Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

I grund och botten är det coronaviruset som ligger bakom problematiken. /// FOTO: Getty Images

Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

Publicerad

Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.

Carl-Mikael Zetterling, professor på KTH.

Redan i somras hade många husbilstillverkare sålt slut på hela 2022 års produktion. På fabrikernas inköpsavdelningar jagar man delar över hela världen och likaså containrar för att kunna frakta hem det man hittar. 

– Det är svårt att få tag i grejer. Och vi ser inget slut på det ännu. Husbilsindustrin har problem, tillverkarna får inte tillräckligt många chassin för att kunna bygga. Vi visste om det på förhand, så vi beställde hem galet mycket. Det mesta har kommit, men det är längre leveranstider. Förr behövde man beställa 6–8 månader före leverans, nu kan det behövas 12–18 månader, säger Jan Östling på Tumbo Husvagnar & Husbilar i Kvicksund, Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar. 

Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen Elektronik och inbyggda system på KTH i Stockholm, ser hur bristen på delar har lett till en huggsexa:

– Tyvärr har läget blivit värre. Bilfabrikerna och alla elektroniktillverkare hamstrar delar och det innebär att lagren tar slut, säger han.

Det viktigaste skälet till problemen i branschen är 0,00012 millimeter stort och heter coronavirus. 

Kanske kommer ni ihåg nyhetsbilderna från norra Italien i februari och mars 2020: Smittan spreds som en löpeld, sjukhusen var överfulla och pandemin skördade tusentals dödsoffer.

Det blev panik, hela samhällen isolerades och gränser stängdes. Uttrycket "lockdown" blev ett begrepp för hur hela områden sattes i karantän för att hindra smittspridningen.

Under perioder har produktionen i Sevel stått helt stilla på grund av pandemin.

Bilfabriken i italienska Sevel, där man producerar chassin till bland annat Fiat Ducato, har ställt in tillverkningen vid flera tillfällen. Senast i höstas stod fabriken stilla i en månad, en tid när normalt sett över 30 000 chassin och skåpbilar skulle ha producerats. Samtidigt stoppades produktionen hos många underleverantörer i Asien, där man tillverkar viktiga komponenter till husbilarna.

– Bilindustrin sade upp en mängd beställningar från sina underleverantörer eftersom man trodde att efterfrågan skulle gå ner, säger Carl-Mikael Zetterling.

I själva verket blev det tvärtom. Uttrycket hemester blev ett begrepp när det blev stopp på charterresor till värmen och det inte gick att ta bilen utomlands utan att sitta i karantän.

Resultatet blev en ökad efterfrågan på husbilar och husvagnar i flera länder i Europa, men då stod bilindustrin utan tillräckliga kontrakt och underleverantörerna hade hittat andra marknader.

Framför allt är det brist på så kallade halvledare. I en vanlig personbil sitter omkring tusen olika elektroniska komponenter som finns i allt från ljud- och bromssystem till växellådor och lampor. De byggs upp av halvledare, små kretsar som till sin storlek får coronaviruset att framstå som rena jätten.

Som bekant står Fiat, Ford med flera fordonstillverkare för den ena delen av en husbil – respektive varumärke står sedan för själva konstruktionen av bodelen.

Jan Östling, vd för Tumbo Husvagnar & Husbilar.

De senaste halvledarna som används i mobiltelefoner har en minsta dimension på fem nanometer. Det är lika mycket som om man klyver ett hårstrå i 12 000 lika stora delar. Halvledare är också viktiga komponenter i exempelvis datorer och tv-spel. När allt fler skulle jobba hemifrån under pandemin behövde man utrustning till sina hemkontor, vilket ledde till än större efterfrågan på elektronik.

Bristen på halvledare gäller emellertid inte alla och överallt.

– Halvledartillverkarna vill hellre sälja till andra branscher än till fordonsindustrin därför att där är volymerna så mycket större, tekniken nyare och häftigare, och det är bättre lönsamhet på grund av högre marginaler, säger Carl-Mikael Zetterling.

Han nämner taiwanesiska TSMC, en av världens största tillverkare av integrerade kretsar, som exempel. Under 2020 stod försäljningen av halvledare till elektronik i fordon bara för fem procent av bolagets omsättning medan 49 procent såldes till tillverkare av mobiltelefoner. Det beror på att TSMC producerar de senaste kretsarna som bara till en liten del ingår i bilarnas underhållnings- och navigeringssystem. Mobiltelefonerna använder de senaste kretsarna i högre grad. 

Mobiltillverkarna har stora marginaler. I fordonsindustrin är konkurrensen stenhård och marginalerna minimala, varje del elektronik är prispressad så långt det går.

Bristen på halvledare – små detaljer som ger stora problem. /// FOTO: Getty Images

– Även om halvledarfabrikanterna skulle kunna ställa om tillverkningen till fordonsindustrin vore det kanske inte värt det för dem. Det som sker nu runt om i världen kan jämföras med när hyllorna för toapapper gapade tomma i affärerna i början av pandemin. Man misstänker att vissa komponenter börjar sälja slut, därför bunkrar man upp med dem även om man själv använder annan elektronik i dagsläget, förklarar Carl-Mikael Zetterling.

Bilindustrin har på senare år flyttat ut sina lager på vägarna. Systemet kallas just-in-time och innebär att delar till fordon ska levereras när de behövs i produktionen. På så sätt har man sluppit ha egna stora lager och fått ner kostnaderna.

Men när komponenter inte kan produceras eller fastnar på lastbilar eller fartyg kan inte heller bilarna byggas klart. Det har lett till att produktionen fått pausas hos många fordonstillverkare som Fiat, Opel, Volvo och Scania. Personbilstillverkaren Volvo redovisade i sin senaste kvartalsrapport att försäljningen gått ner 20 procent på grund av brist på komponenter.

– En slutsats är att biltillverkarna nog måste hålla lite större lager framöver. Just-in-time är bilfabrikernas svaghet och deras underleverantörer vill inte heller sitta på lager. Det som vi ser nu är ett väldigt sårbart system, säger Carl-Mikael Zetterling.

Bara under hösten 2021 gick husbils- och nyttofordonsbranschen miste om cirka 30 000 chassin från Fiat-fabriken i Sevel.

Han tror att halvledartillverkningen kommer i kapp så småningom men att det lär ta tid. Det finns redan fabriker i Italien, Österrike, Frankrike och Tyskland, men det räcker inte. EU försöker förmå TSMC att starta en fabrik i Europa, men även om det skulle lyckas tar det flera år innan produktionen kan vara igång. Tvingas biltillverkarna satsa på större lager ökar det kostnaderna och därmed priset på fordonen. Och med fortsatt komponentbrist något år till kommer det att vara fortsatt brist på husbilar.

Leveransproblemen får återverkningar även på Elmia-mässan i september. Hymer Group meddelade nyligen att kända märken som Hymer, Bürstner, Dethleffs och Sunlight inte ställs ut på mässan för att locka tänkbara nya köpare.

Orsaken är bristen på delar som gör att man tvingas prioritera de kunder som väntar på sina redan beställda husbilar och husvagnar. Efterfrågan har dessutom drivit upp priset på begagnade husbilar och så länge efterfrågan på nya husbilar är större än tillgången lär begagnatpriserna ligga fortsatt högt. 

– Det är lättare att få tag i husvagnar. Men även där är det leveransproblem på grund av brist på plastkomponenter till inredning och fönster, berättar Jan Östling på Tumbo Husvagnar & Husbilar.

Vad säger man då till en kund som har specifika önskemål om en speciell modell där det skulle ta lång tid att få den levererad?

– Det gäller ju att sitta ner med kunden och prata igenom önskemålen. Kanske finns det andra planlösningar eller utrustningar som kan passa lika bra eller bättre och där det finns husbilar för snar leverans. Ofta går det att hitta bra alternativ, menar Jan Östling avslutningsvis.

  • Full pott för Oasen på danska Römö

    Full pott för Oasen på danska Römö

    Om någon tänkt sig anlägga en ny ställplats, vill vi rekommendera ett besök på danska Oasen på ön Römö. I fjol kom denna nyanlagda plats med i ställplatskedjan TopPlatz, och bättre än så här kan det knappast bli.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-06-30 07:41

  • Allt du behöver veta inför utlandsresan

    Allt du behöver veta inför utlandsresan

    Trött på pandemi? Ingen feber, men väl resfeber? Fast just som vi började hoppas att pandemin var över bröt ett krig ut i vårt närområde. Då är det viktigare än någonsin att hålla koll på konflikter, smittspridning och vad som gäller vid gränserna om du reser ut i Europa. Vi tipsar om hur du hittar aktuell information och om hur du får veta om läget förändras när du är på väg.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-06-28 06:32

  • Klassiker: Polarvagn med brandgul anstrykning

    Klassiker: Polarvagn med brandgul anstrykning

    Vattenburen centralvärme och bra planlösning – det finns många anledningar till att gilla en gammal Polarvagn. Håkan Wall och Birgitta Arnell från Lerum trivs i sin som numera har mer än en pryl i den klassiska brandgula 1970-talskulören.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-06-27 07:57

  • Vad gäller på campingen?

    Vad gäller på campingen?

    Vad är det som gäller på en camping- respektive ställplats? Denna fråga kommer ofta till redaktionen, inte minst under pandemin. Massor av människor har köpt sig en husvagn eller husbil när de insett den fantastiska möjligheten i att kunna resa bort och ändå vara hemma. Låt oss bena ut en del myter och komma med några goda råd.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-06-15 18:19

  • Vilka tillbehör gäller 2022?

    Vilka tillbehör gäller 2022?

    Campingbutikerna runt om i Sverige räknar med en kraftigt ökad försäljning i år. Till stor del hänger det samman med att försäljningen av campingfordon ökat under flera år, samt med att restriktionerna i samband med Covid-19 nu är borttagna.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-05-31 07:25

  • HC tipsar: Bästa ställplatserna!

    HC tipsar: Bästa ställplatserna!

    Stadsnära eller intill havet? Vissa önskar bara att få koppla av, och kanske insupa en monumental utsikt vid havsbandet. Andra vill förena nytta med nöje och ha nära till exempelvis restauranggator, shoppingstråk eller en fiskehamn. Husvagn & Campings campingexperter, Catharina och Lars-Åke Höglund, har både besökt och betygsatt hundratals olika ställplatser med varierande utdelning av poäng. I denna artikel har vi kikat på de som fick högst betyg vid deras besök. Kanske har ni vägarna förbi under 2022?

    Artikel Catharina Höglund, 2022-05-30 07:26

  • Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Ställplats Påarps gård: Trevligt i trivselbygd

    Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-05-23 07:12

  • VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    VIKTIG INFO – ALLVARLIGA FEL I ARTIKEL

    I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.

    Artikel Redaktionen, 2022-05-22 22:33

  • Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-05-12 07:37

  • HC tipsar: Elementärt om el

    HC tipsar: Elementärt om el

    På campingplatser och många ställplatser kan gästerna koppla upp sig på 230 volt, vilket medför att elutrustning kan användas på samma sätt som hemma. Men vad är det för regler som gäller och vad bör vi tänka på när vi är uppkopplade på starkström?

    Artikel Jorry Streipel, 2022-05-11 07:13

  • Ännu mer roliga och bra prylar

    Ännu mer roliga och bra prylar

    Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-04-26 07:49

  • Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Omgiven av restauranger, butiker, båtliv och till och med padelbanor, ja så är läget om du står på husbilsplatsen mitt i centrala Oskarshamn. En mycket fräsch och ändamålsenlig ställplats.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-04-14 07:09

  • Har du rätt behörighet på körkortet?

    Har du rätt behörighet på körkortet?

    Under pandemin har campingbranschen i Sverige fått ett rejält uppsving. Men hur insatta är nytillkomna och erfarna campare i vilka regler som gäller för olika fordon och fordonskombinationer? Vi har pratat med Transport-styrelsen för att reda ut begreppen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-04-12 08:02

  • Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

    Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

    Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-04-11 08:58

  • Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Precis som de senaste åren fortsätter Adria att vara det bäst säljande varumärket på den svenska husvagnsmarknaden. Även Hobby och Kabe nådde pallen i år igen men till skillnad från 2020 var det nu de tyskbyggda vagnarna som tog hand om silvermedaljen. Vi märker också en trend i att små husvagnar tycks sälja bättre än på många, många år. Här presenterar Husvagn & Camping topp 10 för 2021 plus att vi även kikar på vilka specifika modeller som sålde allra bäst.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-04-08 07:13

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206