Dethleffs historia: Inte utan min familj

Publicerad: 2019-12-10   Uppdaterad: 2023-04-18

Inte utan min familj. Ett ordspråk som blev ett med Arist Dethleffs. Mannen bakom varumärket som än idag står sig i husvagn- och husbils-industrin. För honom fanns aldrig tanken på att lämna sin hustru och dotter när det vankades affärsresor. Redan 1931 konstruerade han den första husvagnen och det är fortfarande slående hur innovativa Dethleffs är. Häng med på en bildkavalkad – från lite av husvagnens vagga till nutid.

Dethleffs historia: Inte utan min familj
En tämligen nyfödd Ursula (föddes 6 november 1933) får följa med mamma Fridel Dethleffs-Edelmann och pappa Arist Dethleffs på en av sina första campingturer. Personbilsexperterna på granntidningen Classic Motor tror att det är en Opel de använder sig av som dragbil.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Återigen hela familjen Dethleffs samlad intill ett av Arists livsverk. Vi noterar att skaparen även tycks vara musikaliskt lagd med dragspel i famn. Husvagnen i bakgruden är från 1935.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Så här kunde det se ut i staden på 1930-talet. En Mercedes-Benz som dragbil och på kroken en husvagn från Dethleffs.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Här har vi en Dethleffs Tourist på väg genom alperna mot Gardasjön i Italien. Året var 1938.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Inte utan min familj var Arist Dethleffs ledord. Det var också grundidén till att tillverka en husvagn så han kunde ta med sig familjen på arbetsresorna – eller som här när det vankas utförsåkning i Alperna.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Skelettet av en husvagn innan själva karossen kom på plats. Bilden är tagen strax utanför fabriken i Isny.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
En smakfull kombination – Dethleffs Tourist och en VW Bubbla från 1951. Mer tyskt och folkligt än så här kunde det inte bli på den tiden.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Cheopspyramiden i Egypten – ett av världens sju underverk. Dethleffs 1959 – världens åttonde underverk? Dragbilen är en BMW 502 men en liten V8-motor, byggd av aluminium, under huven.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Sommarsemester när den är som allra bäst med vattenplask i barnbassäng. Troligtvis sent 1960-tal då den något udda dragbilen, Jaguar Mark X kom 1965.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
1971 hade Dethleffs fem husvagnsserier. Camper tillhörde modellerna som sålde allra mest.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
1970-talet präglades av oljekrisen (1973) och den följande lågkonjunkturen.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
1983 gav sig Dethleffs in i husbilsvärlden. Den här alkoven döptes till Pirat. Med dagens syn kan den anses vara en smula kantig men precis som nu hade de Fiat som draglina.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Sommaren 1999, strax före millennieskiftet. Så här kunde det se ut när tysk tv tog sig an en husvagn från Dethleffs för ett rörligt reportage.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Första husbilen på 2000-talet för Dethleffs blev en helintegrerad modell med alla tänkbara lyxkomponenter. Det här var deras premiummodell, om någon undrar.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
I modern tid är Dethleffs fortfarande stora, både inom husvagnar och husbilar. Exempelvis nådde Dethleffs 80 000 tillverkade husbilar i samband med sitt 80-årsfirande.
Dethleffs historia: Inte utan min familj
Att tillverka husbilar och samtidigt visa att man slår ett slag för miljön är ingen enkel ekvation då husbilsindustrin fortfarande är långt borta från eldrivna fordon. Vid mässan Caravan Salon i Düsseldorf 2017 visade Dethleffs upp ett konceptbygge där deras husbil var fullsmetad med solpaneler. Något för framtiden?
Dethleffs historia: Inte utan min familj
E.Home Coco – världens första eldrivna husvagn. Dethleffs ligger inte på latsidan när det gäller innovativa uppfinningar för att spara på miljön. Här tycks de inte följa utvecklingen. Här tycks de leda den.
Rulla till toppen