Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

Vilken morgon att möta – friheten i bilen med markisen Thule Omnistor 6300, som får utrymmet utanför bilen att bli större, och Thules takräckessystem för packning som inte behöver förvaras inomhus.

Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

Publicerad

Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

Erik Thulin

Krig, ransonering och bistra tider. Det var knappast några flådiga omständigheter år 1942, då Erik Thulin och hustrun Gunhild startade Metallfabriken Thule i Hillerstorp alldeles utanför Gnosjö.

Men Erik var van. Han hade nämligen växt upp med tolv syskon på en liten bondgård i Småland. Efter elva års arbete i USA tog han anställning på industriföretaget Hilloverken. Där blev han kvar i tolv år innan entreprenörssjälen behövde få leva ut.

– Den första produkten som Erik tillverkade var gäddsaxen som lanserades 1942, berättar Magnus Welander, koncernchef inom Thule Group. Under de magra krigsåren var detta ett etablerat fiskeredskap med stabil efterfrågan.

Två år senare lanserades ett antal livremsspännen och år 1955 kom den första produkten för bilar – ett strålkastargaller som skulle skydda mot stenskott på Sveriges många grusvägar.

När två av Erik och Gunhilds söner, Willis och Jack, började arbeta inom företaget investerade de i en begagnad svarv och fräs. Nu fanns förutsättningarna att tillverka egenutvecklade produkter. Efter ett antal svajiga år lanserades Thules första skidhållare år 1963. Året därpå startade man tillverkning av takräcken.

Den lilla husbilen utrustas lätt med flexibla lösningar som cykelhållaren Thule WanderWay och den enkla och snabbmonterade markisen Thule Omnistor 5102.

Gäddsaxen var Metallfabriken Thules första produkt när företaget grundades år 1942.

Omsättningen mer än fördubblades – och 1965 gick flytten till en nybyggd fabrik i Hillerstorp.

– Under andra halvan av 1960-talet fokuserade man mycket på produktutveckling vilket gjorde att Thule skaffade sig ett starkt grepp om den konkurrensutsatta marknaden för takräcken och skidhållare. Yngste sonen Bertil började nu också tillverka plastdelar som behövdes till takräckena, säger Magnus Welander och berättar vidare:

– Vid den här tiden växte fritidsbranschen och bilismen så det knakade. Thule fokuserade nu enbart på biltaket – och man var fast beslutna om att bli bäst på det man gjorde.

Med tiden växte produktportföljen och 1977 lanserades den första skidboxen. Den var gul och blå och fick namnet TB11 – Tillbehör 11 – eftersom det var företagets elfte produkt i ordningen.

Takkorgen var populär för att kunna transportera bagage och prylar på bilens tak, när utrymmet inne i bilen blev för litet. Takkorgar är fortfarande en del av Thules sortiment, den senaste lanserades 2019 som ett skräddarsytt tillbehör till den nylanserade ikoniska Landrover Defender.

En takräckeskonstruktion med en monterad robust gummisnodd för att spänna fast sina skidor, var firmans första skidhållare som lanserades under tidigt 1960-tal.

Två år senare blev Thule en del av Eldonkoncernen. Vid den tiden exporterades många av Thules produkter till olika delar av Europa. På 80-talet kom även USA att bli en stor marknad, inte minst tack vare innovationen med lasthållarna "1061" som kunde användas till flera olika bilmodeller – unikt på den tiden.

Sedan dess har lasthållare, takboxar, windsurfing- och kajakhållare samt cykelhållare bidragit till att bolaget har expanderat globalt med medarbetare över hela världen. I mitten av 2000-talet förvärvades markisföretaget Omnistore vilket införlivades i koncernen. I den vevan började Magnus Welander arbeta på Thule, som divisionschef.

– Nyförvärvet gjorde att vi fick in en oerhörd kompetens i företaget och en direkt länk in till de stora varumärkena. Fritidsfordonsbranschen var viktig för oss redan då. Många campare hade sedan tidigare använt våra produkter för att få med sig mer packning, exempelvis via takboxar och cykelhållare. Men nu fick vi helt nya möjligheter att erbjuda produkter som var exklusiva för fritidsfordon.

Husvagnen utrustas lätt med markisen Thule 6300 och tältet Thule Veduta, samt cykelhållaren Thule Caravan Superb.

Thules vindskydd för husbilar ger dig ett perfekt skydd och avskildhet under markisen.

En framgångsfaktor för företagets fortsatta resa bedömdes vara att fräscha upp Omnistores produktportfölj. Den skulle genomsyras av Thules tänk kring varaktighet, design och funktionalitet.

Dessutom förfinades och utvecklades Thules övriga produkter för fritidsfordon. Inför denna satsning samlade Thule tillverkarna och de stora återförsäljarna för att berätta om sina planer.

– Cykelhållare är ett exempel på en produkt som vi verkligen ville satsa mer på. För oss var det viktigt att dessa skulle vara väl integrerade i fritidsfordonen. Därför hade vi en del önskemål kring hur tillverkarna kunde modifiera husbilarna och husvagnarna. Från vårt perspektiv såg vi att mycket små förändringar på fritidsfordonen kunde göra stor skillnad för både designen av våra produkter och för funktionen, berättar Magnus Welander.

I samma veva togs även ett strategiskt beslut att förtydliga Thules kunderbjudande. Magnus Welander var en av initiativtagarna och vidareutvecklar:

Cykelhållare som monteras på bilens dragkrok är idag Thules enskilt största produkt. På bilden storsäljaren Thule VeloSpace.

Thules första fabrik.

– Vi sålde ett antal divisioner inom koncernen, vilka endast var underleverantörer till fordonsbranschen. Huvudfokus blev istället att erbjuda produkter och lösningar till konsumenter som vill leva aktiva liv – och dessa produkter behövde nödvändigtvis inte vara kopplade till fordon. Detta har inneburit att Thule har brutit ny mark; konsumenterna ser våra produkter på fler arenor nu jämfört med tidigare.

Eftermarknaden för fritidsfordon utgör idag nästan 60 procent av Thules totala omsättning. Med andra ord är dessa produkter jätteviktiga för koncernen. 

– Folk med husbil och husvagn utrustar sina fordon mer än i någon annan bransch. Därför blir återförsäljarna en viktig kanal för oss. Dels ur ett ekonomiskt perspektiv men också genom att vi får mycket feedback på våra produkter därifrån, säger Magnus Welander.

Han kan tydligt se att det håller på att ske en modernisering inom fritidsfordonsbranschen. Det rör sig främst om en ny yngre kundgrupp som vill leva ett aktivt liv, ofta med en plåtis som utgångspunkt.

Thule Group har nio egna produktionsanläggningar i världen. De flesta är högt automatiserade som till exempel produktionen av takräcken som fortfarande sker i småländska Hillerstorp.

Thule Urban Glide 2 är den senaste versionen av Thules populära trehjuliga joggingvagn som fungerar lika bra i city som i naturen.

– Försäljningen av takräcken, takboxar samt cykel- och kajakhållare har ökat rejält. Konsumenterna vill få med sig så mycket packning som möjligt på ett smidigt sätt – och där passar våra smarta lösningar perfekt. Den yngre publiken har också gjort att hela branschen har behövt modernisera sig på kort tid, berättar Magnus Welander och fortsätter:

– Det har varit nödvändigt för tillverkarna att förtydliga kunderbjudandet och förenkla detsamma. Tidigare har det funnits ett överflöd av olika val som kan göra köpprocessen omständlig för nya kunder. Där har nog vi kunnat hjälpa tillverkarna på traven, vi har nämligen tagit marknadsandelar mycket tack vare att vi har haft ett genomtänkt och tydligt kunderbjudande under lång tid.

Thules senaste förändringsresa har inneburit att företaget har gått från att vara tydligt associerat med fordonsbranschen, till att vara ett globalt sport-och fritidsföretag med 2 400 fast anställda över hela världen.

Med andra ord har det runnit en del vatten under broarna sedan den där gäddsaxen lanserades i Hillerstorp år 1942.

TB11, Thules första takbox, avsedd främst för skidor. I svenska färger med ett namn som är en förkortning av Tillbehör nummer 11, företagets elfte egenutvecklade produkt.

Magnus Welander, divisionschef Thule.

Thule Group


Grundat: 1942.

Antal anställda: 2 400 fast anställda i över 35 länder världen över.

Produktion: Nio egna produktionsanläggningar i olika delar av världen. Markiserna för fritidsfordon tillverkas exempelvis i Belgien.

Huvudkontor: Malmö.

Produktportfölj: Cirka 2 500 produkter anpassade för en aktiv livsstil.

Mest sålda produkt genom åren: Takräckesmodellen Thule Rapid som har sålts i miljontals exemplar.

Mest populära produkter till fritidsfordon: Markiser, förtält till markiser och cykelhållare.

Omsättning (2019): 7 miljarder kronor.

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

  • Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-08-02 07:16

  • Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    När alla stjärnor står rätt kan det hända häftiga grejer. För Christian och Mathias Forsberg skulle branschkunniga föräldrar, en vältajmad lågkonjunktur och en ohygglig drivkraft lägga grunden till en sällan skådad expansion. Här är historien om Forsbergs Fritidscenter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-07-21 07:58

  • Glamping – bekvämt och med stil

    Glamping – bekvämt och med stil

    Vill du campa med klass utan besvär och samtidigt komma nära naturen med minimal ansträngning? Då kan kanske glamping vara något för dig?

    Artikel Peter Fredberg, 2021-07-15 07:53

  • Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    I en glänta i skogen kan husbilarna stå på rad och vi fordonsägare kan blicka ut mot de anrika slussarna vid Bjurbäcken. Helt klart ett populärt övernattningsställe på sommaren.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-07-12 07:29

  • De trampar och campar – med en cykelhusvagn

    De trampar och campar – med en cykelhusvagn

    En hemmabyggd husvagn som dras fram med hjälp av tramptag och jävlar anamma. Är det en kommande trend vi ser, eller är konstruktörerna helt ute och cyklar? Vi har träffat Louise och Mario Andrade som har byggt sin egen cykelhusvagn.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-07-08 07:08

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206