Med en Polarvagn som bostad kan man hitta på vilka äventyr som helst. Det var i alla fall budskapet redan under tidigt 1970-tal.
Våren 1964 började den kringflackande vägteknikern Håkan Wallin och smidesarbetaren Bertil Holmqvist med verksamhet runt knuten, bedriva hemlighetsmakeri i en lada i Junsele. Några anade till slut vad som pågick. Bakom laduportarna växte nämligen en husvagn fram. Och ja, resten är historia. Det här är berättelsen om Polarvagnen.
Bertil Holmqvist och Håkan Wallin kom på idén att bygga en husvagn efter att han semestrat i mindre angenäma format, bland annat i tält. Därför ville de tillverka sin egen vagn och självklart skulle den tåla extrem kyla, en egenskap som få andra vagnar hade.
När det första exemplaret stod klar visade Håkan och Bertil upp det för bekantskapskretsen, som spred intrycken vidare till andra. Snart visste många vad Polarvagnen var för något.
Middagen är kirrad! Bra fiskelycka och och skönt boende (430-modell från 1983) är en ypperlig kombination.
Tillsammans byggde de två ytterligare nio vagnar samma år. Modellen hette Polarvagnen TB och prislappen var på 8 963 kronor. Namnet Polarvagnen då? Jo, det anordnades en intern tävling för att namnge husvagnen, och vinnarbidraget kom från Håkan Wallins fru Birgit som fick en klocka i pris.
Och även logotypen kom till inom familjen så att säga. Upphovsmannen var nämligen Ragnar Granqvist som var lackerare på företaget.
Ladan i Junsele byggdes om till fabrik och Junsele Husvagns-fabrik AB föddes. Med anslag från kommun och företagarförening uppstod dock en viss missunnsamhet från andra aktörer vilket ledde till konflikter. Så pass att produktionen fick stoppas tillfälligt för att lösa det hela. Till råga på allt härjades fabriken av en brand den 15 oktober 1966.
Men Bertil och Håkan var fast beslutna att inte ge upp. Efter att temporärt ha flyttat till andra lokaler kunde tillverkningen förläggas till Dorotea, mycket tack vare Doroteas kommunfullmäktigeordförande, Hans G:son Spejare. Ja, han hette faktiskt så. Fabriken invigdes i september 1968.
1975 var de huvudsponsorer för F1-loppet i Anderstorp där Nikki Lauda rullade i mål som segrare. Samma år sponsrade de den F1-bil (Hesketh-Ford) som Torsten Palm körde i Monaco och Anderstorp och den fick då heta Polar Caravans. Till vänster ett samlarobjekt i form av en F1-tallrik från 1975.
Efterfrågan på husvagnarna blev allt större. Man byggde en lastbil med släp gjord för att transportera fem vagnar åt gången. Men efter att den fastnat i en kurva i Sollefteå fick lastbilstrailern byggas om.
År 1974 blev Polar för första gången marknadsledande i Sverige med sina 150 anställda. De sponsrade även en mängd motorsportarrangemang, bland annat svenska Formula 1 Grand Prix 1975 i Anderstorp och den alpina tävlingen Polar World Cup i Åre ett par år senare. Polar sponsrade också Saab-föraren Stig Blomqvist i RAC-rallyt.
1976 påbörjades export till Storbritannien via Saab-importören i Derbyshire. Samtidigt bildades en klubb för Polarägare i England. Försäljningen till just England varade till det tidiga 80-talet.
På grund av ekonomiska problem sadlade Polar om under tidigt 80-tal, från massproducent till kvalitetsmärke. De införlivade småländska Sävsjö med företaget 1987 och bildade koncernen Polar & Sävsjö med 250 anställda.
Året efter köptes Polar & Sävsjö av finska Lohja-gruppen som byggde Solifer. När 90-talet stod för dörren drabbades Sverige av en allvarlig ekonomisk kris vilket satte spår i husvagnsbranschen.
Polar varslade 25 anställda våren 1992 och ytterligare 25 under sommaren samma år. Produktionen upphörde tillfälligt, och när den väl kom igång igen året efter byggdes vagnarna på beställning istället för mot lager. I maj 1996 varslades ytterligare 15 personer, men några år senare vände trenden och personal nyanställdes.
2001 valde grundaren Bertil Holmqvist att gå i pension. Han hade åren innan byggt upp Adrias framgångar i Sverige och kunde nu efter pensioneringen ägna sig åt annat som lockade, bland annat att spela golf.
Örjan Grandin, svåger till Håkan Wallin påbörjade ett projekt som skulle leda till öppnandet av husvagnsmuseet i Dorotea 2002, där både Polarmodeller men även andra fabrikat fick ta plats. Polar utmärkte sig med att ha 21 procent kvinnor anställda, den högsta andelen av alla husvagnsproducenter.
Snö, Ingemar Stenmark och Polar var en vinnande kombination 1977 då världscupen kördes i Åre. Den svenska utförsåkningskungen vann både slalom och storslalomtävlingen.
Under 1981 prydde Polarbjörnen tröjorna. Ishockey-VM spelade i Göteborg, Sverige tog silver och Peter "Pekka" Lindmark slog igenom och utsågs till turneringens bästa målvakt.
Våren 2003 utökades fabriken i Dorotea med 1 000 kvadratmeter och 50 medarbetare. Under hösten samma år flyttades tillverkningen av Solifer till Dorotea från Vanda utanför Helsingfors. Den epoken varade till 2014 då Solifer flyttade till Tyskland.
Idag har Polar fulla orderböcker, mycket tack vare ökad efterfrågan till följd av pandemin. Med ett så starkt varumärke hoppas vi att Polarvagnens historia fortsätter minst lika länge till.
Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.
I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.
Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.
Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.
På campingplatser och många ställplatser kan gästerna koppla upp sig på 230 volt, vilket medför att elutrustning kan användas på samma sätt som hemma. Men vad är det för regler som gäller och vad bör vi tänka på när vi är uppkopplade på starkström?
Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.
Omgiven av restauranger, butiker, båtliv och till och med padelbanor, ja så är läget om du står på husbilsplatsen mitt i centrala Oskarshamn. En mycket fräsch och ändamålsenlig ställplats.
Under pandemin har campingbranschen i Sverige fått ett rejält uppsving. Men hur insatta är nytillkomna och erfarna campare i vilka regler som gäller för olika fordon och fordonskombinationer? Vi har pratat med Transport-styrelsen för att reda ut begreppen.
Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.
Precis som de senaste åren fortsätter Adria att vara det bäst säljande varumärket på den svenska husvagnsmarknaden. Även Hobby och Kabe nådde pallen i år igen men till skillnad från 2020 var det nu de tyskbyggda vagnarna som tog hand om silvermedaljen. Vi märker också en trend i att små husvagnar tycks sälja bättre än på många, många år. Här presenterar Husvagn & Camping topp 10 för 2021 plus att vi även kikar på vilka specifika modeller som sålde allra bäst.
Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.
Såväl reportrar som säljare inom husvagns- och husbilsindustrin använder allt oftare ordet FoldXpand. Men vad är det egentligen? Jo, den nya och nästan släta bakväggen på Knaus husbilar som medför att fordonet blir rymligare invändigt, utan att växa på längden utvändigt.
På slätten mellan Laholm och Båstad finns en ställplats som inte bara erbjuder en utmärkt service utan också njutning för både kropp och själ. Och du är välkommen vare sig du har det minsta tältet eller den största husbilen.
I en nära framtid kommer vi att köra elbil, om man får tro tillverkarna. Men bara ett fåtal av dagens elbilar klarar av att dra husvagnar. Och med de nuvarande reglerna måste många svenskar utbilda sig för att få åka på campingsemester med den nya fossilfria bilen. Vi visar vad du får köra med ett vanligt körkort idag, vad du behöver göra för att få högre behörighet och vad som är tillåtet då.
La dolce vita – det ljuva livet, förknippas ofta med den italienska husbilstillverkaren Laika. Ända sedan företagets första spadtag 1964 har de legat i framkant gällande modern design och innovativa lösningar. Att varumärket fick detta namn beror på att grundaren, Giovanbattista Moscardini, var en stor rymdentusiast. Som bekant var rymdkapplöpningen mellan forna Sovjet och USA i full gång under 1960-talet. Därför döpte han företaget till Laika, efter hunden med samma namn som var den första levande varelsen i rymden, och som även finns avbildad som företagets logotyp.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.