Guide: Så gör du i betalstationer utomlands

Guide: Så gör du i betalstationer utomlands

Publicerad

Det är ett kärt ämne på många forum. Att ta sig igenom en betalstation i husbil kan vara nog så krångligt och göra ont i revbenen. Här är nybörjarguiden för avgifter utomlands och hur ni tar reda på kostnaderna.

30 kronor milen för att köra husbilen söderut? Jo, det kan det faktiskt kosta om man väljer att köra på betalvägar i bland annat Frankrike och Spanien. Förutom bränslekostnaden tillkommer motorvägsavgifter. Har man inte kollat alternativen i förväg kan det ibland bli lite snopet: Från den dyra motorvägen kan man se andra husbilar köra på en bra gratisväg intill.

Stora delar av vägnätet i länder som Italien, Frankrike och Spanien är privatägda. Bolagen tar ut en avgift, där taxan beror på hur stor och tung bilen är. I Frankrike tillhör man klass 2 om husbilen är max tre meter hög och väger högst 3,5 ton. Är husbilen större, får man betala mera.

När ni kör in på motorvägen måste ni passera en biljettstation. Biljetten läses av i nästa betalstation som räknar ut vad ni ska betala.

Att köra på betalmotorväg är dyrt, och många förvånas över att trafiken på motorvägen kan vara lika intensiv som på gratisvägarna. Men det finns klara fördelar för den som har ont om tid och råd att betala. Tycker man om att köra i rondeller kan man hitta sitt lystmäte i Frankrike, där det ofta är tätt mellan dem på gratisvägarna. Det kan också vara trångt i mindre samhällen, och risken finns att man hamnar bakom ändlösa rader av långtradare.

– Vi körde 2,5 mil på sådana vägar, det tog 55 minuter. Då körde vi upp på betalväg igen, skrev en husbilsägare på ett diskussionsforum.

Ett argument mot betalvägar är att det ibland kan vara krångligt att ta sig igenom betalstationerna. På de flesta ställen krävs kontanter eller en dosa som beställs i förväg.

För dem som inte kört utomlands förut kan det vara lite pirrigt att närma sig en betalstation för första gången. Det kan vara stressigt, otydligt med vilket passage som gäller och svårt med språket. Och inte alltid logiskt, vare sig hur hög avgiften är och om allt ska fungera som det ska. I Italien kan biljetten ibland vara ogiltig och då gäller det att betala inom 14 dagar, annars blir det böter.

Nålsögat – betalstationen ni måste igenom när ni kör på avgiftsbelagd motorväg. Ibland är det riktigt trångt med stor husbil.

För några år sedan letade vi förgäves efter en camping eller ställplats i Rhônedalen i Frankrike. Det hann bli mörkt och vi insåg att bästa sättet att övernatta var på en rastplats. Alltså körde vi upp på en påfart till motorvägen, tog en biljett (Ticket) och letade upp ett tankställe med rastplats.

PLUS OCH MINUS MED BETALVÄGAR

+ Snabbare och oftast kortare vägsträcka.
+ Bättre vägbeläggning, högre standard.
+ Säkrare med skilda körfält.
+ Fina och trygga rastplatser med wc.
+ Inga rondeller.


Dyrt, ibland riktigt dyrt.
Oftast dyrare drivmedel.
Tråkigare, mer enahanda körning.
Ibland krångligt vid betalstationerna.

Dagen efter körde vi söderut, kom till en betalstation och stack in vår biljett. Men något var fel så vi hörde en raspig röst på franska i högtalaren. När vi inte svarade kom det istället en fråga på engelska med en närmast obegriplig accent:

– Where do you come from?

Då ville de inte veta vilket land vi kom från utan var vi hade kört upp på motorvägen. Det hade vi ingen aning om. Efter diverse märkliga diskussioner med automaten hördes en suck och det blippade till en summa i en av displayerna. Vi fick stoppa i några mynt och bommen gick upp. Det är sällan någon bemanning vid stationerna, allt sker med automatik.

När man kör in på en motorväg som är märkt Péage i Frankrike (Peaje i Spanien) tar man en biljett ur automaten. När det sedan är dags att betala kör man in i en port för kontantbetalning och sticker in sin biljett i den öppning där det blinkar. Den summa som ska betalas kommer upp på en display. Man stoppar i mynt/sedlar och efter betalning går bommen upp.

Automaten har en övre del för hus- och lastbilar, en undre för personbilar.

Problemet för husbilsförare är att det är trångt och ibland svårt att nå allt med bara sidorutan nedvevad. Oftast finns två höjdnivåer, där husbilsförare ska stoppa i biljetten i den övre delen. Det kan vara nog så krångligt, kräva långa armar och göra ont när man ska pressa sig mot den nedvevade sidorutan. Dessutom finns risken att man tappar sedlar eller mynt och inte kan öppna dörren tillräckligt för att plocka upp dem.

Ett säkrare men mer omständligt sätt är att hålla lite till höger, öppna förardörren, gå ur bilen och sköta allt stående.

De flesta länder i Europa har någon form av avgifter för vägar, broar och tunnlar. I Schweiz, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Slovenien krävs en vignette, en dekal som placeras i framrutan, om man ska köra på motorväg. I Slovakien och Ungern används istället en e-vignette, där husbilens registreringsnummer läggs i en databas.

I Rumänien och Bulgarien krävs vignette på alla vägar, inte bara motorvägarna. I Polen, Serbien, Kroatien, Makedonien och Grekland är många motorvägar avgiftsbelagda, man betalar i bemannade stationer. Har ni husbil, över 3,5 ton, gäller speciella regler.

I Frankrike, Spanien, Portugal och Italien får man betala på många av motorvägarna, men runt de stora städerna är det oftast gratis. Nära avgiftsbelagd sträcka står det Péage eller Peaje efter ortsnamnet, och vill man inte betala väljer man alternativ rutt.

Det finns fler faktorer att ta hänsyn till om utgifterna vill hållas nere. Vid vår senaste resa i Frankrike skilde det över två kronor litern mellan dyraste bensinstationen vid motorvägen och en liten tapp i en småstad. Även i Tyskland var prisskillnaderna stora mellan motorväg och landsbygd.

Så den sparsamme kan kombinera snabbhet och sparsamhet: Kör motorväg - men välj mindre vägar när du ska tanka. Trevlig resa!



KOLLA VÄGAVGIFTER OCH BRÄNSLE I FÖRVÄG

www.viamichelin.com har en tjänst där du kan kolla vägävgifter och bränsle.


Planera er körning
och välj olika alternativ. Här är några tjänster där ni kan knappa in era resmål och se vad det kostar i vägavgifter och bränsle: 

www.viamichelin.com har en tjänst där ni i detalj kan beräkna avstånd och kostnad för resan. 

Välj Options i menyn, klicka för bil och kryssa för rutan Caravan. Vi har inte hittat husbil som alternativ, men Caravan har hittills stämt bra för vår husbil på under 3,5 ton. 

Fyll i varifrån ni ska åka, vart resan ska gå och hur ni vill köra, exempelvis undvika motorvägar och avgiftsbelagda vägar. 

Exempel: Ni vill snabbt till östra Spanien och kör in i Frankrike från tyska Freiburg. Från Colmar i Alsace till La Jonquera vid den spanska gränsen, finns tre alternativ. Kör ni den kanske vanligaste vägen, via motorvägarna A7 och A9, är det 886 kilometer och kostnaden blir 116:55 euro i motorvägsavgifter (Toll). 

Resan beräknas ta knappt nio och en halv timme. Väljer ni att kryssa i Avoid Tolls (undvik motorvägsavgifter) får ni som första alternativ en sträckning via N70 och A75. Det blir 967 km och tar 15 timmar. 

Billigare, men åtta mil längre och fem och en halv timme längre tid. 

En liknande tjänst finns på www.autoroutes.fr medan den heter www.kontohjelp.no/
bompengekalkulator
i Norge.

AVGIFTER I OLIKA LÄNDER


• Norge: www.vegvesen.noVälj Trafikk i menyn, sedan Reiseinformasjon och Bompenger.

• Tyskland: Inga vägavgifter än, kan införas i år eller 2020.

• Frankrike, Spanien: Se ovan, www.viamichelin.com eller www.autoroutes.fr

• Schweizwww.ch.ch/en/swiss-motorway-sticker

• Italienhttp://www.autostrade.it/autostrade-gis/gis.do

• Österrikewww.asfinag.at/en/

• Tjeckienwww.motorway.cz

Sista myntet har trillat igenom och bommen går upp.

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

  • Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-08-02 07:16

  • Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    När alla stjärnor står rätt kan det hända häftiga grejer. För Christian och Mathias Forsberg skulle branschkunniga föräldrar, en vältajmad lågkonjunktur och en ohygglig drivkraft lägga grunden till en sällan skådad expansion. Här är historien om Forsbergs Fritidscenter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-07-21 07:58

  • Glamping – bekvämt och med stil

    Glamping – bekvämt och med stil

    Vill du campa med klass utan besvär och samtidigt komma nära naturen med minimal ansträngning? Då kan kanske glamping vara något för dig?

    Artikel Peter Fredberg, 2021-07-15 07:53

  • Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    I en glänta i skogen kan husbilarna stå på rad och vi fordonsägare kan blicka ut mot de anrika slussarna vid Bjurbäcken. Helt klart ett populärt övernattningsställe på sommaren.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-07-12 07:29

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206