Dyra stenskott i framlyktor

Publicerad: 2022-01-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Det är tur att fordonsförsäkringen även gäller stenskott i strålkastare. Allt fler husbilar har avancerade framlyktor som skyddas av härdat glas. Snyggt, och lätt att hålla rent. Men ett stenskott kan bli väldigt dyrt. Var beredd på 15 000–20 000 kr per lykta, för när glaset krackelerar måste hela paketet bytas ut.

Dyra stenskott i framlyktor

Kompletta framlyktor till nya personbilar har ofta prislappar på 10 000–15 000 kr/styck även till vanliga märken. Husbilar kan ha ännu dyrare strålkastare. Den långa livslängden på husbilar innebär också andra problem. Lyktor till helintegrerade fordon finns sällan i lager och leveranstiden räknas ofta i veckor eller månader. 

Många nya husbilar har avancerade strålkastare. Ofta är det helt slutna enheter med integrerade LED-lampor för hel-, halv-, parkeringsljus och blinkers. Det är sällan eller aldrig möjligt att byta bara det täckande glaset. Eftersom ytterglaset är härdat kan även ett litet stenskott få dramatiska konsekvenser.

Härdningen gör visserligen glaset upp till sex gånger starkare, men vid ett stenskott kan hela glasskivan spricka och förvandlas till det som kallas glasgranulat, massor av små glasbitar. Till skillnad från glaset i framrutan finns det ingenting som håller ihop bitarna utan de kan ramla bort och lämna lamporna utsatta för väder och vind.

När undertecknad upptäckte ett stenskott i höger framlykta på vår husbil hängde alla glasbitar fortfarande kvar. Leveranstiden på en ny strålkastare var två–tre veckor, men vi räddade situationen med en billig stenskottsfolie. Den har extremt god vidhäftning och när hela ytan var täckt kunde vi fortsätta att använda bilen tills den nya lyktan levererats.

Dyra stenskott i framlyktor

Hittills är det mest ägare av dyra personbilar som valt att skydda utsatta delar med foliering. Genomskinlig film, i olika tjocklek, monteras då på framför allt huv, framskärmar, utvändiga backspeglar och framlyktor. Redan tidigare har bland annat bussbolagen upptäckt fördelarna med foliering. Vi har pratat med verkstadschefer som årligen beräknar vinsterna med folierade glasdetaljer till många tusenlappar.

Vi valde att utföra folieringen på IR Skylt i Falun, som har lång erfarenhet av detta, både på hela fordon och på enskilda detaljer. Det finns gott om företag som monterar skyddsfolie mot stenskott. Sök till exempel på ”stenskottsfolie” på Internet. Folien till strålkastarna är extra tjock för att kraften i ett stenskott ska fördelas över större yta. Det minskar risken för att glaset spricker, men även om det skulle inträffa håller folien ihop glasbitarna och lamporna fungerar tills du kan byta strålkastaren.

Arbetet går fort, men kräver känsliga fingrar. Knivbladet ska skära igenom folien, men inte skada ytan under. Det gäller dessutom att vara väldigt noggrann så att det inte kommer in damm eller annat skräp under filmen. Då ökar risken att den släpper från glaset och skyddar sämre.

Priset beror på lyktornas storlek, men det är betydligt billigare än att byta strålkastare. Det är med andra ord värt pengarna, speciellt för de som kör året runt och är extra utsatta för vinterns och vårens ökade risk för stenskott. Du kan naturligtvis göra jobbet själv också. Det finns skyddsfilm från några hundralappar och uppåt, bland annat på Biltema.

Dyra stenskott i framlyktor
Dyra stenskott i framlyktor
Martin Solberger, kvantitativ analytiker på Svensk Försäkring.

FAKTA

• Högsäsong för stenskott: Grus på hala vintervägar kan förvandlas till hagelsvärmar av vinterdäck. Däckens mjukare gummiblandning gör att småsten lätt fastnar och skjuts i väg från däcken när farten ökar. Det blir allt vanligare med stenskott. Enligt branschorganisationen Svensk Försäkring rapporterades drygt 163 000 glasskador år 1997 – 25 år senare är det glasskador som dominerar när man jämför ersättningar via motordelen på fordonsförsäkringen. Kostnaderna har ökat från 200 till mer än 600 miljoner kronor årligen! Det finns flera orsaker, enligt Svensk Försäkring (se punkter nedan).

• Fler bilar och tätare trafik: Antalet bilar på svenska vägar har ökat med mer än 50 procent. Trafiken har blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd.

• Mer grus och dubbfria däck: Alltmer grus och sand används vid halkbekämpning – bland annat för att fler väljer dubbfria däck. Dessa har ofta en gummiblandning som gör att grus och småsten lätt fastnar i mönstret.

• Tunnare framrutor: Dagens vindrutor är runt tio procent tunnare än de som monterades för några år sedan, vilket ökar sannolikheten för att ett stenskott ska lämna en spricka efter sig.

• Borttagna stänkskydd: Tidigare hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket grus som slungades bakåt av däcken. På nya modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott.

• Ökad vägstandard: Dagens vägar har fler parallella körfält. De flesta glasskadorna uppstår vid påkörning på ny väg – exempelvis på motorvägens accelerations-fält – och vid omkörning.

Rulla till toppen