Citroën HY 1972: En fransos utan matos

Publicerad: 2019-02-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Ser du en Citroën HY idag är den troligen ombyggd till så kallad food truck. Denna 1972:a skulle gå samma väg, men Göran Ljunggren förvandlade den till en husbil full med kluriga lösningar, exempelvis en fotlucka.

Efter andra världskriget ropade fransmännen efter en enkel skåpbil. 1947 svarade Citroën genom att presentera sin nya HY. Enkel och slitstark gick före prestanda, och modellen fortsatte att tillverkas med mindre förändringar ända till 1981.

I dag är de populära som ”food trucks” rullande matställen som serverar fika och enklare förtäring. Tack vare sitt utseende drar de till sig kunder och det finns flera tillverkare som säljer köksutrustning anpassad till modellen.

– Min HY hade tillbringat den mesta av sin tid i Monfavet, nära Nice i södra Frankrike. Till Sverige kom den via Holland och tanken var att den skulle bli en food truck.

Citroën HY 1972: En fransos utan matos
Soffan/sängen är byggd på en avsats. Inredningen är till största delen hämtad från en SMV 7 från 1972.

Bilen revs ner men byggdes inte färdig på grund av sjukdom. Den annonserades ut och som den Citroënentusiast Göran är kunde han inte motstå det näst intill rostfria objektet och drog hem den till Gränna från Skåne.

– Allt som gick att skruva bort eller skruva sönder låg i lådor. Men det var perfekt för mig som ville bygga en annorlunda husbil.

Mycket tid gick till att fundera ut hur delarna skulle passa ihop, och under tiden föddes den ena kluriga lösningen efter den andra.

– Jag hade en SMV 14 från 1972 som fick släppa till ganska mycket av inredningen. Jag gillar designen på den, men fick flytta om en del för att det skulle passa.

Citroën HY 1972: En fransos utan matos
Göran gillar formen på inredningen som passar perfekt i blandningen mellan klassiskt och modernt.

Bensintanken är en annan sak som ändrats. Påfyllningslocket är kvar på samma ställe men tanken är en annan. Göran byggde om luckan på sidan och fick ett prylfack för verktyg.

– Platsen för reservhjulet byggde jag om för att få plats med gasoltub och vattentank.

Reservhjulet flyttades istället till ena bakdörren. Det finns tre bakdörrar, en som fälls uppåt och fungerar perfekt som luftinsläpp varma sommarkvällar. De två nedre öppnas åt sidorna och döljer ett rejält prylfack under den kombinerade soffgruppen/dubbelsängen.

– 120 centimeter djupt och lika bred som bilen. Här finns campingbord och annat under färd.

Citroën HY 1972: En fransos utan matos
Motorn, från en Citroën DS, nås bäst genom luckan mellan framstolarna.

Soffan/sängen skapade en del bryderier. Den byggdes på en avsats och uppbäddad ligger man på tvären.

– Men jag är för lång för att få plats. Därför byggde jag en lucka i sidan som jag kan trä ut fötterna igenom, säger Göran och fäller med några enkla handgrepp ut den. Perfekt plats för ett par fötter och givetvis väderskyddat.

Trots att Citroën HY har små yttermått är husbilen förvånansvärt rymlig i bodelen, men så har varje kubikcentmeter utnyttjats ordentligt. Den till synes lilla garderoben sväljer utan problem åtta ombyten och i botten finns en ”hemlig” lucka till en portabel toalett.

– Än har vi inte behövt använda den utan har den i nödfall.

Flera hyllor och skåp finns monterade runt om i bodelen och ljuset kommer dels in genom fönster som plockats från en SMV 10 och dels genom LED-belysning.

Citroën HY 1972: En fransos utan matos
Det tog Göran två år att få husbilen i detta skick, den blev klar i juni i år.
Citroën HY 1972: En fransos utan matos

Förardelen är en skön blandning av klassiskt och modernt, ett ställe att trivas på under vägen helt enkelt.

– Absolut. Vi körde över 700 mil i somras, men då var vi en sväng nere i Tyskland. Och vi möttes alltid av glada miner vart vi kom. På campingar var vi alltid omsvärmade av andra gäster som tycker att vår HY är allt från frän till gullig. Det kändes ganska kul när de som körde riktigt stora husbilar tittade in och konstaterade att vår lilla kändes mycket större inuti än väntat.

Rymlig och körvänlig, men knappast snabb då HY endast har tre växlar och är byggda för last snarare än fart. Runt 70-75 km/tim är en lämplig marschfart.

– Vi undviker motorvägar men får istället uppleva så mycket mer på våra resor.

Rulla till toppen