Historia: Full fart för folkkära Folkabussar

Historia: Full fart för folkkära Folkabussar

Publicerad

Favoritfordonet för campare såväl som för småföretagare – en VW typ 2 är mångsidig som få, lätt att äga och lika lätt att älska. I år fyller Folkabussen 70 år.

När VW Typ 2 kom 1950 baserades den till stor del på Bubblan, och det var en av hemligheterna bakom framgången. Att den sedan var mångsidig gjorde att den älskades av småföretagare och Folka-
bussen blev ett naturligt inslag i trafikbilden.

Var det inte ett kylskåp eller en tv-apparat som skulle transporteras, var det varor som kördes ut från Konsum eller också var det knattar som skulle till och från skolan.

Ett exempel på hur mångsidig bussen var är att det redan under tidigt 1950-tal började säjas campingkit till den genom exempelvis Westfalia. Senare var det en populär modell för hemmasnickare som byggde om den till enkla campingbussar eller husbilar.

Visst fungerar en VW-buss lika bra både som skolbuss och som campingbil.

Per-Inge Mattssons Folkabuss sprider leenden överallt.

Idag har åtminstone de gamla svansmotormodellerna uppnått kultstatus och blivit älskade entusiastbilar. En typisk representant för biltypen är Per-Inge Mattssons gröna 76:a.

– De första åren var detta en skolbuss. Därefter byggdes den om till campingbuss och kördes Europa runt.

Numera är det en praktisk entusiastbil som används förhållandevis mycket, och som sprider glädje kring sig.

– Alla blir glada när det kommer en Folkabuss, säger Per-Inge och bjuder på en åktur. 

Det krävs bara en kort runda för att få det påståendet bekräftat.

Avlastning av folkabussar 1956.

Folk som hör det karaktäristiska smattret från den luftkylda motorn vänder sig om och ler, en del till och med vinkar glatt. Folkabussen är så charmig att man glömmer bort att den saknar moderna bekvämligheter och man bara njuter av färden.

Visst hade modellen nackdelar, rosten tog död på ett otal exemplar och felaktigt injusterade ventiler tog livet av många motorer, men trots det rullar förhållandevis många Folkabussar fortfarande. Det finns till och med flera klubbar för Folkabussentusiaster där Nordiska Typ2-klubben är den största. 

– Det var någon som myntade uttrycket: Har du inte haft en VW-buss vet du inte vad du gått miste om. Förutom att vara en av de charmigaste bilmodellerna någonsin är den lättmekad som få och nästan alla reservdelar går att få tag i. Sluta drömma och köp en egen Folkabuss uppmanar Per-Inge Mattsson.

Firmabil på vardagarna och utflyktsbil på ferierna.

Kalmar Skeppshandel var ett av många mindre företag som dels fick ett praktiskt arbetsfordon, dels en rullande reklampelare.

Filmplattform för naturfilmaren och samtidigt en rullande sovplats och möjligen även mörkrum.

VW-BUSSENS VIKTIGA ÅRTAL

1947: Den holländske VW-importören Ben Pon tar fram en skiss på det fordon som ska bli VW Typ 2.

1949: En handbyggd prototyp premiärvisas.

1950: De första exemplaren, både som buss och skåp, rullar ut från fabriken i Wolfsburg. 

1951: Westfalia börjar sälja sitt första campingkit till bussen, och den första lyxbussen byggs.

1952: VW Pickup blir en ny version som lockar ännu fler köpare.

1956: Produktionen flyttas från Wolfsburg till Hannover.

1962: Det miljonte exemplaret byggs den 2 oktober.

1967: Den nya generationen T2 presenteras. Ny kaross med bland annat hel vindruta och skjutdörrar.

1972: En elektrisk version av VW-bussen byggs men blir ingen succé.

1973: Automatlåda finns som tillval.

1978: En fyrhjulsdriven version visas upp men endast fem exemplar byggs.

1979: En helt ny version med kantig design, delvis inspirerad av den större VW LT-serien. Efter en del tvekan väljer VW att hålla fast vid den luftkylda svansmotorn även på denna generation, vilken brukar kallas T3.

1985: Katalysator införs, liksom turbomotor och fyrhjulsdrift för de som vill.

1990: Den nya T4 börjar säljas med vattenkyld frontmotor, och VW-bussen har numera fram- eller fyrhjulsdrift.

1992: Tillverkningen av T3 läggs ner.

2003: T4 ersätts av nya T5, även den med frontmotor.

2013: Den sista T2 tillverkas i VW:s fabrik i Brasilien.

2015: T5 ersätt av T6.

2020: Omkring 13 miljoner exemplar av VW-bussen har tillverkats sedan 1950.

Nordiska Typ2-klubben

Klubben för VW-bussentusiaster anordnar träffar för likasinnade. Lättast når du klubben via hemsidan: www.nt2k.org/

Westfalia tog fram de första campingkitten till Folkabussen redan 1951. Denna bild är från 1961.

Gruppen The Whos gitarrist Pete Townshend körde omkring med sin campingutrustade T2 i många år.

Se så lätt en 1963 års Folkabuss förvandlas från den lokala tv-affärens firmabil till en praktisk minibuss.

En ny Folkabuss med tvåtonslackering – klart grabben är stolt.

Den miljonte VW Typ 2 byggdes den 2 oktober 1962.

Den andra generationen Folkabuss började tillverkas 1968. 45 år senare, 2013, tillverkades det sista exemplaret i Brasilien.

VW California började byggas på T3 och tillverkas fortfarande i T6-versionen.

Efter en del funderande valde VW att behålla bakmonterad boxermotor även på den nya generationen T3 vilken tillverkades mellan 1979 och 1992.

Med T4 kom vattenkyld frontmotor samt framhjulsdrift, och en del av den gamla charmen försvann.

Endast fem stycken fyrhjulsdrivna exemplar byggdes 1978. Först på generation T3 och 1985 blev fyrhjulsdrift något som gemene man kunde köpa.

Har du gott om fritid samt ungefär 400 000 legobitar kan du bygga en egen VW-buss i naturlig storlek. Denna gjordes till en campingmässa i München 2019.

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-12 07:35

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206