Trabant-historia: Ingen fara på taket!

På Dachzelt-semester i Sverige. Steffen Küsel från Tyskland fångade sig själv, sin bil och en älg på bild under en småländsk safari.

Trabant-historia: Ingen fara på taket!

Publicerad

Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

Varje år arrangeras det Dachzelt-festivaler med hundratals deltagare i Tyskland. Här blandar man gammalt och nytt, med tält monterade på allt från gamla avgasrykande öststatsbilar till Ferrari.

Men förebilden och i centrum på festivalerna är den gamla östtyska "folkbilen" Trabant med taktält. Två vuxna fick plats där uppe och det var till och med ståhöjd i mitten. Det var inte mycket till privatliv och varje rörelse fick bilen att gunga, men för dåtidens östtyskar var det ett drömfordon.

DDR, den östtyska staten, styrde medborgarna med järnhand och förväntade sig att de skulle lyda. De som gjort sig förtjänta av semester kunde tillbringa någon vecka i stugor som ägdes av
Gewerkschaftbund, de officiella fackföreningarna.

Fricamping med Dachzelt. Den lilla Trabanten behövde inte mycket utrymme för att få strandnära läge.

Högt till tak, skulle man kunna säga. Notera stegkonstruktionen på dragkroken.

Inte alla lydde. Några kvinnor trotsade statens kontroll och syn på moral och badade nakna på sandstränderna vid Östersjön. De jagades av polis och militär och fick snabbt efterföljare. Allt fler började också campa ute i naturen, något som regimen stämplade som "kapitalistiskt dekadent".

Camping blev allt mer populärt och växte till en folkrörelse. Och regimen insåg att det var bättre att behålla kontrollen genom att öppna några billiga campingplatser. Snart startade också tillverkningen av låga släpvagnar som med enkla handgrepp kunde vecklas ut till tält.

1957 kom en campingmodell av Wartburg, den lite större och bättre utrustade östtyska bilen, som hade ett delvis glasat tak och bäddbar inredning. Där ingick också ett hopfällbart bord, fyra stolar och kokkärl. Men modellen blev en ouppnåelig dröm för de flesta östtyskar och tillverkades bara i något tusental exemplar.

Året efter kom en driftig man tillbaka till DDR. Gerhard Müller hade hoppat av till väst som 18-åring, men 1958 kom han tillbaka igen efter föräldrarnas vädjanden.

Han var utbildad mekaniker och hade i Frankrike sett en prototyp som han bara inte kunde glömma, en enkel taktältskonstruktion. Det första taktältet skapades faktiskt redan på 1930-talet och några byggdes senare i Italien, men det var Gerhard Müller som vidareutvecklade idén. Han skissade på en egen lösning och fick den godkänd av staten.

1976 satte han igång med produktion av Dachzelt, anpassat för Trabant, som vilade på ett slags fötter på biltaket och som hade en stege monterat på dragkroken. Hans sambo Inge sydde tälten och några grannar hjälpte till med montering.

Även i modern tid är de populära i samband med campingträffar.

Att skaffa fram material i Östtyskland var inte lätt. Det som inte gick att köpa ordnade Müller fram genom att vädja, tigga eller byta mot andra varor. Kunder hjälpte också till att skaffa bytesvaror genom att skänka livsmedel, alkohol, praliner och konsthantverk. 

Listan på intressenter växte och snart var väntetiden uppe i två år. Det kom allt fler samtal från högt uppsatta personer som ville gå före i kön.

Då hade camping blivit inne i Östtyskland – 1988 fanns det omkring 500 campingplatser som enligt officiella siffror hade två miljoner besökare. Det byggdes också minst åtta olika varianter av husvagnar som Qek, Bastei och Weferlinger.

"Hottade" Trabant på var sin sida om originalet med tillhörande taktält.

Wartburg Camping-Limousine typ 311/5, här
en modell från 1962. den hade en 3-cylindrig
tvåtaktsmotor. "Husbilen" tillverkades i drygt
8 000 exemplar.

I praktiken kollapsade Östtyskland året efter. Muren revs, regimen föll, befolkningen ville ha levnadsförhållanden som i väst och östtyska produkter var hopplöst ute.

Gerhard Müller satt med material och ett lager som inte gick att sälja, hans hyreskontrakt sades upp, hans skulder växte och hans vänner lämnade honom. Han dog ensam och utfattig i en bilkö vid en polsk gränsstation i oktober 1999 när han var på väg för att köpa billiga cigaretter.

Då hade många av de klassiska östtyska produkterna, som bilen Trabant, blivit kultförklarade, men det skulle dröja tills hans uppfinning hade nått samma status.

Av de omkring 3 000 taktält som Müller producerade och sålde finns många kvar idag. Och de har fått många efterföljare. Numera säljs taktält av flera olika fabrikat på den svenska marknaden som exempelvis Gentle Tent, en uppblåsbar "tvårummare". 

Det är långt ifrån Müllers toppiga tält på Trabanten men en vidareutveckling av hans nästan 50 år gamla klassiker. Och dagens taktält är förmodligen betydligt enklare att producera när man slipper tigga och tjata sig till material eller ducka för män med makt.

Festival för Dachzelt-entusiaster. Det är klassiska Trabant som dominerar, men taktälten kunde också anpassas till Volga, Wartburg och andra öststatsbilar.

Dachzeit


Längd: 204 centimeter
Bredd: 145 centimeter
Höjd: 25 centimeter i nedfällt läge, 192 centimeter i uppfällt
Vikt: Cirka 65 kg
Pris: 1 340 DDR-mark (1979). Det fanns ingen riktigt växelkurs för den östtyska marken, men det bör ha motsvarat ungefär lika mycket i svenska kronor, eller omkring 5 000 kronor i dagens penningvärde

TRABANT PÅ 90 SEKUNDER


• Trabant var ett östtyskt bilmärke som tillverkades under perioden 1957–1991. Totalt gjordes det 3 051 385 exemplar.

• Varumärket ingick i VEB Sachsenring Automobilverk och hade sitt säte i Zwickau som är den fjärde största staden i distriktet Sachsen.

• Namnet Trabant kom till via en undersökning och betyder reskamrat eller medföljare.

• Detta bilmärke var Östtysklands motsvarighet till Västtysklands Volkswagen, det vill säga en folkbil.

• På grund av råvarubrist i forna DDR byggdes karossen av hårdplast (duroplast).

• P50 hette den första versionen som bara byggdes i 50 exemplar. Den visades första gången på Leipzigmässan. 

• I början av 1960-talet kom modellen 601. Den hade en karossdesign som kom att se likadan ut under resterande DDR-tid.

• 601-modellen var liten och blev snabbt omodern. Den var framhjulsdriven och hade en tvåcylindrig tvåtaktsmotor.

• Trabant gjorde sig inte känd som något kraftpaket. De sista modellerna hade en cylindervolym på 0,6 liter och gav 26 hästkrafter.

• Väntetiden för att få köpa en Trabant kunde vara upp till 15 år, om man inte hade en hög position i samhället. 

• 1988 kom modellen 1.1 som var en något vidareutvecklad version med ny inredning samt motor/växellåda från en äldre serie av VW Polo.

• När muren föll (9 november 1989) blev Trabantens framtid ifrågasatt och 1991 tillverkades det sista exemplaret.

• Trabant har kultstatus sedan många år tillbaka. DDR-bilen är däremot inte populär i alla läger eftersom den saknar avgasrening och anses som en miljöbov.

Källa: Wikipedia

 

  • Klassiker: Combi-Camp – en perfekt combi-nation

    Klassiker: Combi-Camp – en perfekt combi-nation

    En Combi-Camp är varken ett tält eller en husvagn, snarare en kombination av båda. Ewa Fredricson Andersson följde hjärtat när hon köpte sin 72:a och den har en fördel som ingen husvagn kan skryta med.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-08-04 07:21

  • Modeller: Småskalig kärlek

    Modeller: Småskalig kärlek

    Leksaksbilar är populära bland både samlare av gamla leksaker och som rena modeller. Men hur ser utbudet ut när det kommer till husvagnar?

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-08-03 07:26

  • Ställplats Tiraholm: Plats på en udde

    Ställplats Tiraholm: Plats på en udde

    Älskar du att tillaga fisk eller att besöka en genuin fiskrestaurang, lägg då Tiraholm på minnet. Där övernattar du vid sjön Bolmens strand och har både fiskbutik och fiskrestaurang på platsen.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-08-01 07:23

  • Allemansrätten – vad får vi göra?

    Allemansrätten – vad får vi göra?

    Vad är det egentligen som gäller när någon vill övernatta i det fria med hus-bil/husvagn, eller kanske slå upp ett tält? Här är några av de regler och rekommendationer som Naturvårdsverket lyfter fram för de som vill fricampa.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-07-29 07:47

  • Ställplats Nabbelund: Vid vägs ände

    Ställplats Nabbelund: Vid vägs ände

    Orörd natur och ett oändligt hav möter besökarna vid Nabbelunds Ställplats. Här kan du koppla av totalt befriad från allt som kostar pengar förutom ställplatsavgiften.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-07-26 07:06

  • Prylar: Flytande Dumle och handduk med husvagnar

    Prylar: Flytande Dumle och handduk med husvagnar

    En ny samling med fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-07-12 08:46

  • Forsviks sluss: En idyll vid kanalen

    Forsviks sluss: En idyll vid kanalen

    Få ställplatser är så populära som de längs Göta kanal. Den här gången har vi kollat Forsviks sluss. En historisk plats mellan sjöarna Viken och Vättern.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-07-05 06:36

  • Full pott för Oasen på danska Römö

    Full pott för Oasen på danska Römö

    Om någon tänkt sig anlägga en ny ställplats, vill vi rekommendera ett besök på danska Oasen på ön Römö. I fjol kom denna nyanlagda plats med i ställplatskedjan TopPlatz, och bättre än så här kan det knappast bli.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-06-30 07:41

  • Allt du behöver veta inför utlandsresan

    Allt du behöver veta inför utlandsresan

    Trött på pandemi? Ingen feber, men väl resfeber? Fast just som vi började hoppas att pandemin var över bröt ett krig ut i vårt närområde. Då är det viktigare än någonsin att hålla koll på konflikter, smittspridning och vad som gäller vid gränserna om du reser ut i Europa. Vi tipsar om hur du hittar aktuell information och om hur du får veta om läget förändras när du är på väg.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-06-28 06:32

  • Klassiker: Polarvagn med brandgul anstrykning

    Klassiker: Polarvagn med brandgul anstrykning

    Vattenburen centralvärme och bra planlösning – det finns många anledningar till att gilla en gammal Polarvagn. Håkan Wall och Birgitta Arnell från Lerum trivs i sin som numera har mer än en pryl i den klassiska brandgula 1970-talskulören.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-06-27 07:57

  • Vad gäller på campingen?

    Vad gäller på campingen?

    Vad är det som gäller på en camping- respektive ställplats? Denna fråga kommer ofta till redaktionen, inte minst under pandemin. Massor av människor har köpt sig en husvagn eller husbil när de insett den fantastiska möjligheten i att kunna resa bort och ändå vara hemma. Låt oss bena ut en del myter och komma med några goda råd.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-06-15 18:19

  • Vilka tillbehör gäller 2022?

    Vilka tillbehör gäller 2022?

    Campingbutikerna runt om i Sverige räknar med en kraftigt ökad försäljning i år. Till stor del hänger det samman med att försäljningen av campingfordon ökat under flera år, samt med att restriktionerna i samband med Covid-19 nu är borttagna.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-05-31 07:25

  • HC tipsar: Bästa ställplatserna!

    HC tipsar: Bästa ställplatserna!

    Stadsnära eller intill havet? Vissa önskar bara att få koppla av, och kanske insupa en monumental utsikt vid havsbandet. Andra vill förena nytta med nöje och ha nära till exempelvis restauranggator, shoppingstråk eller en fiskehamn. Husvagn & Campings campingexperter, Catharina och Lars-Åke Höglund, har både besökt och betygsatt hundratals olika ställplatser med varierande utdelning av poäng. I denna artikel har vi kikat på de som fick högst betyg vid deras besök. Kanske har ni vägarna förbi under 2022?

    Artikel Catharina Höglund, 2022-05-30 07:26

  • Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-05-23 07:12

  • VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.

    Artikel Redaktionen, 2022-05-22 22:33

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206