Vinterdäck: Har du grepp i vinter?

Vinterdäck: Har du grepp i vinter?

Publicerad

När ett fordon framförs på väg är däcken det enda som har kontakt med körbanan. Det gör sulorna till en av de mest avgörande faktorerna för väggrepp – i synnerhet på vintern. Vi låter däckexperten ge sina bästa tips innan Kung Bore anländer.

Heinz-Peter "HP" Adlung guidar dig till rätt val av däck.

En handflata. Ungefär så stor är den kontaktyta som varje däck har med körbanan under färd. Det ger en viktig insikt om vilken betydelse däcken har för väggreppet.

Heinz-Peter "HP" Adlung är husbilsåkare sedan många år och arbetar på ProDOB. Med sina 18 år inom däckbranschen resonerar han så här inför den stundande vintern:

– Det absolut viktigaste vid valet av vinterdäck är att anpassa däcktypen efter var man bor och var man kör. Bor man i norra Sverige och kör mycket, är dubbdäck att föredra eftersom de ger bäst grepp på vinterväglag i allmänhet och på glans-is i synnerhet. Däremot kan dessa däck bli lite hala när det är barmark och blött på vägen, säger HP och fortsätter:

– Ett nordiskt dubbfritt däck fungerar bäst i minusgrader och passar den som kör i norra Sveriges inland där vintrarna sällan är blöta. Däcktypen biter även bra på snö och så kallad isbark. Den som enbart kör på blöta och saltade vägar i södra Sverige kan kika på europeiska friktionsdäck. De är framtagna för blöta asfaltsvägar och temperaturer strax över noll grader.

Det är viktigt att däck till husbilar och husvagnar (C-däck) är utrustade med stålventiler. Det beror på att lufttrycket i dessa däck är högre än för personbilar.

Tre däcktyper att välja bland alltså – dubbdäck, nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck (några året runt-däck existerar inte enligt HP). 

Men hur ska man då veta att man väljer en modell som är tillräckligt bra?

– Genom att undvika att köpa den billigaste. Läs gärna olika tester och se vilka däck som återkommer i topp. Sannolikt är dessa riktigt bra och värda sitt pris. Är du det minsta osäker, prata med oss i fackhandeln. Vi har en enorm kunskap.

En självklarhet som ändå tål att upprepas, är att farten har större påverkan än däcken vid inbromsningar.

Kolla att du har rätt lufttryck med jämna mellanrum. Gör detta i samband med avfärd då däcken är kalla.

Kontrollera att du har godkänt mönsterdjup innan du monterar vinterhjulen. Här ses en digital mätare för mönsterdjup.

– Att anpassa farten efter väglaget är A och O. Tänk även på att det bara är påskjutsbroms på husvagnar. Det innebär att det tar ett tag att få stopp på ekipaget – och risken för att husvagnen får sladd är uppenbar. Testa gärna att provbromsa dragbilen eller husbilen på vinterväglag under säkra former.

Den som planerar att köra på fjolårets däck i vinter gör klokt i att göra en okulär besiktning först.

– Titta efter torrsprickor på sidan av däcken och i mönstret. Sprickbildningar tyder på att det är dags att byta däck. Kolla tillverkningsår, däcken bör inte vara äldre än sex år. Mät även
mönsterdjupet och kontrollera att dina däck klarar sig med god marginal, säger HP och fortsätter:

– Mönsterdjupet har jättestor betydelse för säkerheten – och man bör inte ligga på gränsen för vad som är tillåtet. Vid våt vägbana till exempel, måste vattnet tryckas ut genom kanalerna i däckens mönster. 

Om dessa inte är tillräckligt djupa byggs vattenmassorna eller snöslasket istället upp mellan vägbanan och däcket. Det kan leda till vattenplaning. Oavsett vilket däck som sitter på bilen eller vagnen är det mycket viktigt att ha rätt lufttryck.

– Däcken är konstruerade så att de har en yta som aktiveras vid inbromsning och en annan yta som aktiveras vid kurvtagning. Med för lite eller för mycket luft i däcken försämras prestandan vid både inbromsning och kurvtagning. Dessutom påverkas stötdämpningsförmågan negativt, säger HP och avslutar med:

– Lägg på cirka 0,2 bar i lufttryck när du byter till vinterdäck. Då har du fallhöjd när temperaturen sjunker och lufttrycket i däcken minskar. Höj däcktrycket lite till inför skidsemestern om du har fullastad bil/vagn och takbox. Och kom ihåg att byta till vinterdäck i god tid! Gummit måste motioneras så det hinner få upp mjukheten och börjar fungera som det ska.

Att vinterdäck är märkta med alptopp/snöflinga är bra – men likväl ingen garanti för att de är godkända. Kolla med fackhandeln eller Transportstyrelsen om du är osäker.

Har du koll på regelverket?


Kom ihåg-datum:

Dragbil, husbil och husvagn – alla ska vara utrustade med vinterdäck 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna under perioden 1 oktober–15 april (om det är eller befaras bli vinterväglag utanför dessa datum får du använda dubbdäck även då).

Viktiga symboler:

Vinterdäck som används på bilar, och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo, ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade.

Vinterdäck som används på bilar, och på släpvagnar till bilar med en totalvikt över 3 500 kilo, ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller POR (Professional Off Road) eller vara dubbade.

OBS! Symbolerna ovan är ingen garanti för att ett däck är godkänt! Kolla med fackhandeln eller Transportstyrelsen om du är osäker.

Dragbil och husvagn:

Om dragbilen har dubbade däck måste även husvagnen ha det vid vinterväglag. En dragbil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.

  • Ställplats Vänersborg Marina – hjärtat av lilla Paris

    Ställplats Vänersborg Marina – hjärtat av lilla Paris

    Gästhamnen ligger mitt i Vänersborgs centrum och här finns en utmärkt bra parkering för fritidsfordon. Fina promenader och badvikar såväl som affärer och sevärdheter finns på gångavstånd.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-01-22 07:35

  • Historia: Full fart för folkkära Folkabussar

    Historia: Full fart för folkkära Folkabussar

    Favoritfordonet för campare såväl som för småföretagare – en VW typ 2 är mångsidig som få, lätt att äga och lika lätt att älska. I år fyller Folkabussen 70 år.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-01-20 07:47

  • Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”

    Bürstners historia: ”Husvagnssemester är framtiden”

    Inte helt oväntat startade allting med ett möbelsnickeri. 1924 slog nämligen Jakob Bürstner, då knappt 30 år fyllda, upp portarna till sitt eget företag inom byggnads- och möbelsnickeri.

    Artikel Anders Wallsten, 2020-12-17 07:30

  • Ställplats Ventlinge: Lugn och ro på Öland

    Ställplats Ventlinge: Lugn och ro på Öland

    Finns det något så trevligt som att fara runt på Öland, där väderkvarnar, konsthantverkare och mysiga trädgårdar byter av varandra. Men man måste hitta en bra övernattningsplats också, ställplatsen i Ventlinge är ett bra alternativ.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-12-15 07:24

  • Modellnytt 2021 – del 2

    Modellnytt 2021 – del 2

    I förra utgåvan öppnade vi portarna till tillverkarnas nya heta 2021-modeller. Nu kör vi vidare med del 2 som också innehåller en hel del ögongodis. Om fjolårets snackis var sittgruppsvarianten face-to-face är det i år klart och tydligt att pop-up-tak och husbilar som byggs på chassi från Mercedes är i ropet.

    Artikel Anders Wallsten, 2020-11-20 07:50

  • Nysäter Camping: Campa i västerled

    Nysäter Camping: Campa i västerled

    Längs Vikingaleden i Värmland finns en populär ställplats. Lugnt, vackert och billigt blir omdömet om denna övernattningsplats, som dessutom är för både husvagnar och husbilar.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-11-18 07:49

  • Historia: Byggnadskonst från Danmark

    Historia: Byggnadskonst från Danmark

    Vårt sydliga grannland var en gång i tiden ett gediget husvagnsbyggarland. Idag finns ingen av märkena kvar. Det som kännetecknar de flesta var att vagnarna som byggdes mestadels var små. Här följer en presentation av fyra danska fabrikat som under olika perioder såldes i Sverige.

    Artikel Johan Persson, 2020-11-05 07:00

  • Modellnyheterna 2021

    Modellnyheterna 2021

    Detaljförändringar, nytt designspråk, fler MB-varianter, plåtisar med pop-up-tak, smalare, smidigare och mer utrustning. Nu öppnas portarna till tillverkarnas nya, heta modeller. Det råder som bekant en Coronapandemi men det har inte stoppat designavdelningarna och konstruktörerna från att göra bra husvagnar och husbilar ännu bättre.

    Artikel Anders Wallsten, 2020-10-20 07:14

  • Lastvikt i fokus – del 2

    Lastvikt i fokus – del 2

    Vi har nu kommit fram till den andra, och sista, delen om lastvikt. Här tar vi reda på vilka utmaningar tillverkarna ställs inför – och hur de arbetar för att öka den tillåtna lastvikten.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-10-13 06:22

  • De vanligaste felen på äldre (och nyare) campingfordon

    De vanligaste felen på äldre (och nyare) campingfordon

    Smygande fuktskador och ett kylskåp där gaslågan inte vill tända. Vi har kikat på några av de vanligaste problemen på äldre och ibland även på nyare campingfordon.

    Artikel Jorry Streipel, 2020-10-07 08:16

  • Ställplatskollen: Sandhamn Marine – pittoresk pärla

    Ställplatskollen: Sandhamn Marine – pittoresk pärla

    Sandhamn Marine i blekingska Torhamn välkomnar både husvagnar och husbilar. Gästhamnen har femstjärnig status, men gäller detta för dem som står på land? Vi har kollat läget.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-10-06 09:08

  • Med lastvikten i fokus

    Med lastvikten i fokus

    Lastvikt är ett gissel för många husbils- och husvagnsägare. I vissa fall går det knappt att stuva in de allra nödvändigaste prylarna innan överlasten är ett faktum. I en artikelserie om två delar tittar vi närmare på regelverk kring lastvikt och påföljder vid överlast – och tar reda på hur tillverkarna arbetar för att försöka öka den tillåtna lastvikten.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2020-09-16 07:40

  • Ställplats Lyrestad: Förstklassig service

    Ställplats Lyrestad: Förstklassig service

    Ställplatsen vid Göta Kanal i Lyrestad har numera förstklassig service. Med sitt läge nära E20 är platsen flitigt frekventerad.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-09-09 07:33

  • Ställplats: Stampens Kvarn i Hjo

    Ställplats: Stampens Kvarn i Hjo

    På cykel- och gångavstånd från trästaden Hjo ligger en ställplats som man gärna återvänder till. Här står du omgiven av grönska och gästfrihet.

    Artikel Catharina Höglund, 2020-09-02 07:23

  • Haralds dröm blev allas hobby

    Haralds dröm blev allas hobby

    1965 drömde Harald Striewski om att bygga en husvagn, men pengar saknades. Han lånade 3 000 D-mark av en moster så att projektet kunde sjösättas. Vagnen såldes sedan för den dubbla summan och bollen var i rullning.

    Artikel Anders Wallsten, 2020-08-19 07:40

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-02

  • Husvagn & Camping 2021-01

  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

  • Husvagn & Camping 2020-11

  • Husvagn & Camping 2020-89

  • Husvagn & Camping 2020 -10

  • Husvagn & Camping 2020 Special

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206