Historik: Laika – det ljuva livet

Publicerad: 2022-03-07   Uppdaterad: 2023-04-18

La dolce vita – det ljuva livet, förknippas ofta med den italienska husbilstillverkaren Laika. Ända sedan företagets första spadtag 1964 har de legat i framkant gällande modern design och innovativa lösningar. Att varumärket fick detta namn beror på att grundaren, Giovanbattista Moscardini, var en stor rymdentusiast. Som bekant var rymdkapplöpningen mellan forna Sovjet och USA i full gång under 1960-talet. Därför döpte han företaget till Laika, efter hunden med samma namn som var den första levande varelsen i rymden, och som även finns avbildad som företagets logotyp.

Historik: Laika – det ljuva livet
Grundaren, tillika möbelsnickaren och entreprenören Giovanbattista Moscardini i egen hög person. Allt började med att han hyrde en liten gård i området Chanti och gav sin idé om att tillverka husvagnar en chans.
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA 500 EPOCA: Trots att Laika 500 var den första modellen var den redan före sin tid. I nedfällt läge blev husvagnen som synes knappt högre än dragbilen, i detta fall en Fiat 500 som grundaren själv hade.
Historik: Laika – det ljuva livet
PRESENTATION: Stor uppståndelse när Laika introducerade sin Laika 500 på mässan i Firenze 1964 (Firenze är det italienska namnet för Florens, huvudstad i Toscanaregionen).
Historik: Laika – det ljuva livet
NEWSPAPER: Så här marknadsfördes bland annat Laika 500 på 60-talet. Visst är det ”gulligt” när den minimala konstellationen Fiat 500 och Laika 500 bildar ett team. Men håll med om att en Jaguar E-type som dragbil slår det mesta.
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA 1000: Att grundaren var fascinerad av rymden avspeglas tydligt i modellen Laika 1000 som skulle ses som futuristisk till och med i modern tid. Dragbilen är för övrigt en på den tiden sportig Alfa Romeo Giulietta Sprint.
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA 600: Uppföljaren Laika 600 hade växt till sig jämfört med premiärmodellen och var mer ”husvagnslik”. Modellen hade stor taklucka, gasolkoffert och som synes även två fönster framtill.
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA 1100: Hoppsan, snacka om att vara före sin tid! Laika levererade även delar av sin fordonsflotta till den italienska räddningskåren. Ungefär som vi har ”vaccinationshusbilar” i Sverige idag. Husvagnen på bilden är en Laika 1100 och dragbilen givetvis en Fiat.
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA YO-YO: Varför göra som alla andra? Ingen kan komma och säga annat än att ingenjörerna hos Laika hade minst sagt innovativa lösningar på det mesta. Här husvagnsmodellen Yo-Yo i slutet av 1970-talet.
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA MOTORPOLO: 1977 lanserade Laika sin första husbil som fick namnet Motorpolo. Samtidigt blev det italienska varumärket även synonymt med hög kvalitet inom såväl design som byggnationsteknik.
Historik: Laika – det ljuva livet
POLO PROJEKT: Papper, penna och linjaler. Idag känns det gammalmodigt och förlegat, men så såg det ut kring ritbordet när husvagnen Polo växte fram på 1970-talet.
Historik: Laika – det ljuva livet
MOTORPOLO: Vi behöver kanske inte säga mer än att det var elegans utöver det vanliga – även på den tiden!
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA POLO: Visst drog man nytta av varandra. Om man kikar på husbilen Motorpolo ser man många likheter med karossdesignen på deras husvagnsmodell. Husvagnsserien hette emellertid bara Polo, och bilden är från 1978/79.
Historik: Laika – det ljuva livet
POLO INTERIÖR: Interiören i Polo liknade ingenting annat på husvagnsmarknaden, och då ska man också ha i åtanke att vi pratar om planlösning/design för 40 år sedan.
Historik: Laika – det ljuva livet
LAIKA LASERCAR: På 1980-talet påbörjade Laika sin exportverksamhet. Under detta decenniums inledning kom de ut med serierna Laserhome (helintegrerade), Lasercar (alkover) och Laser (husvagn).
Historik: Laika – det ljuva livet
LASERHOME 61: Närbild på Laserhome 61 under 1980-talets glada dagar.
Historik: Laika – det ljuva livet
LASERHOME: Stort intresse för nya Laserhome i början av 1980-talet. Även denna plats är klassisk då husbilen är parkerad vid medeltidsbron Ponte Vecchio (Europas äldsta segmentvalvbro) som går över floden Arno i Florens.
Historik: Laika – det ljuva livet
FILM & MOTORSPORT: Den amerikanska motorstjärnan Eddie Cheevers (vid en Laika såklart) i samband med inspelningen av tv-serien Formula 1. Han debuterade i F1-cirkusen 1978, körde totalt 143 lopp och hamnade på pallen vid nio tillfällen.
Historik: Laika – det ljuva livet
ECOVIP: 1991 producerade Laika stora, mäktiga helintegrerade husbilar under benämningen Mito. Året efter kom serien Ecovip (bilden) som hänger med än idag.
Historik: Laika – det ljuva livet
KOSMO: Så här ser en modern Laika ut. Serien Kosmo (bilden) kom 2018 och är varumärkets så kallade instegsserie.
Rulla till toppen