Guide: Så gör du i betalstationer utomlands

Publicerad: 2019-05-15   Uppdaterad: 2023-04-18

Det är ett kärt ämne på många forum. Att ta sig igenom en betalstation i husbil kan vara nog så krångligt och göra ont i revbenen. Här är nybörjarguiden för avgifter utomlands och hur ni tar reda på kostnaderna.

30 kronor milen för att köra husbilen söderut? Jo, det kan det faktiskt kosta om man väljer att köra på betalvägar i bland annat Frankrike och Spanien. Förutom bränslekostnaden tillkommer motorvägsavgifter. Har man inte kollat alternativen i förväg kan det ibland bli lite snopet: Från den dyra motorvägen kan man se andra husbilar köra på en bra gratisväg intill.

Stora delar av vägnätet i länder som Italien, Frankrike och Spanien är privatägda. Bolagen tar ut en avgift, där taxan beror på hur stor och tung bilen är. I Frankrike tillhör man klass 2 om husbilen är max tre meter hög och väger högst 3,5 ton. Är husbilen större, får man betala mera.

Guide: Så gör du i betalstationer utomlands
När ni kör in på motorvägen måste ni passera en biljettstation. Biljetten läses av i nästa betalstation som räknar ut vad ni ska betala.

Att köra på betalmotorväg är dyrt, och många förvånas över att trafiken på motorvägen kan vara lika intensiv som på gratisvägarna. Men det finns klara fördelar för den som har ont om tid och råd att betala. Tycker man om att köra i rondeller kan man hitta sitt lystmäte i Frankrike, där det ofta är tätt mellan dem på gratisvägarna. Det kan också vara trångt i mindre samhällen, och risken finns att man hamnar bakom ändlösa rader av långtradare.

– Vi körde 2,5 mil på sådana vägar, det tog 55 minuter. Då körde vi upp på betalväg igen, skrev en husbilsägare på ett diskussionsforum.

Ett argument mot betalvägar är att det ibland kan vara krångligt att ta sig igenom betalstationerna. På de flesta ställen krävs kontanter eller en dosa som beställs i förväg.

För dem som inte kört utomlands förut kan det vara lite pirrigt att närma sig en betalstation för första gången. Det kan vara stressigt, otydligt med vilket passage som gäller och svårt med språket. Och inte alltid logiskt, vare sig hur hög avgiften är och om allt ska fungera som det ska. I Italien kan biljetten ibland vara ogiltig och då gäller det att betala inom 14 dagar, annars blir det böter.

Guide: Så gör du i betalstationer utomlands
Nålsögat – betalstationen ni måste igenom när ni kör på avgiftsbelagd motorväg. Ibland är det riktigt trångt med stor husbil.

För några år sedan letade vi förgäves efter en camping eller ställplats i Rhônedalen i Frankrike. Det hann bli mörkt och vi insåg att bästa sättet att övernatta var på en rastplats. Alltså körde vi upp på en påfart till motorvägen, tog en biljett (Ticket) och letade upp ett tankställe med rastplats.

PLUS OCH MINUS MED BETALVÄGAR

+ Snabbare och oftast kortare vägsträcka.
+ Bättre vägbeläggning, högre standard.
+ Säkrare med skilda körfält.
+ Fina och trygga rastplatser med wc.
+ Inga rondeller.

Dyrt, ibland riktigt dyrt.
Oftast dyrare drivmedel.
Tråkigare, mer enahanda körning.
Ibland krångligt vid betalstationerna.

Dagen efter körde vi söderut, kom till en betalstation och stack in vår biljett. Men något var fel så vi hörde en raspig röst på franska i högtalaren. När vi inte svarade kom det istället en fråga på engelska med en närmast obegriplig accent:

– Where do you come from?

Då ville de inte veta vilket land vi kom från utan var vi hade kört upp på motorvägen. Det hade vi ingen aning om. Efter diverse märkliga diskussioner med automaten hördes en suck och det blippade till en summa i en av displayerna. Vi fick stoppa i några mynt och bommen gick upp. Det är sällan någon bemanning vid stationerna, allt sker med automatik.

När man kör in på en motorväg som är märkt Péage i Frankrike (Peaje i Spanien) tar man en biljett ur automaten. När det sedan är dags att betala kör man in i en port för kontantbetalning och sticker in sin biljett i den öppning där det blinkar. Den summa som ska betalas kommer upp på en display. Man stoppar i mynt/sedlar och efter betalning går bommen upp.

Guide: Så gör du i betalstationer utomlands
Automaten har en övre del för hus- och lastbilar, en undre för personbilar.

Problemet för husbilsförare är att det är trångt och ibland svårt att nå allt med bara sidorutan nedvevad. Oftast finns två höjdnivåer, där husbilsförare ska stoppa i biljetten i den övre delen. Det kan vara nog så krångligt, kräva långa armar och göra ont när man ska pressa sig mot den nedvevade sidorutan. Dessutom finns risken att man tappar sedlar eller mynt och inte kan öppna dörren tillräckligt för att plocka upp dem.

Ett säkrare men mer omständligt sätt är att hålla lite till höger, öppna förardörren, gå ur bilen och sköta allt stående.

De flesta länder i Europa har någon form av avgifter för vägar, broar och tunnlar. I Schweiz, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Slovenien krävs en vignette, en dekal som placeras i framrutan, om man ska köra på motorväg. I Slovakien och Ungern används istället en e-vignette, där husbilens registreringsnummer läggs i en databas.

I Rumänien och Bulgarien krävs vignette på alla vägar, inte bara motorvägarna. I Polen, Serbien, Kroatien, Makedonien och Grekland är många motorvägar avgiftsbelagda, man betalar i bemannade stationer. Har ni husbil, över 3,5 ton, gäller speciella regler.

I Frankrike, Spanien, Portugal och Italien får man betala på många av motorvägarna, men runt de stora städerna är det oftast gratis. Nära avgiftsbelagd sträcka står det Péage eller Peaje efter ortsnamnet, och vill man inte betala väljer man alternativ rutt.

Det finns fler faktorer att ta hänsyn till om utgifterna vill hållas nere. Vid vår senaste resa i Frankrike skilde det över två kronor litern mellan dyraste bensinstationen vid motorvägen och en liten tapp i en småstad. Även i Tyskland var prisskillnaderna stora mellan motorväg och landsbygd.

Så den sparsamme kan kombinera snabbhet och sparsamhet: Kör motorväg – men välj mindre vägar när du ska tanka. Trevlig resa!


KOLLA VÄGAVGIFTER OCH BRÄNSLE I FÖRVÄG

Guide: Så gör du i betalstationer utomlands
www.viamichelin.com har en tjänst där du kan kolla vägävgifter och bränsle.


Planera er körning
och välj olika alternativ. Här är några tjänster där ni kan knappa in era resmål och se vad det kostar i vägavgifter och bränsle: 

www.viamichelin.com har en tjänst där ni i detalj kan beräkna avstånd och kostnad för resan. 

Välj Options i menyn, klicka för bil och kryssa för rutan Caravan. Vi har inte hittat husbil som alternativ, men Caravan har hittills stämt bra för vår husbil på under 3,5 ton. 

Fyll i varifrån ni ska åka, vart resan ska gå och hur ni vill köra, exempelvis undvika motorvägar och avgiftsbelagda vägar. 

Exempel: Ni vill snabbt till östra Spanien och kör in i Frankrike från tyska Freiburg. Från Colmar i Alsace till La Jonquera vid den spanska gränsen, finns tre alternativ. Kör ni den kanske vanligaste vägen, via motorvägarna A7 och A9, är det 886 kilometer och kostnaden blir 116:55 euro i motorvägsavgifter (Toll). 

Resan beräknas ta knappt nio och en halv timme. Väljer ni att kryssa i Avoid Tolls (undvik motorvägsavgifter) får ni som första alternativ en sträckning via N70 och A75. Det blir 967 km och tar 15 timmar. 

Billigare, men åtta mil längre och fem och en halv timme längre tid. 

En liknande tjänst finns på www.autoroutes.fr medan den heter www.kontohjelp.no/
bompengekalkulator
i Norge.

AVGIFTER I OLIKA LÄNDER

• Norge: www.vegvesen.noVälj Trafikk i menyn, sedan Reiseinformasjon och Bompenger.

• Tyskland: Inga vägavgifter än, kan införas i år eller 2020.

• Frankrike, Spanien: Se ovan, www.viamichelin.com eller www.autoroutes.fr

• Schweizwww.ch.ch/en/swiss-motorway-sticker

• Italienhttp://www.autostrade.it/autostrade-gis/gis.do

• Österrikewww.asfinag.at/en/

• Tjeckienwww.motorway.cz

Guide: Så gör du i betalstationer utomlands
Sista myntet har trillat igenom och bommen går upp.
Rulla till toppen