Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

Ett elegant ekipage med en Opel som dragbil. /// FOTO: Svelands Arkiv

Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

Publicerad

Här får som synes hela familjen plats om så önskas.

Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

1970-tal i Örkelljunga. Bengt Bengtsson sitter djupt försjunken i sina tankar på arbetsrummet i familjens bostad.

Blyertspennan far fram över skrivbordet och på papperen framträder husvagnar med olika planlösningar. Bengt har sålt sådana med god framgång under några års tid, men det är en sak som skaver. Ingen av dem är fulländad.

– Pappa tyckte att alla vagnar på 70-talet hade sina fördelar, men också nackdelar. Han ville därför plocka russinen ur kakan och tillverka en optimal husvagn, berättar Bengt-Åke Bengtsson, son till Bengt och vd för företaget Bengt i Örkelljunga. 

År 1971 etablerar Bengt kontakt med husvagnsfabriken Mardon Trailers som ligger i Hull, i närheten av Immingham.

3800 Suverän var 60 centimeter längre än 3200-modellen och var utrustad med upp till fem bäddplatser.

– England var riktigt stora på husvagnstillverkning då. "Vår" fabrik hade tidigare varit en taxistation för häst och vagn. Fastigheten var byggd i vinkel och lämpade sig egentligen inte särskilt bra för produktionslinjer, minns Bengt-Åke.

En omständighet som försvårar kommunikationen med fabriksarbetarna är att Bengt inte kan någon engelska över huvud taget. Det hade kunnat ses som ett problem – men inte för en visionär av Bengts kaliber.

– Mamma fick följa med som tolk i början. Pappa var dock mycket duktig på att gestikulera och kunde på så vis göra sig hyfsat förstådd innan han lärde sig lite av språket.

4500 hette inte Suverän utan Komfort. Alla skåp, garderob och hygienutrymmet hade mer plats jämfört med 4400 Suverän.

På fabriken omsätter konstruktörerna Bengts skisser till ritningar av fungerande vagnar. Sedan tillverkas prototyper som Bengt får utvärdera, ofta tillsammans med sonen Bengt-Åke som tidigt följer med på Englandsresorna.

– Unikt för Sveland var främst att vagnarna hade dubbelfönster, vattenburen värme, bättre isolering och – i de flesta modeller – långbäddar. Andra saker kunde gå mer i engelsk stil, exempelvis karossformen och innerväggarna vilka kläddes med bylsigt tyg.

En gång hade de även lagt in en knallgul matta som vi nästan bländades av när vi öppnade dörren. Fast den mattan fick vara kvar, den ljusade upp interiören på ett fint sätt, berättar Bengt-Åke.

3200 Suverän var minstingen i familjen Svealand. Den hade emellertid samma finesser som sina storasyskon.

Engelsmännen förstår sig heller inte riktigt på det här med isolering. Bengt-Åke förklarar:

– Våra vagnar skulle isoleras med frigolit istället för med glas-ull. För oss var det viktigt att frigolitbitarna passade exakt i regelverket för att optimera isoleringsförmågan. De verkade dock inte begripa varför detta var så noga och skar ofta bort ett par centimeter för mycket och lappade lite här och där, berättar Bengt-Åke, som vid upprepade tillfällen fick poängtera vikten av noggrannhet.

Fabrikens vd och ägare är mr Marshall, en stilig herre i kavaj och med en blankpolerad Rolls-Royce. Bengt reser till England ungefär en gång i månaden och med tiden blir familjen goda vänner med Marshalls. Resorna görs med båt mellan Sveriges västkust och Immingham. Husvagnarna fraktas på samma vis – och Bengt-Åke får hämta otaliga vagnar med bil i Göteborg och Halmstad.

– Husvagnarna var ofta dåligt fastspända under båtresorna och det var inte alls ovanligt att de hade fraktskador om det hade varit lite sjögång.

En överslaf i den 4,5 meter långa 4400-modellen.

Under 1974 och 1975 produceras vagnarna på fabriken A-line på andra sidan stan, innan tillverkningen återgår till Mardon Trailers. På A-line får svenskarna med tiden bygga ett värmerum.

– Sveland hade inte sandwichkonstruktion, utan plåten häftades löst utanpå. När den blev varm i solen kunde den expandera, så vissa kunder fick problem med att väggarna blev "bubbliga". När vi värmde upp plåtarna innan montering försvann det problemet.

Tillverkningen pågår fram till 1981. Vid det laget har priserna på husvagnsdelar chockhöjts i England. Verksamheten kan inte längre drivas lönsamt och läggs därför ner. Så här med facit i hand: Blev Sveland någonsin den perfekta husvagnen?

– Pappa var i alla fall väldigt nöjd med sina planlösningar. Bortsett från engelsmännens egna detaljer tyckte vi nog att vagnarna blev i det närmaste perfekta. Men alla kunder kanske inte hade samma smak som vi, säger Bengt-Åke och ler.

FAKTA: Sveland

Konstruktör: Bengt Bengtsson i Örkelljunga
Tillverkning: 1971–1981 i England
Modeller: En handfull varianter i serierna Suverän och Komfort gavs ut i fyra olika generationer. Totalt producerades cirka 500 vagnar.
Återförsäljare: Såldes hos Husvagns-Expo i Örkelljunga (nuvarande Bengt i Örkelljunga) och via tre filialer i Malmö, Lagan och Seglora
Namnet Sveland: Är en ”flirt” mellan Sve(rige) och (Eng)land.

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

  • Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-08-02 07:16

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206