Risken för läckor som kan leda till våldsamma bränder minskar om du regelbundet kontrollerar att gasolsystemet är tätt.
Alla husvagnar och de flesta husbilar använder gasol som bränsle i värmeanläggningen, till spislågorna i köket och för att driva kylskåpet när det inte är anslutet till 230-volts el. Det är både praktiskt och effektivt att använda gasol, även om det inte är helt riskfritt.
Morgan Isacsson har utvecklat det kontrollsystem som de flesta bilprovningsanläggningar använder i dag. Idén kommer ursprungligen från en vanlig blodtrycksmätare.
– Om du kontrollerar slangar och kopplingar regelbundet så kan du känna dig trygg, säger Morgan Isacsson som utvecklat de regelverk och testmetoder som Bilprovningen använder när de kontrollerar gasolanläggningar. Det är viktigt att betona att det främst handlar om ett läckagetest. Branschverkstädernas kontroller är oftast mer omfattande och med ett högre tryck.
Hos bilprovningen testas anläggningen med ett tryck på 0,8 bar, vilket är mer än dubbelt mot vad så kallade lågtryckssystem i husvagnar och husbilar är byggda för.
– Vid en gasolbesiktning kollar vi samtidigt gasolledningarna under husbilen eller husvagnen, genomföringar och andra komponenter i systemet som utsätts för olika slag av påkänningar. Och innan manometern skruvas fast inspekterar vi hur packningarna vid anslutningarna ser ut, säger Morgan Isacsson.
Vad husbils- och husvagnsresenärer bör tänka på är att åldern tar ut sin rätt.
– Även om det inte sker något nämnvärt mekaniskt slitage på gasolutrustningen ska man komma ihåg att tiden går, konstaterar Morgan Isacsson. Packningar, slangar och gummimembran har en begränsad livslängd. Ta för vana att titta efter sprickor och andra ålders-tecken på slangarna varje gång du byter gasoltub.
Sedan 2009 är det inte obligatoriskt att testa gasolsystem i husvagnar och husbilar vid varje besiktning, men många campingplatser har som krav att säsongsboende fordon ska gasoltestas varje år.
– Jag är förvånad över att det inte är obligatoriskt att ha godkända gasolsystem, säger Morgan Isacsson. Det handlar om allas säkerhet. Dels finns risken för vad som kan hända i det egna campingfordonet om gasolen börjar läcka, dels för att ett system som havererar kan få så dramatiska konsekvenser för alla i omgivningen om till exempel elden bryter lös.
Det finns gasoltuber av stål, aluminium och komposit-material. Stäng alltid kranarna på tuberna när fordonet ska stå oanvänt ett tag.
Trots att det inte längre är obligatoriskt med täthetskontroll av gasolsystemet väljer ungefär hälften av alla som besiktigar ändå att göra det.
– Jag har en känsla av att en del av dem som avstår faktiskt är så rädda för riskerna med gasol att de helt enkelt inte använder anläggningen, avslutar Morgan Isacsson.
Gasol, som består av propan och butan, är tyngre än luft och sjunker ner till golvet om den läcker ut. Brinnande gasol kräver syre och därför måste alla friskluftsintag i husvagnen eller husbilen vara öppna när lågan brinner. När gasol brinner på rätt sätt är lågan blåaktig. En rödaktig låga producerar alltid giftig koloxid som avgas. Installera en gasolvarnare som slår larm vid läckage av gasol och koloxid.
VID ANVÄNDANDE
• Kontrollera att kopplingen till flaskan är tät.
• Stäng alltid ventilen när du byter flaska.
• Stäng omedelbart flaskventilen om du känner gaslukt. Tänd inte belysningen, släck omedelbart alla öppna lågor. Vädra! Lokalisera läckan och åtgärda den omedelbart.
• Använd aldrig gasolspis för uppvärmning.
• Stäng flaskventilerna när fordonet inte används.
CHECKLISTA
• Kontrollera packningar i anslutnings- och reduceringsventiler vid varje flaskbyte och byt varje år.
• Byt ut gasolslangar som utsätts för solljus vart annat år och övriga slangar efter 3–5 år.
• Byt reduceringsventil vart tionde år. Reduceringsventiler är datummärkta så du kan se när det är dags.
• Täthetskontrollera gasolanläggningen varje år.
Fotnot: På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida, www.msb.se finns mer information om hur du säkrast använder gasol.
Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) har sedan starten 1970 samlat tillverkare, återförsäljare och importörer med syftet att verka för sunda villkor i branschen. Men vilka konkreta förbättringar har organisationens arbete mynnat ut i? Vi frågar kanslichef Jörgen Nyström.
I takt med att många människor använder husbilen året om ökar behovet av att skydda den från rostangrepp. Det sägs nämligen att Sverige har en av världens mest utmanande vägmiljöer och det är ingen underdrift att påstå att husbilstillverkarna snålar på rostskyddet.
Under åren 1983-1999 prenumerade fem varumärken på de fyra första positionerna i försäljningsstatistiken för husvagnar.
Ska det vara en kort, en lång eller en mitt emellan? Inom segmentet plåtisar finns det mycket att välja på. Den främsta anledningen till ett köp är det behändiga formatet.
Alla vet att det alltid är en länk som är kedjans svagaste punkt. Det är precis likadant med uppkopplingar mot Internet – bara så mycket mer komplicerat. Det finns en mängd olika sätt att hålla sig uppkopplad. Vi har testat en ny mobil paketlösning från wifi.se.
Moderna campingfordon är ofta utrustade med en hel drös finesser. Men har du koll på vilka funktioner som drar mest el – och när de drivs på 230 V, 12 V respektive gasol? Här bringar vi klarhet i saken med hjälp av en bodelstekniker.
Är du på resa i det småländska Glasriket och bygden där Vilhelm Moberg föddes och verkade? Då kan vi tipsa om en mysig ställplats där både husvagnar och husbilar är välkomna.
Ännu mera prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.
Trots att räntorna stiger, bränslet blir dyrare och både Riksbanken och regeringen räknar med sämre tider märks det ingen större oro i husvagns- och husbilsbranschen.
Dagens moderna fritidsfordon och allt lyxigare campingplatser, gör att många bor med högre standard på resan jämfört med hemma. Håller vi på ett glömma dåtidens enkla campingvillkor – och har allt verkligen blivit bättre med tiden? Vi jämför nu- och dåtid med ett par riktiga campingentusiaster.
Allt fler lämnar den fossila fordonsflottan och rullar över till laddningsbara personbilar. Att kombinera renodlade elbilar med husvagnar är dock ingen enkel nöt att knäcka. Ty de allra flesta elektrifierade bilarna får inte på långa vägar dra samma tyngd bakom sig som de diesel- och bensindrivna motsvarigheterna. Vi har kikat på hur utbudet ser ut bland lätta vagnar, något som kommer att bli ett tungt argument när det är dags att kombinera dem med en liten dragbil eller en elbil. I den här artikeln är det Husvagn & Camping som ställer frågorna – och vi har också svaren!
Ägaren tycker att det räcker att säga ställplats. Men den fina anläggningen vid Ångermanälven kan gott mäta sig med en camping.
Det är dags att summera ännu ett år. Husvagn & Campings redaktion och våra frilansare har haft många höjdpunkter under året, men vilka rankar vi som de allra bästa?
Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.
Att helt och hållet bo i campingfordon under stora delar av året blir allt vanligare. Kan denna livsstil rent av leda till att man behöver byta folkbokföringsadress? Vi kollar med en av Skatteverkets experter.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.