Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

Publicerad

Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.

Nossebrovagnen kallas den ibland, men lika ofta omnämns den som Bornhall & Carlsson eller rätt och slätt Boca. Få exemplar tillverkades och färre finns kvar. En handfull är i trafik och en av de som används flitigast ägs av Lars och Marianne Grehn från Göteborg.

– Egentligen började det med att vi köpte en gammal Volvo PV 544. Bilen fanns i Burträsk i Västerbotten, och det blev en lång resa när den skulle hämtas hem till Västkusten. Jag tror det var då vi kom överens om att skaffa en husvagn också. En tidstypisk som vi kunde koppla efter PV:n och ha när vi semestrade, berättar Lars.

Så gott som hela stommen fick bytas ut mot friskt trä. Lars Grehn har gjort ett jättejobb när han räddade sin Boca.

Påskjutsbromsen kunde ersättas med en elektrisk broms mot en extra kostnad.

Han funderade och kom att tänka på en udda husvagn som han hade sett och som skulle passa utmärkt bakom den nyinköpta personbilen. Vagnen letades upp och visst var den till salu, men säljaren var noga med att den skulle hamna i goda händer.

– När jag berättade att den skulle renoveras fick jag lov att köpa den och redan från början visste jag att det skulle bli en del arbete, säger Lars.

Vagnen köptes i augusti 2013 och först fem år senare, hösten 2018, stod den klar.

– Andra renoverar på vintern men för mig blev det ett sommarnöje och det av praktiska skäl. På vintern var det helt enkelt för kallt där vagnen stod, säger Lars.

I samband med renoveringen hade Lars samtidigt tillgång till en annan vagn i fint skick och via den kunde han se hur en Boca såg ut och var konstruerad. Cirka 95 procent av alla reglar ersattes av nya, golvet byttes ut i sin helhet liksom yttertaket och stora delar av ytterväggarna.

De invändiga snickerierna är utförda i mahogny och har renoverats till nyskick.

– De längsgående innerväggarna, skåpen och pentryt är bara renoverade. Det är nästan så att jag har byggt upp en helt ny husvagn, skrattar Lars och får medhåll av Marianne.

I främre den delen av vagnen har paret gjort ett avsteg från originalet av bekvämlighetsskäl så att säga. Dold under en bänkskiva finns en enkel toalett placerad. Men i övrigt har Lars varit noggrann med att alla detaljer ska sitta rätt. Gummilisterna har vita spränglister, aluminiumvarianterna har i sin tur röd accentuering och dekalerna sitter exakt där de ska vara.

– Bak ska de placeras 50 millimeter under gummilisten medan 20 millimeter gäller för de främre, avslöjar Lars.  

Boca tillverkades i de gamla lokstallarna i Nossebro och paret besökte platsen häromåret när de körde Nostalgivägen på väg till midsommarfirandet i Orsa. Väl på plats blev de hejdade av en äldre man på cykel som känt igen vagnen som en Boca.

En minst sagt effektiv torklina.

– Jag missade hans namn men han berättade att de första prototyperna tillverkades i just hans garage. Sådana möten ger extra krydda på resorna, upplyser Lars.

Både han och Marianne är överens om att något sådant inte händer när man har en ny vagn av välkänt märke.

– Nej, då bryr sig ingen. Man är en i mängden, men denna lockar till sig många trevliga människor inte minst på campingarna. Det brukar vara fruarna som kommer förbi och efter en pratstund kommer de tillbaka med sina män i släptåg. På så sätt har vi fått många nya bekanta, avslutar de båda i kör.

PV:n tjänstgör ofta som dragbil och häromåret besöktes de gamla lokstallarna i Nossebro, där vagnen byggdes 1966.

Lars och Marianne Grehn ser många fördelar med en klassisk husvagn, inte minst alla nya bekanta man får längs vägar och på campingar.

FAKTA

Vad: Bornhall & Carlsson
Chassi: Fyrkantsram, stel axel med torsionsfjädring och påskjutsbroms
Kaross: Aluminium på trästomme
Isolering: Frigolit  
Invändiga snickerier: Mahogny
Mått & vikt: Längd (totalt/kaross): 495/390 cm
Bredd (kaross)/innerhöjd: 200/190 cm
Tjänstevikt: 590 kg
Standardutrustning: Ingår bland annat förtält, Truma Matic 61W punktvärme, svagströmslysrör, rostfri diskbänk, gasolkoffert och en 6-kilos gasoltub
Pris: 11 550 kronor (fritt Nossebro)
Extrautrustning att tillgå: Warner elbroms (250:-), uretanisolering (250:-), starkströmsuttag (45:-), transformator (125:-), kylskåp Electrolux RAM 17 (600:-)


OBS! Informationen i faktarutan är tagen från årsmodell 1969 medan familjen Grehns Boca är från 1966. Den skiljer sig bland annat genom att ha diskho i vit akrylplast, fotogenkamin från Kå-Ce och skydd för gasolflaskan istället för gasolkoffert

  • Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-05-23 07:12

  • VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.

    Artikel Redaktionen, 2022-05-22 22:33

  • Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

    Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

    Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-05-17 07:40

  • Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-05-12 07:37

  • HC tipsar: Elementärt om el

    HC tipsar: Elementärt om el

    På campingplatser och många ställplatser kan gästerna koppla upp sig på 230 volt, vilket medför att elutrustning kan användas på samma sätt som hemma. Men vad är det för regler som gäller och vad bör vi tänka på när vi är uppkopplade på starkström?

    Artikel Jorry Streipel, 2022-05-11 07:13

  • Ännu mer roliga och bra prylar

    Ännu mer roliga och bra prylar

    Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-04-26 07:49

  • Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Omgiven av restauranger, butiker, båtliv och till och med padelbanor, ja så är läget om du står på husbilsplatsen mitt i centrala Oskarshamn. En mycket fräsch och ändamålsenlig ställplats.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-04-14 07:09

  • Har du rätt behörighet på körkortet?

    Har du rätt behörighet på körkortet?

    Under pandemin har campingbranschen i Sverige fått ett rejält uppsving. Men hur insatta är nytillkomna och erfarna campare i vilka regler som gäller för olika fordon och fordonskombinationer? Vi har pratat med Transport-styrelsen för att reda ut begreppen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-04-12 08:02

  • Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Precis som de senaste åren fortsätter Adria att vara det bäst säljande varumärket på den svenska husvagnsmarknaden. Även Hobby och Kabe nådde pallen i år igen men till skillnad från 2020 var det nu de tyskbyggda vagnarna som tog hand om silvermedaljen. Vi märker också en trend i att små husvagnar tycks sälja bättre än på många, många år. Här presenterar Husvagn & Camping topp 10 för 2021 plus att vi även kikar på vilka specifika modeller som sålde allra bäst.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-04-08 07:13

  • Historik: Polar – idén som blev en fullträff

    Historik: Polar – idén som blev en fullträff

    Våren 1964 började den kringflackande vägteknikern Håkan Wallin och smidesarbetaren Bertil Holmqvist med verksamhet runt knuten, bedriva hemlighetsmakeri i en lada i Junsele. Några anade till slut vad som pågick. Bakom laduportarna växte nämligen en husvagn fram. Och ja, resten är historia. Det här är berättelsen om Polarvagnen.

    Artikel Johan Persson, 2022-04-06 07:21

  • Prylar, prylar och mera prylar

    Prylar, prylar och mera prylar

    Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-03-17 07:11

  • hc undersöker: Vad är FoldXpand?

    hc undersöker: Vad är FoldXpand?

    Såväl reportrar som säljare inom husvagns- och husbilsindustrin använder allt oftare ordet FoldXpand. Men vad är det egentligen? Jo, den nya och nästan släta bakväggen på Knaus husbilar som medför att fordonet blir rymligare invändigt, utan att växa på längden utvändigt.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-03-16 07:01

  • Lögnäs gård – ställplats för livsnjutare

    Lögnäs gård – ställplats för livsnjutare

    På slätten mellan Laholm och Båstad finns en ställplats som inte bara erbjuder en utmärkt service utan också njutning för både kropp och själ. Och du är välkommen vare sig du har det minsta tältet eller den största husbilen.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-03-10 06:21

  • Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?

    Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?

    I en nära framtid kommer vi att köra elbil, om man får tro tillverkarna. Men bara ett fåtal av dagens elbilar klarar av att dra husvagnar. Och med de nuvarande reglerna måste många svenskar utbilda sig för att få åka på campingsemester med den nya fossilfria bilen. Vi visar vad du får köra med ett vanligt körkort idag, vad du behöver göra för att få högre behörighet och vad som är tillåtet då.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-03-08 07:57

  • Historik: Laika – det ljuva livet

    Historik: Laika – det ljuva livet

    La dolce vita – det ljuva livet, förknippas ofta med den italienska husbilstillverkaren Laika. Ända sedan företagets första spadtag 1964 har de legat i framkant gällande modern design och innovativa lösningar. Att varumärket fick detta namn beror på att grundaren, Giovanbattista Moscardini, var en stor rymdentusiast. Som bekant var rymdkapplöpningen mellan forna Sovjet och USA i full gång under 1960-talet. Därför döpte han företaget till Laika, efter hunden med samma namn som var den första levande varelsen i rymden, och som även finns avbildad som företagets logotyp.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-03-07 06:41

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206