Kabe Crown – från ax till limpa

Publicerad: 2020-05-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Kabe har nyligen släppt en ny helintegrerad husbil. Crown heter den. Det är en husbil i det högre segmentet både vad gäller pris och utrustning men definitivt också vad gäller design och funktion.

Husvagn & Camping ställde frågan: Varför blev det just så här, hur gick det till när bilen fick just denna form och funktion? 

Vi reste till Tenhult och pratade med Mikael Blomqvist och Andreas Kelekidis, ansvariga för utvecklingen av den nya bilen.

–Vi utgår naturligtvis från våra kärnvärden, det vill säga hög kvalitet, komfort och funktion, men sedan kan man säga att det är en utveckling i fem viktiga steg, säger Andreas Kelekidis. På den stora dataskärmen visar Mikael upp en lista och förklarar samtidigt att den slutgiltiga produkten är resultatet av deras interna arbete, av externa konsulters hjälp och kanske viktigast av allt, genom av samarbetet med ägare av Kabes bilar och vagnar.

Kabe Crown – från ax till limpa
Karossen har hamnat på skissbordet – från ax till limpa.

–Deras erfarenheter och åsikter är mycket viktiga, säger Mikael. Men, tillägger han, vi går normalt efter en lista som denna: 

1. Marknadsundersökning

2. Konkurrensanalys

3. Orientering av varumärket

4. Idéskisser

5. Designkoncept

–Genom våra återförsäljare, egna träffar och event för Kabeanvändare står vi mer eller mindre i ständig kontakt med människor som använder en Kabe. Vi får genom dessa träffar, via enkäter och genom sociala medier åsikter och idéer från slutkunderna. Vad vill de ha, vad saknar de och vad är de inte nöjda med är exempel på områden vi är intresserade av och tar hänsyn till i utvecklingsarbetet hos Kabe.

Kabe Crown – från ax till limpa
Hytten innan den skulle till att bli krönt som en Crown.

Genom att studera konkurrenter på marknaden, till exempel på mässor där nyheter släpps, skaffar man sig bred insyn i hur andra producenter löser vissa detaljer. 

–På den stora årliga mässan Caravan Salon i Düsseldorf har vi ibland varit så många som tio personer som deltagit i det vi kallar konkurrensanalys.

Det sistnämnda kan vi på Husvagn &Camping bekräfta då vi fler än en gång ser Kabes personal i montrarna på Caravan Salon.

–Vi försöker också ringa in vår målgrupp och positionera oss gentemot kunderna, förklarar Andreas.  

–Enkelt uttryckt försöker vi först skapa en så korrekt bild som möjligt av vilka det är som köper en Kabe. Vilken social och ekonomisk nivå, semestervanor, fritidssysselsättningar och så vidare har våra kunder?

Kabe Crown – från ax till limpa
Keyless start och en 3D-navigator ingår i förarmiljön.

 –Det är naturligtvis viktigt att veta, och till exempel vetskapen om att åretrunt-användandet är prioriterat hos Kabekunderna gör att vi lägger ner stor vikt på att få fram fina vinteregenskaper. Till exempel skidlåda, torkskåp och golvvärme vilket inte bara ger skönt inneklimat, utan även smart förvaring och bra funktion. Men man kan numera också reglera många av bilens eller vagnens funktioner via sin smartphone, fortsätter han.

–När vi beslutat att bygga en ny modell tar vi med oss det vi pratat om. I detta fall bygger vi på nya framhjulsdrivna MB Sprinter och det ger ju nya förutsättningar. Nya möjligheter men också begränsningar. Till exempel axelavstånd och hjulstorlek vilket uppenbart påverkar utseendet.

–Vi som jobbar på utvecklingsavdelningen tar också fram nya egna lösningar. Inte minst när det gäller samspelet mellan form och funktion. Ett exempel på det är att framrutan på Crown Imperial är mer upprätt än på tidigare modeller. Detta har gjort att vi får mer plats i bodelen då taksängen kan flyttas framåt. På idéstadiet kan vi nämligen prova oss fram och se vad olika former ger för begränsningar eller tillgångar i funktionen. Är det bra och produktionsmässigt genomförbart blir det kvar i processen och hamnar i slutprodukten, säger Mikael.

Kabe Crown – från ax till limpa
Skinnklädsel och hög interiör komfortkänsla.

Den slutliga formen tar de fram med hjälp av designers utifrån. Från idéskisser till färdig bil är det många turer och steg, till exempel kan arbetet med belysningen ta både tid och vara krångligt. 

Teamet måste ju hitta produkter som passar in i bilens slutliga form, man har nu en bestämd uppfattning om hur fronten ska vara och då är belysningen, lamporna, en väldigt viktig komponent.

–Komfort och funktion tycker vi att vi är rätt duktiga på men i denna bil har vi också lagt in en hel del lyx. Till exempel behöver du inte längre tömma toaletten. Här sitter det en förbränningstoa. Du behöver du inte bryta ryggen när du ska ställa in gasolbehållarna.

Gasolskåpet har nämligen en vridbar ställning för flaskorna och i lastluckorna finns det lastslädar så att man inte behöver krypa in i utrymmet, det kommer ut på glidskenor, avslutar Mikael Blomquist som ser både stolt och glad ut när han och Andreas Kelekidis visar upp den färdiga husbilen.

Rulla till toppen