Ta-da! Mindre och gulligare än så här blir det inte. Knaus Schwalbennest är lagom för två personer och bjuder mer på trivsel än krusiduller. Vagnen köptes ny av samma man som ägde den dödskalleapa som blev känd som Herr Nilsson i filmerna om Pippi Långstrump. Apan på bilden är dock en annan.
Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.
De som kan tyska vet att Schwalbennest betyder svalbo och namnet är riktigt passande. Helmut Knaus startade sin husvagnsfirma i Markbreit 1960 och året därpå välkomnades hans nya skapelse Schwalbennest med öppna armar av många småbilsägare. Äntligen fanns en vagn som de kunde hänga efter sina VW, DKW eller Opel Kadett. Ett par år senare följdes succén upp av ett något större svalbo, just en sådan som Per-Erik och Ingela Henriksson i Halmstad äger.
– Vi har en Ford Anglia 1962, den klassiska snedrutan, som hobbybil och vi letade länge efter en tillräckligt lätt vagn, säger Per-Erik.
Utbudet var inte det största då de siktade på en med en vikt på runt 400–500 kg, men 2012 fick de tipset om denna vagn som stod i Vallentuna, strax norr om Stockholm. Den hade varit undanställd i en lada i flera år och första ägarna var familjen som ägde den dödskalleapa som spelade Herr Nilsson i Pippi Långstrumpfilmerna.
– Några spår efter apan har vi inte sett, men visst kan Herr Nilsson ha varit här, säger Per-Erik.
"Lämplig för bilar med lägre motorvolym än 1 200 cc", rekommenderade Knaus i sin försäljningsbroschyr 1965.
Vagnar som stått några år brukar snabbt förfalla, men inte denna. Nej, den var i mycket gott bruksskick och kunde i princip börja användas efter en städning och service.
– Det enda större vi gjorde var att byta ut dynorna mot nya och dra in el, men diskret och med dolda uttag. Tanken var och är att den ska se ut att vara helt original, säger Per-Erik.
Många dömer ut vagnen i förväg och tror att den är trång. Inget kunde vara mer fel, för känslan man får är att den är ganska rymlig och det är lätt att trivas i den. Svalboet hade en vattentank av plast på den främre väggen och den är tyvärr ofta borta eller trasig på vagnarna idag, men på denna sitter den kvar och ser ut att vara i nyskick.
Ingela visar snabbt runt och förutom kuddarna och gardinerna har hon även sytt både soltaket och vindskyddet som de har i stället för förtält.
– Svalboet gick att få med förtält, men de är svåra att få tag i. Det här fungerar lika bra, säger Ingela och häller upp nybryggt kaffe. Men inte i plastmuggar utan i riktiga koppar.
– Vi använder porslin när det är fika – kaffet smakar helt enkelt bättre då, tillägger Per-Erik.
Ford Anglian får dra 800 kg och orkar utan problem med svalboet som har en totalvikt på 550 kg. Här är ekipaget på väg till Bornholm tillsammans med några vänner från Danmark.
Kylskåp saknas men det fungerar lika bra med en kylbox, förr hade man kylklampar som byttes ut med jämna mellanrum. Fyra personer kan enkelt sitta kring bordet och är man bara två blir det nästan kungligt mycket utrymme. Likadant när vagnen bäddas, då är det gott om plats för två.
– Vi tycker den är idealisk för två personer och när man campar är man ju ändå utomhus den största delen av tiden, säger de i kör.
Att ekipaget lockar fram de allra bästa sidorna hos folk är de båda överens om, för stannar inte någon till och vill prata om svalboet, är det alltid någon som minns en Ford Anglia.
– Den som tror att de flesta människor är tråkiga och tystlåtna har inte haft en "gammelhusvagn", säger Per-Erik.
Är man bara två som ska fika är det generöst med utrymme kring fikabordet. Ingela (bilden) och Per-Erik ratar plastmuggar och kör med riktigt porslin istället.
Gammal behöver inte betyda dålig, lika lite som en liten vagn behöver betyda trång, och paret använder sitt svalbo ofta och gärna. De drar sig inte ens för spontana långturer.
– Innan pandemin stötte vi på ett danskt par som också körde Anglia med "gammelvagn". Det var i Falkenberg och det slutade med att vi slog följe med dem till Bornholm.
De som drar äldre husvagnar brukar i allmänhet ha mängder av nostalgiprylar, så även i denna.
– Många av sakerna har vi använt själva en gång i tiden och vimplarna på väggarna är från resor med tidigare vagnar. Det är lätt att samla på sig för mycket men vi försöker ta det med måtta. Nu är det egentligen bara en sak vi saknar – en tygapa som minne av Herr Nilsson.
Längd: 260 cm (350 cm med dragstång).
Bredd: 188 cm.
Höjd: 228 cm.
Ståhöjd inne: 186 cm.
Vikt: 320 kg plus 22 kg för hydrauliskt bromssystem. Totalvikt: 550 kg.
Övrigt: Slanglösa däck 5,20 x 12 tum.
Ännu mera prylar – praktiska, roliga, fiffiga.
Anders Dahlman köpte ett helt nytt standbytält till sin jordbruksfastighet utanför Yngsjö. Men några veckor efter installationen hörde byggnadsnämnden av sig och sade att han behövde bygglov för tältet. Vid närmare kontroll med Boverket visar det sig att bygglov för tält även kan behövas på en campingplats.
Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) har sedan starten 1970 samlat tillverkare, återförsäljare och importörer med syftet att verka för sunda villkor i branschen. Men vilka konkreta förbättringar har organisationens arbete mynnat ut i? Vi frågar kanslichef Jörgen Nyström.
I takt med att många människor använder husbilen året om ökar behovet av att skydda den från rostangrepp. Det sägs nämligen att Sverige har en av världens mest utmanande vägmiljöer och det är ingen underdrift att påstå att husbilstillverkarna snålar på rostskyddet.
Under åren 1983-1999 prenumerade fem varumärken på de fyra första positionerna i försäljningsstatistiken för husvagnar.
Ska det vara en kort, en lång eller en mitt emellan? Inom segmentet plåtisar finns det mycket att välja på. Den främsta anledningen till ett köp är det behändiga formatet.
Alla vet att det alltid är en länk som är kedjans svagaste punkt. Det är precis likadant med uppkopplingar mot Internet – bara så mycket mer komplicerat. Det finns en mängd olika sätt att hålla sig uppkopplad. Vi har testat en ny mobil paketlösning från wifi.se.
Moderna campingfordon är ofta utrustade med en hel drös finesser. Men har du koll på vilka funktioner som drar mest el – och när de drivs på 230 V, 12 V respektive gasol? Här bringar vi klarhet i saken med hjälp av en bodelstekniker.
Är du på resa i det småländska Glasriket och bygden där Vilhelm Moberg föddes och verkade? Då kan vi tipsa om en mysig ställplats där både husvagnar och husbilar är välkomna.
Ännu mera prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.
Trots att räntorna stiger, bränslet blir dyrare och både Riksbanken och regeringen räknar med sämre tider märks det ingen större oro i husvagns- och husbilsbranschen.
Dagens moderna fritidsfordon och allt lyxigare campingplatser, gör att många bor med högre standard på resan jämfört med hemma. Håller vi på ett glömma dåtidens enkla campingvillkor – och har allt verkligen blivit bättre med tiden? Vi jämför nu- och dåtid med ett par riktiga campingentusiaster.
Allt fler lämnar den fossila fordonsflottan och rullar över till laddningsbara personbilar. Att kombinera renodlade elbilar med husvagnar är dock ingen enkel nöt att knäcka. Ty de allra flesta elektrifierade bilarna får inte på långa vägar dra samma tyngd bakom sig som de diesel- och bensindrivna motsvarigheterna. Vi har kikat på hur utbudet ser ut bland lätta vagnar, något som kommer att bli ett tungt argument när det är dags att kombinera dem med en liten dragbil eller en elbil. I den här artikeln är det Husvagn & Camping som ställer frågorna – och vi har också svaren!
Ägaren tycker att det räcker att säga ställplats. Men den fina anläggningen vid Ångermanälven kan gott mäta sig med en camping.
Det är dags att summera ännu ett år. Husvagn & Campings redaktion och våra frilansare har haft många höjdpunkter under året, men vilka rankar vi som de allra bästa?
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.