Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

Husvagnen från Saab var ett riktigt lättviktsbygge.

Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

Publicerad

Lätt nog för att en Saab ska orka dra den, men stor nog för fyra personer. För att uppfylla de kraven fick Saab bygga en egen husvagn. Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo 1994 och de kör fortfarande med den.

I mer än 25 år har Karl-Inge och Birgit haft sin Saabo från 1967.

– Vi köpte vagnen för att det var en Saab och inte för att vi behövde en husvagn, berättar Karl-Inge.

Redan vid inköpet lackerades den blå för att passa bakom deras Saab 95.

– Jag tycker den är praktisk på träffar. En egen fikastuga och skulle det regna går vi bara in och sätter oss, säger Birgit som just fällt upp ett parasoll som skydd mot det starka solljuset.

Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo redan 1994 både för att det var en kul vagn och för att det var en Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke med på träffarna med sin rallyinspirerade Saab 96.

Jodå, det är ett reklamparasoll från Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke och hans familj med på träffarna i hans rallyinspirerade, blåa Saab 96.

– Då blir vi som ett historiskt rallytema med tävlingsbil, servicebil och egen husvagn.

När marknaden expanderade insåg ledningen på Saab att husvagnarna inte passade deras motorsvaga bilar, en vanlig Saab 96 hade 38 hästkrafter i början av 1960-talet. Men om de konstruerade en egen modell kunde de få vagnen som de ville, lätt och rymlig och dessutom skapade det arbete inom koncernen.

En skyddande kåpa över gasoltuben var en av nyheterna 1967. Parkeringsbroms finns men var inte standardutrustning.

Chef och produktutvecklare för tillverkningen blev Birger Lindberg som hade ett förflutet inom flygvapnet. Han testade dessutom en av vagnarna genom att köra den 1 000 mil genom Östeuropa till Turkiet och tillbaka.

Serieproduktionen kom i gång vid Saabs fabrik i Norrköping till 1964 års modell. Det var en enkel vagn där två gjutna plasthalvor hade skarvats ihop till en kaross som endast vägde 80 kilo. Den totala nettovikten stannade dessutom på ytterst beskedliga 230 kilo vilket var möjligt genom att slopa saker som parkeringsbroms och stödben.

Birger Lindberg var chef och produktutvecklare för husvagnstillverkningen och agerar här fotomodell i Saabs reklam för vagnen.

Varför sitter fönstren så lågt? Jo, då har föraren fri sikt bakåt under färd och minst lika viktigt: när ekipaget ska backas.

– Visst är den liten, men välplanerad, påpekar Karl-Inge.

Eftersom deras vagn är från 1967 är barnsjukdomarna åtgärdade, exempelvis är de infällda bakljusen som orsakade en del fuktproblem ersatta med utanpåliggande. Glasfiberplasten är utbytt mot mer flexibel epoxiplast och gasoltuben har fått en skyddande kåpa.

I reklamen påpekas det att husvagnens garderober ger "gott utrymme för allt i klädväg för familjen" och att den hade eller kunde få finesser som rymligt förtält, rinnande vatten, kemisk toalett, belysning som drivs av bilens elsystem och uttag för nätanslutning.

Med några enkla handgrepp förvandlas matplatsen till en rymlig tvåbäddssäng, 116 centimeter bred och 185 centimeter lång. Den inre takhöjden är 180 centimeter.

En extrasäng fanns att köpa till för 45 kronor. De bakre bäddarna var 176 respektive 180 centimeter långa och passade därmed bäst för barn.

Trots detta var Saab sent ute. Bilarna blev starkare och orkade dra större vagnar, något som också köparna efterfrågade.

Argumentet att Saabo var godkänd för fri fart hjälpte föga när Sverige fick allmän hastighetsbegränsning i samband med högertrafikomläggningen 1967. Tillverkningen lades ner 1968 efter 390 tillverkade exemplar.

– En Saabo är riktigt ovanlig idag och vi får alltid många frågor om vår när vi är ute på träffar. Vi hoppas att de kommer igång på allvar igen.

Redan 1962 kom de första trycksakerna om den nya husvagnen. Första årsmodellen som såldes var 1964.

Det må vara på den svartvita tiden, men likväl är det en skön syn.

SAAB Typ 260-3 Saabo 1967

Kaross: Plast på stålram, 3+1 liggplatser. Stel axel, torsionsfjädrar, stötdämpare saknas. Hydrauliska trumbromsar. Parkeringsbroms saknas 
Längd: 274 cm utan draganordning, 360 cm med
Bredd: 184 cm
Höjd (utvändig/invändig): 210/180 cm 
Nettovikt: 230 kg 
Tjänstevikt: 350 kg
Nypris 1967: 6 320 kronor
Produktionsår: 1964–1968 (årsmodellerna 1964, 1965 samt 1967)
Antal tillverkade: 390 

  • Så blev 2021 – enligt Husvagn & Camping

    Redaktionen och våra frilansare har högst varierande minnen från året vi nu lämnar bakom oss. Vad sägs om renrakade kantarellställen, åtta utflykter med husvagnen, att sova bland vargar, den spektakulära trandansen, norrsken i Blekinge, nya svordomskombinationer samt toner av "Non, je ne regrette rien". Här summeras våra minnen från 2021.

    Artikel Redaktionen, 2022-01-20 07:33

  • Så blir vintercamping en njutning!

    Så blir vintercamping en njutning!

    Många ställer undan sitt campingfordon på vintern, eller kanske drar söderut till varmare breddgrader. Men varför fly den svenska vintern, när man istället kan uppleva något fint på hemmaplan och njuta av att campa i det härliga svenska vinterlandskapet. Men det finns en hel del saker att tänka på, kontrollera och fixa till innan ni ger er ut på den spännande vinterresan.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-01-19 07:02

  • Vi testar: Lim som sitter som berget

    Vi testar: Lim som sitter som berget

    Ett lim är ett lim, eller? Hur bra står sig vanligt trälim mot konkurrenterna på en någorlunda slät yta? Vi testar vilket lim som sitter som berget.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-01-17 08:46

  • Persköp – prisad plats vid E4:an

    Persköp – prisad plats vid E4:an

    Så tyst att du nästan hör dina andetag och ändå är vi bara några få kilometer från Sveriges puls, E4:an. Det handlar om prisbelönade Perköps ställplats – där både husvagnar och husbilar är välkomna.

    Artikel Michael Åhman, 2022-01-13 07:00

  • I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    Utvecklingen av husvagnar och husbilar går stadigt framåt – och nästan varje år kommer nya innovationer. Går det att föregå utvecklingen och förutspå hur framtidens fritidsfordon kan se ut? Vi kikar i spåkulan tillsammans med några av branschens giganter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-01-12 07:36

  • Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Hur klarar sig innehållet i kyl och frys på färjeturen? Det kan vara klurigt att veta när det inte finns någon elanslutning ombord och gasolkranen måste vara stängd. Vi har testat hur länge matvarorna hålls kalla i en avstängd kyl. Din yoghurt kan kanske klara sig under överfarten till Polen – men frysvarorna hinner tina redan innan du når finska Vasa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-01-10 07:38

  • Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

    Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

    Borde inte en VW buss från 1967 vara mogen för ett lugnt pensionärsliv på ett museum? Inte alls, tycker Elisabeth och Per Holmqvist som gärna använder sin läckra camper. Paret köpte den i England, men den såldes ny i Schweiz. /// FOTO: Robert Gustavsson

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-01-06 07:21

  • Dyra stenskott i framlyktor

    Dyra stenskott i framlyktor

    Det är tur att fordonsförsäkringen även gäller stenskott i strålkastare. Allt fler husbilar har avancerade framlyktor som skyddas av härdat glas. Snyggt, och lätt att hålla rent. Men ett stenskott kan bli väldigt dyrt. Var beredd på 15 000–20 000 kr per lykta, för när glaset krackelerar måste hela paketet bytas ut.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-01-05 07:08

  • Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mäktiga Caravan Salon i Düsseldorf fyllde 60 år. Och även om pandemin satte sin prägel på jubileet så fanns det en hel del smått och gott att titta på. Häng med i vår rundvandring bland 653 utställare!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-22 07:02

  • Modellnytt 2022 (del 3)

    Modellnytt 2022 (del 3)

    Vi vänder åter blicken mot svenskbyggda Polar. Innovativa fransosen Chausson lanserar en husbil med två entrédörrar medan Niesmanns iSmove har fått ett storasyskon. Karmann har i sin tur lagt mycket möda på att göra sina plåtisar ännu mera attraktiva. Här presenterar Husvagn & Camping den tredje och sista delen av modellnytt anno 2022.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-21 07:13

  • Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    I en liten fiskehamn i skärgården utanför Umeå har företaget Kvarkenfisk anlagt en ställplats som låter tala om sig och det med all rätt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-12-16 09:10

  • Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

    Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

    Åskvädren i sommar har fått många husbilsägare att bli oroliga. Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag? Olyckor är sällsynta, men de förekommer. Vi har talat med några som fått sina bilar delvis förstörda av åskan. "En oerhört skrämmande upplevelse", säger Owe Olofsson, en av de drabbade.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-12-14 07:07

  • Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt fler använder sina campingfordon året om, men de allra flesta väljer att ställa undan sin husvagn eller husbil innan det värsta höstrusket kommer. Det är emellertid inte bara att parkera fordonet på tomten eller i en inhyrd lada. Det finns en mängd punkter att bocka av så att husvagnen/husbilen är välmående den dagen det är dags för premiärturen framåt vårkanten. Inför vintervilan har Husvagn & Camping gjort en checklista på vad som kan vara bra att känna till. Nyckelorden är rent, torrt, ventilerat och tömt på vatten.

    Artikel Redaktionen, 2021-11-29 07:41

  • Modellnytt 2022 (del 2)

    Modellnytt 2022 (del 2)

    Välkommen till den andra delen av modellnytt 2022. Den här gången betar vi av nya modeller, förändrade planlösningar och detaljförbättringar hos en mängd olika husbils- och husvagnstillverkare. Vad sägs om en ny, slimmad husbil från Sun Living? Dessutom berättar vi om en monumental uppgradering av Adrias åretruntserie Alpina och av den tredimensionella bakdelen FoldXpand som nu finns på var och varannan modell från Knaus. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-11-26 08:17

  • Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    "Ursäkta röran, vi bygger om". Vem har inte någon gång sett en sådan skylt mitt i ett byggkaos? På Hugos Husbilar i Vetlanda är dock ombyggnationer något av ett normaltillstånd. Hela verksamheten går nämligen ut på att kundanpassa fordon.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-11-23 07:12

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206