Historia: Byggnadskonst från Danmark

Publicerad: 2020-11-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Vårt sydliga grannland var en gång i tiden ett gediget husvagnsbyggarland. Idag finns ingen av märkena kvar. Det som kännetecknar de flesta var att vagnarna som byggdes mestadels var små. Här följer en presentation av fyra danska fabrikat som under olika perioder såldes i Sverige.

RC Caravan (1980-1992)

 

Historia: Byggnadskonst från Danmark
RC 320 var märkets populäraste i Sverige med 50 sålda exemplar första året.
Historia: Byggnadskonst från Danmark
RC 320 har en totalvikt på 700 kilo.

Henning Simonsen var en erfaren campare som på 70-talet började sälja husvagnar från bland annat Safari och Cabby.

Efter några år påbörjades tillverkning av tältvagnar, vilket var en marknad med vikande efterfrågan. Därför sadlade Simonsens företag om till produktion av konventionella husvagnar i orten Rubjerg. Varumärket kom att heta RC Caravan där RC var en förkortning av Rubjerg Camping.

1985 lanserades märket i Sverige med Värmlands Caravan som importör. Vid den tidpunkten var de uppe i en försäljning på totalt 380 vagnar.

Historia: Byggnadskonst från Danmark
360-modellen fanns i totalt tre planlösningar, både med och utan toalett.
Historia: Byggnadskonst från Danmark
Travelcamp var RC-fabrikens enda husbil.

Året efter tog grundarens då 30-årige son Leo Simonsen över verksamheten. 1987 presenterades både märkets minsta och största modell någonsin, 280 och boggivagnen 570.

I samma veva fick företaget nya ägare i form av Ivar och Paul Lyhne från Ålborg, som hade som målsättning att öka lönsamheten i företaget. 1989 fick vagnarna helt ny in- och utvändig design där modellprogrammet delades upp i två serier – Piccolo och Holicamp. Samtidigt presenterade fabriken sin första husbil under namnet Travelcamp.

I början av 90-talet blev Fribo i Sollebrunn ny svensk importör. Årsproduktionen låg nu på cirka 800 husvagnar och 100 husbilar. 1992 tog det roliga slut. Då drog den lokala bankkontakten in samtliga krediter och RC Caravan såg ingen annan utväg än att gå i konkurs.

Historia: Byggnadskonst från Danmark
1989 fick RC en ny interiör med bland annat vit tapet. Till höger: De sista RC-vagnarna hade en för tiden modern design.

Blue Caravan (1988-1991)

 

Historia: Byggnadskonst från Danmark
Blue var som namnet antyder blå utvändigt.

Leo Simonsen, son till RC:s grundare Henning Simonsen, startade sitt eget märke 1988 efter att RC-fabriken sålts.

Vagnarna var i stil med RC, det vill säga små och lätta. Grundidén var att de skulle vara ett alternativ till begagnatmarknaden. Produktionen var förlagd till orten Harken och företaget fick en bra start med en order om 40 exemplar till en dansk handlare.

Märket lanserades också i Sverige. De första modellerna hette 340 och 370. Året efter byttes 370 ut mot 400 samtidigt som den exteriöra färgen uppdaterades. 1990 fanns fem modeller, bland annat den nya minstingen 300 Jubilet.

Samma år togs tillverkningen över av en närliggande bilhandlare som kort därefter lade ner verksamheten.


Senator (1980-1992)

Historia: Byggnadskonst från Danmark
1987 års Senator 3.7 hade inbyggd gasolkoffert.

 

Senator levde ungefär samma period som RC Caravan. Vagnarna tillverkades av Fiskers Caravan Fabrikk i Silkeborg.

De hade ett digert utbud men de större versionerna förblev sällsynta. Bland annat ska det ha funnits en modell som hette Prestige 640 som 1986 hade en prislapp på 109 000 danska kronor. Minst var 3.2 med en prislapp på 29 985 danska kronor.

Utöver traditionella husvagnar byggdes även fällbara och påbyggnader till husbilar. En Camper-påbyggnad till flakbilar togs fram och såldes i Sverige under namnet Duvan. 

Historia: Byggnadskonst från Danmark
Senator Prestige 460 tillhörde de mer exklusiva modellerna.

MKP (1950-1988)

En av de första husvagnsproducenterna i Danmark. De blev kända för sin design och kaross i glasfiber och skapades av Mikkel Krister Pedersen, därav namnet MKP.

Mikkel drev en karosserifabrik och började 1950 bygga konventionella husvagnar. 1955 gick de över till glasfiberkaross och lanserade modellen Petit. MKP exporterades tidigt till både Sverige, Norge och Tyskland. 1970 skeppades de första exemplaren till USA. Under en tid byggdes de också på licens i Japan.

Oljekrisen på 70-talet ledde till ökad produktionskostnad och 1975 drabbades fabriken av ekonomiska problem. 1987 byggdes 600 vagnar och året efter var det sista modellåret. Planer på att återuppta tillverkningen har funnits men inte blivit av.

Historia: Byggnadskonst från Danmark
MKP Grandesse är en 4,5-metersvagn som presenterades 1964.
Rulla till toppen