Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

Publicerad: 2022-04-11   Uppdaterad: 2023-04-18

Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.

Nossebrovagnen kallas den ibland, men lika ofta omnämns den som Bornhall & Carlsson eller rätt och slätt Boca. Få exemplar tillverkades och färre finns kvar. En handfull är i trafik och en av de som används flitigast ägs av Lars och Marianne Grehn från Göteborg.

– Egentligen började det med att vi köpte en gammal Volvo PV 544. Bilen fanns i Burträsk i Västerbotten, och det blev en lång resa när den skulle hämtas hem till Västkusten. Jag tror det var då vi kom överens om att skaffa en husvagn också. En tidstypisk som vi kunde koppla efter PV:n och ha när vi semestrade, berättar Lars.

Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte
Så gott som hela stommen fick bytas ut mot friskt trä. Lars Grehn har gjort ett jättejobb när han räddade sin Boca.
Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte
Påskjutsbromsen kunde ersättas med en elektrisk broms mot en extra kostnad.

Han funderade och kom att tänka på en udda husvagn som han hade sett och som skulle passa utmärkt bakom den nyinköpta personbilen. Vagnen letades upp och visst var den till salu, men säljaren var noga med att den skulle hamna i goda händer.

– När jag berättade att den skulle renoveras fick jag lov att köpa den och redan från början visste jag att det skulle bli en del arbete, säger Lars.

Vagnen köptes i augusti 2013 och först fem år senare, hösten 2018, stod den klar.

– Andra renoverar på vintern men för mig blev det ett sommarnöje och det av praktiska skäl. På vintern var det helt enkelt för kallt där vagnen stod, säger Lars.

I samband med renoveringen hade Lars samtidigt tillgång till en annan vagn i fint skick och via den kunde han se hur en Boca såg ut och var konstruerad. Cirka 95 procent av alla reglar ersattes av nya, golvet byttes ut i sin helhet liksom yttertaket och stora delar av ytterväggarna.

Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte
De invändiga snickerierna är utförda i mahogny och har renoverats till nyskick.

– De längsgående innerväggarna, skåpen och pentryt är bara renoverade. Det är nästan så att jag har byggt upp en helt ny husvagn, skrattar Lars och får medhåll av Marianne.

I främre den delen av vagnen har paret gjort ett avsteg från originalet av bekvämlighetsskäl så att säga. Dold under en bänkskiva finns en enkel toalett placerad. Men i övrigt har Lars varit noggrann med att alla detaljer ska sitta rätt. Gummilisterna har vita spränglister, aluminiumvarianterna har i sin tur röd accentuering och dekalerna sitter exakt där de ska vara.

– Bak ska de placeras 50 millimeter under gummilisten medan 20 millimeter gäller för de främre, avslöjar Lars.  

Boca tillverkades i de gamla lokstallarna i Nossebro och paret besökte platsen häromåret när de körde Nostalgivägen på väg till midsommarfirandet i Orsa. Väl på plats blev de hejdade av en äldre man på cykel som känt igen vagnen som en Boca.

Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte
En minst sagt effektiv torklina.

– Jag missade hans namn men han berättade att de första prototyperna tillverkades i just hans garage. Sådana möten ger extra krydda på resorna, upplyser Lars.

Både han och Marianne är överens om att något sådant inte händer när man har en ny vagn av välkänt märke.

– Nej, då bryr sig ingen. Man är en i mängden, men denna lockar till sig många trevliga människor inte minst på campingarna. Det brukar vara fruarna som kommer förbi och efter en pratstund kommer de tillbaka med sina män i släptåg. På så sätt har vi fått många nya bekanta, avslutar de båda i kör.

Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte
PV:n tjänstgör ofta som dragbil och häromåret besöktes de gamla lokstallarna i Nossebro, där vagnen byggdes 1966.
Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte
Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte
Lars och Marianne Grehn ser många fördelar med en klassisk husvagn, inte minst alla nya bekanta man får längs vägar och på campingar.

FAKTA

Vad: Bornhall & Carlsson
Chassi: Fyrkantsram, stel axel med torsionsfjädring och påskjutsbroms
Kaross: Aluminium på trästomme
Isolering: Frigolit  
Invändiga snickerier: Mahogny
Mått & vikt: Längd (totalt/kaross): 495/390 cm
Bredd (kaross)/innerhöjd: 200/190 cm
Tjänstevikt: 590 kg
Standardutrustning: Ingår bland annat förtält, Truma Matic 61W punktvärme, svagströmslysrör, rostfri diskbänk, gasolkoffert och en 6-kilos gasoltub
Pris: 11 550 kronor (fritt Nossebro)
Extrautrustning att tillgå: Warner elbroms (250:-), uretanisolering (250:-), starkströmsuttag (45:-), transformator (125:-), kylskåp Electrolux RAM 17 (600:-)

OBS! Informationen i faktarutan är tagen från årsmodell 1969 medan familjen Grehns Boca är från 1966. Den skiljer sig bland annat genom att ha diskho i vit akrylplast, fotogenkamin från Kå-Ce och skydd för gasolflaskan istället för gasolkoffert

Rulla till toppen