Enklare långresa med dieselvärme

Publicerad: 2023-01-10   Uppdaterad: 2023-04-18

I Sverige har nästan alla husbilar och husvagnar någon typ av gasolvärme, men de senaste åren har intresset ökat för värmare som använder dieselolja som bränsle.

Diesel finns alltid tillgänglig och det blir inga komplicerade fyllningar av gasflaskor på långresor utomlands. Flera tillverkare har dieselpannor som tillval på nya husbilar, men det kan också vara ett alternativ om en gasolpanna måste bytas ut. Även om dieselvärme oftast är ett tillval finns det tillverkare av plåtisarna som har dieselpannor som standard – ofta i kombination med kompressorkylskåp. Då behövs det bara en liten gasoltub till köket.

Bland självbyggarna dominerar olika varianter av dieselvärmare sedan länge. Intresset är stort för billiga Kinatillverkade värmare, som finns i många varianter. Det förekommer också att framför allt husbilsägare kompletterar sin befintliga anläggning med sådana om de fricampar mycket vintertid. 

Värmare som använder fordonets bränsle har en lång historia. På 1960-talet satt det en Eberspächer i många VW-Bubblor. Det var skönt när den fungerade, men driften var inte problemfri. När de små, bränslesnåla dieselmotorerna utvecklades visade det sig snabbt att de var extremt energieffektiva.

De använde helt enkelt bränslet med så hög verkningsgrad att motorerna hade svårt att komma upp i arbetstemperatur vid kyla. För att alltid hålla motor och kylvatten tillräckligt varmt finns det numera ofta små dieselvärmare i både personbilar och nyttofordon.

Ofta är de termostatstyrda, så föraren märker inte av dem. Samtidigt är de bara anpassade för att hålla motorn varm och har sällan kapacitet över för att till exempel värma bodelen i en husbil.

Enklare långresa med dieselvärme
I större fordon med luftburna dieselvärmare är det möjligt att koppla i fler brännare om behovet är stort. Värmen distribueras med grova slangar till reglerbara munstycken. /// ILLUSTRATION: Webasto.

Under senare år har Truma, Webasto och en rad andra tillverkare tagit fram dieselvärmare som är skräddarsydda för fritidsfordon. En sådan anläggning ger inte bara värme utan då ingår också någon form av varmvattenberedare. Enklare värmare ger just värme, men varmt vatten till dusch och disk får du fixa på något annat sätt.

Husvagnar och husbilar kan ha två olika typer av värmeanläggningar, luft- eller vattenburen värme. Det gäller oavsett om pannorna eldas med gas eller fordonsbränsle. Oberoende system och bränsle fungerar själva förbränningen i pannan på ungefär samma sätt.

Den som idag har ett luftburet system kan ganska enkelt byta till en dieselpanna. Truma har just introducerat en helt ny dieselpanna med eltillsats, som är jämförbar med en gasolpanna vad gäller både effekt och storlek.

Andra typer av dieselvärmare kan ganska enkelt installeras i ett luftburet system, men då gäller det att vara klar över att en rad funktioner i Trumas system är kopplade till just den pannan. Du kan behöva hitta speciallösningar för såväl varmvattenberedare som termostater och styrning.

Enklare långresa med dieselvärme
Webasto Termo Top Evo finns som en speciell husbilsmodell. Den ger upp till 5 kW och kan dels fungera som motorvärmare, dels värma hytten via ordinarie defroster i bilen, men också kopplas ihop med bodelen genom en värmeväxlare och då fungera som komplement eller reservvärme.

Det känns säkert lockande att välja någon av de Kinatillverkade dieselvärmarna. Prisskillnaden kan handla om 10 000 kronor eller mer, men då saknas ofta såväl garantier som tester, certifikat och säkra uppgifter om prestanda.

Ljudnivån är en akilleshäl för många av de kinesiska dieselvärmarna. Det handlar dels om deras ljuddämpare, dels om högljudda bränslepumpar. I det här fallet är det inte heller någon direkt skillnad mellan värmare för luft eller vatten. Förbränningen sker på samma sätt: Bränslet pumpas in i värmaren från fordonets tank eller från en dunk som bara innehåller diesel till värmaren.

Pumparna arbetar på samma sätt och resultatet blir ett tickande ljud som startar så fort värmaren ska tända. Gasolanläggningar behöver ingen pump till bränslet. Gasolen i tuben förvaras under högt tryck och blir då flytande – så fort du öppnar ventilen strömmar gasen ut automatiskt.

På nätet vimlar det av kreativa lösningar för att dämpa pumpljudet, vilket tyder på att många tycker att det är väldigt störande. Det handlar bland annat om att se till att pumpen inte skruvas fast direkt i chassit och att placera den så långt som möjligt från avdelningen för nattbruk.

Enklare långresa med dieselvärme
Under höstens mässor presenterade Truma en helt ny värmeanläggning som använder diesel som bränsle. Den har alla mått och prestanda gemensamt med företagets gasolpannor och finns som tillval från och med 2023 års modeller av husbilar och husvagnar.

Flera tyska facktidningar har testat moderna dieselvärmare, både de billigare kinesiska och produkter från Truma, Webasto, Eberspächer och Autoterm som utvecklats speciellt för fritidsfordon. Här är den sistnämndas värmare ofta en klar favorit. Den är robust men lätt, tillförlitlig, effektiv och bränslesnål, enligt testresultaten. Det har gjort den populär både som extravärmare och bland självbyggarna. Andra jämförande tester har försökt bedöma om det finns viktiga skillnader mellan de europeiska och de kinesiska värmarna. 

Den allvarligaste kritiken riktas mot garantier och certifiering. De kinesiska dieselvärmarna har generellt inte gått igenom de prövningar som krävs för att monteras i fritidsfordon, vilket betyder att det förmodligen är svårt att få företag i branschen att utföra installationer.

Även om dieseldrivna värmare framför allt används som motorvärmare väljer många husbilsägare som åker året runt att komplettera bilen med till exempel Webasto Termo Tom C. Via kylvattnet fungerar den dels som motorvärmare, dels kan den ge kontinuerlig värme via husbilens defroster. 

En annan fördel med detta system är att värmaren har kapacitet att värma hela husbilen även om ordinarie vattenbaserade gasolvärme lägger av – under förutsättning att det finns en värmeväxlare installerad.

Enklare långresa med dieselvärme

FAKTA

VÄRME I FRITIDSFORDON

Värmepannor i husvagnar och husbilar fungerar i princip på samma sätt oavsett bränsle. Via fläktar och ventiler leds bränsle och luft till ett munstycke och antänds. Förbränningen sker i ett slutet rör och avgaserna leds bort från fordonet. Pannan styrs via en manöverpanel. 

LUFTBUREN VÄRME

Luft passerar pannan med hjälp av en fläkt. Väl uppvärmd sprids den i fordonet via kraftiga rör. Munstycken vid utloppen gör det möjligt att fördela värmen jämnt i bodelen.

VATTENBUREN VÄRME

Uppvärmningen sker via konvektorer placerade längs väggarna i bodelen, men även genom golvvärme, handdukstorkar med mera. Glykolblandat vatten cirkulerar i ett slutet system och värms upp när det passerar pannan. En cirkulationspump håller igång vattnet.

Rulla till toppen