HC undersöker: Fossilfria husbilar

FOTO: Getty Images

HC undersöker: Fossilfria husbilar

Publicerad

En eldriven husbil som egentligen var avsedd för stadstrafik kördes till Europas nordligaste punkt. En annan till den sydligaste utan att behöva besöka en enda laddstolpe. Framtidens husbilar bortom bensin och diesel? Vi tittar i kristallkulan och listar var utvecklingen står just nu för fordonen som går på alternativa bränslen.

Frank Eusterholz tog sig med eldriven camper 750 mil från Hannover till Nordkap. Eftersom bilen går maximalt 173 kilometer på en laddning fick det bli 95 stopp för laddningar på vägen.

–Räckvidden är ingen viktig fråga. Det är bara att anpassa sig till den, säger han.

Frank Eusterholz i sin camper med modulinredning från PlugVan.

Det blev många laddstopp på färden, men Frank Eusterholz menar att de går att använda till avkoppling: "Du slappnar av, kör lugnare och kommer fram mer utvilad."

Men alla har inte det tålamodet, och hans resa är en illustration av problemen med eldrivna husbilar idag. Ju längre räckvidd, desto fler batterier vilket i sin tur renderar både högre pris och högre vikt.

Många tillverkare satsar på eldrivna skåpbilar framför allt för stadstrafik, och några av dem som VW e-Crafter, Renault Hippie Caviar och Ford E-Transit kan inredas som plåtisar. Men räckvidden är begränsad.

I USA görs det just nu stora satsningar på eldrivna pickuper och Tesla har lanserat sin Cybertruck, en campingbil som i värstingmodell ska kunna gå 80 mil på en laddning.

Vare sig vi vill det eller inte är dieseldrivna fordon på väg ut. Det vet husbilstillverkarna som ser allt fler europeiska länder införa miljözoner och personbilarna ställas om till eldrift.

Än så länge finns det bara en "fullvuxen" elhusbil på marknaden, tyska Iridium som kan gå 40 mil på en laddning men som i sitt första utförande kostade 1,7 miljoner kronor. Ett pris få av dagens husbilsköpare är beredda att betala.

Iridium var först ut med en eldriven husbil i fullstor storlek. Premiärvisningen var i vid CMT-mässan i Stuttgart 2019.

Klimatpåverkan av olika drivmedel enligt Energimyndigheten. HVO100 ger näst minst utsläpp. MK1 betyder att bensin och etanol blandats upp med etanol respektive miljödiesel. FAME är ett slags biodiesel. Residualmix betyder el som inte är miljömärkt.

Det förekommer ibland uppgifter om nya batterier som ska vara lättare, effektivare och billigare och som skulle förändra marknaden. Men Patrik Johansson, professor på Chalmers och specialist på batteriteknik, tror inte på radikalt sänkta batteripriser. 

–Batterikostnaderna har gått ner 80 procent på bara sju år. Men de senaste månaderna ser vi att prisutvecklingen planat ut. Det kan helt enkelt vara så att det är brist på råvaror, att produktionen inte kan möta efterfrågan. Det krävs enorma mängder batterier när bilarna ställs om till el, och bussar tar en lika stor del av batterimarknaden. Mycket av tillgången på batterier är redan intecknad idag. Det är inte självklart var man ska få tag i batterier till exempelvis husbilar, förklarar Patrik Johansson.

Han är förvånad över att husbilarna inte hakat på elektrifieringen och pekar på att elbilar har betydligt lägre driftskostnader, och att en elbils stora batteripack kan användas för strömförsörjning även när bilen står still.

Det tog studenterna vid universitetet i Eindhoven ett år att ta fram den ultralätta husbilen Stella Vita, som går enbart på solel. Sedan bevisade man att det fungerar genom att köra den 300 mil till och från Tarifa i södra Spanien.

Vad döljer sig under huven? Jo, en Wankelmotor i ett projekt från Knaus. /// FOTO: Messe Düsseldorf/Constanze Tillmann

Bilen har en topphastighet på 120 km/h och kan gå 73 mil under en solig dag, men är det mulet kan den laddas med sladd som andra elbilar.

–Vi tror att den ligger fem–tio år före i utvecklingen. Kanske kan vi få se en första kommersiell version 2030, förhoppningsvis tidigare, säger projektledaren Kjell Revenberg.

Universitetet har blivit en plantskola när det gäller elbilar. Tidigare studenter jobbar på att lansera elbilen Lightyear One som täcks av fem kvadratmeter solceller och ska kunna gå 70 mil på en laddning. En annan elbil, Sono, ska också använda solpaneler i karossen som räckviddsförlängare. Modellen finansieras av så kallad crowdfunding, gräsrotsfinansiering via nätet, och skulle enligt de ursprungliga planerna produceras i Saabs gamla fabrik i Trollhättan.

Knaus Tabbert presenterade sin elhusbil i samband med mässan Caravan Salon i Düsseldorf 2021. I bildens nedre kant visar tillverkaren hur batteripaketet ser ut. /// FOTO: Messe Düsseldorf/Constanze Tillmann

Även husvagns- och husbilstillverkaren Dethleffs funderar på att förlänga räckvidden på sin eldrivna koncepthusbil E.HOME med solpaneler. Karossen täcks av en film med hela 31 kvadratmeter solceller.

Med en laddhybrid kan man köra utsläppsfritt i stadskärnorna och koppla in dieselmotorn när elen tagit slut. Många av dagens laddhybrider kan gå upp till 7–8 mil innan man måste ta till den vanliga förbränningsmotorn. Men allt talar för att laddhybriden blir en historisk parentes.

Stora fordonstillverkare som Volvo riktar in sig enbart på el och från år 2026 ska vägtransporterna omfattas av handeln med utsläppsrätter. Då kommer bara fordon med nollutsläpp att räknas som "hållbara" och det kommer att styra investeringarna i fordonsbranschen – alltså hamnar hybriderna i samma kategori som andra bensin- och dieselbilar.

Urban Söderberg vill kunna tanka HVO100 i sin husbil, precis som han gör i personbilen.

HVO100 som alternativ till diesel och bensin, men med högre prislapp.

Det lär också påverka Knaus udda idé, den eldrivna husbilen E Power Drive som bara går nio mil men där batterierna laddas med en bensindriven wankelmotor. Det skulle ge betydligt längre räckvidd men ändå generera utsläpp.

Det går att tanka helt fossilfritt och köra dieselbilen mer miljövänligt än om den vore eldriven.

Urban Söderberg i Gävle fyller HVO100, ett slags fossilfri diesel, i sin personbil och skulle vilja göra samma sak med sin husbil, en Bürstner Elegance från 2008. Men den är byggd på Fiat, som inte godkänt HVO100 för sina motorer.

–Miljön är viktig. Jag vill kunna se mina barn i ögonen, säger han.

När Stella Vita parkerats fälls solpanelerna ut som vingarna på ett litet flygplan…

…och när det är dags att åka trycks de in i taket igen.

HVO100 är något dyrare än diesel, men Urban Söderberg menar att det kan jämna ut sig. Enligt ett test drar en husbil cirka en deciliter mindre per mil än på vanlig diesel och motorn känns starkare. Bränslet har varit omstritt därför att en del av råmaterialet kan vara palmolja från plantager som ersatt skövlade skogar. Men den HVO100 som säljs i Sverige ska vara tillverkad av rester från livsmedelsindustrin och av tallolja.

Det har spekulerats om att det ska bli brist på bränslet eftersom det ska blandas i diesel och flygbränsle för att få ner utsläppen. Enligt Energimyndigheten genererar HVO100 mindre utsläpp än en elbil som laddats med "vanlig" el. Det är bara om batterierna laddats med miljömärkt el som utsläppen blir noll. Men när efterfrågan på HVO och biodiesel ökar skenar priserna.

Att Sverige har bland världens dyraste diesel beror inte främst på skatter utan på att alltmer av dieseln ska blandas upp med biobränsle för att få ner utsläppen. Under 2022 ska drygt 30 procent av dieseln vara förnybar vilket sannolikt betyder att det blir än dyrare att tanka.

Dethleffs E.HOME, koncepthusbil som är täckt av sol-paneler.

Nissan eNV200, en av flera skåpbilar som går enbart på el och når upp till 170 km på en laddning.

Just nu satsar dock alla på el. Men det kan bli bränslecellen som vinner i det långa loppet, åtminstone för tyngre fordon som last- och husbilar. Bränslecellsbilen går också på el, men tankas med vätgas som blir till el när den reagerar med syre. Den kan tankas på några minuter, är lättare eftersom den inte behöver ha elbilens tunga batterier och kan alltså få bättre räckvidd. Och bilens enda utsläpp är vattenånga.

Toyota Mirai som drivs med bränsleceller har redan tillverkats i 10 000 exemplar. I höstas slog en Mirai rekord genom att gå 136 mil på en tankning. Även BMW satsar – i höst startar en liten produktion av X5-modellen som drivs med bränsleceller. Att köra på vätgas kostar ungefär 9 kr milen för en vanlig bil. Om man nu kan tanka. För än så länge finns det bara fyra vätgasstationer i hela Sverige.

På Toyota tror man att antalet vätgastappar kommer att byggas ut i snabb takt när allt fler fordonstillverkare satsar på tekniken, men genombrottet verkar ligga några år in i framtiden.

Lightyear One har solpaneler inbyggda i karossen.

Köket i den ultralätta husbilen Stella Vita som enbart får sin kraft från solpanelerna.

Förutom Toyota och BMW har Honda, Hyundai och Mercedes lanserat bränslecellsbilar, och Volvo ingår i ett samarbete om bränsleceller i tunga lastbilar. Det ryktas också om att Fiat, som de flesta husbilar byggs på, är på gång att satsa på bränsleceller. Kanske har man sneglat oroligt på tuffa konkurrenten Mercedes, som med sin bränslecellsbil Sprinter F-Cell ska klara 50 mil på en tankning.

När dagens hybrider fasas ut ser det ut att vara dags för en ny typ av hybrider. Där ingår bilar som går på vätgas i bränsleceller när batterierna tagit slut. Utvecklarna på Knaus Tabbert tror på den kombinationen för att slippa massor av tunga batterier. Vätgasen skulle kunna lagras i en speciell trycktank istället för i den vanliga bränsletanken.

–Det fungerar inte bara som en räckviddsförlängare. Systemet kan även användas för alla slags husbilar, säger Knaus vd Gerd Adamietzki till News.in-24.

Avslutningsvis ska även amerikanska Nikola bygga sin lastbil Tre med både el- och vätgasdrift. Den modell som är på gång just nu har enbart batteridrift och en räckvidd på 40 mil, men 2023 ska den kombineras med bränsleceller och få mer än dubbel räckvidd. Italienska Iveco har gått in med 2,4 miljarder kronor i projektet.

  • Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-05-23 07:12

  • VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.

    Artikel Redaktionen, 2022-05-22 22:33

  • Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

    Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

    Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-05-17 07:40

  • Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-05-12 07:37

  • HC tipsar: Elementärt om el

    HC tipsar: Elementärt om el

    På campingplatser och många ställplatser kan gästerna koppla upp sig på 230 volt, vilket medför att elutrustning kan användas på samma sätt som hemma. Men vad är det för regler som gäller och vad bör vi tänka på när vi är uppkopplade på starkström?

    Artikel Jorry Streipel, 2022-05-11 07:13

  • Ännu mer roliga och bra prylar

    Ännu mer roliga och bra prylar

    Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-04-26 07:49

  • Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Omgiven av restauranger, butiker, båtliv och till och med padelbanor, ja så är läget om du står på husbilsplatsen mitt i centrala Oskarshamn. En mycket fräsch och ändamålsenlig ställplats.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-04-14 07:09

  • Har du rätt behörighet på körkortet?

    Har du rätt behörighet på körkortet?

    Under pandemin har campingbranschen i Sverige fått ett rejält uppsving. Men hur insatta är nytillkomna och erfarna campare i vilka regler som gäller för olika fordon och fordonskombinationer? Vi har pratat med Transport-styrelsen för att reda ut begreppen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-04-12 08:02

  • Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

    Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

    Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-04-11 08:58

  • Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Precis som de senaste åren fortsätter Adria att vara det bäst säljande varumärket på den svenska husvagnsmarknaden. Även Hobby och Kabe nådde pallen i år igen men till skillnad från 2020 var det nu de tyskbyggda vagnarna som tog hand om silvermedaljen. Vi märker också en trend i att små husvagnar tycks sälja bättre än på många, många år. Här presenterar Husvagn & Camping topp 10 för 2021 plus att vi även kikar på vilka specifika modeller som sålde allra bäst.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-04-08 07:13

  • Historik: Polar – idén som blev en fullträff

    Historik: Polar – idén som blev en fullträff

    Våren 1964 började den kringflackande vägteknikern Håkan Wallin och smidesarbetaren Bertil Holmqvist med verksamhet runt knuten, bedriva hemlighetsmakeri i en lada i Junsele. Några anade till slut vad som pågick. Bakom laduportarna växte nämligen en husvagn fram. Och ja, resten är historia. Det här är berättelsen om Polarvagnen.

    Artikel Johan Persson, 2022-04-06 07:21

  • Prylar, prylar och mera prylar

    Prylar, prylar och mera prylar

    Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-03-17 07:11

  • hc undersöker: Vad är FoldXpand?

    hc undersöker: Vad är FoldXpand?

    Såväl reportrar som säljare inom husvagns- och husbilsindustrin använder allt oftare ordet FoldXpand. Men vad är det egentligen? Jo, den nya och nästan släta bakväggen på Knaus husbilar som medför att fordonet blir rymligare invändigt, utan att växa på längden utvändigt.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-03-16 07:01

  • Lögnäs gård – ställplats för livsnjutare

    Lögnäs gård – ställplats för livsnjutare

    På slätten mellan Laholm och Båstad finns en ställplats som inte bara erbjuder en utmärkt service utan också njutning för både kropp och själ. Och du är välkommen vare sig du har det minsta tältet eller den största husbilen.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-03-10 06:21

  • Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?

    Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?

    I en nära framtid kommer vi att köra elbil, om man får tro tillverkarna. Men bara ett fåtal av dagens elbilar klarar av att dra husvagnar. Och med de nuvarande reglerna måste många svenskar utbilda sig för att få åka på campingsemester med den nya fossilfria bilen. Vi visar vad du får köra med ett vanligt körkort idag, vad du behöver göra för att få högre behörighet och vad som är tillåtet då.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-03-08 07:57

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206