Eksjöverken – kantig koloss från Småland

Ibland ser husvagnar löjligt små ut när de dras av en Cadillac 1957, men inte kolossen från Eksjö – Exclusiv 600. /// FOTO: Privat

Eksjöverken – kantig koloss från Småland

Publicerad

Två rum, dubbla dörrar, 6,85 meter lång och 2,1 meter bred. Exclusiv 600 tillverkad av Eksjöverken är en riktig koloss men väger trots det bara 770 kilo. Freddy och Monica Schybergs 65:a är nummer 25 av 28 tillverkade.

Grabben är kanske i tioårsåldern. Han tittar länge på husvagnen, kikar från olika vinklar och försöker hitta ett sammanhang. Till slut utbrister han: "men den liknar ju en avhuggen buss".

Sedan går han därifrån och leendena kommer som på beställning på Freddy och Monica Schybergs ansikten. De är vana vid att folk ömsom tittar, ömsom stirrar på deras vagn och ganska många kommer fram och pratar, men gärna efter att ha närmat sig försiktigt ett par gånger.

– Vi har hört det mesta om den, men grabbens kommentar slå det mesta – den var go' som vi säger hemma på Västkusten, säger Freddy.

Hans dialekt är omisskännlig från Göteborgstrakten och humorn hör också hemma på Sveriges framsida. Jämförelsen med bussen är ändå inte helt tagen ur luften eftersom den är byggd av Eksjöverken.

Monica och Freddy ville ha ett udda fordon. Frågan är om det går att slå en Exklusive 600 i den genren.

Företagets historia kan spåras ända till 1903 och under 1950-talet var de riktigt stora på tillverkning av lingrävare, föregångare till dagens grävmaskiner, tunga släpvagnar och inte minst rälsbussar. Omkring 150 anställda gjorde dessa och i takt med att efterfrågan på rälsbussar minskade började man leta efter nya marknader.

En tänkbar sådan var husvagnar och i början av 1960-talet hade de sin första prototyp klar. 1963 påbörjades serietillverkningen men efter 28 exemplar lades den ner 1965.

– En medlem i Campingveteranerna ägde denna i cirka 15 år innan vi köpte den för omkring fem år sedan, upplyser Freddy.

Monica är en hejare på att sy och har bland annat tillverkat förtältet vilket kan monteras på både fram- och baksidan av vagnen.

Historiken tidigare än det är okänd ännu så länge.

– Däremot vet vi att detta är en av de allra sista då den har chassinummer 25, nämner Freddy. 

De sista fem–sex exemplaren förblev osålda och köptes av en handlare i Aneby till förmånligt pris. Han portionerade i sin tur ut dem till köpare. Att märket inte blev den succé som man kanske hoppats på har troligen flera orsaker. Storleken kan vara en del i detta.

– Den är enormt lång, 6,85 meter med dragstång och hela 2,10 meter bred. Bilarna på 1960-talet var i allmänhet ganska små och få orkade dra dem, berättar Freddy.

Han föredrar att hänga den efter sin Cadillac 1957 och det är en bil som orkar.

– Vi har en Ford Thunderbird 1957 också. V8:an under huven på den räcker absolut till för att dra men bilen är alldeles för liten. Kommer vi upp i över 60 kilometer är ekipaget så instabilt att vi knappt vill köra fortare, säger Freddy.

Visst kan man ana att Eksjöverken tidigare var stora tillverkare av rälsbussar.

Det kan man skylla på utformningen. Kanske hade Eksjöverken använt sina kunskaper från tillverkningen av rälsbussar när de tog fram sin husvagnsmodell Exclusiv.

Trots sin storlek väger den enbart 770 kilo. Det mesta är av aluminium, byggt efter den senaste, eller åtminstone dåtidens senaste, flygplansteknik och konstruktionen hålls samman av 7 200 nitar. Isoleringen består av två centimeter tjock frigolit mellan ytter- och innerväggar.

Priset var dock troligen den största orsaken till att så få såldes. På gatan kostade den cirka 13 600 riksdaler inklusive oms (som det hette då) under introduktionsåret 1963. Den siffran säger i sig själv ingenting men om man jämför med att en Volvo PV Sport kostade omkring 11 000 kronor samma år förstår man hur dyr den var. Men å andra sidan fick man ett hem på hjul som inte liknade något annat.

– Vi föll för den för att den är så ovanlig, säger Freddy.

Bostadsytan är hela elva kvadratmeter och interiören är så finurligt konstruerad att man kan dela av vagnen och på så sätt få två rum.

Reklambilder från Eksjöverken. Nypriset 1963 var cirka 13 500 kronor.

– Dessutom finns en dörr på varje sida. När vi har många nyfikna brukar vi öppna båda dörrarna och låta folk paradera igenom, in på den ena sidan och ut på den andra, skrattar Monica.

Apropå dörrarna var de i så dåligt skick att Freddy fick sko om båda med nytt aluminium och montera nya gångjärn. Inredningen är i stort sett orörd och har en helt fantastisk diskho i mintgrönt. Monica har sytt matchande gardiner och givetvis är burkarna på hyllan kvar.

– Efter vad jag hört var de en del av standardutrustningen. Det låter kanske märkligt men det var ju en udda och dyr modell, säger hon.

Utsidan är bara tillsnyggad och även här syns spår av Monicas skicklighet vid symaskinen. Jodå, hon har själv sytt hela förtältet och dessutom gjort så det kan monteras på antingen fram- eller baksidan. Om någon börjar tänka på Triumfglass är det inte så konstigt – tältet har samma färgschema.

– Triumfs glassfigur hade förstås suttit som en smäck. En sådan finns på önskelistan, men än har vi inte hittat någon, avslutar Freddy.

Läckert mintgrön diskho – hur fränt är inte det?

  • Prylar: Vagnvakt och spett för hela familjen

    Prylar: Vagnvakt och spett för hela familjen

    En samling praktiska, fiffiga, roliga eller helt enkelt prylar som man bara "villhöver".

    Artikel Redaktionen, 2022-11-23 07:58

  • Fixa extra lastutrymme bakom bilen

    Fixa extra lastutrymme bakom bilen

    Tyskarna är experter på att fästa plåtlådor och boxar på bakdörrar och tak för att skaffa mer packutrymme på mindre husbilar. Här får du tips på hur du kan göra husbilens lastutrymmen större och hur du bör tänka för att inte riskera överlast.

    Artikel Niklas Kämpargård, 2022-11-22 07:32

  • Modellnytt 2023, del 2

    Modellnytt 2023, del 2

    Välkommen att på nytt botanisera bland de olika husvagns- och husbilstillverkarna. I föregående utgåva skrev vi att det kan vara en smula tunnsått gällande innovativa nyheter hos vissa av varumärkena, medan andra designavdelningar tycks ha få fritt spelrum. Vi ska emellertid ha i åtanke att världen har tett sig märklig de senaste åren och det har givetvis även påverkat vår älskade sfär inom mobil fritid.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-11-19 07:04

  • Vanlife: Hänga med andra

    Vanlife: Hänga med andra

    Att resa med familj eller kompisar är en sak, men hur gör man för att hitta nya vänner längs vägarna som man kan trivas och uppleva saker tillsammans med? Husvagn & Camping åker på vanlifeträff, testar spontankaffe och föreningsliv och upptäcker att det mestadels handlar om att vara nyfiken.

    Artikel Niklas Kämpargård, 2022-11-17 06:05

  • Skeppsmalens fiskehamn: Klippor och surströmming

    Skeppsmalens fiskehamn: Klippor och surströmming

    Mitt i ett världsarv och granne med Sveriges enda restaurang som har surströmmingspizza på menyn ligger ställplatsen Skeppsmalens Fiskehamn (även kallad Skeppsmalns Fiskeläge). Den erbjuder med andra ord en unik miljö.

    Artikel Michael Åhman, 2022-11-16 07:27

  • Prylar: Hundkoll och återvunnet tält

    Prylar: Hundkoll och återvunnet tält

    Mera praktiska, fiffiga, roliga och helt enkelt prylar som man bara "villhöver".

    Artikel Redaktionen, 2022-10-28 07:37

  • Ordlista för campare – från A till Ö

    Ordlista för campare – från A till Ö

    Vi som redan har båda fötterna bland husvagnar, husbilar samt ställ- och campingplatser bidrar med en hel del ord och uttryck som kan vara svåra att förstå sig på. Här följer en ordlista – från A till Ö – som kan vara nyttig för er som står i begrepp att skaffa ett campingfordon av något slag.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-10-27 07:24

  • Modellnytt 2023, del 1

    Modellnytt 2023, del 1

    Välkomna till ett nytt modellår och en säsong som troligtvis inte kommer att likna det vi är vana vid. Eftersom bristen på chassin och komponenter fortlöper får vi vara beredda på att vissa varumärken har prioriterat att lösa leveranserna av redan beställda fordon istället för att knåpa ihop nya innovativa lösningar som vi inte har sett förut. Vissa husbils- och husvagnsmärken har knappt synbara eller ens några nyheter alls att förmedla. Det finns emellertid undantag och utan att gå händelserna i förväg kan vi redan nu avslöja att vi har några riktiga guldkorn att se fram emot 2023.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-10-26 06:57

  • Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982

    Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982

    Vad som en gång i tiden var det mest omtyckta, kanske inte ens finns på marknaden idag. En framgångssaga varar sällan i evighet. Vi med de grå tinningarnas charm minns många av de gamla husvagnsmärkena. Måhända ler vi åt "registreringslistorna" i denna artikel samtidigt som vi med skräckblandad förtjusning kopplar samman dem med en och annan semester-händelse. Det som idag kan tyckas vara uppseendeväckande är britternas framträdande roll under 60- och 70-talet samt Polars enorma försäljning under åren 1976–1979, då de totaldominerade husvagnsförsäljningen på den svenska marknaden. I denna artikel kikar vi närmare på åren 1961–1982 och fortsättning följer…

    Artikel Anders Wallsten, 2022-10-24 06:18

  • Varning för vattenläcka!

    Varning för vattenläcka!

    Det regnade ute, så det var inte konstigt att det droppat lite vatten på golvet alldeles innanför dörren på husbilen. Men det blev väldigt underligt när vattnet fylldes på, trots att de blöta skorna var borta och allt noggrant upptorkat. Panik! Vi har en vattenläcka! Det här handlar om att fixa felet, men också om att förebygga problem.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-10-21 07:47

  • Campcation – vill underlätta digitala bokningar

    Campcation – vill underlätta digitala bokningar

    Vad händer när en entreprenör planerar sin första husbilssemester och upplever att det är rörigt att hitta campingar på nätet? Hon gör en marknadsanalys, skapar ett team och bygger en digital bokningssida för campingar och ställplatser. Vi möter Johanna Raga Waronen, vd för Campcation.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-10-20 07:34

  • Klassiker: GAP Eden Roc – finfin fransos

    Klassiker: GAP Eden Roc – finfin fransos

    En riktigt ovanlig fransk kvalitetsvagn i det övre skiktet och bara en tidigare ägare, men Conny Thunlund granskades noga innan han fick köpa den. Hur ovanlig är den då? Så pass att den till och med väcker rejäl uppmärksamhet i franska veterankretsar.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-10-18 07:24

  • Ställplats Jävre: Perfekt övernattning

    Ställplats Jävre: Perfekt övernattning

    Skags Fyr är tagen ur bruk sedan länge men för campingfolket som reser i Norrbotten kan den bli ett bra riktmärke. På sin nya plats i Jävre blir den en symbol för ett riktigt bra övernattningsställe.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-10-14 07:07

  • Klassiker: Toppola – en vägsnigel?

    Klassiker: Toppola – en vägsnigel?

    Om man som Saabfantast letar efter en husbil – ska man då inte ha en Toppola? Mattias Olsson kom hem en dag efter jobbet till en milt sagt upphetsad fru. "Kolla, kolla – det är en Toppola till salu på Blocket", var budskapet som fick fart på Mattias. "Det var bara att tokringa på annonsen. Sedan var vi hemma tre på natten", berättar han.

    Artikel Thomas Sjölund, 2022-10-12 07:18

  • Prylar: Minidammsugare och hundpalats

    Prylar: Minidammsugare och hundpalats

    Vi bjuder på praktiska, fiffiga, roliga och helt enkelt prylar som man bara "villhöver".

    Artikel Redaktionen, 2022-10-03 07:25

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206