloppet avstannat, har de slagit huvudena i bordet och delar av inredningen har kollapsat runt dem och orsakat än större skada.

Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Vad händer med påbyggnaden vid en frontalkollision? Swift sätter säkerheten i fokus.
Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Ett föremål ökar sin vikt med 40 gånger vid en kollision i 50 kilometer i timmen.

Detta var för många år sedan, men också början till ett målmedvetet arbete från Swifts sida att förbättra säkerheten. Målsättningen, att göra husbilarna så säkra som möjligt, har sedan dess präglat konstruktionen av påbyggnaderna.

Bland annat med nya krocktester med förbättrade resultat och med införskaffande av säkerhetshöjande utrustning som till exempel brandmotståndiga textilier, gasläckvarnare och kolmonoxidvarnare som standard i alla bilar. Brandlarm och brandsläckare likaså.

Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Till vänster: Man har rundat av kanter och hörn i inredningen. Sittbänken är förstärkt med stålrör.

Vi på tidningen Husvagn & Camping har länge gjort tester där vi också bedömer säkerheten ombord. Bland annat bedömer vi just den nämnda utrustningen och ger betyg efter det. Det är påfallande ofta vi nödgas ge dåligt betyg i just säkerhetsronden. Märkligt kan tyckas, då brandvarnare, gasläckvarnare och liknande varken är dyrt eller tekniskt komplicerat.

För några hundralappar kan ju till exempel återförsäljaren höja säkerheten i sin produkt, men man pratar inte om säkerhet i husbils- och husvagnsbranschen. Och om man gör det så gör man det med små bokstäver.

Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Övervakande standardutrustning. Gas- och rökvarnare.
Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Gary O´Brian (t h) berättar om utvecklingen i fabriken för Swifts ansvarige på den svenska marknanden, Magnus Wetterö.

Dessutom är det så att husbilar i egentlig mening inte är persontransportörer utan lastbilar och där efterfrågas inte regelrätta krocktester. Anledningen till det är inte en utan flera, bland annat är det i sammanhanget små tillverkare och det är naturligtvis dyrt att krocktesta och dokumentera i oberoende krocktest.

Det som sker, sker oftast i det tysta och krocktester som trots allt görs är sällan eller aldrig jämförbara med personbilstester. Men det är viktiga tester och resultaten och analyserna leder till livsavgörande förbättringar. Vi vet att Hymergruppen gjort egna krocktester och att en annan av Europas största tillverkare av husbilar och husvagnar, engelska Swift, också gjort det.

Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Swift har inte bara gas- och rökvarnare som standard, utan även flamskyddade textilier.

Vi reste till Swifts fabrik i Cottingham i England och fick bekanta oss med en tillverkare som i mycket hög utsträckning präglas av just säkerhetstänk, men samtidigt talar tyst om det och som de själva uttryckte det: We don’t sing it out.

Anledningen är att man inte vill tala om olyckor, bränder, krockar eller annan dramatik och elände i samma andetag som man talar om fritidsfordon. De är ju djupt förknippade med ledighet, semester, avkoppling och njutning, inte tvärtom!

Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Med förstärkta infästningar sitter inredningen bättre fast.

Men, bakom kulisserna jobbar man träget vidare mot förbättrad säkerhet. Tester och analyser som gjorts av den engelska tillverkaren har lett till att de bland annat försett sina karosser med bleckplåtar ingjutna i karosserna för bättre infästning av inredningen.

De har skapat platser för borden att säkert förvaras på under färd, de har förstärkt sittplatsernas underbänkar, de har bannlyst konstruktioner som hindrar eller försvårar snabb utrymning vid en eventuell brand eller nödsituation och de har så långt det är möjligt rundat av alla hörn och kanter på möbler och inredning.

Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
I garderoben finns en hållare för bordet. Till höger: Fire resistant, gäller alla textilier.

De har till och med fäst alla dynor med särskilda stroppar för att dessa inte skall flyga runt i husbilen vid en eventuell olycka.

Vid vårt besök ställde vi frågan hur det kommer sig att Swift inte har några helintegrerade husbilar?

– Vi är inte helt nöjda med en helintegrerad husbils alla egenskaper svarar Gary O’Brien, försäljningsdirektör vid anläggningen i Cottingham, men vi tittar på frågan.

Vi gissar att han talar om säkerheten i en husbil utan Fiats egen stålhytt.

Fabriksbesök: Viktigast är säkerheten
Stroppar/bälten även för dynorna.

SWIFT GROUP

Var: Cottingham, East Riding of Yorkshire (25 mil norr om London)
Grundades: Swift bygger sina första husvagnar 1964.
Sortiment: 86 olika husvagns- och husbilsmodeller produceras 2018 (39 husvagnar och 47 husbilar).
Antal anställda: Cirka 1 200.
Kärnvärden: Innovation, design och säkerhet. 
Övrigt: Swift är representerade i många länder i Europa och Korea samt Australien. Hemmamarknaden är och har länge varit den viktigaste marknaden där de har 40 procent av husvagns- och 26 procent av husbilsmarknaden. I Sverige har Swift Norden ökat den årliga försäljningen sedan starten 2015 och har nu ett tiotal återförsäljare. I Sverige säljs märkets husbilar.

Rulla till toppen