Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

FOTO: Getty Images

Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

Publicerad

Åskvädren i sommar har fått många husbilsägare att bli oroliga. Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag? Olyckor är sällsynta, men de förekommer. Vi har talat med några som fått sina bilar delvis förstörda av åskan. "En oerhört skrämmande upplevelse", säger Owe Olofsson, en av de drabbade.

Åskan ställer till med stora skador i Sverige varje år.

Enbart Länsförsäkringar uppger att man under det senaste året fått in omkring 5 500 anmälningar om skador från blixtnedslag till ett värde av nästan 55 miljoner kronor. Även på Folksam får man varje år in anmälningar om flera tusen skador på grund av åska.

Blixtnedslag kan ställa till bränder och strömavbrott, men de vanligaste skadorna är på elektronik som datorer, tv-apparater, kyl och frys. Vi har fler eldrivna apparater än tidigare i våra hem och många av dem står i standby-läge med risk att skadas vid oväder.

Åska och andra extremväder kommer att bli vanligare, det slår FN:s klimatpanel IPCC fast i sin senaste rapport. De katastrofala skyfallen i västra Tyskland och värmerekorden i Medelhavsområdet är några av varningstecknen.

Så hur utsatta är vi i husbilar och husvagnar? Det beror på vilket slags fordon vi har, hur de är konstruerade och hur vi gör för att skydda oss.

Det finns i princip tre slags husbilar: "Plåtisar", inredda skåpbilar, halvintegrerade där en bodel finns monterad över och bakom originalfordonets förarhytt, och helintegrerade där förarhytten är en inbyggd del av fordonet.

Många halv- och helintegrerade har väggar där aluminiumplåt ingår. Kabes väggkonstruktion kallas iWall och har aluminiumplåt på insidan, på Hymer heter systemet med plåt i väggen PUAL 2,0, på Dethleffs kallas det Lifetime Plus och LMC har döpt sitt till LLT för att ta några exempel. Många har fått lära sig att en bil är den säkraste platsen vid ett åskväder, eftersom plåtkarossen skyddar dem som finns därinne vid ett blixtnedslag. Fenomenet kallas Faradays bur, se faktaruta längre ner.

Owe Olofsson framför husbilen som träffades av ett blixtnedslag och till slut fick bytas ut mot en ny. /// FOTO: Inger Olofsson

–Faradays bur gäller enbart karosser i metall. Är bilen i plast eller annat kompositmaterial skyddar den inte, säger Mats Leijon, professor i elektricitetslära vid Ångströmslaboratoriet på Uppsala Universitet, där åska är ett huvudområde inom forskningen.

Ingrid och Owe Olofsson från Kungsbacka körde sin halvintegrerade husbil till en golftävling i Skåne för några år sedan. De parkerade på en asfaltplan och skulle cykla till golfbanan som låg en bit bort.

På morgonen började det smattra av regn på taket men ingen åska hördes. Owe var vaken och hade börjat göra frukost. Han tittade framåt i bilen och glömmer aldrig det han såg:

– Det blev som ett slags rimfrost i förarhytten. Svårt att beskriva, men det gnistrade, fladdrade och dalade ner mot golvet. Så skakade hela bilen av smällen.

Han sprang ut och mötte en granne som bodde i sin husvagn bara några meter bort. Grannen sa:

– Det är inte klokt. Jag tittade på din bil som sveptes in i ett sken. 

En kraftig ledare förbinder bodelen med underredet och ska enligt Carthago göra husbilen till en säker Faradays bur.

Mats Leijon, professor i elektricitetslära.

Som tur är blev det inga personskador. Tv:n och kylen fungerade i husbilens bodel, men all elektronik hade slagits ut i bildelen och det luktade bränt. Även elektroniken i grannens dragbil till husvagnen var helt utslagen. Owe Olofsson följde försäkringsbolagets råd att anlita en bärgare för att säkra bilen och undersöka skadorna. 

– När husbilen drogs av ställklossarna var det 7–8 cm stora hål i asfalten där hjulen stått, säger Owe.

På verkstaden reparerade man det ena felet efter det andra men det uppstod hela tiden nya. Man konstaterade att elsystemet var sönderbränt. Det blev en sommar utan husbil. Till slut fick Owe och Ingrid ett bra bud från försäkringsbolaget. Man löste ut den skadade bilen och köpte en ny.

– Olyckor med dödsfall vid direktträffar av blixtnedslag är mycket ovanliga. Oftast uppstår skador som en sekundäreffekt av ett nedslag som skett alldeles i närheten, säger Mats Leijon.

– De flesta olyckor sker via en induktion där blixten transformeras till olika ställen. Det uppstår starka magnetfält som i sin tur ger upphov till andra strömmar och kan skada elektronisk utrustning på flera hundra meters avstånd. En blixt kan plöja upp långa och djupa fåror i marken, men vid de flesta nedslag blir det inga direkta synliga skador efteråt. De gropar som fanns under framhjulen på Olofssons husbil tyder på att det kan ha varit en direktträff och att bilen fungerat som en Faradays bur, förklarar Mats och tillägger:

–En direktträff utomhus överlever man inte. Den genomsnittliga blixten i Sverige har en strömstyrka på 20 000 ampere – att jämföra med ett normalt hus som är säkrat med 16 eller 25 ampere. 

Carthago har kopplat samman tak och väggar av aluminium med bilens chassi och har testat konstruktionen i ett åsklaboratorium.

Gerd och Urban Bäckström i Hudiksvall fick också sin husbil skadad av åskan. De hamnade i ett våldsamt regnväder och svängde in på en ställplats utanför Ljusdal där det stod ett tiotal andra husbilar. När de hörde åskan drog de ur kablarna till tv-apparaten. Blixtnedslaget kom alldeles intill.

–Det mullrade och smällde något hemskt. Hela bilen skakade, säger Urban.

Innan blixtnedslaget hade bodelsbatteriet varit fulladdat, nu var det helt dött. Och det hördes ett knastrande ljud i bilen, bland annat från displayen till backkameran. Bilen gick att starta, men inga instrument fungerade och varningslamporna lyste.

Urban är besviken på den husbilsverkstad han anlitade för att laga felen i bodelen. Bilen stod på verkstad av och till i två somrar, men man klarade inte av jobbet. Till sist var det en elektriker på en motorklubb som kunde laga felen.

Bodelens konstruktion är alltså en viktig faktor för hur skyddade vi är vid ett blixtnedslag. En tillverkare som Carthago, som har aluminiumplåt i tak och väggar, uppger att man förstärkt Faradays bur-effekten genom en åskledare som skapar direktkontakt mellan metallväggarna och bilens stålchassi.

Konstruktionen gav företaget utmärkelsen European Innovation Award 2016. På Uppsala Universitets webbplats finns en skiss över hur man själv kan förstärka åskskyddet för husvagnar.

Känner man sig inte helt säker där man är när åskan går bör man uppsöka en tryggare plats. Det gäller alltså att inte ta risker. Men det kan också vara en tröst att veta att personskador är extremt sällsynta, i genomsnitt sker det ett dödsfall per år vid blixtnedslag i Sverige.

Det är faktiskt betydligt mer sannolikt att vinna högsta vinsten på Lotto än att bli träffad av blixten.

SÅ SKYDDAR DU DIG MOT ÅSKA

Om åskvädret är farligt nära (om det går mindre än tio sekunder mellan blixt och åskknall) ska du undvika att vara ute på öppna fält. Sök skydd på en plats som inte har utsatt läge.

Koppla bort elektriska anslutningar och antennsladdar. Använd inte dator med strömsladden inkopplad. Låt kontakter ligga minst 50 cm från uttagen för att hindra överslag. Stäng av gasolen för minska brandrisken.

Mer råd om åskskydd finns på Uppsala Universitets webbplats: 

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/rad_nar_askan_gar.html eller sök på "Uppsala Universitet" och "Råd när åskan går"

Faradays bur

Fenomenet, som uppkallats efter den brittiske vetenskapsmannen Michael Faraday, innebär att ett utrymme skyddas från elektriska fält om det omges av ett hölje som leder ström, exempelvis ett skal eller en bur av metall. I en bil av plåt leds alltså ström, som från den enorma kraften av en blixt, på utsidan av karossen men påverkar inte det som finns inuti.

  • Så blev 2021 – enligt Husvagn & Camping

    Redaktionen och våra frilansare har högst varierande minnen från året vi nu lämnar bakom oss. Vad sägs om renrakade kantarellställen, åtta utflykter med husvagnen, att sova bland vargar, den spektakulära trandansen, norrsken i Blekinge, nya svordomskombinationer samt toner av "Non, je ne regrette rien". Här summeras våra minnen från 2021.

    Artikel Redaktionen, 2022-01-20 07:33

  • Så blir vintercamping en njutning!

    Så blir vintercamping en njutning!

    Många ställer undan sitt campingfordon på vintern, eller kanske drar söderut till varmare breddgrader. Men varför fly den svenska vintern, när man istället kan uppleva något fint på hemmaplan och njuta av att campa i det härliga svenska vinterlandskapet. Men det finns en hel del saker att tänka på, kontrollera och fixa till innan ni ger er ut på den spännande vinterresan.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-01-19 07:02

  • Vi testar: Lim som sitter som berget

    Vi testar: Lim som sitter som berget

    Ett lim är ett lim, eller? Hur bra står sig vanligt trälim mot konkurrenterna på en någorlunda slät yta? Vi testar vilket lim som sitter som berget.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-01-17 08:46

  • Persköp – prisad plats vid E4:an

    Persköp – prisad plats vid E4:an

    Så tyst att du nästan hör dina andetag och ändå är vi bara några få kilometer från Sveriges puls, E4:an. Det handlar om prisbelönade Perköps ställplats – där både husvagnar och husbilar är välkomna.

    Artikel Michael Åhman, 2022-01-13 07:00

  • I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    Utvecklingen av husvagnar och husbilar går stadigt framåt – och nästan varje år kommer nya innovationer. Går det att föregå utvecklingen och förutspå hur framtidens fritidsfordon kan se ut? Vi kikar i spåkulan tillsammans med några av branschens giganter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-01-12 07:36

  • Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Hur klarar sig innehållet i kyl och frys på färjeturen? Det kan vara klurigt att veta när det inte finns någon elanslutning ombord och gasolkranen måste vara stängd. Vi har testat hur länge matvarorna hålls kalla i en avstängd kyl. Din yoghurt kan kanske klara sig under överfarten till Polen – men frysvarorna hinner tina redan innan du når finska Vasa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-01-10 07:38

  • Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

    Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

    Borde inte en VW buss från 1967 vara mogen för ett lugnt pensionärsliv på ett museum? Inte alls, tycker Elisabeth och Per Holmqvist som gärna använder sin läckra camper. Paret köpte den i England, men den såldes ny i Schweiz. /// FOTO: Robert Gustavsson

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-01-06 07:21

  • Dyra stenskott i framlyktor

    Dyra stenskott i framlyktor

    Det är tur att fordonsförsäkringen även gäller stenskott i strålkastare. Allt fler husbilar har avancerade framlyktor som skyddas av härdat glas. Snyggt, och lätt att hålla rent. Men ett stenskott kan bli väldigt dyrt. Var beredd på 15 000–20 000 kr per lykta, för när glaset krackelerar måste hela paketet bytas ut.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-01-05 07:08

  • Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mäktiga Caravan Salon i Düsseldorf fyllde 60 år. Och även om pandemin satte sin prägel på jubileet så fanns det en hel del smått och gott att titta på. Häng med i vår rundvandring bland 653 utställare!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-22 07:02

  • Modellnytt 2022 (del 3)

    Modellnytt 2022 (del 3)

    Vi vänder åter blicken mot svenskbyggda Polar. Innovativa fransosen Chausson lanserar en husbil med två entrédörrar medan Niesmanns iSmove har fått ett storasyskon. Karmann har i sin tur lagt mycket möda på att göra sina plåtisar ännu mera attraktiva. Här presenterar Husvagn & Camping den tredje och sista delen av modellnytt anno 2022.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-21 07:13

  • Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    I en liten fiskehamn i skärgården utanför Umeå har företaget Kvarkenfisk anlagt en ställplats som låter tala om sig och det med all rätt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-12-16 09:10

  • Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

    Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

    Lätt nog för att en Saab ska orka dra den, men stor nog för fyra personer. För att uppfylla de kraven fick Saab bygga en egen husvagn. Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo 1994 och de kör fortfarande med den.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-12-10 07:24

  • Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt fler använder sina campingfordon året om, men de allra flesta väljer att ställa undan sin husvagn eller husbil innan det värsta höstrusket kommer. Det är emellertid inte bara att parkera fordonet på tomten eller i en inhyrd lada. Det finns en mängd punkter att bocka av så att husvagnen/husbilen är välmående den dagen det är dags för premiärturen framåt vårkanten. Inför vintervilan har Husvagn & Camping gjort en checklista på vad som kan vara bra att känna till. Nyckelorden är rent, torrt, ventilerat och tömt på vatten.

    Artikel Redaktionen, 2021-11-29 07:41

  • Modellnytt 2022 (del 2)

    Modellnytt 2022 (del 2)

    Välkommen till den andra delen av modellnytt 2022. Den här gången betar vi av nya modeller, förändrade planlösningar och detaljförbättringar hos en mängd olika husbils- och husvagnstillverkare. Vad sägs om en ny, slimmad husbil från Sun Living? Dessutom berättar vi om en monumental uppgradering av Adrias åretruntserie Alpina och av den tredimensionella bakdelen FoldXpand som nu finns på var och varannan modell från Knaus. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-11-26 08:17

  • Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    "Ursäkta röran, vi bygger om". Vem har inte någon gång sett en sådan skylt mitt i ett byggkaos? På Hugos Husbilar i Vetlanda är dock ombyggnationer något av ett normaltillstånd. Hela verksamheten går nämligen ut på att kundanpassa fordon.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-11-23 07:12

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206