hc undersöker: Vad är FoldXpand?

Publicerad: 2022-03-16   Uppdaterad: 2023-04-18

Såväl reportrar som säljare inom husvagns- och husbilsindustrin använder allt oftare ordet FoldXpand. Men vad är det egentligen? Jo, den nya och nästan släta bakväggen på Knaus husbilar som medför att fordonet blir rymligare invändigt, utan att växa på längden utvändigt.

Blickar man bakåt i tiden, har baklyktor och nummerplåtar på campingfordon ofta varit monterade i en maffig plastutbyggnad. De gamla glödlamporna tog rejält med plats. Ofta har den utstående stötfångaren dessutom varit en storslagen dekor.

I moderna och sparsamma tider väljer nu allt fler tillverkare att trolla bort den. Det gäller bland annat på nästan alla Knaus nya husbilar och husvagnar. Baklyktorna sticker inte ut från fordonen, som därmed har fått större innerutrymmen i förhållande till den utvändiga längden.

Bakväggens utsida görs helt i plast, medan insidan har traditionell beklädnad i form av en tunn träskiva. Inne i campingfordonet har bakväggen delvis byggts ut för att ge plats till inbyggnaden av såväl bakljus som nummerplåt.

hc undersöker: Vad är FoldXpand?
Bakljusen är snyggt infällda i den bakre väggen.
hc undersöker: Vad är FoldXpand?
I garaget syns det att bakljusen byggts in i den bakre väggen.

–På så vis blir längden tolv centimeter kortare på husbilarna och åtta centimeter på husvagnarna, förklarar Patrik Jonsson, försäljningschef hos importören Bergholm.

Han betonar också att fordonen inte blivit tyngre på grund av den bakre plastväggen.

–Numera sker ett ständigt arbete med att minska vikten på campingfordon, liksom med att ta vara på utrymmena på bästa sätt. I detta fall tycker jag att de har lyckats väl.

Patrik pekar också på att det ofta är lättare att reparera mindre skador på en yttervägg av plast jämfört med på en av plåt.

– Vid en plåtskada måste oftast hela väggplåten bytas ut, eller så måste man lägga synliga skarvlister på väggen. En mindre skada på en plast-vägg kan åtgärdas genom att bara laga själva skadan och sedan lacka om väggen. Betydligt enklare än att riva bort hela ytterväggen, säger Patrik Jonsson.

Det bör också påpekas att Knaus inte är den enda tillverkaren som väljer att fälla in bakljusen i en närmast slät yttervägg. Flera av de större och lyxigare husbilarna har redan nästan släta bakväggar, där bakljus, nummerplåt och backkameror inte sticker ut. På så sätt ökar det inre utrymmet, samtidigt som det också handlar om en ny trend för formgivning av campingfordon.

hc undersöker: Vad är FoldXpand?

FÖRR OCH NU

• Tak och väggar på husbilar och husvagnar var förr klädda med tunn aluminiumplåt. Invändigt med plywood eller masonit. Isoleringen hade öppna fuktkänsliga celler.

• Numera har aluminiumplåten i många fall ersatts med plastmaterial. Vissa har aluminiumbeklädnad på både in- och utsidan av ytterväggen.

• Dyrare fordon har oftast XPS-isolering med stängda celler (extruderat polystyrenskum).

• Isolering av fuktkänslig EPS-typ (expanderad styrencellplast) används dock fortfarande i många campingfordon. 

Rulla till toppen