Fricamping: Så klarar du dig utan el!

Publicerad: 2020-04-16   Uppdaterad: 2023-04-18

Drömmer du om att vila upp dig i naturens stillhet, långt ifrån stadens puls? Med dagens teknik är det faktiskt ganska enkelt att fricampa under några dagar utan att ha tillgång till el. Vi har åkt till Bossings Fritidscenter för att ta reda på vilken extrautrustning det fordrar.

Vanligtvis är både husvagnar och husbilar utrustade med ett 12-voltsbatteri som enbart har till uppgift att förse bodelen med ström då elstolpe saknas. Även om vissa av bodelens funktioner kan drivas med gasol, behöver de i regel ström för att fungera.

– Strömmen krävs för styrning av exempelvis kylskåp och värmepanna eftersom temperaturen regleras elektriskt, säger Bossings Fritidscenters kundmottagare Claes Berg, som har över 30 års mekanikererfarenhet inom fordonsel.

Hur stor kapacitet ett batteri har bestäms av dess amperetimmar (Ah). Ju fler amperetimmar batteriet har, desto längre räcker varje laddning. Ett batteri till en husvagn har vanligtvis en kapacitet på 70–95 Ah, medan batteriet till bodelen i en husbil brukar ligga på omkring 95 Ah.

Hur länge batterierna kan försörja bodelen med ström beror helt och hållet på årstid och hur fritidsfordonets funktioner används. Men klart är i alla fall att ett batteri av standardmodell är lite klent för den som gillar att fricampa mer än något dygn i taget.

Fricamping: Så klarar du dig utan el!
Plus måste kopplas till plus, och minus till minus.
Fricamping: Så klarar du dig utan el!
Det är viktigt att hålla koll på strömförbrukningen.

– Vi får många förfrågningar från kunder som vill kunna vara ute en längre tid utan att vara beroende av elstolpar. I dessa fall rekommenderar vi i princip alltid att investera i ett extra batteri, plus en solpanel på 120–160 W. Då har man dubbel batterikapacitet och möjlighet att ladda batterierna vid soligt väder. Det utökar friheten men också tryggheten i och med att marginalerna blir så mycket större, förklarar Claes.

Det finns några saker som är viktiga att tänka på för att extrautrustningen ska fungera perfekt.

– De båda batterierna bör ha samma kapacitet. Det innebär att man kan behöva köpa två nya batterier om det befintliga börjar bli gammalt eller om det har för få amperetimmar. Man måste också tänka till när man parallellkopplar. Mellan de två batterierna måste tjockleken på kablarna, alltså kabelarean, vara minst 25 kvadratmillimeter. Plus (+) ska kopplas till plus och minus (-) till minus. Och för att laddning och förbrukning ska fördelas lika mellan de båda batterierna måste även kablar för laddning/förbrukning kopplas ”rätt”, alltså diagonalt, förklarar Claes. (Se figur här intill, red. anm.)

Solpaneler monteras vanligtvis på taket och kan köpas i två olika varianter – konventionell och flexibel. Den förstnämnda är en inramad solpanel med fästanordning. Denna modell väger lite mer och kräver vanligtvis lite större ytor.

När det är trängre uppe på taket kan istället en flexibel solpanel vara lösningen. Den är böjbar och kan installeras på flera olika sätt. Dessutom väger den endast cirka tre kilo. Det är solpanelens effekt (watt/W) och solens strålar som avgör hur snabbt batterierna kan laddas upp. Ju högre antal W och ju starkare solsken, desto snabbare laddning.

Fricamping: Så klarar du dig utan el!
Solceller på taket ger möjlighet till laddning vid soligt väder.
Fricamping: Så klarar du dig utan el!
Fricampare bör investera i ett extra batteri.

När batterier och solpanel är installerade öppnar sig helt nya möjligheter för fricamping. Men det gäller att hålla koll på strömförbrukningen för att undvika att tömma batterierna.

– I moderna fritidsfordon finns det ofta en display som visar information om batterispänning och aktuell strömförbrukning. Om din husvagn eller husbil endast har lysdioder eller enkla mätare som talar om att det finns spänning, men inte hur mycket kraft det finns kvar i batteriet, kan en batterimätare vara en vettig investering. Man installerar då en så kallad shunt på batteriernas minuspol. Shunten läser av hur mycket ström som passerar in och ut ur batteribanken och förmedlar det till en display, säger Claes.

Den som vill bli än mer oberoende av elstolpar kan även investera i dubbla gasolflaskor med duokontroll, som automatiskt byter gasolflaska strax innan den ena är tömd. Vissa använder sig även av diesel- 
eller gasoldrivna elverk som ger tillgång till 230 V i fritidsfordonet så länge det finns diesel/gasol. Elverk är dock en kostsam och otymplig lösning som dessutom väsnas en hel del.

– Smidigast är som sagt att investera i ett extra batteri plus en solpanel – och därutöver hålla lite koll på vilka funktioner som drar mest ström. Tänker man till lite går det att få ner strömförbrukningen. En god idé är även att se till att både lamporna och tv:n i fritidsfordonet är LED. Vill man sedan utöka friheten ännu mer går det att installera ytterligare ett batteri och ytterligare en solpanel, säger Claes.


Fricamping: Så klarar du dig utan el!
Display som visar belastning och spänning (solcell).

Utrustning för ökad campingfrihet

• 12-volts AGM-batteri 95 ah, Cirkapris 3 195 kronor

• Solpanel 160 W, Cirkapris 3 595 kronor

• Regulator till solcell, Pris från 1 095 kronor till 1 295 kronor beroende på typ.
Eventuell montering och installation tillkommer.

Rulla till toppen