Böter utomlands – kan bli en dyr historia

Publicerad: 2019-05-23   Uppdaterad: 2023-04-18

Kön bakom var lång, gatan smal och det gällde att se upp för höga kantstenar som kunde skada husbilen. 1,6 sekunder för sent upptäckte vi att trafikljuset slagit om till rött. Det kostade drygt 2 300 kronor och en månads indraget körkort.

Böter utomlands – kan bli en dyr historia
Brevet med foto från fartkameran, och domen från Tyskland: 228:50 euro i böter och en månads indraget körkort.

Glöm tipsen i diskussionsforum på nätet om hur du kan klara dig undan. Du blir spårad, och det här är vad som gäller om du blir bötfälld utomlands. Vi är många som tar husbilen utomlands och det är sällan några problem att förstå eller följa trafikreglerna inom EU. Det mesta är som här hemma, även om trafikrytmen i flera länder är högre och det är lätt att dras med i tempot.

Men en del trafikregler skiljer sig från svenska, påföljderna är annorlunda och i några fall kan det dröja ett år innan brevet med böter kommer.

I Italien är det lätt att missa skyltarna om miljözoner och böterna stiger för varje passage. I Finland få du betala fortkörningsböter som baseras på din inkomst – ju mer du tjänar, desto högre böter. Och i Schweiz får du inte bara betala böter för förseelsen utan också de administrativa kostnaderna.

I Sverige blir vi förvarnade om fasta fastkameror, både med skyltar vid vägkanten och med ”blippar” i navigatorn. I Tyskland är kamerorna ofta dolda och strategiskt placerade vid exempelvis vägarbeten där hastighetsgränserna sänkts.

Ser du en blixt med ett rödaktigt ljus har du blivit fotograferad och kan vänta dig ett brev hem med information om trafikförseelsen. I vårt fall damp det ner i brevlådan efter bara två veckor. I ett brev på Google-svenska meddelade Ordnungsamt i Saarbrucken att vi överträtt rättsregel § 37 Abs. 2, § 49 StVO; § 24, § 25 StVG; 132.3 BKat; § 4 Abs. 1 BKatV. Med andra ord kört mot rött.

Böter utomlands – kan bli en dyr historia
ZTL, zon för begränsad trafik, gäller i många italienska stadskärnor – som här i Montalcino.
Böter utomlands – kan bli en dyr historia
En rödaktig blixt och du finns på bild.

En bild bifogades på en suddig men fullt identifierbar förare. Vi uppmanades att vänligen fylla i ett bifogat svarsformulär, där vi skulle bekräfta vem det var på fotot. Det går förstås att neka och hävda att det finns förmildrande omständigheter. På sociala medier finns direkta uppmaningar att hålla sig undan och vänta på att myndigheterna ska tröttna.

– Det är gammalt och förlegat. Dom hittar dig, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Motormännens riksförbund. Risken är istället att det blir betydligt dyrare om böterna går till inkasso. I Italien samarbetar man med inkassobolag när det gäller parkeringsböter.

Böter utomlands – kan bli en dyr historia
I många spanska kuststäder är det förbjudet att övernatta längs stränderna.

Länderna i Norden och inom EU är idag så hopkopplade att det är lika lätt att spåra en svensk bil ute i Europa som i Sverige. Myndigheterna ger sig inte om du hävdar att det inte är du på bilden eller att du lånat ut bilen till någon annan – böterna ska betalas.

I Saarbrücken, där vi missade trafikljuset, baseras böterna på hur lång tid det tog från det att ljuset slagit om till rött och till bilen passerar. I vårt fall tog det 1,6 sekunder, och böterna kan variera från 90 till 360 euro. Straffet blev 200 euro i böter plus 28,50 euro i avgifter och en månads indraget körkort.

– Förlorar man körkortet utomlands påverkas det inte i Sverige. Man kan alltså fortsätta köra här såvida inte förseelsen är så allvarlig att svensk polis kontaktas för att göra en vidare utredning, säger Katja Runestam Prinzell.

Böter utomlands – kan bli en dyr historia
En del trotsar regler och lagar och riskerar böter.

Förutom höga böter och indraget körkort kan man dessutom dra på sig prickar i Tyskland. Kör ni exempelvis 25 km/tim för fort i tätbebyggt område blir det 80 euro i böter och en prick. Drar man på sig fler prickar kan körkortet dras in.

En tysk specialregel gäller grön pil. Finns den i ett trafikljus och lyser grönt har man företräde och får köra. Finns den däremot på en skylt måste man först stanna och kolla att det inte kommer cyklister eller fotgängare innan man svänger. Att inte stanna kan kosta 70 euro i böter.


SÅ UNDVIKER DU DYRA BÖTER


• EU har gjort
det enklare för myndigheterna i olika länder att driva in böter i andra EU-länder. Det gäller i hela EU utom i Danmark, Irland och Storbritannien.

Böter utomlands – kan bli en dyr historia

Grön pil-skylt i Tyskland betyder att du kan svänga höger, men du måste stanna först.

• Läs på om trafikreglerna i de länder du ska besöka, det är lätt att hitta på nätet. EU-kommissionen har en gratisapp om trafikregler. Sök på Trafiksäkerhet – Ditt Europa. Motormännen har en sajt med bilresefakta land för land, den kräver inloggning.

• Begår ni en trafikförseelse kan ni räkna med en böteslapp hemskickad.
I Danmark och Schweiz kan polisen döma ut böter på plats.

• I några länder, som Spanien, får ni upp till 50 procents rabatt på böterna om de betalas inom 20 dagar.

Böter utomlands – kan bli en dyr historia
Zon för begränsad trafik.

• Allt fler länder inför speciella miljöregler. I Frankrike införs miljöavgifter i ett trettiotal städer där det krävs en speciell vignette för inträde. Det gäller också i några tyska städer. I Italien är det förbjudet att köra utan tillstånd i ZTL-områden (zona a traffico limitato) i gamla stadskärnor. Att köra förbi skylten kan bli riktigt dyrt. 

• Om ni parkerar utomlands, betala avgifterna, spara alla kvitton och parkera på rätt ställe. I några länder används hjullås och felparkerade bilar kan bogseras bort.

Rulla till toppen