Saablar vilken cool husbil!

Publicerad: 2021-02-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Världens förmodligen första husbil är svensk och i grunden en gammal trettiohästars Saab 92 från 1956. En sådan med frihjul, pruttande tvåtaktsmotor och himmelsblå avgaser där bak. Frågor på det?

Saablar vilken cool husbil!
…och bak
Saablar vilken cool husbil!
Efter 40 år i glömska hittades denna i södra Dalarna.

Skapelsen såg dagens ljus i ångermanländska Ramsele på sextiotalet och lever idag vidare i Anders Johannesson ägo. Han är son till mannen bakom skapelsen och säger så här om att vara släkt med en Saab 92H:

– Visst är det kul och nog var det ett fantastiskt projekt min far drev. Han var en riktig uppfinnare och fabrikör och gav sig aldrig. Oj, vad han jobbade med husbilen. Och mitt i allt detta skötte han ju den vanliga verkstaden. 

Det var om sagt i Ramsele det udda fordonet blev till och det var där Torsten Johannesson drev sin verkstad på sextiotalet. Var det någon som hade konstruktionsproblem i trakten var det Torsten man vände sig till.

På gården utanför stod familjens svarta Chevrolet 210 från 1957 med fenor och hela baletten. Intill hukade en husvagn av idag okänt märke. Ekipaget sattes i tjänst varje sommar då det skulle åkas på vägarna. Just sommaren 1963 planerade familjen Johannesson en tur till Norge.

Saablar vilken cool husbil!
Efter en omfattande renovering klarade Saaben kontrollbesiktningen 2009.

De hamnade så småningom på en campingplats med en mysig älv intill. Allt var frid och fröjd till en början. Fast när det var dags att packa sig iväg hemåt, byttes friden ut mot … ja, ni vet vad. Ekipaget satt nämligen ohjälpligt fast i den norska myllan.

Det var då konstruktören och mekanikern Torsten Johannesson kom på idén om att så att säga bygga in husvagnen i bilen eller om man så vill, motorisera husvagnen. Och vad fick man då? Jo, en husbil.

Väl hemma köpte han en begagnad Saab 92 för några hundra riksdaler och satte igång med att förse den med ett hus. Efter 1 700 timmars slit och släp innanför verkstadens röda portar var den typ klar ett år senare. Anders minns dagen väl.

– Det var inte så att det var premiär eller något, utan bilen skulle till besiktningen och där slog man ned på totalvikten. Den vägde 1 300 kg och gränsen gick vid 1 100 kg. Så det var ju lite snopet. Pappa tappade intresset för skapelsen som såldes till Borlänge.

Saablar vilken cool husbil!
Den charmiga interiören tyder på modell äldre.

Torsten lät sig dock inte slås ned i det byråkratiska träsket utan skaffade sig ytterligare en Saab, fast nu en trecylindrig Saab 95 som också den fick finna sig i att klä på sig en helt ny kostym. Den rödgrå skapelsen försågs med teak och krom och fick en grill från Volvo.

Efter 123 dagar premiärvisades den inför ett pressuppbåd utanför verkstaden. Dagen efter skrev tidningen Expressen om Sveriges första ”husbil” och myntade därmed begreppet. Anders minns uppståndelsen väl.

– Det var ju en speciell dag och en revansch för pappa. Vi åkte sedan mycket med den nya husbilen. Vi var bland annat upp till Jokkmokk och fiskade harr och öring och till Trondheim. Fast fort gick det inte. Och folk vi mötte höll på att skratta ihjäl sig. Något liknade fordon hade de aldrig sett.

Saablar vilken cool husbil!
Det blev ingen serieproduktion, men i varje fall en fin duo.

Seriösa planer på serietillverkning tog vid. Beställningar fanns och intresset var stort. Diskussioner fördes med husvagnstillverkaren Polar som då höll till i Junsele. Tanken var att de skulle stå för chassit och pappa för karossen, men det hela rann ut i sanden. 

Saabhusbilarna gick sedan olika öden till mötes. Den första hittades efter fyrtio år i skogen i södra Dalarna där den bland annat tjänat som koja. 

En klubb bildades snabbt för fordonets bevarande och långa led med frivilligarbetare radade upp sig.

Nummer två återfanns i Jokkmokk av Claes Johansson på tidningen Klassiker och fick då bli en rullande redaktion. Efter omfattande renovering i Östersund, orkestrerad av Lars ”Julle” Olofsson, lyckades man få bilen godkänd vid kontrollbesiktning 2009.


FAKTA

Titel: Den första husbilen
Byggd på: En Saab 92
Skapad av: Torsten Johannesson
Var: Ramsele
Levde länge som: Skogskoja
Räddad av: Torstens son
Finns i dag: Härnösands bilmuseum

Rulla till toppen