Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?

Publicerad: 2022-03-08   Uppdaterad: 2023-04-18

I en nära framtid kommer vi att köra elbil, om man får tro tillverkarna. Men bara ett fåtal av dagens elbilar klarar av att dra husvagnar. Och med de nuvarande reglerna måste många svenskar utbilda sig för att få åka på campingsemester med den nya fossilfria bilen. Vi visar vad du får köra med ett vanligt körkort idag, vad du behöver göra för att få högre behörighet och vad som är tillåtet då.

Bara drygt en procent av alla bilar i Sverige drivs enbart av el. Men försäljningen ökar snabbt och bilindustrin är helt inriktad på att producera fordon som drivs av el eller bränsleceller. Om bara åtta år slutar Volvo att sälja bensin- och dieselbilar, och andra fordonstillverkare har liknande planer.

En elbil är dyr i inköp men betydligt billigare att köra och att lämna in för service. Medan en modern dieseldriven bil kostar över en tia milen i bränsle vid ett dieselpris på 19 kronor litern kostar elbilen ungefär 2 kronor per mil om den laddas hemma. Kör man 1 500 mil om året innebär det drygt 12 000 kronor lägre driftskostnader. Har man dessutom solpaneler på sitt hus kan man köra elbilen nästan gratis.

Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?
Dethleffs E.HOME har genomgått mängder av tester men är troligtvis ett par år bort från att hamna på produktionslinan.
Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?
Dethleffs prototyp E.HOME har en hjälpmotor.

Batterierna blir effektivare och billigare, och det kommer massor av nya elbilar som spås öka konkurrensen och pressa priserna. Under 2022 får vi se nya elbilsmärken som Byd Tang, Lightyear, Lucid, Nio, Sono, Vinfast och Xpeng.

Än så länge finns det stora begränsningar för den som vill ge sig iväg på campingsemester med elbil. Batterierna gör den betydligt tyngre än motsvarande bensin- och dieselbilar. Ju längre bilen ska kunna gå på en laddning, desto fler tunga batterier måste den ha. En Opel Mokka e väger exempelvis 300 kg mer än samma modell med bensinmotor.

Den som har ett vanligt B-körkort får köra ett fordon med en totalvikt på 3 500 kg. Då räknas den sammanlagda vikten för bil och husvagn. Hänger man på en normal husvagn som väger 1 500 kg får alltså dragbilen inte ha högre totalvikt än 2 000 kg. Då är det inte många elbilar som får dra husvagn, och inte många husvagnar som kan dras av en elbil.

Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?
Bland de minsta och lättaste husvagnarna hittar vi Adria Action 361LH …

Ett exempel: Den elbil som har största dragvikten idag är Tesla Model X med en prislapp på över miljonen. Den får dra 2 250 kg, vilket motsvarar en riktigt lyxig husvagn. Men eftersom Teslan är så tung räcker det med en liten släpkärra där bak för att totalvikten ska passera 3 500 kg.

Ett trettiotal av dagens elbilsmodeller kan förses med dragkrok. Och visst finns det små lätta husvagnar som T@B och Fritidsvagnen, men de flesta husvagnar väger mer än ett ton och då faller nästan alla elbilar bort som dragbil. Ford Mustang Mach-E och Jaguar I-Pace får bara dra 750 kg och dragkroken på en VW ID.3 är endast tänkt som cykelhållare, för att ta några exempel.

Se tabellen här intill. I praktiken är det bara tre av dagens elbilar, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 och Tesla Model Y, som kan dra en liten husvagn på över 1 000 kg om föraren har B-körkort.

Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?
…och serien c´joy från Dethleffs.

Förra året hade 6,6 miljoner svenskar denna typ av körkort. 2013 infördes det utökade B-körkortet B96, som innebär att den tillåtna totalvikten för bil plus släp ökar till 4 250 kg. Hittills har 103 000 svenskar skaffat den högre behörigheten, och drygt en halv miljon har BE-körkort som innebär att föraren får dra ett eller flera tyngre släp.

Samtidigt finns det 285 000 registrerade husvagnar i Sverige och sannolikt har en del av ägarna bara vanliga B-körkort. Så när det blir aktuellt att byta dragbil så småningom, och allt fler kanske funderar på en elbil, kan det bli nödvändigt för många att skaffa minst B96-körkort.

Jörgen Nyström, kansliansvarig på Husvagnsbranschens Riksförbund, menar att det inte bara är batterierna som gör bilarna allt tyngre. Ökade krav på krocksäkerhet, med större krav på balkar och deformationszoner, gör sitt till.

Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?
Tre elbilar som kan och får dra hyfsat med vikt är (uppifrån och ner): Hyundai Ioniq5, Kia EV6 RWD och Tesla Model Y

Och han tror inte att dagens husvagnsägare får några större problem med körkortsproven: 

– En normal förare med vana att dra husvagn bör kunna klara det. Och utbildning är ju positivt, då är man bättre rustad att klara av situationer i trafiken.

Men det krävs mer för att underlätta campinglivet med elbilar, som fler möjligheter att ladda längs vägarna och på campingplatser. För en elbil får nämligen betydligt kortare räckvidd med tungt släp.

I Norge gjordes för några år sedan ett test för att se hur det går att åka på fjällsemester med elbil och husvagn. På plana vägar ökade förbrukningen med 50–60 procent, i kraftigt kuperad terräng med hela 80–90 procent. Det innebar att elbilen måste laddas nästan dubbelt så ofta som vid vanlig körning.

Husvagnstillverkarna har sett förändringen komma. Man inser att skiftet från fossila drivmedel till el kan gå snabbt och att det kan få konsekvenser för försäljningen. Dethleffs var tidigt ute och konstruerade en husvagn där hjulen drivs med två motorer på vardera 40 kW. Vagnen ska alltså kunna skjuta på dragbilen och eliminera problem med dragvikter och räckvidd. 

Dethleffs E.HOME är än så länge en prototyp och finns inte till försäljning. Kanske behöver fler tillverkare följa med strömmen. Det är bokstavligen en utveckling med spänning.

 

ELBILAR SOM FÅR DRA 1000 KG ELLER MER

Eftersom bil och släp tillsammans får väga högst 3 500 kg om du har B-körkort kan du se vad som återstår för släp/husvagn när bilens totalvikt dragits bort: (se tabell längre ner). För de flesta av bilarna är det den högsta tillåtna släpvagnsvikten som sätter en övre gräns, inte körkortet. Listan över dragbilar växer emellertid snabbt. Till den kan nu läggas BMW:s iX xDrive50 som får dra 2 500 kg och Nissan Ariya med dragvikten 1 500 kg. Källor: car.info, Hyundai, Tesla.

B96-körkort (utökat B-körkort): Ger behörighet att dra ett släp där bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg. Provet innehåller en säkerhetskontroll och ett körprov där man till exempel ska backa med släp. Det kostar 800 kr.

BE-körkort: Föraren får köra fordon med en totalvikt på 3 500 kg, och dra ett eller flera släp som totalt väger max 3 500 kg. Provet, som kostar 1 650 kr, innehåller kunskaps- och manöverprov. Mer info på Trafikverkets webbplats.

Bilmodell Max släp-
vagnsvikt
Totalvikt elbilen Får dra med
B-körkort *
Med utökat
B-körkort 
Tesla Model X 2 250 3 020-3 070 430-480 1 180-1 230 
Mercedes EQC  1 800  2 940 560 1 310 
Audi e-tron GE  1 800  3 130 370 1 120 
BMW i4  1 600  2 735 765 1 515 
Hyundai Ioniq 5  1 600  2 370-2 540 960-1 130 1 600 
Kia Ev6 RWD 1 600 2 425 1 075 1 600 
Tesla Model Y  1 600  2 458 1 042 1 600 
Polestar 2 1 500  2 600 900 1 500 
Skoda Enyaq iV60 1 200 2 509 991 1 200 
Tesla Model 3 LR AWD 1 000 2 305 1 000 1 000 
Audi Q4 e-tron 1 000 2 475 1 000 1 000
VW ID.4 1 000 2 470-2 750 750-1 000 1 000
* Den som har ett B-körkort, som ger rätt att köra personbil och lätt lastbil på högst 3,5 ton, får dra en släpvagn på 750 kg oavsett hela ekipagets totalvikt. Man får också dra en släpvagn med högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton. Slutsatserna i artikeln är desamma – det är fortfarande bara ett fåtal elbilar som kan dra lätta husvagnar. Den som vill åka på semester med en normaltung husvagn efter elbilen får alltså fortsatt hoppas på att reglerna ändras eller utöka sitt körkort till en högre behörighet.
** Observera att siffrorna i tabellen är räkneexempel. Ett B-körkort ger dig rätt att dra ett släp på max 750 kg, förutsatt att bilen är godkänd för det.
Rulla till toppen