FOTO: Getty Images
I en nära framtid kommer vi att köra elbil, om man får tro tillverkarna. Men bara ett fåtal av dagens elbilar klarar av att dra husvagnar. Och med de nuvarande reglerna måste många svenskar utbilda sig för att få åka på campingsemester med den nya fossilfria bilen. Vi visar vad du får köra med ett vanligt körkort idag, vad du behöver göra för att få högre behörighet och vad som är tillåtet då.
Bara drygt en procent av alla bilar i Sverige drivs enbart av el. Men försäljningen ökar snabbt och bilindustrin är helt inriktad på att producera fordon som drivs av el eller bränsleceller. Om bara åtta år slutar Volvo att sälja bensin- och dieselbilar, och andra fordonstillverkare har liknande planer.
En elbil är dyr i inköp men betydligt billigare att köra och att lämna in för service. Medan en modern dieseldriven bil kostar över en tia milen i bränsle vid ett dieselpris på 19 kronor litern kostar elbilen ungefär 2 kronor per mil om den laddas hemma. Kör man 1 500 mil om året innebär det drygt 12 000 kronor lägre driftskostnader. Har man dessutom solpaneler på sitt hus kan man köra elbilen nästan gratis.
Dethleffs E.HOME har genomgått mängder av tester men är troligtvis ett par år bort från att hamna på produktionslinan.
Batterierna blir effektivare och billigare, och det kommer massor av nya elbilar som spås öka konkurrensen och pressa priserna. Under 2022 får vi se nya elbilsmärken som Byd Tang, Lightyear, Lucid, Nio, Sono, Vinfast och Xpeng.
Än så länge finns det stora begränsningar för den som vill ge sig iväg på campingsemester med elbil. Batterierna gör den betydligt tyngre än motsvarande bensin- och dieselbilar. Ju längre bilen ska kunna gå på en laddning, desto fler tunga batterier måste den ha. En Opel Mokka e väger exempelvis 300 kg mer än samma modell med bensinmotor.
Den som har ett vanligt B-körkort får köra ett fordon med en totalvikt på 3 500 kg. Då räknas den sammanlagda vikten för bil och husvagn. Hänger man på en normal husvagn som väger 1 500 kg får alltså dragbilen inte ha högre totalvikt än 2 000 kg. Då är det inte många elbilar som får dra husvagn, och inte många husvagnar som kan dras av en elbil.
Ett exempel: Den elbil som har största dragvikten idag är Tesla Model X med en prislapp på över miljonen. Den får dra 2 250 kg, vilket motsvarar en riktigt lyxig husvagn. Men eftersom Teslan är så tung räcker det med en liten släpkärra där bak för att totalvikten ska passera 3 500 kg.
Ett trettiotal av dagens elbilsmodeller kan förses med dragkrok. Och visst finns det små lätta husvagnar som T@B och Fritidsvagnen, men de flesta husvagnar väger mer än ett ton och då faller nästan alla elbilar bort som dragbil. Ford Mustang Mach-E och Jaguar I-Pace får bara dra 750 kg och dragkroken på en VW ID.3 är endast tänkt som cykelhållare, för att ta några exempel.
Se tabellen här intill. I praktiken är det bara tre av dagens elbilar, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 och Tesla Model Y, som kan dra en liten husvagn på över 1 000 kg om föraren har B-körkort.
Förra året hade 6,6 miljoner svenskar denna typ av körkort. 2013 infördes det utökade B-körkortet B96, som innebär att den tillåtna totalvikten för bil plus släp ökar till 4 250 kg. Hittills har 103 000 svenskar skaffat den högre behörigheten, och drygt en halv miljon har BE-körkort som innebär att föraren får dra ett eller flera tyngre släp.
Samtidigt finns det 285 000 registrerade husvagnar i Sverige och sannolikt har en del av ägarna bara vanliga B-körkort. Så när det blir aktuellt att byta dragbil så småningom, och allt fler kanske funderar på en elbil, kan det bli nödvändigt för många att skaffa minst B96-körkort.
Jörgen Nyström, kansliansvarig på Husvagnsbranschens Riksförbund, menar att det inte bara är batterierna som gör bilarna allt tyngre. Ökade krav på krocksäkerhet, med större krav på balkar och deformationszoner, gör sitt till.
Tre elbilar som kan och får dra hyfsat med vikt är (uppifrån och ner): Hyundai Ioniq5, Kia EV6 RWD och Tesla Model Y
Och han tror inte att dagens husvagnsägare får några större problem med körkortsproven:
– En normal förare med vana att dra husvagn bör kunna klara det. Och utbildning är ju positivt, då är man bättre rustad att klara av situationer i trafiken.
Men det krävs mer för att underlätta campinglivet med elbilar, som fler möjligheter att ladda längs vägarna och på campingplatser. För en elbil får nämligen betydligt kortare räckvidd med tungt släp.
I Norge gjordes för några år sedan ett test för att se hur det går att åka på fjällsemester med elbil och husvagn. På plana vägar ökade förbrukningen med 50–60 procent, i kraftigt kuperad terräng med hela 80–90 procent. Det innebar att elbilen måste laddas nästan dubbelt så ofta som vid vanlig körning.
Husvagnstillverkarna har sett förändringen komma. Man inser att skiftet från fossila drivmedel till el kan gå snabbt och att det kan få konsekvenser för försäljningen. Dethleffs var tidigt ute och konstruerade en husvagn där hjulen drivs med två motorer på vardera 40 kW. Vagnen ska alltså kunna skjuta på dragbilen och eliminera problem med dragvikter och räckvidd.
Dethleffs E.HOME är än så länge en prototyp och finns inte till försäljning. Kanske behöver fler tillverkare följa med strömmen. Det är bokstavligen en utveckling med spänning.
Eftersom bil och släp tillsammans får väga högst 3 500 kg om du har B-körkort kan du se vad som återstår för släp/husvagn när bilens totalvikt dragits bort: (se tabell längre ner). För de flesta av bilarna är det den högsta tillåtna släpvagnsvikten som sätter en övre gräns, inte körkortet. Listan över dragbilar växer emellertid snabbt. Till den kan nu läggas BMW:s iX xDrive50 som får dra 2 500 kg och Nissan Ariya med dragvikten 1 500 kg. Källor: car.info, Hyundai, Tesla.
B96-körkort (utökat B-körkort): Ger behörighet att dra ett släp där bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg. Provet innehåller en säkerhetskontroll och ett körprov där man till exempel ska backa med släp. Det kostar 800 kr.
BE-körkort: Föraren får köra fordon med en totalvikt på 3 500 kg, och dra ett eller flera släp som totalt väger max 3 500 kg. Provet, som kostar 1 650 kr, innehåller kunskaps- och manöverprov. Mer info på Trafikverkets webbplats.
Bilmodell | Max släp- vagnsvikt |
Totalvikt elbilen | Får dra med B-körkort * |
Med utökat B-körkort |
Tesla Model X | 2 250 | 3 020-3 070 | 430-480 | 1 180-1 230 |
Mercedes EQC | 1 800 | 2 940 | 560 | 1 310 |
Audi e-tron GE | 1 800 | 3 130 | 370 | 1 120 |
BMW i4 | 1 600 | 2 735 | 765 | 1 515 |
Hyundai Ioniq 5 | 1 600 | 2 370-2 540 | 960-1 130 | 1 600 |
Kia Ev6 RWD | 1 600 | 2 425 | 1 075 | 1 600 |
Tesla Model Y | 1 600 | 2 458 | 1 042 | 1 600 |
Polestar 2 | 1 500 | 2 600 | 900 | 1 500 |
Skoda Enyaq iV60 | 1 200 | 2 509 | 991 | 1 200 |
Tesla Model 3 LR AWD | 1 000 | 2 305 | 1 000 | 1 000 |
Audi Q4 e-tron | 1 000 | 2 475 | 1 000 | 1 000 |
VW ID.4 | 1 000 | 2 470-2 750 | 750-1 000 | 1 000 |
* Den som har ett B-körkort, som ger rätt att köra personbil och lätt lastbil på högst 3,5 ton, får dra en släpvagn på 750 kg oavsett hela ekipagets totalvikt. Man får också dra en släpvagn med högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton. Slutsatserna i artikeln är desamma – det är fortfarande bara ett fåtal elbilar som kan dra lätta husvagnar. Den som vill åka på semester med en normaltung husvagn efter elbilen får alltså fortsatt hoppas på att reglerna ändras eller utöka sitt körkort till en högre behörighet. | ||||
** Observera att siffrorna i tabellen är räkneexempel. Ett B-körkort ger dig rätt att dra ett släp på max 750 kg, förutsatt att bilen är godkänd för det. |
Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.
I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.
Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.
Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.
På campingplatser och många ställplatser kan gästerna koppla upp sig på 230 volt, vilket medför att elutrustning kan användas på samma sätt som hemma. Men vad är det för regler som gäller och vad bör vi tänka på när vi är uppkopplade på starkström?
Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.
Omgiven av restauranger, butiker, båtliv och till och med padelbanor, ja så är läget om du står på husbilsplatsen mitt i centrala Oskarshamn. En mycket fräsch och ändamålsenlig ställplats.
Under pandemin har campingbranschen i Sverige fått ett rejält uppsving. Men hur insatta är nytillkomna och erfarna campare i vilka regler som gäller för olika fordon och fordonskombinationer? Vi har pratat med Transport-styrelsen för att reda ut begreppen.
Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.
Precis som de senaste åren fortsätter Adria att vara det bäst säljande varumärket på den svenska husvagnsmarknaden. Även Hobby och Kabe nådde pallen i år igen men till skillnad från 2020 var det nu de tyskbyggda vagnarna som tog hand om silvermedaljen. Vi märker också en trend i att små husvagnar tycks sälja bättre än på många, många år. Här presenterar Husvagn & Camping topp 10 för 2021 plus att vi även kikar på vilka specifika modeller som sålde allra bäst.
Våren 1964 började den kringflackande vägteknikern Håkan Wallin och smidesarbetaren Bertil Holmqvist med verksamhet runt knuten, bedriva hemlighetsmakeri i en lada i Junsele. Några anade till slut vad som pågick. Bakom laduportarna växte nämligen en husvagn fram. Och ja, resten är historia. Det här är berättelsen om Polarvagnen.
Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.
Såväl reportrar som säljare inom husvagns- och husbilsindustrin använder allt oftare ordet FoldXpand. Men vad är det egentligen? Jo, den nya och nästan släta bakväggen på Knaus husbilar som medför att fordonet blir rymligare invändigt, utan att växa på längden utvändigt.
På slätten mellan Laholm och Båstad finns en ställplats som inte bara erbjuder en utmärkt service utan också njutning för både kropp och själ. Och du är välkommen vare sig du har det minsta tältet eller den största husbilen.
La dolce vita – det ljuva livet, förknippas ofta med den italienska husbilstillverkaren Laika. Ända sedan företagets första spadtag 1964 har de legat i framkant gällande modern design och innovativa lösningar. Att varumärket fick detta namn beror på att grundaren, Giovanbattista Moscardini, var en stor rymdentusiast. Som bekant var rymdkapplöpningen mellan forna Sovjet och USA i full gång under 1960-talet. Därför döpte han företaget till Laika, efter hunden med samma namn som var den första levande varelsen i rymden, och som även finns avbildad som företagets logotyp.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.