Husbil för 40 år sedan: Inte bättre förr – bara annorlunda

Middag på en strand i Spanien. Ofta var vi ensamma, husbilar var sällsynta och stora delar av den spanska kusten orörd.

Husbil för 40 år sedan: Inte bättre förr – bara annorlunda

Publicerad

Den hade inte mycket gemensamt med dagens husbilar: Ingen kyl, ingen dusch, en vattentank på 20 liter och 54 hästar under huven. Men så var den gjord för ett helt annat Europa före euron, internet, GPS, mobiltelefoner och plastkort. Följ med på en nostalgitripp i en hemmabyggd camper för 40 år sedan, långt innan husbilsvågen.

Idag är det faktiskt svårt att föreställa sig hur Europa såg ut 1982. Järnridån delade Tyskland och Östeuropa var i praktiken stängt för turism. Att åka i Västeuropa var krångligt nog, det krävdes pass för att ta sig fram och i varje nytt land väntade en ny valuta. EU hette EG och hade bara tio medlemsländer.

Ville man ut i Europa var det tält eller möjligen husvagn som gällde. Husbilar fanns, som Ford Transit och VW Westfalia, men de var sällsynta och dyra.

Jag och min hustru närde en dröm om att åka Västeuropa runt och fick en vansinnig idé – att bygga en egen husbil. Med bara vaga intryck av hur en husbil faktiskt skulle se ut och fungera köpte vi en begagnad VW pickup med dubbelhytt och började bygga ett hus att sätta på flaket.

Vi pustar ut på en camping i Grenoble efter försöket att ta oss över Alperna.

Efter åtta månaders slit var det klart, ett bygge i plywood med aluminiumklädsel, egengjorda fönster i plexiglas och utvändigt skåp för gasolen. Det krävdes många turer med myndigheterna för att få den typgodkänd och besiktad.

Vacker var den inte, vår camper, med kantiga linjer och med lätt baktung stil när den tuffade fram. Den kom att bli hem för två vuxna och två barn under tio sommarveckor. Och vi tyckte att vi hade allt vi önskade.

Men det gällde att inte ha bråttom, som bäst kom den upp i så där 70 km/h på slät väg utan motvind. Ni som haft en husbil med för svag motor vet hur det är. Man ligger bakom en kö av långtradare på motorväg och vill bara komma förbi. 

När tålamodet tryter går man ut i vänsterfil, trycker gasen i botten och börjar sega sig förbi tills man upptäcker att det börjar bli uppförsbacke och lastbilarna kommer ikapp i högerfilen. Då gäller det att hoppas på att någon hygglig själ släpper in en i kön igen.

Men vårt äventyr kunde börja. För ett äventyr var det. Det är kanske lite svårt att förstå idag när vi susar fram med våra husbilar och husvagnar och tar det mesta för givet.

Campern tar form. Väggarna av marinplywood isoleras och kläs med aluminiumplåt.

Trångt, trångt på gatorna i Tossa de Mar. Men inga problem – folk klev ur sina bilar och gick före för att visa vägen.

Målet var att ta oss runt Västeuropa utmed franska Rivieran, sedan via Spanien och Portugal och norrut igen. Men att tuffa i sakta mak genom Tyskland tog tid, så vi lade en linjal på kartan och tänkte oss raka vägen över Alperna.

De kilometerlånga stigningarna i värmen vid Grenoble gick hårt åt vår lilla motor. När den började osa bränt fick vi vända om, rulla ner till lägre mark och ta omvägar runt bergen.

Vi nådde Medelhavet vid Marseille och följde stränderna mot Spanien. Husbilar var ovanliga på den tiden, vår udda skapelse väckte uppmärksamhet överallt och folk ville gärna veta hur vi kunnat ta oss ända dit från det avlägsna Norden. Alla var hjälpsamma.

I spanska Tossa de Mar följde vi skyltarna mot stranden men gränderna blev allt trängre. Bilisterna bakom var inte bara tålmodiga – de ställde sina bilar, hjälpte till att flytta undan marknadsstånd som var i vägen och lotsade oss fram till stranden. Bara glada miner överallt.

Spanien hade blivit av med diktatorn Franco men var långt ifrån inträdet i EU. Allt var extremt billigt med svenska mått. Vi köpte en rejäl bit oxfilé och en flaska konjak att flambera den i, totalkostnad ungefär 50 kronor. Klart att vi köpte mer av den varan. Och vi tillhör de få som hört barnen sucka: "Måste vi ha oxfilé idag igen?"

Den färdiga bodelen: Fyra sängplatser, kök med diskho, garderober, skåp och en toalett.

Den synen glömde barnen inte. Ett lejon i en safaripark ställde sig mot bilen och bet av en backspegel.

Det var verkligen ett helt annat Europa med spänningar som vi knappast upplever idag. Vi kom inte in i den brittiska kolonin Gibraltar, gränsen var stängd och vi fick parkera vid taggtrådsstängslet. Där var kriget högst närvarande.

Argentina hade invaderat Falklandsöarna och britterna skickade flotta och flyg för att återta dem, och i Spanien låg sympatierna hos det spansktalande Argentina. De brittiska bombplanen mellanlandade i Gibraltar på väg söderut och i vår radio hördes bara ordergivningen mellan kommandocentralen och piloterna. 

Gränsen finns kvar men taggtråden är borta, och i den mån man kan tala om någon brittisk invasion idag är det på stränderna i Benidorm.

Vi kunde parkera och bo nästan var som helst i Spanien och Portugal. Poliserna var vänliga och tillmötesgående och ville hellre titta in i bilen än köra bort oss från stränderna.

I Lissabon erbjöd sig två poliser att vakta bilen medan vi var på sightseeing i gamla stadsdelen Alfama, bara de fick en visning av bilen först och fick se hur allt fungerade. Och det mesta fungerade faktiskt. Men inte bekymmersfritt.

Frånvaron av kylskåp innebar att filmrullarna (vem minns dem nu för tiden …?) for illa i 46-gradig värme vid Sevilla. Och det fanns ingen spillvattentank, man ställde en spann under avloppet. "Bilen kissar", sade yngsta barnet.

Nattläger vid stranden. Här har vi parkerat nedanför ett hotell i Torremolinos.

Det mesta gick att lösa med tålamod och en rejäl verktygslåda. Som när det blev kortslutning i ett varselljus, ni vet de där gula lamporna man kunde se ovanför kofångaren, och nästan all el i bilen slogs ut. Eller när förgasaren dammade igen på grusvägar i halvöknen utanför Almeria. Och när vi fick fästa backspegeln igen, den blev avbiten av ett lejon i en safaripark. Jo, det är sant.

Lejon eller inte, vi hade fått blodad tand på husbilslivet. Men det tog över 30 år innan vi kunde göra om resan, då i en ny husbil med kyl och frys, dusch, GPS, AC, datorer, mobiler och plånböckerna fulla av plastkort.

Det var inte bättre förr. Bara väldigt annorlunda.

Viktigaste utrustningen då:


• Pass och bankväxlar för att kunna plocka ut pengar och växla till lokala valutor.

• Europeisk vägatlas, kompletterad med lokala kartor som fick köpas på plats.

• En trave Bamsetidningar och barnvänliga kassettband när det blev för tråkigt i baksätet. Ty dataspel och surfplattor fanns inte ens i fantasin.

  • ÖVERSIKT: Max 1.200 kilo husvagn

    ÖVERSIKT: Max 1.200 kilo husvagn

    Allt fler lämnar den fossila fordonsflottan och rullar över till laddningsbara personbilar. Att kombinera renodlade elbilar med husvagnar är dock ingen enkel nöt att knäcka. Ty de allra flesta elektrifierade bilarna får inte på långa vägar dra samma tyngd bakom sig som de diesel- och bensindrivna motsvarigheterna. Vi har kikat på hur utbudet ser ut bland lätta vagnar, något som kommer att bli ett tungt argument när det är dags att kombinera dem med en liten dragbil eller en elbil. I den här artikeln är det Husvagn & Camping som ställer frågorna – och vi har också svaren!

    Artikel Michael Åhman, 2023-02-06 07:26

  • Ställplatskollen: Kramforsviken

    Ställplatskollen: Kramforsviken

    Ägaren tycker att det räcker att säga ställplats. Men den fina anläggningen vid Ångermanälven kan gott mäta sig med en camping.

    Artikel Catharina Höglund, 2023-02-02 07:57

  • Så blev 2022 – enligt Husvagn & Camping

    Så blev 2022 – enligt Husvagn & Camping

    Det är dags att summera ännu ett år. Husvagn & Campings redaktion och våra frilansare har haft många höjdpunkter under året, men vilka rankar vi som de allra bästa?

    Artikel Redaktionen, 2023-01-30 07:44

  • Mera prylar för fritiden

    Mera prylar för fritiden

    Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.

    Artikel Redaktionen, 2023-01-16 07:17

  • Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Att helt och hållet bo i campingfordon under stora delar av året blir allt vanligare. Kan denna livsstil rent av leda till att man behöver byta folkbokföringsadress? Vi kollar med en av Skatteverkets experter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-13 07:07

  • Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Det började med ett svalbo. Idag är Knaus husbils- och husvagnsindustri ett miljardprojekt. I ett bildspel förmedlar vi här en ärofylld inblick från det första spadtaget i det förflutna till en modern och högteknologisk nutid.

    Artikel Anders Wallsten, 2023-01-11 06:35

  • Enklare långresa med dieselvärme

    Enklare långresa med dieselvärme

    I Sverige har nästan alla husbilar och husvagnar någon typ av gasolvärme, men de senaste åren har intresset ökat för värmare som använder dieselolja som bränsle.

    Artikel Håkan Johansson, 2023-01-10 07:12

  • Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Olle Bergholm knegade på Cabby och närde en dröm om att starta eget. Han gjorde slag i saken 1992 – och 30 år senare är Bergholm en av branschens importjättar. Men vägen dit har sannerligen inte varit spikrak. Vi möter Lars Bergholm i en personlig intervju i samband med företagets 30-årsjubileum.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-09 07:08

  • Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats i Orsa är ganska ny och ett skolexempel på hur en bra ställplats kan se ut.

    Artikel Catharina Höglund, 2023-01-03 07:27

  • Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Videokameror som monteras i bilens framruta ökar i popularitet. De kallas dashcam och är mycket praktiska i händelse av olycka eller inbrott. Vi pratar med en expert som förklarar hur de fungerar – och ger några värdefulla tips inför ett eventuellt köp.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-02 07:17

  • Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Den skapar omedelbart ett habegär som är svårt att mota bort. Det är bara prislappen som avskräcker. Lite.

    Artikel Anders Tengner, 2022-12-29 07:58

  • Modellnytt 2022, del 3

    Modellnytt 2022, del 3

    I den tredje och sista vändan av modellnytt anno 2023 har vi tagit med det allra hetaste som inte visades för allmänheten före Caravan Salon och Elmiamässan. Är det bara bottenskrapet kvar? O, nej! Här kan ni ta del av nyheterna från exempelvis storsäljare som Rapido och Pilote samt samt plåtisen Affinity. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-19 10:07

  • Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Om du tecknar avtal om att köpa en ny husbil idag kan det dröja 18 månader innan den levereras. Läget är betydligt bättre när det gäller husvagnar. Men läs avtalet innan du handlar.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-12-16 07:57

  • Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Vi har än en gång samlat ihop ett antal prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.

    Artikel Redaktionen, 2022-12-15 06:57

  • Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Saknad och efterlängtad. Stora, breda leenden och till och med en tår av glädje. Ja, det fick vi ta del av när Elmia Husvagn Husbil gjorde comeback efter två års pandemi. Okej, allt var inte som förut, men känslan över att återigen vara på plats var nästan obeskrivlig. I detta bildspel bjuder Husvagn & Camping på kul på hjul.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-12 07:59

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206