Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982

Publicerad: 2022-10-24   Uppdaterad: 2023-04-18

Vad som en gång i tiden var det mest omtyckta, kanske inte ens finns på marknaden idag. En framgångssaga varar sällan i evighet. Vi med de grå tinningarnas charm minns många av de gamla husvagnsmärkena. Måhända ler vi åt "registreringslistorna" i denna artikel samtidigt som vi med skräckblandad förtjusning kopplar samman dem med en och annan semester-händelse. Det som idag kan tyckas vara uppseendeväckande är britternas framträdande roll under 60- och 70-talet samt Polars enorma försäljning under åren 1976–1979, då de totaldominerade husvagnsförsäljningen på den svenska marknaden. I denna artikel kikar vi närmare på åren 1961–1982 och fortsättning följer…

1961

1. SMV SE 282
2. Sprite GB 124
3. Myrby SE 122
4. Kabe SE 31
5. Holiday SE 29
6. Nene Valley GB 27
7. Willerby GB 24
8. Fairview GB 22
9. Tabbert DE 20
10. RMS SE  

Nyregistrerade 1961: Cirka 900 (62,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 3 350.

1962

1. SMV SE 395
2. Sprite GB  173 
3. Myrby SE  141 
4. Nene Valley GB 117
5. Willerby GB  56 
6. Kabe  SE  53 
7. RMS  SE  44 
8. Fairview  GB  43 
9. Astral  GB  34 
10. Eccies GB  33 

Nyregistrerade 1962: 1 450 (57,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 4 800.

1963

1. SMV SE 650
2. Sprite GB  360 
3. Willerby GB  167 
4. Eccies GB  145 
5. Nene Valley GB  142 
6. Myrby  SE  135 
7. Heby  SE  94 
8. RMS  SE  93 
9. Fisher  GB  81 
10. Astral  GB  79 

Nyregistrerade 1963: Cirka 2 900 (51,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 7 700.

1964

1. SMV SE 669
2. Sprite GB 495
3. Willerby GB 352
4. Eccies GB 325
5. Nene Valley GB 299
6. Thomson GB 214
7. Fisher GB 158
8. RMS SE 138
9. Kabe SE 112
10. Myrby SE 110

Nyregistrerade 1964: Cirka 4 500 (40,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 12 100.

Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982
Våren 1965 drog maskinteknikern Martin Sever och IMV:s ledande man Jurij Levicnik igång projektet att bygga en husvagn till beställaren Karl Wilhelm Karlsson (första återförsäljaren i Skandinavien). Två månader senare var den klar och fick namnet Adria 375. Martin Sever körde själv över 200 mil för att leverera vagnen till en mässa i Stockholm.

1965

1. Sprite GB 815
2. SMV SE 507
3. Willerby GB 436
4. Thomson GB 320
5. Nene Valley GB 318
6. Eccies GB 310
7. Astral GB 289
8. Opio SE 269
9. Heby SE 155
10. Kabe SE 153

Nyregistrerade 1965: Cirka 6 350 (33 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 18 250.

1966

1. Sprite GB 607
2. SMV SE 455
3. Opio SE 452
4. Nene Valley GB 295
5. Astral GB 292
6. Polar SE 285
7. Thomson GB 195
8. Cabby SE 190
9. IMV YU 186
10. Kabe SE 185

Nyregistrerade 1966: Cirka 4 600 (51,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 22 700.

1967

1. IMV YU 643
2. Sprite GB 636
3. Opio SE 444
4. SMV SE 342
5. Astral GB 331
6. Cabby SE 326
7. Cavalier GB 271
8. Kabe SE 222
9. Thomson GB 159
10. Bore SE 149

Nyregistrerade 1967: Cirka 5 850 (43,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 28 350.

1968

1. IMV YU 944
2. Sprite GB 784
3. Cabby SE 574
4. Astral GB 534
5. Cavalier GB 423
6. Opio SE 422
7. SMV SE 281
8. Polar SE 253
9. Thomson GB 248
10. Kabe SE 240

Nyregistrerade 1968: 7 243 (36,5 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 35 500.

1969

1. Cabby SE 1 143
2. Adria (f.d. IMV) YU 1 081
3. Sprite GB 1 000
4. Cavalier GB 565
5. Astral GB 470
6. Opio SE 411
7. Polar SE 335
8. Kabe SE 308
9. SMV SE 290
10. Fleetwood GB 230

Nyregistrerade 1969: 8 517 (37,7 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 43 200.

Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982
Helikoptertransport krävdes först de två beställda Cabby DeLuxe 530C (1973) skulle kunna levereras till den otillgängliga arbetsstationen uppe på en bergstopp på Grönland.

1970

1. Adria YU 1 037
2. Cabby SE 949
3. Sprite GB 942
4. Cavalier GB 494
5. ACE GB 427
6. Kabe SE 393
7. Polar SE 366
8. SMV SE 269
9. Rohab-Opio SE 263
10. Astral GB 237

Nyregistrerade 1970: 7 505 (38,7 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 50 100.

1971

1. Adria YU 1 079
2. Cabby SE 949
3. Sprite GB 659
4. Kabe SE 401
5. Polar SE 365
6. Cavalier GB 340
7. ACE GB 294
8. Solifer SF 215
9. SMV SE 207
10. Gosa YU 185

Nyregistrerade 1971: 6 572 (39,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 56 200.

1972

1. Adria YU 1 313
2. Cabby SE 1 261
3. Polar SE 580
4. Sprite GB 505
5. Kabe SE 485
6. Cavalier GB 410
7. Solifer SF 333
8. SMV SE 181
9. ACE GB 168
10. Goda YU 145

Nyregistrerade 1972: Cirka 7 600 (44,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 59 800.

Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982
Tvåa i registreringsstatiken och med jubileumsvagnen från 1975 framhävde Cabby att deras fordon var anpassade för nordiskt klimat.

1973

1. Cabby SE 1 872
2. Polar SE 1 143
3. Adria YU 835
4. Kabe SE 614
5. Cavalier GB 435
6. Sprite GB 351
7. Eccles-Europa GB 339
8. Solifer SF 334
9. SMV SE 206
10. Abbey GB 165

Nyregistrerade 1973: Cirka 8 500 (56,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 62 300.

1974

1. Polar SE 1 748
2. Cabby SE 1 696
3. Adria YU 1 220
4. Kabe SE 839
5. Cavalier GB 515
6. Solifer SF 456
7. Abbey GB 424
8. Sprite GB 361
9. Eccles-Europa GB 338
10. SMV SE 272

Nyregistrerade 1974: Cirka 9 800 (55 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 72 300.

1975

1. Polar SE 2 323
2. Cabby SE 1 900
3. Adria YU 1 340
4. Kabe SE 998
5. Abbey GB 677
6. Cavalier GB 520
7. CI-Sprite GB 450
8. Solifer SF 397
9. CI-Europa GB 381
10. SMV SE 251

Nyregistrerade 1975: 10 541 (54,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 82 400.

1976

1. Polar SE 3 437
2. Cabby SE 2 049
3. Adria YU 1 587
4. Kabe SE 1 389
5. Abbey GB 824
6. Cavalier GB 596
7. CI-Europa GB 581
8. Solifer SF 527
9. CI-Sprite GB 502
10. Sting GB 425

Nyregistrerade 1976: 13 763 (54,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 95 217.

Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982
1978 registrerades 3 716 Polarvagnar i Sverige! Här ses hela familjen samlad för en semestertripp i en 420-modell. På den tiden var det aldrig tillstymmelse till snack om att det var trångt.

1977

1. Polar SE 3 348
2. Cabby SE 1 956
3. Kabe SE 1 333
4. Adria YU 1 190
5. Solifer SF 717
6. Abbey GB 688
7. CI-Europa GB 498
8. CI-Sprite GB 470
9. Cavalier GB 391
10. Flipper DE 359

Nyregistrerade 1977: 13 534 (55,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 105 868.

1978

1. Polar SE 3 716
2. Cabby SE 2 059
3. Kabe SE 1 538
4. Solifer SF 964
5. Adria YU 915
6. Abbey GB 400
7. CI-Sävsjö SE 322
8. SMV SE 308
9. CI-Europa GB 306
10. CI-Sprite GB 266

Nyregistrerade 1978: 13 540 (63,2 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 117 171.

1979

1. Polar SE 3 334
2. Cabby SE 2 009
3. Kabe SE 1 502
4. Solifer SF 1 211
5. Adria YU 1 033
6. CI-Sävsjö SE 468
7. HS-Abbey GB 402
8. Cavalier GB 373
9. SMV SE 333
10. CI-Sprite GB 286

Nyregistrerade 1979: 13 661 (62,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 127 994.

Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982
Racerstjärnan, tillika Örebrosonen Ronnie Peterson, sponsrades av SMV. På bilden, någonstans i Europa 1970, ses han tillsammans med flickvännen Barbro Edwardsson som han gifte sig med 1975. Detta år debuterade Ronnie i F1 och året efter upphörde samarbetet då SMV inte kunde vara med och matcha sponsorsummorna som stigit rejält.

1980

1. Polar SE 2 022
2. Cabby SE 1 760
3. Kabe SE 1 545
4. Solifer SF 1 085
5. Adria YU 935
6. CI-Sävsjö SE 564
7. SMV SE 341
8. Cavalier GB 317
9. HS-Abbey GB 216
10. Wixab SE 203

Nyregistrerade 1980: 10 687 (66,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 135 500.

1981

1. Polar SE 1 491
2. Kabe SE 1 472
3. Cabby SE 1 191
4. Solifer SF 970
5. Adria YU 643
6. CI-Sävsjö SE 495
7. SMV SE 305
8. ABC SE 248
9. Cavalier SE 211
10. Knaus DE 145

Nyregistrerade 1981: 8 221 (68,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 141 307.

1982

1. Kabe SE 1 554
2. Polar SE 1 244
3. Cabby SE 1 150
4. Solifer SF 931
5. Adria YU 460
6. CI-Sävsjö SE 341
7. SMV SE 287
8. CI-Sprite GB 230
9. Hobby DE 180
10. Cavalier GB 151

Nyregistrerade 1982: 7 280 (71 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 147 000.

Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982
”Husvagnarnas Rolls-Royce”. Annonsbilden för KABE Safir från 1979 representerar KABE:s ständigt höga ambitioner när det gäller kvalitet och komfort.

KÄLLA: Husvagnsciceronen

FOTNOTVi har valt att nämna IMV/Adria under YU (forna Jugoslavien) som det var skrivet i dåvarande Husvagnciceroner, samt att använda den gamla landskoden SF för Finland (numera FI).

Rulla till toppen