Husvagn i Europa: När resan är mödan värd

Publicerad: 2019-12-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Är det värt 30 timmar bakom ratten för att kunna parkera husvagnen vid Medelhavets strand? Tveklöst ja! De varma dagarna och ljumma nätterna i Cavallino utanför Venedig lockar till uppoffringar, den isiga, tolvgradiga "julivärmen" i Trelleborg som slår emot oss efter några veckor på kontinenten är skäl nog.

Det kostar både tid och pengar att uppleva konstant, riktig sommar, där temperaturen aldrig går under 20 grader ens på nätterna. Efter en normalkylig svensk sommar 2019 kanske det är dags att börja planera för varmare breddgrader med husvagnen eller husbilen nästa år. Häng med på en 427-milatur till Union Lido vid Adriatiska havet.

Resan dit

Från vår villagata i Sollentuna till färjeläget i Trelleborg är det 67 mil. Men det ösregnar när vi ger oss av och det heta Europa hägrar. Efter fem–sex timmars sömn på färjan till Rostock i Tyskland ligger autobahn och väntar på oss. Siktet är inställt på att klara de återstående 135 milen på två dagar.

Det betyder 71 mil första dagen till Ingolstadt, där vi måste vara framme före tio på kvällen, då bommen faller för natten på campingen.

Husvagnskylen är välfylld med svensk mat och raststoppen var tjugonde mil går smidigt och lätt utan köande på stressiga vägkrogar längs autobahn. Men vid lunch uppstår ett litet missöde. Det rinner varmvatten ut på golvet när pastavattnet hälls ned i vasken. Det visar sig att avloppet inte är riktigt tätt. Fram med verktyg och snabbfix innan resan kan fortsätta.

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Med hjälp av GPS är det lätt att välja rätt fil vid stora motorvägskorsningar.
Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Klisterlappen i framrutan är nödvändig i Österrike –
annars blir det dryga böter.

De många tyska vägararbetena är inget större problem för oss, eftersom farten oftast ligger kring 80 km/h. Tolv timmar efter start rullar vi in på nattcampingen i Audis hemstad i Bayern.

Sista resdagen kör vi 65 mil genom tre länder. Bedårande vackra vyer men bakom ratten gäller det att ha blicken på vägen och den täta trafiken i båda filerna framåt.

Plötsligt ramlar en husvagnsspegel av på körbanan. Skruvarna har gängat upp sig och spegeln mosas under bakomvarande bilar. Det finns ingen chans att stanna – och vi har andan i halsen när tyska snabbåkare far förbi de närmaste milen. Men inget händer. Lite senare under resan skaffar vi en ny husvagnsspegel.

Nu gäller det att köpa ”Vignette” och klistra i framrutan inför turen genom Österrike. Detta är beviset på att man betalat vägavgifterna. Det kostar en hundralapp åt varje håll förutom tunnelavgifter på 130 kr. Missar man att köpa klisterlappen blir det flera tusenlappar i böter.

Väl inne i Österrike avlöser tunnlarna varandra i rask takt – de längsta är uppåt en mil långa. Här känns det bra att vi har sprillans nya däck på vår husvagn. Punktering i en motorvägstunnel skulle orsaka trafikkaos. Vi undviker det berömda Brennerpasset och kör Tauern Autobahn, som inte frestar på ekipaget lika hårt med tunga backar.

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Säkerheten är hög vid entrén – alla kontrolleras både vid ut- och infart.

GPS-navigationen (via mobiltelefonen) visar oss hela tiden var vi är och hur långt det är kvar. På de stora vägarna fungerar telefonkartorna bra (Waze och Google maps), men i det mindre vägnätet hamnar man ofta på irriterande smala vägsnuttar utan att det är meningen. Därför är det bra att komplettera med en vanlig karta för att få överblick.

Framåt midnatt dag tre har vi avverkat drygt 200 mil från Sollentuna. Nu är vi framme vid Union Lido – klassad som en av de finaste och mest kompletta campinganläggningarna i Europa.

På plats vid Medelhavet

Det är de ljumma, mörka kvällarna med 25–30 graders värme, som är grädden på moset när husvagnen väl står uppställd på sin plats – med vatten, el och avlopp tillkopplat. Det är rent och fräscht i servicehusen och träden är välansade. Union Lido gör verkligen rätt för sina fem stjärnor.

Några nätter håller sig nattemperaturen uppåt 30 grader och då kan det bli svårt att sova. Det är inte tillåtet att köra AC på småtimmarna och vår fläkt ger knappt någon svalka alls. Men de flesta nätter har vi runt 25 grader och då sover man gott.

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Cirka 10 000 människor ryms på det stora området under högsäsong.
Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Alessandro Sgaravatti leder de 500 anställda på Union Lido.

Union Lido sväljer 10 000 gäster och har en kilometer egen strand vid Medelhavet. I området finns butiker, restauranger och mängder av underhållning för alla åldrar – disco för barnen, tåg för de minsta, extrema vattenrutschbanor, en helt egen, avskild ”dogcamp” som har både strand och pooler för den som vill ha hunden med sig på campingen.

– Det har blivit en succé, berättar Alessandro Sgaravatti, som äger och driver campingen tillsammans med en annan italiensk familj sedan starten på 50-talet. Vårt jobb är att med stor fingertoppskänsla följa livsstilstrender i Tyskland, Danmark och övriga EU för att ständigt tillfredsställa nya behov på semestern.

Han vägrar kalla utbudet ”lyx” trots att man numera kan hyra gigantiska husvagnsplatser vid havet med avskilda solsängar och eget kök. Vi andra får nöja oss med cirka 100 kvadratmeter stora platser under de pedantskötta cypresserna.

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Dog Camp har egen strand, egna pooler och restauranger. Hundparadis!

– Den som vill bokar och betalar i förväg. Men det går också bra att komma utan förhandsbokning och vänta in en ledig plats, säger Alessandro Sgaravatti.

– En spännande nyhet är att vi erbjuder privat middagssamvaro hemma hos italienska familjer. Man får mat och gemenskap hos folk här i grannskapet.

500 anställda ser till att allt flyter perfekt i den stora Union Lido-staden där alla gäster har ett elektroniskt armband som används vid in- och utpassering. 

Union Lido tar rejält betalt av sina campare. Två husvagnsveckor för två personer kostar nästan
10 000 kronor eller 706 kronor per natt. En familj i tält betalar drygt 1 100 kronor per natt för fem personer. Väljer man att bo i bungalow ökar prislappen till över 2 000 kronor dygnet, men då ingår både AC, diskmaskin och badrum.

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Naturligtvis kan man få massage och spa-behandlingar.
Husvagn i Europa: När resan är mödan värd
Pizza smakar bättre i Italien.

Trots den höga prisnivån dras tusentals människor som magneter till den här platsen vid Medelhavet. Ett svenskt par som vi bodde granne med har varit här i 30 år, ett engelskt par berättar att de kommer tre gånger om året och har spenderat 45 somrar här!

Själva är vi ”bara” uppe i vårt elfte besök, men både barn och barnbarn åker numera hit sedan flera år tillbaka. På sex år har priserna stigit en bra bit över 40 procent – mest på grund av den försämrade, svenska kronkursen.

Vädret och den höga servicenivån lockar mest. Men just under vårt besök kom en ovanlig hagelstorm som bucklade till både bilar och husvagnar. Vid det tillfället kom förtältet med sidostycken till sin rätt för att hålla störtskurarna ute. Mesta tiden användes tältet bara som soltak med alla de fyra sidostyckena borttagna.

Resan hem

Efter två underbara veckor är det dags att kroka på och dra hemåt. Vi väljer lördag–söndag som resdagar, eftersom långtradare hålls borta från vägarna då.

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd

De första 20 milen genom Italien upp till Österrikes gräns går fint. Även den påföljande etappen genom Österrike flyter på utan problem – även om det känns drastiskt när temperaturen faller från 30 grader till tolv i Alpernas höga berg.

När vi närmar oss Salzburg och gränsen mot Tyskland möter vi tusentals semesterhungriga tyskar i husbilar och husvagnsekipage. I 15 mil fram till München är det intensiv trafik – ofta långa, stillastående köer.

Efter ännu en transitnatt i Ingolstadt drabbas även vi av kö-Tyskland. Vi sitter stilla i en timme söder om Nürnberg eftersom en olycka inträffat vid ett vägarbete. Framåt elva på kvällen når vi till sist Rostock och en nybäddad säng väntar på nattfärjan till Trelleborg.

Nästa morgon kommer ännu en temperaturchock: bara tolv grader i mitten av juli i Trelleborg. Vi konstaterar – aningen trötta – att den nästan tre veckor långa resan varit värd sitt pris trots att det ännu återstår 67 mil innan vi nått målet: Sollentuna norr om Stockholm.

SÅ MYCKET KOSTADE RESAN

427 mil med VW Tiguan/Kabe Briljant, 0,98 liter diesel/mil 6 394:- 
Vägavgifter Österrike 200:- 
Tunnelavgifter Österrike 260:- 
Vägavgifter Italien – totalt ca 40 mil 430:- 
Övernattning Ingolstadt, Tyskland (två nätter) 740:- 
Union Lido, Italien (14 nätter, två personer) 9 888:- 
Färja Trelleborg-Rostock, tvåbäddshytt 4 909:- 
Totalt 22 821:- 

 

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd

Få svenskar på Union Lido


Bara 175 av
Union Lidos 9 600 gäster kommer från Sverige. Från Danmark kommer 1 804 gäster. Varför lockas så få svenska campare av värmen vid Medelhavet?

Vi lät frågan gå till frilansskribenten Torbjörn Stålenhag, som specialiserat sig på att skriva om husbilar och husvagnar.

– De husvagnar som säljs i Sverige är mer tänkta som semesterbostäder än att vara resevänliga. De är stora, tunga och bökiga i hetsiga, europeiska trafikmiljöer. Därför stannar man hellre inom Sverige med sin husvagn och använder den mer som fritidsbostad än som ett rullande hem. En resa till Medelhavet tar tre–fyra dagar i anspråk och våra svenska husvagnsägare är inte beredda att satsa den tiden på en Europasemester. Däremot ser det helt annorlunda ut om man börjar titta på husbilsåkarna. De är mer rörliga med sina fordon, framhåller Torbjörn Stålenhag.

Rulla till toppen