Campcation – vill underlätta digitala bokningar

Publicerad: 2022-10-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Vad händer när en entreprenör planerar sin första husbilssemester och upplever att det är rörigt att hitta campingar på nätet? Hon gör en marknadsanalys, skapar ett team och bygger en digital bokningssida för campingar och ställplatser. Vi möter Johanna Raga Waronen, vd för Campcation.

Utvecklingen har onekligen gått i en rasande takt. Campcation lanserades i juni 2020 och knappt två år senare tog företaget in sin första investeringsrunda: 12 miljoner kronor från kända investerare.

– Kapitalet förbättrar våra möjligheter att utveckla sajten, men ger oss också rätt förutsättningar att etablera oss på den europeiska marknaden. Inledningsvis tar vi sikte på Norden. Därefter riktar vi oss mot Tyskland och Holland eftersom många som bor där semestrar i Sverige med sina campingfordon och vice versa, säger Johanna.

Campcation – vill underlätta digitala bokningar
Campcations vd – Johanna Raga Waronen.

Campcation är alltså en bokningssida för campingar och ställplatser där användaren utöver information om själva anläggningarna också kan läsa om resmålen och dess närliggande sevärdheter. På så vis får gästen en tydligare bild av vad som väntar under den kommande semestern.

Idag är över 500 campingar i Sverige, Finland, Norge och Danmark anslutna. Tanken är att användarna på ett enkelt och säkert sätt ska kunna planera, boka och betala för sin nästa campingsemester.

Teamet som har startat Campcation är vänner sedan tidigare och kompletterar varandra väl genom sina olika yrkeserfarenheter. De ser inget problem med att utveckla en digital tjänst i en inte alltför digitaliserad bransch.

Campcation – vill underlätta digitala bokningar
Många unga människor har sett hela världen, men kanske missat godsakerna som finns på nära avstånd.

– Fler och fler unga människor prövar på campinglivet, inte minst i och med pandemin. Och den ”digitala generationen” är van vid att boka utlandssemestern online via smarta sökfunktioner och vill inte slösa tid på att googla, säger Johanna och fortsätter:

– Dessutom är det en livsstil för många campingägare att driva anläggningen; deras passion ligger i mötet med gästerna och att skapa en trevlig upplevelse för dem. Vår profession är att lyssna in marknaden och utforma olika lösningar som gör det naturligt för gästerna att planera, boka och betala för sin semester online.

Precis som Johanna och hennes kollegor förutspådde, har deras initiativ tagits emot med öppna armar.

Campcation – vill underlätta digitala bokningar
Avkoppling vid Fjordbotn Camping vid fjorden Senja i Norge.

– I och med att många campingägare har fokuserat på kärnverksamheten snarare än på marknadsföring och digitala tjänster, har de verkligen uppskattat samarbetet med oss. Många tycker det är befriande att släppa den digitala biten, berättar Johanna.

En sak som har varit viktigt för Campcation sedan den första dagen är att erbjuda support dygnet runt – både för gäster och för campingägare.

– Vi tror att väl fungerande support är en nyckel till att skapa en schyst upplevelse. Alla i vårt team bär därför supporttelefoner för att kunna svara snabbt i livechatten och på mejlen oavsett tid på dygnet. Vi kommunicerar dessutom på såväl engelska som norska, danska och finska för att underlätta för våra utländska gäster och samarbetspartners, säger Johanna.

En av Campcations målsättningar är att öka synligheten för både kända och mindre kända campingar. Därigenom främjas semesterformen camping, menar Johanna.

Campcation – vill underlätta digitala bokningar
Vännerna, tillika teamet som numera är Campcation.

– Jag brukar lite skämtsamt säga att dagens unga har sett hela världen, men inte sin egen bakgård. Med det sagt är det lätt att missa de små guldkornen i landet där man bor. Campcation vill vara ett verktyg för att hitta dessa guldkorn – och så klart också de mer kända destinationerna.

Förutom att ständigt lyssna in vad campingägare och gäster efterfrågar, jobbar teamet också med att skapa ett mervärde för gästerna. Det visar sig i en ny satsning som lanseras sommaren 2022.

– Gästerna kommer få en stämpel när de bor en natt på någon av alla campingar eller ställplatser som är anslutna till oss. När de samlat in tio stämplar får de en natt gratis. Vi kommer även utveckla den information som finns om varje landskap på hemsidan samt förbättra kartfunktionen. Ja, det händer mycket just nu, avslutar Johanna med ett leende.


 

CAMPCATION

Grundades 2020 av fyra entreprenörer som också är ett gäng bästa vänner som ser sig som en enda familj. I skrivande stund är det elva personer som jobbar på Campcation.
∙ Tog in sin första investeringsrunda tidigare i vår: 12 miljoner kronor från kända investerare.
∙ Har över 500 anslutna campingar i Sverige, Finland, Norge och Danmark.
∙ Siktar närmast på att etablera sig i Tyskland och Holland – därefter är målet att växa på hela den europeiska marknaden.

Rulla till toppen