Kabes historia: Alltid steget före

Publicerad: 2019-10-30   Uppdaterad: 2023-04-18

Alla inom svensk campingindustri vet vad Kabe är. Men alla kanske inte vet att varumärket är en förkortning av Karosseri AB Elit. Med ett bildspel tar vi här ett grepp om Kabes historia i Tenhult där Kurt Blomqvist startade det som kom att bli en mångmiljonkoncern – och det med två tomma händer.

Kabes historia: Alltid steget före
Familjen Blomqvist på sommarsemester med pappa Kurts första egentillverkade husvagn och en presenning som förtält.
Kabes historia: Alltid steget före
Kabes grundare Kurt Blomqvist. Av många beskriven som en nyfiken och kreativ konstruktör, en kvalitetsmedveten och noggrann byggare, en god relationsskapare och PR-man, en duktig säljare med känsla för kundernas behov och önskemål. Och inte minst: en oförvägen entreprenör.
Kabes historia: Alltid steget före
Efter två hemmasnickrade husvagnar är Kurt Blomqvist redo att börja serietillverka. 1959 lånar han 5 000 kronor av sin mor för att kunna köpa material till åtta vagnar. När Kabe Komet 250, 2,5 meter lång, presenteras på marknaden är det en ovanligt avancerad och välutrustad vagn, med gasolkök och gasoldriven värmekamin.
Kabes historia: Alltid steget före
Utvecklingen går snabbt och redan 1961 ligger Kabe på fjärde plats i den svenska försäljningsstatistiken. 1962 flyttar tillverkningen till nya fabrikslokaler i Tenhult. Fler modeller tas fram och KABE utvecklar egna tekniska lösningar. Vagnarna kläs utvändigt med aluminium och utrustas med en koffert i fronten för gasolflaskorna.
Kabes historia: Alltid steget före
1960 lanseras Kabe Komet 280 med fyra öppningsbara fönster och taklucka. Nu är det serietillverkning som gäller i fabriken i Tenhult.
Kabes historia: Alltid steget före
1967 kunde Kabe stoltsera med fyra olika husvagnsserier. Från höger: Komet 250, Komet 280, Briljant och Smaragd.
Kabes historia: Alltid steget före
Under Kabes första tio år gällde en hastighetsbegränsning på endast 50 km/h för husvagnsekipage. Kurt Blomqvist gjorde flera skrivelser till regeringen där han framhöll de negativa effekterna av detta. På Husvagnssalongen 1967 överlämnade han ett presentkort på tre veckors husvagnssemester till dåvarande kommunikationsminister Olof Palme, som dock inte nappade. Men året därpå blev det tillåtet att köra 70 km/h med bromsförsedd husvagn, max 1 500 kilo.
Kabes historia: Alltid steget före
1969 bygger Kabe en stor fabrik i Tenhult med egen service-, test- och utvecklingsavdelning. Produktionen sker enligt modulprincipen, som lägger grunden till dagens FlexLine-system. Kabes husvagnar får vattenburen centralvärme och 1970 lanseras den klassiska röda Kabe-färgen.
Kabes historia: Alltid steget före
Kabe presenterar världens första tvåvåningshusvagn på ”Ohoj-utställningen” i Stockholm 1971 och väcker stor uppmärksamhet. Vagnarna får mjuka innertak av vävplast och sandwichprincipen introduceras i golv och entrédörr. 1972 är Kabe:s årsproduktion uppe i 600 husvagnar.
Kabes historia: Alltid steget före
Familjen Blomqvist använde en presenning som förtält till sin första husvagn. Några år senare fick Kurt höra talas om ett litet företag i Danmark som tillverkade förtält avsedda för montering på husvagnar. Snart var det framgångsrika samarbetet mellan KABE och Isabella ett faktum.
Kabes historia: Alltid steget före
Vintercamping behöver inte enbart bestå av närhet till fina skidspår eller branta slalombackar. Ett öppet fält går bra det också. Året är 1973.
Kabes historia: Alltid steget före
1983 introduceras Kabe på börsen och den första husbilen presenteras, Travel Master, framtagen i samarbete med Volvo. Husbilen är 6,4 meter lång och till skillnad från de importerade husbilarna är den byggd för att användas året runt.
Kabes historia: Alltid steget före
Steget före – igen! Kurt Blomqvist och Kabe förverkligar den fantastiska tanken att kombinera två semesterdrömmar i ett: husvagn och båt. Den första prototypen av en husvagnsbåt fanns redan 1968. På Elmias Nordiska Husvagnsmässa 1985 presenteras Kabe Seacamp, ett bekvämt boende med trailer och utombordsmotor.
Kabes historia: Alltid steget före
Kabe har alltid byggts för året runt-bruk, med isolering, ventilation och värmesystem som klarar det skandinaviska klimatet. Redan i början av 1960-talet var Kabes husvagnar utrustade med gasoldrivet värmesystem samt gas- och eldriven belysning.
Kabes historia: Alltid steget före
Under 1970- och 80-talen gör Kabe olika försök att bredda sortimentet med engelska husvagnar, som ett billigare komplement till de egna året runt-utrustade vagnarna. 1987 förvärvar Kabe samtliga aktier i Fleetwood Caravans, som så småningom säljs till slovenska Adria och blir en framgångsrik del av Kabe-koncernens svenska utbud på 2000-talet.
Kabes historia: Alltid steget före
”Husvagnarnas Rolls-Royce”. Annonsbilden för Kabe Safir från 1979 representerar Kabes ständigt höga ambitioner när det gäller kvalitet och komfort.
Kabes historia: Alltid steget före
1980 är Kabe Smaragd DL Sveriges mest sålda vagn, följd av Briljant DL. 1986 toppar Kabe registreringsstatistiken för femte året i rad. Sedan följer några tuffa år på 90-talet innan husvagns- och husbilstillverkningen i Tenhult tar ny fart och Kabe:s export ökar.
Kabes historia: Alltid steget före
Kabe och Volvo. De båda varumärkena har parkerat i topp på de svenska försäljningslistorna under många år.
Kabes historia: Alltid steget före
1994 erbjuder Kabe elva husvagnsmodeller med ett femtiotal olika inredningsmöjligheter. Royal King Size, åtta meter lång introduceras.
Kabes historia: Alltid steget före
Med sin bula på taket har serien Crossover emottagits mycket väl hos genuina Kabeanhängare.
Kabes historia: Alltid steget före
Med hjälp av digitalisering, robotar, skickliga hantverkare och duktiga tekniker kan Kabe bygga upp till 850 husbilar om året i deras 12 000 kvadratmeter stora fabrik.
Kabes historia: Alltid steget före
Petter Northug (13-faldig VM-guldmedaljör) hyllar sin Kabehusbil. Året var 2013 när den norska skidikonen uttryckte sig: ”Den är helt kunglig både på vägen och i alla sammanhang”.
Rulla till toppen