Historik: Toppola – campa på taket

Det allra sista exemplaret ägs av Toppolaentusiasten Bernt Tornefjell och det används fortfarande flitigt.

Historik: Toppola – campa på taket

Publicerad

Friare än en husvagn, smidigare än en husbil – med en Toppola kunde du campa på taket till din personbil. 1980-talsprylen är lika populär nu som då och lämnar ingen oberörd.

Att vindsurfa var det häftigaste du kunde göra i början av 1980-talet och det var också vindsurfarna som var målgruppen för Toppolan, en enkel personbilscamper som du häktade på din personbil. Arwo Pullola kläckte idén och projektet togs över av de båda kunniga båtbyggarna Peter Malmberg och Matts Mollestam 1982.

– Toppolan innebar en ny sorts frihet, utan 70-begränsning och du kunde parkera nästan var som helst, säger Toppolaentusiasten Bernt Tornefjell som äger det allra sista tillverkade exemplaret från 1996.

Tyskland var den största exportmarknaden och de flesta var anpassade för Ford Sierra eller Ford Scorpio.

Den som tror att det är svårt att förvandla en halvkombi till en campingbil har fel. Visst, det är otympligt att montera bort bakluckan själv, men Toppolan hängs upp i en enkel ställning, typ gungställning, och sedan backas bilen in under.

– Hela konstruktionen väger bara 120 kilo och kan lätt lyftas på av fyra man om du inte har en ställning.

Därefter låses den fast mot takräcket, två spännband fästs och sedan är det klart. Mer än 15–20 minuter brukar det inte ta att förvandla bilen.

Ett av de tolv första tillverkade exemplaren vilket känns igen genom att dörren sitter till vänster istället för centralt. Surfare var för övrigt den tänkta målgruppen.

– Ett par kompisar ringde och undrade om jag ville komma förbi och grilla. De var utanför Rödby i Danmark. En timme senare var jag på väg dit efter att ha packat för några dagar och lastat Toppolan. 

Eftersom det var båtbyggare som byggde Toppolan är den helt vattentät. Riktigt varma dagar kan den dock upplevas som varm att sova i med två vuxna och två barn, om inte fönstren är öppna. På senare modeller kom dock ventilatorer med fläktar som gjorde susen.

– Man måste gilla compact living och äter gör man utanför bilen.

I "ståutrymmet" finns en fotogenspis och rinnande vatten är standard, och sovplatsen är belägen ovanpå taket.

Peter Malmbergs Saab 99 fick utgöra försökskanin när det dansktillverkade förtältet skulle provas. Då fick Toppolaägaren plötsligt en matplats.

– Det finns förtält som togs fram av en dansk firma och då har du plötsligt ett vardagsrum med en matplats. Med ett sådant klarar du av riktiga långfärder.

Konstruktionen godkändes av tyska TÜV vilket är ett kvitto på att det är en säker konstruktion.

 180 kilometer i timmen ska den klara av utan problem.

– När du kör märker du knappt av den, men man får tänka på att höjden är 2,5 meter.

Omkring 300 tillverkades och Bernt har koll på ungefär 100 stycken. När det dyker upp en till salu brukar den sällan finnas kvar många dagar.

– Nej, Saabentusiasterna är som galna i dem och de är nästan mer eftertraktade nu än de var när de var nya.

Så här ser det ut när du kliver in genom dörren.

Fakta om Toppola


Cirka 1980/1981 Arwo Pullola får idén att skapa en personbilscamper.

1982 Peter Malmberg och Matts Mollestam köper projektet, bildar Emico, påbörjar en småskalig tillverkning samt namnger den. ”Topp” för att den är placerad på toppen av bilen och ”ola” efter Arwo Pullola. I september kommer Saab in i bilden.

1983 Ny utformning som 1984 års modell med centralt placerad dörr, tre fyr-kantiga fönster för bakåtsikten, ett runt fönster på dörrens övre del samt ny spis vilken även fungerar som värmare på vintern.

1984 När Saab 9000 premiärvisas på Vildmarkshotellet i Kolmården, står två Saab 900 med Toppola vid entrén. I december läggs Emico ner, tillverkningen upphör och Saab försvinner ur bilden.

1986 Tillverkningen tas upp igen i Malmbergs nya företag Scando.

1987 Det brinner i en annan firma i Toppolafabrikens lokaler.

1988 Tillverkningen upphör efter en årslång kamp med försäkringsbolaget efter branden.

1990 Den vidareutvecklade Toppola II presenteras. Bättre innerutrymmen och lägre luftmotstånd. Damasken mellan bilen och campern blir utbytbar.

1995/1996 Lågkonjunktur och fritidsmarknaden är stendöd. Tillverkningen upphör 1996. Då kostade en fullutrustad Toppola 135 000 kronor.

Ungefär 300 exemplar tillverkades totalt, ett åttiotal exporterades till 13 olika länder, varav Tyskland var den största marknaden där ett tjugotal såldes.

Det är så här vi är vana att se en Toppola – på en Saab 900 Combi Coupé. Och med en Toppola kunde du även få med båten. Försök med det om du drar en husvagn.

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-12 07:35

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206