Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

Publicerad

M 080 var tillbehörskoden på separata framstolar med mittgång. Praktiskt om man hade campingutrustning. Förarmiljön är enkel och bussen kräver en aktiv körstil.

Borde inte en VW buss från 1967 vara mogen för ett lugnt pensionärsliv på ett museum? Inte alls, tycker Elisabeth och Per Holmqvist som gärna använder sin läckra camper. Paret köpte den i England, men den såldes ny i Schweiz. /// FOTO: Robert Gustavsson

Att köra omkring i en VW-buss är inget för folkskygga. Bara det karaktäristiska ljudet från den luftkylda motorn väcker minnen hos nästan alla över 30 (samt förundran hos de yngre) och när de vänder sig om och ser Elisabeth och Per Holmqvist snygga fordon brukar de mest surmulna ansiktena lysas upp av leenden.

– Den är en riktig glädjespridare och när vi har parkerat tar det inte lång stund innan vi är omgivna av glada människor.

VW började tillverka bussar redan 1950 och första generationen, den med delad vindruta, hängde med ända till 1967. Detta exemplar byggdes den 3 januari 1967 och lämnade fabriken i Hannover den 31 januari samma år med destination Schweiz. Då hade den redan Westfalias campingutrustning monterad, inklusive ett tak som kan höjas för att få bekväm ståhöjd.

På ett kick kan matplatsen förvandlas till sovplats och taket höjas för bekväm ståhöjd. Kolla in stuvutrymmet ovanför bakrutan.

Den bakre dörren har fack för prylar.

– Det underlättar campingturerna rejält och vi köpte Folkan för att vi ville använda den.

Bussen stannade i Schweiz till år 2000 då den exporterades till England. Där fanns den till 2017 och fick under tiden en nyrenoverad motor som var lite starkare än originalet. Växellådan byttes ut mot en nyrenoverad med högre utväxling samtidigt som fram- och bakvagnen moderniserades.

Allt tillsammans gör att bussen hänger med betydligt bättre i dagens trafik. VW-bussar är eftertraktade även i England, men det blev ändå ingen rusning när bilen annonserades ut 2017. Nästan ingen var intresserad för att den var vänsterstyrd.

– Men det passade oss perfekt. Vi kom överens med säljaren och bestämde en dag för hämtning.

Elisabeth och Per Holmqvist trivs med sin charmiga VW-buss, eller mer korrekt VW Typ 2 Modell 231 SO42 Camper 1967. Den är lackad i VW L380 Turquoise och Scania Ivory White.

Har du parkerat en varm eller kvav dag fäller du med fördel upp safarirutorna.

Eftersom bankerna ville ha en vecka på sig att föra över pengarna sköts affären upp motsvarande tid men den 10 november köpte Elisabeth och Per var sin enkelbiljett och flög från Göteborg till London. Bagaget bestod mest av varma kläder, verktyg och reservdelar till VW-bussar.

– Vi tog oss till Redhill strax utanför London och började hemresan sent på eftermiddagen. Det var en fredag, det var höst och vi vågade inte starta gasolvärmaren eftersom vi inte hade någon aning om skicket.

De varma kläderna kom därför väl till pass, men varken verktyg eller reservdelar behövde packas upp under den 150 mil långa hemresan till Varberg.

Hantverksskickliga kompisen Maggan Olofsson överraskade med en egenhändigt tillverkad busskudde i rätt färger.

VW:s geniala lösning på ventilation i campingbussarna var lamellfönster.

– Mekaniskt var VW-bussen i topptrim, men vi ville att resten av den skulle vara i samma skick.

Under våren 2018 renoverades och lackerades campern och blev klar lagom till säsongen samma år. Sedan dess har den rullat varje sommar, både på egna campingäventyr och på träffar med andra VW-entusiaster.

– Inredningen är gammal men fullt användbar och gasolvärmen visade sig fungera perfekt. Visst får du förvandla matplatsen till sovplats, men man sover gott, stuvutrymmena sväljer förvånansvärt många prylar och man lär sig att packa smart.

Originalmotorn ersattes med en lite modernare variant byggd av engelska Auto Techniks. 1,7 liter med dubbla Dell'Ortoförgasare.

Hur är det då att ratta en 54 år gammal campingbuss?

– Avkopplande samtidigt som du måste vara helskärpt. En VW-buss kräver att du kör aktivt och en så enkel sak som att ta sig över Ölandsbron en blåsig dag kan vara ett riktigt äventyr. Men det är också en del av charmen med ekipaget.

Byggd 1967, men långt ifrån redo för pensionering eller för museum. Istället används den fortfarande för camping – precis som den var avsedd att göra.

  • Vi testar: Lim som sitter som berget

    Vi testar: Lim som sitter som berget

    Ett lim är ett lim, eller? Hur bra står sig vanligt trälim mot konkurrenterna på en någorlunda slät yta? Vi testar vilket lim som sitter som berget.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-01-17 08:46

  • Persköp – prisad plats vid E4:an

    Persköp – prisad plats vid E4:an

    Så tyst att du nästan hör dina andetag och ändå är vi bara några få kilometer från Sveriges puls, E4:an. Det handlar om prisbelönade Perköps ställplats – där både husvagnar och husbilar är välkomna.

    Artikel Michael Åhman, 2022-01-13 07:00

  • I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    Utvecklingen av husvagnar och husbilar går stadigt framåt – och nästan varje år kommer nya innovationer. Går det att föregå utvecklingen och förutspå hur framtidens fritidsfordon kan se ut? Vi kikar i spåkulan tillsammans med några av branschens giganter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-01-12 07:36

  • Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Hur klarar sig innehållet i kyl och frys på färjeturen? Det kan vara klurigt att veta när det inte finns någon elanslutning ombord och gasolkranen måste vara stängd. Vi har testat hur länge matvarorna hålls kalla i en avstängd kyl. Din yoghurt kan kanske klara sig under överfarten till Polen – men frysvarorna hinner tina redan innan du når finska Vasa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-01-10 07:38

  • Dyra stenskott i framlyktor

    Dyra stenskott i framlyktor

    Det är tur att fordonsförsäkringen även gäller stenskott i strålkastare. Allt fler husbilar har avancerade framlyktor som skyddas av härdat glas. Snyggt, och lätt att hålla rent. Men ett stenskott kan bli väldigt dyrt. Var beredd på 15 000–20 000 kr per lykta, för när glaset krackelerar måste hela paketet bytas ut.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-01-05 07:08

  • Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mäktiga Caravan Salon i Düsseldorf fyllde 60 år. Och även om pandemin satte sin prägel på jubileet så fanns det en hel del smått och gott att titta på. Häng med i vår rundvandring bland 653 utställare!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-22 07:02

  • Modellnytt 2022 (del 3)

    Modellnytt 2022 (del 3)

    Vi vänder åter blicken mot svenskbyggda Polar. Innovativa fransosen Chausson lanserar en husbil med två entrédörrar medan Niesmanns iSmove har fått ett storasyskon. Karmann har i sin tur lagt mycket möda på att göra sina plåtisar ännu mera attraktiva. Här presenterar Husvagn & Camping den tredje och sista delen av modellnytt anno 2022.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-21 07:13

  • Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    I en liten fiskehamn i skärgården utanför Umeå har företaget Kvarkenfisk anlagt en ställplats som låter tala om sig och det med all rätt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-12-16 09:10

  • Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

    Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

    Åskvädren i sommar har fått många husbilsägare att bli oroliga. Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag? Olyckor är sällsynta, men de förekommer. Vi har talat med några som fått sina bilar delvis förstörda av åskan. "En oerhört skrämmande upplevelse", säger Owe Olofsson, en av de drabbade.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-12-14 07:07

  • Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

    Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

    Lätt nog för att en Saab ska orka dra den, men stor nog för fyra personer. För att uppfylla de kraven fick Saab bygga en egen husvagn. Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo 1994 och de kör fortfarande med den.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-12-10 07:24

  • Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt fler använder sina campingfordon året om, men de allra flesta väljer att ställa undan sin husvagn eller husbil innan det värsta höstrusket kommer. Det är emellertid inte bara att parkera fordonet på tomten eller i en inhyrd lada. Det finns en mängd punkter att bocka av så att husvagnen/husbilen är välmående den dagen det är dags för premiärturen framåt vårkanten. Inför vintervilan har Husvagn & Camping gjort en checklista på vad som kan vara bra att känna till. Nyckelorden är rent, torrt, ventilerat och tömt på vatten.

    Artikel Redaktionen, 2021-11-29 07:41

  • Modellnytt 2022 (del 2)

    Modellnytt 2022 (del 2)

    Välkommen till den andra delen av modellnytt 2022. Den här gången betar vi av nya modeller, förändrade planlösningar och detaljförbättringar hos en mängd olika husbils- och husvagnstillverkare. Vad sägs om en ny, slimmad husbil från Sun Living? Dessutom berättar vi om en monumental uppgradering av Adrias åretruntserie Alpina och av den tredimensionella bakdelen FoldXpand som nu finns på var och varannan modell från Knaus. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-11-26 08:17

  • Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    "Ursäkta röran, vi bygger om". Vem har inte någon gång sett en sådan skylt mitt i ett byggkaos? På Hugos Husbilar i Vetlanda är dock ombyggnationer något av ett normaltillstånd. Hela verksamheten går nämligen ut på att kundanpassa fordon.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-11-23 07:12

  • Naven – skatt på Kållandsö

    Naven – skatt på Kållandsö

    Vackert och välordnat, ja helt enkelt en ställplats att njuta vid. Så kan Ställplats Naven, på Kållandsö i Vänern, beskrivas. Husvagn eller husbil är egalt, men gör dig besväret att upptäcka denna skatt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-11-19 07:54

  • Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

    Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

    Ett hundratal vagnar räknade Volvo med att sälja redan första året. Företagets campingvagn, som tillverkades i Småland, blev dock ingen succé, trots att den både var en husvagn, en släpkärra och en lekstuga. Efter endast 53 exemplar lades tillverkningen ner.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-11-17 07:34

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 637 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206