Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

Publicerad: 2023-01-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Olle Bergholm knegade på Cabby och närde en dröm om att starta eget. Han gjorde slag i saken 1992 – och 30 år senare är Bergholm en av branschens importjättar. Men vägen dit har sannerligen inte varit spikrak. Vi möter Lars Bergholm i en personlig intervju i samband med företagets 30-årsjubileum.

Att leda ett företag i framgång är en sak. Att göra detsamma i piskande motvind är något helt annat. Fråga bara Olle Bergholm.

Efter många års arbete på Cabby, beslutade han sig för att dra nytta av sina kontakter i branschen och starta eget. Våren 1992 fick han så agenturen för Knaus – bara månader innan finanskrisen tillfälligt skulle tvinga upp marginalräntan till 500 procent i Sverige. Därefter kom den svenska kronan att devalveras med cirka 20 procent. Knappast strålande tider för att importera och sälja husvagnar, något som visade sig under Elmiamässan samma år.

– Pappa sålde inte en enda skruv på mässan 1992, men han ljög för Knaus och sa att han i alla fall hade sålt en husvagn, säger majoritetsägaren och vd:n Lars Bergholm. Hela marknaden rasade totalt den hösten.

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Olle Bergholm på sitt kontor. Olles övertygelse om att det skulle vara möjligt att sälja tyska husvagnar i Sverige lade grunden till att Bergholm har kunnat bli vad det är idag.

– När pappa reste ner till Tyskland under de här åren sade han ofta att han kanske inte skulle ha något jobb när han kom tillbaka. Det var oerhört tufft för alla i branschen.

Som nystartad importör hade nog många tackat för sig och gått vidare. Men inte Olle. Han hade upplevt glansdagarna i början av 90-talet och var helt övertygad om att det skulle gå att sälja tyska husvagnar, bara omständigheterna förändrades.

– På den tiden dominerade de svenska fabrikaten totalt här hemma. Alla köpte KABE, Cabby, Polar, Solifer eller Sävsjö, berättar Lars och utvecklar:

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Delar av Bergholms återförsäljare i mitten/slutet av 90-talet.

– Pappa visste att de tyska husvagnarna också var bra, problemet var bara att det inte fanns någon etablerad struktur kring försäljningen av dessa i Sverige. Övertygelsen att det var möjligt att
förändra situationen gjorde att han orkade kämpa på. Viss hjälp hade han förstås av det fasta men blygsamma arvode som importörerna hade på den tiden.

År 1995 kom ett ögonblick som Lars beskriver som helt avgörande i företagets historia. Försäljningen hade gått fortsatt dåligt och Knaus hade nu kallat Olle till ett möte om framtiden. Han insåg att det mötet skulle bli avgörande för Knaus framtida satsning i Sverige och förberedde sig därför i detalj.

– Pappa presenterade en strategi för tyskarna där han förklarade hur han trodde att man kunde få försäljningen att lossna. Poängen låg i att förenkla strukturen genom att plocka ut två modeller ur sortimentet och jobba koncentrerat med dessa två kampanjfordon. Strategin övertygade tyskarna om att fortsätta ett tag till – och de utsåg två modeller som skulle passa den svenska marknaden, berättar Lars.

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Kampanjvagnarna, Knaus Sunshine 500 TK och Knaus Südwind 525 TF som gjorde att försäljningsvolymen växte och Knaus satsade vidare i Sverige.

År 1997 tog Lars studenten och när han nätt och jämnt hade tagit av sig studentmössan började han arbeta på Bergholm. Vid det här laget hjälpte även Lars farfar, Ulf Bergholm, till med att bygga upp ett reservdelslager. I samma veva flyttade företaget till större lokaler där Weststrands Husvagnsservice också kom in.

– Samarbetet innebar att vi plötsligt var en komplett importör med teknisk kompetens. Lasse Weststrand betydde oerhört mycket. Han var redan etablerad i branschen och byggde upp servicedelen. Vi började även ta in husbilar i sortimentet och kunde successivt börja ”lägga pusslet”. Sedan lossnade marknaden och äntligen fick vi lite medvind, berättar Lars.

Via framgångarna fick Bergholm också rätt förutsättningar att inleda ett samarbete med Wasa Kredit som finansbolag, något som skulle bli viktigt för den fortsatta expansionen.

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Bergholm blev Årets Företagare i Kristinehamn 2013 och vann sedan regionsfinalen samma år vilket innebar titeln Årets Företagare i Värmland. Bilden är från Sverigefinalen i Stockholms Stadshus där endast 26 företag återstod. Från vänster: Anna Jonsson, Patrik Jonsson, Linda Bååth, Lars Bergholm.

I den här vevan, då allt lossnade, ”skickade” Olle sin son utomlands för att han skulle förbättra sin tyska. Inledningsvis fick Lars bo i England hos Swifts exportchef och hans familj. Därefter blev den unge svensken inkvarterad hos Mauro Degasperi i Tyskland, dåvarande säljansvarig för Sverige och numera exportchef på Knaus.

– Mauro och jag har hängt ihop sedan sent 90-tal. Ett kul minne från den tiden är att Mauro tog med mig på bio. Vi såg James Bond, dubbad till tyska, minns Lars och ler.

Bergholm började växa ordentligt runt millennieskiftet. Under 2002 bildades Knaus Tabbert Group, vilket innebar att fler varumärken togs in hos Kristinehamnsföretaget.

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Far och son Bergholm i mitten av 90-talet.

Nu startade Olle och Staffan Hamlet även ett nytt importbolag med fokus på Tabbert, Wilk och Weinsberg. Snart blev man trångbodda och under 2007 förvärvade man lokalerna där företaget numera huserar. Däri rymdes en stor komplett verkstad, ett reservdelslager samt en rejäl lageryta för fritidsfordon. Till dags dato har lokalerna byggts ut två gånger och mäter nu 3 000 kvadratmeter.

Numera rymmer verksamheten även ett eget skadecenter och Knaus Tabbert Groups uthyrningskoncept, Rent and Travel. Lars har varit Bergholm trogen hela sitt yrkesliv, något han delvis tillskriver farsgubben.

– Farsan gav mig viss frihet när han basade, så jag har varit ute och ”backpackat” och läst på både Karlstads universitet och IHM Business School i Stockholm. Det har gjort att man har fått se mycket annat och har kunnat inspireras av andra företagare, säger Lars och fortsätter:

– Dessutom har jag fått resa otroligt mycket i jobbet. Och även om vi som företag har samma DNA som i starten, har det skett stora förändringar kring infrastruktur, medarbetare och samarbetspartners. Den utvecklingen har varit givande att driva och följa, säger Lars.

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Filminspelning i Lissabon. Konceptet ”Vakna där du vill” myntades av Bergholm. Reklamfilmen gick på TV4 och betydde mycket för hela branschen, eftersom konceptet hjälpte till att höja statusen på fritidsfordon.

Just Bergholms DNA ser Lars som en av de stora framgångsfaktorerna under dessa 30 år. De tre värdegrundade orden som kommuniceras till företagets kompanjoner, är att det ska vara roligt, enkelt och lönsamt att jobba tillsammans med Bergholm.

– Vi har växt och blivit fler medarbetare under åren – men vi är fortfarande samma människor. Ambitionen har hela tiden varit att vi ska vara transparenta och jobba nära och långsiktigt med våra partners. Vi arrangerar därför många aktiviteter för att vi alla ska lära känna varandra ordentligt. Det bygger starka relationer där man litar på varandra och hjälps åt, samtidigt som man har kul ihop, säger Lars.

Sedan Olle pensionerade sig för tolv år sedan har Lars drivit företaget tillsammans med delägaren Patrik Jonsson. Nu är även han på gång att dra sig tillbaka och i samband med det har Robert Magnusson gått in som ny kompanjon och delägare. Den stora skillnaden på att driva företaget nu, jämfört med när Lars började för 25 år sedan, beskriver han så här:

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Bergholm 30 år innebär också 30 års samarbete med Knaus. På bilden tar Bergholm emot diplom för tre decenniers samarbete, under Dealer Convention i Bad Griesbach 2022.

– När jag var ute och backpackade på 90-talet och berättade för andra resenärer att jag jobbade med husvagnar, fick jag i princip aldrig en enda följdfråga. Idag blir folk jätteintresserade när de hör vad jag jobbar med, tack vare att både husbilar och husvagnar har en helt annan status numera. Skillnaden är enorm.

Faktum är att Bergholm har haft ett finger med i spelet för att öka fritidsfordons exklusivitet – utöver sin roll som importör. Vi får gå tillbaka till 2011 då branschen hade gått in i en kris.

– Den svenska kronan var stark och vi hade haft bra lönsamhet under ett antal år, så vi valde att återinvestera i tv-reklam. Det var en dröm som pappa hade haft och ville förverkliga innan han gick i pension, säger Lars och utvecklar:

– Vi startade då konceptet ”Vakna där du vill” med målet att göra husbil och husvagn trendigt och sexigt. Med stöd av återförsäljare och finansbolag spelade vi in två filmer som rullade 16 veckor under bästa sändningstid på TV4. 

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet
Från vänster: Magnus Wiktorsson, Lars Bergholm, Olle Bergholm och Lasse Weststrand.

Kampanjen kostade flera miljoner kronor, men den gav också väldigt mycket tillbaka. Under Elmiamässan samma år kom många i branschen fram och tackade oss för vårt initiativ, minns Lars.

I somras firade Bergholm 30-årsjubileet tillsammans med återförsäljare och leverantörer på Loka Brunn. Man har även kört ett antal konsumenterbjudanden under året samt stått för några innovativa inslag på Elmiamässan, exempelvis en utställning med en av de första husvagnarna som Olle sålde. När Lars gluttar i framtidskikaren ser han att hållbarhet i mångt och mycket kommer att få visa vägen framåt.

– Vi vill involvera hållbarhet mer i vår verksamhet framöver, inte minst genom elektrifierade fordon där vi tror att Knaus har något riktigt bra på gång. Branschen behöver då göra den transformering som andra branscher redan har gjort – och den resan ser vi fram emot att vara med på.

Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

BERGHOLM

Grundat: 1992
Ort: Kristinehamn
Gör: Importör av Knaus Tabbert AG, Morelo Reisemobile GmbH samt Trigano Group
Antal återförsäljare: 29 från Luleå i norr till Tomelilla i söder
Antal försäljningar sedan starten: Drygt 23 000 fordon
Medarbetare: Drygt 30 stycken varav 20 inom import, åtta på verkstad och fyra på skadecenter

Rulla till toppen