Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England

Publicerad: 2022-08-25   Uppdaterad: 2023-04-18

Plats för fem men ändå ingen vikt att tala om. Den engelska storvagnen Fleetwood Colchester har en tjänstevikt på enbart 890 kilo och märks knappt bakom Jörgen Ivarssons och Maria Löfbergs Pontiac.

Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England
Maria Löfberg och Jörgen Ivarsson köpte husvagnen för 15 år sedan.

Det var aldrig tal om något speciellt märke när Jörgen Ivarsson och Maria Löfberg från Tjörn började leta efter en egen husvagn 2007. 

– Nej, vi hade en simpel kravlista. Först och främst skulle vagnen vara stor nog för oss och våra två tvillingsöner. Sedan fick den gärna vara lite äldre, förklarar Jörgen.

Några exemplar ratades men när det dök upp en Fleetwood slog paret till. Den hade gott om utrymme och några år på nacken, men var inte urgammal.

– Vi gillade designen, speciellt utformningen av taket. Den passar så bra ihop med Pontiacen.

Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England
Förtältet är ett nyare Isabellatält, men det gröna sidostycket monterat på vagnen är original. Retrodesign på småprylar känns helt rätt.

En längsgående takås är ganska ovanligt på husvagnar men fanns exempelvis på äldre engelska märken som ACE och på vissa svenska SMW. Det ger inte bara en annorlunda design utan gör också att ståhöjden inne känns riktigt generös. En positiv bieffekt är mindre vindkänslighet och den blir därmed mer lättdragen efter bilen.

Skicket var tillräckligt bra och familjen kunde därmed åka ut på campingäventyr direkt utan att göra någon renovering. Redan då var inredningen delvis utbytt, bland annat med skåp från en nyare vagn.

Just inredningen har med tiden fått en egen stil och det började med att Maria fick tag i ett tyg med ansikten av 1950-talsprofiler. Av det sydde hon gardiner.

– Som av en händelse hittade vi en lampskärm med samma tyg när vi var på Gekås i Ullared. Vi köpte den förstås och hängde upp den.

Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England
Camping blir mer praktiskt med cyklar – tidstypiska minicyklar används för utflykter och småärenden. Under transport hänger de på ett eget ställ på draget.

Sedan har fler detaljer tillkommit och tillsammans ger det en skönt avslappnad rockabillystil utan att det har gått till överdrift. Originalets förtält var inte så bra och det har numera ersatts av ett Isabellatält som från början var avsett för en Polar.

– Det passade nästan perfekt utan några modifieringar.

Vagnen är ganska stor, totallängden 620 cm och bredden 210 gör förstås att den väger en hel del eller? Inte alls, tjänstevikten är humana 890 kg och totalvikten enbart 1 150 kg.

Jämför man med exempelvis en Hobby Prestige 560, som är ungefär lika stor, är motsvarande siffror 1 470 respektive 1 600 kg.

Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England
Jörgen och Maria har lyckats med konststycket att få en smakfull rockabillystil på inredningen utan att överdriva. Inredningen är delvis från en nyare vagn.

Låg vikt och minimalt vindfång gör att det knappt märks att husvagnen är kopplad bakom bilen. Väghållningen förbättras också av de hyfsat breda däcken – dimensionen är hela 6,70 x 13.

Men tro nu inte att den används sparsamt bara för att den är gammal. Nej, till och med under pandemin blev det tio–femton övernattningar, vilket ändå är betydligt färre än vanligt. Allra mest campade familjen 2014 då det blev hela 41 övernattningar i Fleetwooden.

Och de har inte dragit sig för långresor. Flera stycken har gått till tyska Rügen och den allra längsta enkelresan gjordes 2018, till den internationella veterancampingträffen i Echternacherbrück också det i Tyskland, på gränsen till Luxemburg.

– Drömmen är att åka på en veterancampingträff i England. Det skulle ha blivit en i år, men den flyttades istället till danska Skagen, så det blir dit vi far i sommar.

Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England
Brittisk husvagnsindustri var lika invecklad som örikets bilindustri. Annonsen från 1970 räknar upp Globe Caravans sex olika märken, där Fleetwood kom att bli det ledande.

FLEETWOOD – TRASSLIG INTERNATIONELL MÄRKESHISTORIK

  Den engelska bilindustrin var riktigt rörig under slutet av 1960-talet. Märken slogs samman, bytte skepnad eller försvann, och inom husvagnsindustrin var det minst lika förvirrande.
  Globe Caravans var en koncern som bildades av märkena Colchester, Elddis, Embassy, Fleetwood, Swift och Silverline. Under tidigt 1970-tal blev Fleetwood det dominerande fabrikatet inom de egna leden medan Colchester degraderades till enbart ett modellnamn.
  Fleetwood hade redan från början siktat in sig på de lite större och lyxigare vagnarna när företaget startades i Chadwell Heath öster om London, 1966. Grundaren ägde då en svart Cadillac Fleetwood som han lär ha köpt av skådespelaren Peter Sellers och han tyckte att namnet Fleetwood var passande på en husvagn med klass.
  Tillverkningen flyttade snart till Colchester i Essex, och senare till Long Melford i Suffolk. Under 1970-talet minskade exporten och marknaden på hemmaplan var begränsad. Det löstes tillfälligt genom att Fleetwood byggde modellen 420 på uppdrag av finska Solifer.
  Företaget rekonstruerades 1982 och blev senare en del av Kabe som bland annat lät göra sin Crystal i Long Melford. Under tidigt 2000-tal tog Adria över viss tillverkning, bland annat av Fleetwood Sonata. 2009 gick Fleetwood i konkurs.

Rulla till toppen