Modellnytt 2020: Massor med nyheter

Publicerad

Årets Elmia Husbil Husvagn kan nu summeras till ett ord – succé. Trots mycket snack kring skattehöjningen såldes det husbilar i parti och minut. Här samlar Husvagn & Camping ihop en mängd modellnyheter från varumärken vi inte har presenterat tidigare.

KNAUS husbil:

Hög plåtis och ny instegsserie

Storsäljande Knaus har tagit fram en helintegrerad instegsserie, L!VE, som har samma funktioner och komfort som en premiumhusbil.

Boxstar Lifetime 600 XL är långbäddsmodellen med högt tak.

L!VE I-modellerna som tog Elmiamässan med storm heter 650 MEG och 700 MEG. Duon är utrustad med höga långbäddar, rymligt vardagsrum, stämningsbelysning och nedsänkbar tv bakom ryggstödet till soffan. Givetvis finns även taksäng och slitstarkt PVC-golv. 650 MEG har ett längsgående kök medan 700 MEG har ett vinkelkök. Bäddarna har EvoPore-kallskummadrasser och kan enkelt omvandlas till en dubbelsäng. I avdelningen för nattbruk finns ett gigantiskt panoramafönster (tillval). Vidare har de även elektrisk golvvärme, 177-liters kyl (AES-system), gasolugn och en mängd olika tillvalspaket.

Ny är även serien Platinum Selection. Här handlar det om en Europakampanj med hög utrustningsnivå där fordonen har vad vi i Sverige kallar för skandinavisk standard. Platinum Selection omfattas av fyra olika serier: Van TI (två modeller), Sky TI (sex modeller), Sun TI (tre modeller) och Van I (tre modeller).

Stilig inredning i den nya helintegrerade serien L!VE.

Spännande i familjen Knaus är också plåtisduon Boxstar Street 600 XL och Boxstar Lifetime 600 XL som båda har hög takkonstruktion i glasfiber, vilket ger extra stort utrymme då den inre takhöjden blir upp till 238 centimeter. I och med det höga taket finns här en taksäng där man sover på längden (207 x 130 centimeter). Street har även en tvärställd dubbelsäng bak medan Lifetime är försedd med långbäddar.


Roller Team

Kampanjhusbilar x 3

Tre fullutrustade modeller med alla tänkbara bekvämligheter för den svenska marknaden presenteras av italienska Roller Team.

Kampanjtrion Roller Team ger mycket husbil för pengarna.

Kampanjfordonen tillhör den halvintegrerade serien Kronos som byggs på chassi från Ford Transit. De heter 265 TL (queenbed), 286 TL (långbäddar) och 284 TL (höga långbäddar) som alla är 745 centimeter långa.

Med tanke på det modesta priset 679 000:- är utrustningsnivån hög. Här finns bland annat 170 hästkrafter, dubbla krockkuddar, stereo, farthållare, Seitz-fönster, bäddbreddning på enkelsängarna, träfri kaross, Truma Combi 6E, backkamera och en solpanel på 120W. Noterbart är att längdmåtten för singelbäddsmodellerna är väl tilltagna (208 respektive 198 centimeter).

Det bör även tilläggas att Roller Team lämnar sex års garanti via konstruktionstekniken – Extreme Protection System. Tillsammans med CI har de nämligen tagit fram Evo Technology, en ny teknik som tillämpas på väggar, golv och tak och som garanterar bästa möjliga skydd mot väder, vind, värme, kyla samt ljud.


 

FRANKIA husbil

Yucon – en plåtisliner

Det händer en hel del inom Frankia till 2020. De kommer med sin första framhjulsdrivna MB-modell och toppversionen Platin får loungeliknande u-soffa. Pricken över i:et är dock plåtisen Yucon.

Nu kommer Frankias första plåtis Yucon. En unik skapelse inom kompakthusbilar.

Yucon tillverkas i två tappningar: 6.0 och 7.0, båda med drivlina från Mercedes-Benz Sprinter. Det här är inga vanliga plåtisar, utan något som närmast kan beskrivas som – kompakthusbil i linertappning. Här finns en mängd assistanssystem, välisolerad kaross, bakhjulsdrift (fyrhjulsdrift som tillval) och värmesystemet Truma Combi D6E.

I 7.0-modellen förvandlas den stora vardagsrumsdelen snabbt till en bädd med måttet 200 x 135 centimeter. Gott om stuvutrymmen finns också, bland annat i ett nästan två meter långt dubbelgolv. Lastvikten är 460 kilo i 3,5-tonsversionen. Bilen mäter 696/202/295 centimeter (längd/bredd/höjd). I den mindre 6.0-modellen är nyttolastvikten lite drygt 700 kg, trots att den är metern kortare än sin syskonmodell.

Bland övriga nyheter noterar vi den halvintegrerade serien Neo som är Frankias första framhjulsdrivna MB-baserade modell. Neo genomsyras av viktbesparing (3 500 kg), bra köregenskaper och god lastvikt. Platinmodellerna som har fått loungesoffa är I 8400 Plus och I 7900 Plus.


SPRITE hv

Långa soffor

I fjol visade Sprite upp husvagnar på Elmia. Då kunde de bara beställas via webben. Nu finns de tillgängliga hos Autovendo i Falkenberg.

Långa soffor gäller i Sprite Cruzer 635 SR.

Ny för året är åtta meter långa Cruzer 635 SR som har en planlösning med tvärställd dubbelsäng i akterpartiet och långa soffor fram, vilket är karaktäristiskt för brittiska husvagnar.

Serien har i övrigt chassi från Alko, fem års fabriks- och tio års täthetsgaranti, flamsäkra och allergiresistenta textilier samt Swift-Command som gör att du kan styra husvagnens system var du än befinner dig. Sprites husvagnar byggs för övrigt i Swifts fabriker där de sätter samman husbilarna.


TABBERT husvagn:

Vivaldi med kompromisslös kvalitet

Tabbert har sedan urminnes tider skämt bort många husvagnscampare med premiumlösningar och modern design. Till 2020 sker en stor satsning på serien Vivaldi som bjuder på kompromisslös kvalitet.

550 DF ingår i den numer vinteranpassade serien Vivaldi.

Nio husvagnar ingår i serien Vivaldi – från lilla 460 E 2,3 till nästan nio meter långa fullbreddsvagnen 685 DF.

Tillsammans med den tyska tillverkaren har den svenska generalagenten (Bergholm) sett till att Vivaldi numera är fullfjädrade för den skandinaviska marknaden och vårt klimat. Det innebär att de sju största husvagnarna har vattenburen central- och golvvärme från Alde (de två minsta modellerna har värmepannan Truma Combi 6E och elektrisk golvvärme).

Men det är bara början! Här finns även det nya Dometic-kylskåpet som kan öppnas från båda håll, brandvarnare, BWT-vattenreningssystem, utvändigt gasoluttag, bredare luftspalter, ventilerande skåp, stödhjul med inbyggd kultrycksindikator, stämnings-belysning, förtältslampa med rörelsedetektor, GPS-tracker, 70 centimeter bred entrédörr, tio års täthetsgaranti, patenterat och ventilerat tak, Alko AKS-chassi, Big Foot-stödben, fjädrande madrassystem och uppvärmt avloppssystem för att nämna ett axplock. Prisspannet är från 405 200:- till 539 000:-.


WEINSBERG husbil

CaraCore – helintegrerad instegsmodell

I år firar Weinsberg 50 år. Detta firas bland annat med CaraCore som är en helt ny helintegrerad serie.

Weinsberg firar 50 år med en sprillans ny serie – CaraCore – som är en trio helintegrerade insteghusbilar.

Helintegrerade instegshusbilar tillhör inte vanligheterna. Nu sällar sig emellertid Weinsberg till denna fåtaliga skara via en trio CaraCore – en modern trendsättare för den som är ute efter en konkurrenskraftig husbil till ett pressat pris. Modellerna heter 650 MF (fransk säng och mycket öppen layout), 650 MEG (höga långbäddar) och 700 MEG (höga långbäddar och stort hygienutrymme). 

Trots att det handlar om ett instegsmärke finns det massvis med praktiska funktioner och god komfort. Här hittar vi bland annat hundra procent LED-teknik (lampor), soft close (lådor), elektrisk mörkläggning i hytten (tillval), 70 centimeter bred entrédörr, smart servicelucka med allt samlat på ett ställe, elektriskt fotsteg, två meter långa sängar (MEG-modellerna), vikbar garderob i textil (tillval), EvoPore HRC-madrasser, slim tower kylskåp, plats för en 24-tums-tv och utdragbart gasolutrymme (tillval) för att nämna ett axplock. 

Ny är även smala, smidiga CaraCompact Edition Pepper 600 MF med fransk säng. Den har ersatt en tidigare planlösning med tvärställd dubbelsäng. Precis som tidigare är Edition Pepper en kampanjserie med kryddstark utrustning till ett bra pris, 697 000:-. Duon byggs på chassi och drivlina från Peugeot (2,2-litersmotor med 165 hästkrafter). 

I grundutrustningen ingår bland annat däcktryckssensor, head up-display, vattenreningssystem, konvertering från långbäddar till dubbelsäng (MEG), Truma Combi 6E, Truma iNet-system, usb-uttag, stämningsbelysning, isolerad och uppvärmningsbar spillvattentank, navigationssystem och backkamera.


KNAUS husvagn

Specialmodell med mysigt soffhäng

Det är inte bara inom Knaus husbilsdivision som det händer spännande saker. Deras olika husvagnserier får en mängd uppdateringar samtidigt som de lägger till en specialmodell – Sport&Fun Black Selection.

Mysig soffa i nya Knaus Sport&Fun Black Selection.

Om vi inleder med Black Selection är den modern, mer detaljrik och har fler funktioner än sin föregångare. Bland annat är den utrustad med Alko:s lättviktskonstruktion Vario X-chassi. Husvagnen har ett högklassigt kolfiberutseende med släta karossidor och en svart stege applicerad på bakstammen. Invändigt gäller modern caféliknande design och det finns utrymme för en vespa/motorcykel med hjälp av öglor i golvet. Viktuppgradering från 1 500 kg till 1 600/1 700 kg kan ske mot en extra kostnad.

När det gäller övriga serier har Sport Silver Selection optimerats ytterligare medan Südwind nu har fler modeller med Aldes vattenburna värmesystem samtidigt som möjligheten till Aldes vattenburna golvvärmesystem växer som ett tillval.

I övrigt bör det nämnas att lilla Südwind 450 FU har blivit spegelvänd jämfört med ifjol och har nu den franska sängen i husvagnens vänstra framkant.


NIESMANN husbil

Ökad körsäkerhet i Flair

Första linermodellen med krockkuddar blir nu ännu säkrare. Via ett nytt tillvalspaket kan man få nödbromsassistans, adaptiv farthållare och filhållningsassistans i Niesmann Flair.

Flair har multifunktionsratt och elektrisk parkeringsbroms.

Bland husbilsindustrins allra lyxigaste modeller, så kallade liner, var Niesmann+Bischoff först ut med krockkuddar. Från och med modellåret 2020 kommer det innovativa säkerhetskonceptet att tas till en ännu högre nivå, genom att erbjuda ett avancerat körsäkerhetspaket som tillval. Dessutom tillkommer några standardmässiga förbättringar, som exempelvis en elektromekanisk servostyrning och en elektrisk parkeringsbroms.

– Nu implementerar vi dessutom de aktuella elektroniska assistanssystemen från den senaste Iveco Daily-generationen, vilket ytterligare höjer säkerheten och komforten på resan. Systemets radarenhet är inbyggd i den främre stötfångaren, och en kamera är placerad innanför vindrutan. Till de sex funktionerna i systemet ingår bland annat nödbroms-assistans med varningsljud, ESP med sidvindsassistans, Traction + med starthjälp i backe och ett aktivt däcktryckskontrollsystem, säger Hubert Brandl, vd för Niesmann+ Bischoff GmbH, i ett pressmeddelande.

Multifunktionsratten – som tillval i skinn – är ställbar med centimeternoggrannhet i såväl höjd som lutning. Ytterligare en komforthöjande detalj, som dessutom ingår i standardutrustningen, är den elektriska parkeringsbromsen. Tack vare avsaknaden av handbromsspak blir det mer plats runt förarstolen, vilket gör det enklare att svänga runt.


 

SWIFT husbil

Toscane blir Norden efter svenska önskemål

När Swift husbilar introducerades i Sverige fick generalagenten, Brittiska Fritidsfordon Norden AB, möjligheten att utveckla och ta fram en egen modellserie anpassad för den nordiska marknaden. Det här vill de nu lyfta fram via ett namnbyte då Swift Toscane blir Swift Norden.

Swift är nu mer utvecklade för den svenska marknaden.

Tillsammans med Swifts ingenjörer i Yorkshire skapades modellserien som från 2020 alltså kommer att heta Swift Norden. Och redan från begynnelsen ställde den svenska generalagenten höga krav. 

Här någonstans började Swift att bli lite nervösa. "Ni svenskar vill ha den bästa husbilen som går att bygga. Den ska vara krocksäker, lyxig och praktisk. Fine! Ni får fria händer. Säg vad ni vill ha, så bygger vi den åt er. Men det kommer att kosta."

Generalagenten lyfte då fram ytterligare ett krav: Swift Norden ska vara välutrustad från början och ha lägre pris än övriga fabrikat med motsvarande standard.

– Swift fick våra önskemål och vi fick som vi ville. Swift Norden är den bästa husbilen vi kan tänka oss. Som ett led i att utveckla Swift Norden, och säkerställa att våra kunder får en husbil som de har rätt att förvänta sig, har vi från den 1 juli infört en svensk kvalitets- och leveranskontroll – Sweden Quality Control. Efter att husbilarna kommer in till hamnen i Göteborg transporteras de till en specialutbildad serviceanläggning i Falkenberg. Här görs en extra genomgång och fordonen får även en noggrann leveransservice innan de levereras till återförsäljarna, säger Magnus Wetterö, vd på Brittiska Fritidsfordon Norden AB i ett pressmeddelande.

Utöver namnbytet och den svenska kvalitets- och servicegenomgången sker följande korrigeringar: Ny exteriör grafik, nya textilier och skåpluckor (vissa modeller), kylskåp som kan öppnas från båda håll samt ett glastak ovanför hytten (gäller Swift Norden 599 FB).

WEINSBERG husvagn

Modellduo med taksäng

Husvagnar som har taksäng är ingen nyhet. Samtidigt är det inte många modeller som har den platsbesparande finessen. Nya i denna ovanliga kategori är Weinsbergs duo 390 PUH och 540 EUH.

Uppdaterade serien CaraOne har nu två husvagnsmodeller med taksäng.

Husbilar med taksäng finns det gott om. Det är betydligt sämre ställt i husvagnsvärlden. Nu har emellertid Weinsberg gett sig in i den leken med en liten och en mellanstor modell.

De båda ingår i den för året nydesignade serien CaraOne där en hel del är förändrat jämfört med 2019-modellerna. Det mest synliga är ny bakgavel, nya plastdetaljer samt även en hel del smått och gott interiört.

Helt klart får kunden numera mer för pengarna. I nya 390 PUH är taksängen placerad ovanför den stora sittgruppen. Det är för övrigt den enda fasta sängplatsen i denna husvagn. Syskonmodellen 540 EUH är även försedd med långbäddar i husvagnens frontparti. Priset för dem är 219 200:- (390 PUH) respektive 278 500:- (540 EUH).


 

GIOTTILINE husbil

PLA Siena blir Giottiline

Från och med 2020 kommer instegsmärket PLA att heta Giottiline, i varje fall serien Siena.

PLA-serien Siena kommer framöver att marknadsföras som en Giottiline.

Den omfattas av fem halv- och fyra helintegrerade husbilar där importören Norrlands Fritid i Vännäs har valt att satsa lite extra på modellerna 330 (fransk säng), 385 (långbäddar), 395 (höga långbäddar) och 397 (taksäng).

I grundpaketet är husbilarna utrustade med 140 hästkrafter (Citroën) samt ett Editionpaket som innehåller Truma 6000 (inklusive elpatron), de luxe entrédörr, 16-tums aluminiumfälgar, metalliclackerad bildel, stereo, backkamera, cykelställ, markis, skyroof, gasolugn och lite annat smått och gott.

Priserna startar på ytterst modesta 649 000:-.


ELNAGH husbil

Hundvänlig alkov

Den undre våningssängen går att fälla upp och ger då plats för en hundbur.


Italienska Elnagh tillhör det övre segmentet av mellanklassfordon fast till ett pris som mer påminner om instegshusbilar. Till 2020 presenterar de en mängd nya, tekniska lösningar i serien Baron och en alkovmodell för hundägare.

På 2020-modellerna har halvintegrerade Baron försetts med Seitzfönster, dubbla lås, pelarbord med 360-gradersfunktion, omgjord och större skyroof, Truma Combi 6 diesel med elpatron, den femte bältesplatsen som standard och en motor på 140 hästkrafter.

Serien finns i åtta planlösningar med ett grundpris som varierar mellan 680 000:- och 705 700:- beroende på modell. Storsäljaren med höga långbäddar och stort garage heter 573. 

En annan husbilsmodell som har väckt uppmärksamhet är den sju meter långa alkovhusbilen Baron 22 som har sex sovplatser och sju bältade dito.

Vid entrén, där våningssängarna finns, går det nämligen att sätta in en hundbur genom att fälla upp den undre av våningssängarna.


 

AUTOSTAR husbil

Tre specialmodeller med mörka toner

I fjol lanserades husbilsmärket Autostar på den svenska marknaden och det blev omgående en succé. Men ett nytt varumärke är det inte, de har funnits i campingfordonsindustrin sedan 1973. 

Mörka toner i interiören på Design Edition-modellerna från Autostar.

För att få ned vikten har man gjort tunnare hyttstolar med sportigare profil på sina modeller för 2020. Även de andra färdsätena har korrigerats för att spara kilon. Bakgaveln är ny och dimmerbelysning har tillkommit interiört som tillval. 

Modellserien Prestige Elite finns nu i Design Edition-utförande för trion I693LC, I730LJ och I730LC. Dessa är specialutrustade med en smart garderobslösning där galgstången följer med när klädesutrymmet öppnas. Vidare har trion fått mjukare och rundare former interiört och en än mer smakfull design med mörka toner på vissa möbelmoduler. Prisbilden kommer att vara i stort sett densamma som för de "vanliga" syskonmodellerna.


CI husbil

Både Ford och Fiat

Nytt för i år är att man kan beställa samtliga CI- modeller inom serierna Elliot och Magis Plus med drivlina från antingen Ford eller Fiat.

Nu kan kunden välja mellan Fiat eller Ford på sin CI-husbil.

Halvintegrerade Elliot och Magis Plus har uppdaterats såväl in- som utvändigt. Den sistnämnda serien består av totalt 20 modeller och där är 30 XT (taksäng) och 68 XT (tvärställd dubbelsäng bak och taksäng) nya planlösningar för 2020. Inom Magis Plus noteras ett nytt symfoniskt ljudanläggningssystem som är inbyggt i väggarna.

Med Ford (170 hästkrafter) blir husbilarna cirka 30 000:- billigare än med Fiat (140 hästkrafter). Dessutom kan man välja direkt från fabriken om man vill ha ljust eller mörkt träslag på möblerna. Det sistnämnda och prisskillnaden gäller båda husbilsserierna.

CI lämnar dessutom sex års garanti med Extreme Protection System. De har tillsammans med Roller Team utvecklat ett system kallat Evo Technology för bästa möjliga skydd för väggar, golv och tak.


ITINEO husbil

Helintegrerade husbilar för barnfamiljer

Det är sällan husbilar är utrustade med våningssängar och är dom det handlar det allt som oftast om alkover. Prispressade Itineo har tre modeller med den planlösningen – och de är alla helintegrerade. 

Itineo har tre helintegrerade modeller med våningssängar.

SLB700 (699 cm) har våningssäng längs med karossen och har egen dinett medan SB700 och SB740 (båda 743 cm) har tvärställd våningssäng längst bak. De franska husbilarna är välutrustade trots att de ingår i segmentet instegsmodeller, här finns nämligen elektrisk golvvärme, dubbla krockkuddar, höj- och sänkbara hyttstolar, backkamera, vikbart soffgruppsbord, isolerad spillvattentank, stereo och Truma 6EH som värmepanna.

Ny för 2020 är halvintegrerade PJ740. Den har emellertid ingen våningssäng, utan den har höga långbäddar.


PÖSSL husbil

30-årsjubilerar

I år firar den välrenommerade plåtistillverkaren Pössl 30 år och det med jubileumsmodellen 30 Trenta (trettio på italienska).

Pössl 30 Trenta

Jubileumsmodell från Pössl med flera smarta lösningar.

På denna plåtis har de tagit bort hyllorna ovanför hytten, vilket ger en öppen och helintegrerad känsla. Vidare finns två runda fönster på karossens högra sida.

Platsbesparande och samtidigt en smart lösning är Dometics nya kylskåp som kan öppnas från två håll. Dessutom är det riktat så att det öppnas mot passagerarsätet och inte in mot bodelen. I och med att kylen inte är placerad på sin vanliga plats är entrén 78 centimeter bred i stället för mer normala 62 centimeter. 

Planlösningen är höga långbäddar (med två trappsteg/lastutrymme) med en stor hygienavdelning där duschmöjlighet finns. Garderoben är belägen under ena sängens fotände.

Värmepannan är en Truma 6 och till sist har 30 Trento även ett annorlunda ljuskoncept än övriga modeller. 


BÜRSTNER husbil

Färdigutrustade husbilar

Det händer en hel del spännande hos Bürstner inför 2020. MB-baserade Lyseo M må vara den stora nyheten, men det finns fler intressanta saker.

Elegant inredning i Lyseo Time T 727 G Limited.

Lyseo M 660 tänker vi inte gå närmare in på här och nu eftersom den har specialstuderats på sidorna 26–30 i denna utgåva.

Istället vill vi framhäva syskonmodellen, den halvintegrerade Lyseo Time T Limited. Det är en nyutvecklad serie och en ersättare till Ixeo Time och Nexxo Time. Här rör det sig om en kvartett kampanjhusbilar som har extrautrustats för cirka 100 000 kronor, utan prispåslag.

Det finns Hartal XXL-dörr, navigator, backkamera, dubbla lastluckor, aluminiumfälgar och mycket annat nämnvärt. T 690 G (höga långbäddar) och T 700 (queenbed) är två korta husbilar (698 centimeter) medan T 727 G (höga långbäddar) och T 736 (queenbed) håller sig inom medellängd (741 cm). 

För de stora familjerna finns det också en smaskig nyhet. En Argos och tre stycken Elegance finns nämligen också som Limited Edition. På denna kvartett har Bürstner näst intill plockat på allt som går att få i utrustningsväg – och lite till.


RAPIDO husbil

Bättre värme för benen

Face-to-face i halvintegrerade F.


Nya plåtisen V62
har vi redan rapporterat om i Husvagn & Camping.

Rapido lanserar emellertid fler intressanta nyheter än så. Exempelvis har intresset visat sig vara stort för den nya duon M66 (höga långbäddar) och M96 (160 cm bred queenbed). De byggs på en framhjulsdriven MB med chassi från Alko. Båda fordonen mäter 754 centimeter, har elegant design och sittgruppen face-to-face.

Korta 656F (679 cm) är en annan ny modell som Elmiabesökarna tycktes ha som favorit. Här kan vi rapportera om ny inredning, face-to-face, mjuk design med ett behagligt träslag, push-lock-system och två brännare istället för tre (bättre plats på köksbänken).

Vidare kan vi nämna att F686 har fått en rundare sängmodell (194 x 150 cm). Serien Distinction har uppgraderats med en ny taklösning som gör att vatten, is och snö inte ligger kvar och skapar fuktskador.

Vidare har den även fått ett element i bordsbenet för bättre benvärme (gäller inte i86). Det sistnämnda gäller även för 8065dF, 8066dF och 8096dF.

DREAMER husbil

Spännande instegsplåtisar

Camper Five är en intressant modell.

Dreamer, en plåtis från Rapido-koncernen, har börjat få ordentligt fotfäste på den svenska marknaden. Och det är inte så underligt när vi tittar till deras lanseringar inför 2020-säsongen.

Det finns många fördelar med Dreamer. Fordonen har hög standard, fiffiga lösningar, snickerier av toppkvalité och allt detta till ett attraktivt pris.

Mest intressant är kanske modellen Camper Five som har fem bältade platser, lika många sovplatser samt två sittgrupper! Dessutom går det att trolla fram ytterligare två sittplatser bak eftersom ena halvan av dubbelsängen kan konverteras från bäddplats till en smal dinett. I denna familjeplåtis är dessutom den övre bädden bak inte en dubbel-, utan en enkelsäng. Fram, ovanför hytten, gäller en längdsmonterad taksäng. 

Spännande är naturligtvis även modellen Select D62 med fransk säng och planlösning som i en "riktig" husbil med köket bakom soffan. Med andra ord är det en kopia av Rapidos motsvarighet V62, som Husvagn & Camping skrev om i utgåva 9/2019.

  • Ställplats Sandslåns Södra Ö: Vid Ångermanälven

    Ställplats Sandslåns Södra Ö: Vid Ångermanälven

    En naturskönt belägen ställplats omgiven av spännande historia om livet som flottare på Ångermanälven. Det är vad du får om du besöker SP308 Sandslåns södra ö.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-01-24 08:57

  • Historia: Småland – ett husvagnsmecka

    Historia: Småland – ett husvagnsmecka

    Genom åren har det funnits en uppsjö av svenska husvagnsproducenter. Idag finns bara två kvar, om man inte räknar SMV som är en renodlad verkstad. Flera av de sedan länge svunna varumärkena koncentrerades till Småland. Hur kommer det sig? Det visar sig kanske i denna genomgång av de småländska fabrikaten.

    Artikel Johan Persson, 2020-01-22 07:53

  • Den vilda jakten på fuktboven

    Den vilda jakten på fuktboven

    De små vattendropparna hittar snabbt otätheter i ytterskalet på husbilar och husvagnar. Regelbundna täthetskontroller är därför hyperviktiga för att upptäcka ett läckage tidigt och slippa fuktskador och skyhöga reparationskostnader.

    Artikel Jorry Streipel, 2020-01-21 08:59

  • Ställa på eller av?

    Ställa på eller av?

    Höjd fordonsskatt i kombination med Transportstyrelsens smidiga e-tjänster, gör att fler ställer av sina fritidsfordon när de inte används. Men vilka regler gäller och hur mycket pengar finns att spara? Vi låter experterna få rätsida på saken.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-01-17 07:39

  • Översikt: Vintertält – rusta för snöfall

    Översikt: Vintertält – rusta för snöfall

    Vintercamping ökar i popularitet och med ett vintertält utökas både ytorna och möjligheterna. Men hur vet man vilken modell som passar ens behov och vad ska man tänka på inför köpet? Fredrik Edström på Svenska Tält har svaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-01-14 22:35

  • Husvagn i Europa: När resan är mödan värd

    Husvagn i Europa: När resan är mödan värd

    Är det värt 30 timmar bakom ratten för att kunna parkera husvagnen vid Medelhavets strand? Tveklöst ja! De varma dagarna och ljumma nätterna i Cavallino utanför Venedig lockar till uppoffringar, den isiga, tolvgradiga "julivärmen" i Trelleborg som slår emot oss efter några veckor på kontinenten är skäl nog.

    Artikel Arne Winerdal, 2019-12-17 08:03

  • Lysekils marina: Sällsynt vacker plats

    Lysekils marina: Sällsynt vacker plats

    Bästa ställplatskommunen tyckte husbilsfararna år 2019. Och nog är man fortfarande välvilligt inställda till husbilsturismen i Lysekil. På Marinan utanför staden finns en fantastiskt fin ställplats för dig som vill njuta av bohuslänsk natur när den är som bäst.

    Artikel Catharina Höglund, 2019-12-12 08:16

  • Dethleffs historia: Inte utan min familj

    Dethleffs historia: Inte utan min familj

    Inte utan min familj. Ett ordspråk som blev ett med Arist Dethleffs. Mannen bakom varumärket som än idag står sig i husvagn- och husbils-industrin. För honom fanns aldrig tanken på att lämna sin hustru och dotter när det vankades affärsresor. Redan 1931 konstruerade han den första husvagnen och det är fortfarande slående hur innovativa Dethleffs är. Häng med på en bildkavalkad – från lite av husvagnens vagga till nutid.

    Artikel Anders Wallsten, 2019-12-10 07:36

  • Ställplatskollen: Nora – nära trästadscharm

    Ställplatskollen: Nora – nära trästadscharm

    Det finns många skäl att besöka Nora i Bergslagen. Nu har kommunen ökat servicen för husbilsturisterna och erbjuder en nyanlagd ställplats mitt i den lilla staden.

    Artikel Catharina Höglund, 2019-11-20 08:50

  • Kabes historia: Alltid steget före

    Kabes historia: Alltid steget före

    Alla inom svensk campingindustri vet vad Kabe är. Men alla kanske inte vet att varumärket är en förkortning av Karosseri AB Elit. Med ett bildspel tar vi här ett grepp om Kabes historia i Tenhult där Kurt Blomqvist startade det som kom att bli en mångmiljonkoncern – och det med två tomma händer.

    Artikel Anders Wallsten, 2019-10-30 08:28

  • Flykten från kylan

    Flykten från kylan

    Allt fler nordbor övervintrar i husbilar i Sydeuropa. Det visas tydligt av husbilsstatistik från färjelinjerna söderut liksom av gästlistorna hos campingplatser i Spanien.

    Artikel Jorry Streipel, 2019-10-29 09:03

  • Ställplats Sölvesborgs Golfklubb: Här är alla välkomna

    Ställplats Sölvesborgs Golfklubb: Här är alla välkomna

    Husvagnar eller husbilar, golfspelare eller inte. Till Sölvesborgs Golfklubb är alla välkomna. Detta är ett riktigt bra övernattningstips för dig som reser i vackra Blekinge skärgård.

    Artikel Catharina Höglund, 2019-10-22 09:27

  • Visst katten kan vi åka med!

    Visst katten kan vi åka med!

    Många tar hunden med på den rullande semestern. Men katt ...? Jodå, det går. Möt Elvis, 11, och Zimba, 7, med många års vana vid att åka husbil. Här berättar mattar och hussar om hur man gör för att få missen att trivas i husbil och husvagn.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2019-10-14 07:05

  • Ställplatskollen: Domstens hamn – med vy över Öresund

    Ställplatskollen: Domstens hamn – med vy över Öresund

    Domstens Hamn kan vara den perfekta övernattningsplatsen på vägen till och från Öresundsfärjorna. Kommer du en varm sommardag blir det fina havsbadet en extra bonus.

    Artikel Catharina Höglund, 2019-09-23 08:34

  • Ställplats Halmstad Segelsällskap: Vid härligt havsbad

    Ställplats Halmstad Segelsällskap: Vid härligt havsbad

    Halmstad Segelsällskap hälsar husvagnar och husbilar välkomna till sin småbåtshamn. En härlig badstrand med vit sand, båtliv och livet i centrum. Välj vad du vill för allt är nära.

    Artikel Catharina Höglund, 2019-09-20 08:03

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 579 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

  • Husvagn & Camping 2020-01

  • Husvagn & Camping 2019-12

  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

  • Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842