HISTORIA: Finska husvagnar – vad hände egentligen?

Under 2000-talet flyttades produktionen av Solifer till Dorotea och husvagnstillverkaren Polar. 2014 gick produktionen till Tyskland.

HISTORIA: Finska husvagnar – vad hände egentligen?

Publicerad

Ett land som kan snickra ihop bastustugor borde med samma självförtroende kunna bygga gedigna husvagnar också. Det har finska husvagnsbyggare visat prov på sedan decennier tillbaka. Nu är det tyvärr slut med det då inga husvagnar byggs här längre. Vad hände egentligen?

Finsk husvagnsindustri fascinerar, åtminstone en entusiast. Hur kan fabrikat som Matkaaja, Kafi och nu senast Solifer avvecklas när kvalitetsryktet om dessa varumärken varit så positivt? Det kanske går att få svar på genom att sammanfatta historien om dessa fabrikat.

Den första Artic kom 1977 – här är den i modern tappning.

Solifer 

Det mest kända namnet på husvagnar från Finland är Solifer.

Företaget grundades av 1960-talet av en stor industrikoncern och skapade sig ett namn på flera marknader genom omfattande export. I slutet av 70-talet när Solifer presenterade sin Artic-serie påbörjades en trend som skulle få fler producenter att haka på, nämligen strömlinjeformade karosser. Solifer mätte upp ett luftmotstånd på karossen som få tillverkare kunde konkurrera med.

Solifer gjorde också mycket lätta husvagnar bland annat genom att använda så lite karossmaterial som möjligt. Boggievagnen Artic 552 som byggdes 1983 till 1987 hade en totalvikt på endast 1 270 kilo medan motsvarande Polarmodell hade totalvikten 1 330 kilo. 

Kafi (Kabe Finland) satsade på runda former. Vagnarna påminde om Kabes men den röda färgen byttes mot grön.

Kafi

Svenska Kabe påbörjade export i slutet av 60-talet och Finland var ett av de första länderna på agendan. Export till Finland problematiserades av höga importkostnader och lösningen blev att starta egen tillverkning under namnet Kafi (Kabe Finland).

Vagnarna påminde om Kabes men den röda färgen var utbytt mot grönt. Några år infördes Kafi-märket i Lohja-koncernen och i mitten av 80-talet presenterades Future-serien med en för tiden futuristisk design. Produktionen lades ned i början av 90-talet.

Kafi gick från inbyggd till utanpåliggande gasolkoffert 1989. Ett tecken på dålig ekonomi?

Caravan Design

En finsk husvagn som många, även entusiaster, eventuellt inte känner till är Caravan Design, förkortat CD. Med bas i Övermark byggde denna fabrik vagnar i en liten omfattning.

Endast omkring tjugofem stycken lämnade fabriken årligen från mitten av 80-talet och några år framåt. Husvagnarna kunde anpassas efter kundernas önskemål och man hade bland annat möjlighet att själv välja planlösning och färgsättning på exteriören.

1990 lanserades märket i Sverige genom Leif Jansson Husvagnar AB i Norsborg. En husvagn såldes till en kund i Stockholm, med den slutliga prislappen 360 000 kronor. Husvagn & Camping gjorde ett reportage om vagnen samma år. Modellen hette CD 700 och mätte alltså sju meter i karossen. En större modell med namnet CD 780 ska också ha lämnat fabriken i Övermark.

Form och funktion i harmoni. Notera hjulhusskydden samt förvaringsluckan på Matkaajas bakvägg.

Matkaaja hade en avskalad inredning men ett gott rykte.

Matkaaja

Solifer är inte den enda finska husvagnen som etablerade sig på 60-talet.

1967 byggde säljaren Reijo Jokiranta en egen vagn som fungerande som rullande kontor. Den köptes omedelbart av hans granne, och även nästa vagn som byggdes såldes omgående.

På 70-talet påbörjades export till Sverige. En Matkaaja 410 kostade omkring 10 000 svenska kronor år 1972 men här gick husvagnen under märkesnamnet Resenär (Matkaaja på svenska).

Vad som var häpnadsväckande med Matkaaja var att man fram till 1975 byggde vagnarna i ett stort tält och att det på 80-talet inreddes en personalbastu i den "riktiga" fabrikslokalen.

Astro 

1985 började två avhoppare från Matkaaja-fabriken med egen tillverkning under märkesnamnet Astro. Under perioden 1985 till 1990 hade de en årsproduktion på omkring femtio vagnar och nio husvagnshandlare hade Astro i utbudet. Modellpaletten sträckte sig från Astro 4600 till bjässen Astro 8200 med en total längd på över nio meter. 

Inget av dessa husvagnsfabrikat existerar i sin ursprungliga form. Varumärket Solifer lever vidare i vagnar byggda i Tyskland för den norska marknaden. Resterande är sedan länge helt borta från husvagnsbranschen. Hur kunde detta gå till? Förmodligen en kombination av ökad konkurrens och en lågkonjunk- tur under 90-talet som satte stopp för fortsatt tillverkning för många. Liknande utveckling skedde i Sverige under samma tid.

  • Modellnyheterna 2021

    Modellnyheterna 2021

    Detaljförändringar, nytt designspråk, fler MB-varianter, plåtisar med pop-up-tak, smalare, smidigare och mer utrustning. Nu öppnas portarna till tillverkarnas nya, heta modeller. Det råder som bekant en Coronapandemi men det har inte stoppat designavdelningarna och konstruktörerna från att göra bra husvagnar och husbilar ännu bättre.

    Artikel Anders Wallsten, 2020-10-20 07:14

  • Lastvikt i fokus – del 2

    Lastvikt i fokus – del 2

    Vi har nu kommit fram till den andra, och sista, delen om lastvikt. Här tar vi reda på vilka utmaningar tillverkarna ställs inför – och hur de arbetar för att öka den tillåtna lastvikten.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-10-13 06:22

  • De vanligaste felen på äldre (och nyare) campingfordon

    De vanligaste felen på äldre (och nyare) campingfordon

    Smygande fuktskador och ett kylskåp där gaslågan inte vill tända. Vi har kikat på några av de vanligaste problemen på äldre och ibland även på nyare campingfordon.

    Artikel Jorry Streipel, 2020-10-07 08:16

  • Ställplatskollen: Sandhamn Marine – pittoresk pärla

    Ställplatskollen: Sandhamn Marine – pittoresk pärla

    Sandhamn Marine i blekingska Torhamn välkomnar både husvagnar och husbilar. Gästhamnen har femstjärnig status, men gäller detta för dem som står på land? Vi har kollat läget.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-10-06 09:08

  • Med lastvikten i fokus

    Med lastvikten i fokus

    Lastvikt är ett gissel för många husbils- och husvagnsägare. I vissa fall går det knappt att stuva in de allra nödvändigaste prylarna innan överlasten är ett faktum. I en artikelserie om två delar tittar vi närmare på regelverk kring lastvikt och påföljder vid överlast – och tar reda på hur tillverkarna arbetar för att försöka öka den tillåtna lastvikten.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-09-16 07:40

  • Ställplats Lyrestad: Förstklassig service

    Ställplats Lyrestad: Förstklassig service

    Ställplatsen vid Göta Kanal i Lyrestad har numera förstklassig service. Med sitt läge nära E20 är platsen flitigt frekventerad.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-09-09 07:33

  • Ställplats: Stampens Kvarn i Hjo

    Ställplats: Stampens Kvarn i Hjo

    På cykel- och gångavstånd från trästaden Hjo ligger en ställplats som man gärna återvänder till. Här står du omgiven av grönska och gästfrihet.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-09-02 07:23

  • Haralds dröm blev allas hobby

    Haralds dröm blev allas hobby

    1965 drömde Harald Striewski om att bygga en husvagn, men pengar saknades. Han lånade 3 000 D-mark av en moster så att projektet kunde sjösättas. Vagnen såldes sedan för den dubbla summan och bollen var i rullning.

    Artikel Anders Wallsten, 2020-08-19 07:40

  • Årets fluga: Hyra campingfordon

    Årets fluga: Hyra campingfordon

    Den här sommaren kommer fler än någonsin att spendera sin semester på hemmaplan. Sannolikt lär det medföra ett uppsving för uthyrningsverksamheten i branschen. Vi har åkt till Tumbo för att ta reda på hur man banar väg för en lyckad resa med hyrfordon.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-08-18 07:53

  • Ställplats Högbo Bruk: Ljuvlig omgivning

    Ställplats Högbo Bruk: Ljuvlig omgivning

    Om inte ställplatsen har allt, har i alla fall omgivningen så mycket mer att erbjuda. Ett trevligare rekreations-område får man leta efter.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-08-11 07:23

  • Ställplats Båstad: Bland höjdarna

    Ställplats Båstad: Bland höjdarna

    Det vilar något gediget över Båstad Camping, och ställplatsen med samma service som campingplatsen intill platsar verkligen i sitt nya sammanhang, en TopPlatz.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-08-07 08:36

  • Förebygg åksjuka

    Förebygg åksjuka

    Att resa med bil och beundra omgivningarna som svischar förbi uppskattas av många. För vissa kan dock bilresor vara förenade med en hård kamp mot åksjuka. Här låter vi en läkare förklara vad rörelsesjuka är – och hur den kan förebyggas.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-08-04 07:37

  • Nostalgi: Utfällbara väggar

    Nostalgi: Utfällbara väggar

    Husvagnar med utfällbara väggar, så kallad slide-out hör inte till vanligheterna. Genom åren har ett flertal producenter gett sig på konceptet vilka samtliga stannat vid enstaka prototyper. Undantaget är tyska Tabbert som har en bjässe i sin sortimentportfölj via modellen Cellini 750 HTD.

    Artikel Johan Persson, 2020-07-24 19:29

  • Ställplatskollen: Trosa

    Ställplatskollen: Trosa

    Strosa i Trosa, må vara en slogan, men det är verkligen något som alla borde få uppleva. Ostkustens mysigaste stad erbjuder dessutom övernattning i husbil mitt i centrum, där två ställplatser finns.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-07-13 07:30

  • Säkerhet: Håll tjuven borta!

    Säkerhet: Håll tjuven borta!

    Husbilar blir alltmer stöldbegärliga och knepen för att stjäla dem tycks bara bli fräckare. En oroväckande trend är att förövarna försöker lura den som ska sälja sin husbil. Vi visar hur husbils- och husvagnsägare kan minska risken för att bli utsatta för brott.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-07-08 07:45

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1620 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 682 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

  • Husvagn & Camping 2020-89

  • Husvagn & Camping 2020 Special

  • Husvagn & Camping 2020 -10

  • Husvagn & Camping 2020-09

  • Husvagn & Camping 2020-08

  • Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842