Lastvikt i fokus – del 2

Publicerad: 2020-10-13   Uppdaterad: 2023-04-18

Vi har nu kommit fram till den andra, och sista, delen om lastvikt. Här tar vi reda på vilka utmaningar tillverkarna ställs inför – och hur de arbetar för att öka den tillåtna lastvikten.

Dagens husvagns- och husbilsägare upplever ofta att fritidsfordon har för låg tillåten lastvikt, något som innebär en stor risk för överlast. Dock beror detta tillkortakommande på kundernas övriga önskemål. 

Det menar i alla fall Tony Ekström som är vd på svenska Polar, företaget med nästan 60 års erfarenhet av husvagnstillverkning i Dorotea.

– Idag efterfrågar kunderna en mängd funktioner och hög standard, vilket bland annat innebär tjock isolering och ett stort antal tillval. Det medför att vagnarna blir tyngre – och att gränsen till det maximala
antalet kilo bilarna får dra närmar sig. Den största utmaningen för oss är alltså dragbilarnas högsta tillåtna släpvagnsvikt, inte minst nu när de blir elektrifierade i allt större utsträckning, berättar Tony och fortsätter:

Lastvikt i fokus - del 2
Polar har länge arbetet med olika materialval för att få till bra lastvikter.

– I vår produktutveckling är lastvikt en prioriterad och ständigt aktuell fråga. Genom åren har vi arbetat aktivt med olika materialval och konstruktioner som har lett till att vi har generellt bra lastvikter idag. Det är en av anledningarna till att våra kunder väljer just våra produkter. 

Per Åkerblom arbetar på AL-KO KOBER, företaget som bland annat tillverkar chassin till husbilar och husvagnar. Även han menar att lastvikt har hög prioritet.

– Att arbeta för att våra produkter ska bli lättare är en av de mest centrala frågorna. Utmaningen ligger i att hålla produktionskostnaderna nere. Rent hypotetiskt skulle vi kunna tillverka superlätta chassin i andra material än vi gör idag. Men de skulle bli så dyra att väldigt få tillverkare skulle vara beredda att köpa dem, säger Per.

Lastvikt i fokus - del 2
Polar har nära kontakt med universitet för att säkerställa att de ligger i framkant gällande konstruktioner.
Lastvikt i fokus - del 2
Vario X är 30 procent lättare.

Både AL-KO KOBER och Polar arbetar målmedvetet för att utveckla ännu lättare produkter.

– Vår utvecklingsavdelning koncentrerar sig enbart på att utveckla morgondagens produkter – och vikten är alltid en avgörande parameter i det arbetet, förklarar Per. Ett exempel på en nyutvecklad produkt som nu finns på marknaden är den nya chassigenerationen Vario X. Där har vi genom avancerade beräkningar perforerat stålkonstruktionen och därigenom lättat chassit med 30 procent – med bibehållen stabilitet och hållfasthet.

– Vi arbetar aktivt med att hålla nere egenvikten på våra vagnar, detta för att kunna få så höga tillåtna lastvikter som möjligt, säger Tony. Därför har vi nära kontakt med universitet och högskolor för att säkerställa att vi ligger i framkant gällande konstruktion, nya tekniker och materialval.  Vårt mål är att hitta material som på lång sikt kan bli framgångsrika både ur vikt- och miljöperspektiv.

Lastvikt i fokus - del 2
Det finns fler och fler hjälpmedel idag, som exempelvis det hydrauliska stödbenssystemet från
AL-KO – HY4.

När det gäller husbilar utgör chassit endast sju–åtta procent av husbilens totala vikt. Ändå finns en strävan hos AL-KO KOBER att sänka vikten på chassit, genom att optimera ramen och inte minst hjulaxlarna som utgör den största vikten på ett chassi. 

Både Tony och Per är förtegna om exakt vilka förbättringar vi kommer att få se på framtidens fritidsfordon. Men på frågan om vi kan få se både nya material och nya konstruktioner svarar Tony så här:

– I dagsläget kan jag inte dela med mig av vårt utvecklingsarbete, men allt du nämner kan absolut bli aktuellt.

I väntan på framtidens fritidsfordon finns det en hel del du som husbils- eller husvagnsägare kan göra själv för att minska risken för överlast. Du ser dem i rutan här intill.

Lastvikt i fokus - del 2
Att arbeta med material som är bra både för lastvikt och miljö är högprioriterat hos Polar.

5 snabba tips för att undvika överlast


1
. Res med tomma färsk- och gråvattentankar.

2. Byt ut serviser i porslin och glas mot plast.

3. Sortera ut överflödiga prylar som inte nödvändigtvis måste finnas med på varje resa.

4. Se över hur du kan fördela din packning mellan bil och husvagn.

5. Överväg möjligheten att koppla släp till husbilen för att kunna förvara en del av packningen där.

Rulla till toppen