Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”

Publicerad: 2020-12-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Inte helt oväntat startade allting med ett möbelsnickeri. 1924 slog nämligen Jakob Bürstner, då knappt 30 år fyllda, upp portarna till sitt eget företag inom byggnads- och möbelsnickeri.

Han erbjöd stor hantverkskonst och fick snabbt en växande kundkrets. Långt senare (1958), var det Jakobs son Gerhart Bürstner, som fick till den första kontakten med det mobila fritidslivet. Han var övertygad om att husvagnssemester var framtiden och tillsammans med ett lokalt företag tog de fram en robust chassikonstruktion som sedan kunde inredas. Resten är historia…

Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
År 1961 var en milstolpe för utvecklingen av en ny husvagn som döptes till Delphin. Den här vagnen innefattade redan från första början flera innovationer och förmedlade en känsla av välbefinnande med genuint palisanderträ och med dåtidens mått mycket luxuös inredning.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Två godingar på en och samma bild. En Delphin från 1961 tillsammans med en VW Bubbla Cabriolet. Kunde man ha en tuffare kombination på den tiden? Modellerna hette då kort och gott 290 (1961), 320 (1962) och 380 (1963). Som en anekdot kan det noteras att Bürstner sålde 1 244 husvagnar sista året på 60-talet, två år senare var antalet det dubbla.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Så här såg Bürstners servicecenter ut i Neumühl 1968.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Kundernas efterfrågan på allt kostnadseffektivare husvagnar drev på utvecklingen av en lättare och billigare variant, utan att man för den skull behövde tumma på kvaliteten. Hösten 1974 lanserade Bürstner modellen ”Flipper” – som blev en framgångssaga utan dess like. I och med denna serie steg försäljningssiffrorna från 5 891 exemplar till 8 358 – på bara en säsong.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
På 1980-talet blev det inne att ha husvagn. Serier som City, Lux och Club lanserades och försäljningen nådde nya rekordsiffror. 1985 producerades 17 000 exemplar och Bürstner var då Europas största tillverkare.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Även 1980 fanns det rejäla husvagnar på marknaden. I det här fallet handlar det om en Dolphin.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Tillverkningen av Bürstners husbilar tog sin början 1986. Till skillnad mot husvagnskonceptet, var tanken på självständig övernattning på valfri plats den bärande idén. Fiat Ducato fick stå modell för alkovmodellen A570. Man tillämpade konstruktionssättet från husvagnstillverkningen och anpassade det efter kraven på husbilar.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Det är inte bara idag det är lycka att vara husbilsägare, det var det som synes redan 1988. Och att ha en sovalkov var rena drömmen.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Under år 1988 kom de halvintegrerade modellerna ut på marknaden. Dessa markerade inledningen på en blixtsnabb och innovativ utveckling inom den mobila fordonsindustrin. Modellerna på den tiden hade de enkla namnen T550, T610 och T620.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Husvagnsmodellen ”Flirt” gjorde debut. Året var 1997 och på den tiden var den här modellen en fröjd för ögat. Tack vare egna inredningsarkitekter fick dessa husvagnar en helt ny känsla av rymd och hemmiljö. En verklig nytändning för hela branschen.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Under 1996 kom nästa stora nyhet från Bürstner då man visade upp sin första helintegrerade modell i Strasbourg. Naturligtvis var den byggd på ett chassi från Fiat Ducato. Husbilen på bilden är en I 531, det fanns även en I 572 samt flaggskeppet I 574.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Efter att familjen utökats med en helintegrerad husbil 1996 fortsatte utvecklingen i rask takt bland de halvintegrerade modellerna och alkovmodellerna. Så här såg de ut för 24 år sedan.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Bland husvagnarna som sålde stora mängder i början av 2000-talet ses här en Ventana 480 TL (2001).
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Framgångsmodellen ”Delfin” introducerades 2003 (nu utan h i namnet som fanns på husvagnarna). Då var Bürstner först med att tillverka en husbil baserad på Renault Master. I den här modellen lyfter de fram alla positiva märkestypiska värden med bland annat en bekväm förarhytt.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
För att kunna bemästra efterfrågan på den starkt växande husbilsmarknaden skapades denna husbilsavdelning i Wissembourg (2005).
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Bürstner fortsätter att befästa sin position som en av de riktigt stora på marknaden i Europa, både inom husvagnar och husbilar. Här ses deras servicecenter på Elsässer Strasse 80 i Kehl.
Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”
Det går inte att jämföra dåtidens fritidsfordon med dagens. Det är väl bara att titta på bilderna och undra – vad hände egentligen? Här ses interiören i en Elegance och en barnkammarmodell, Premio Plus 510TK.
Rulla till toppen